De bouw van een Boomerang Elan

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door jolmer, 18 mrt 2009.

  1. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Jep, déze Jet wel! Ideaal ding, ben er nu al erg blij mee!

    Zou wel mooi zijn als 'ie ook nog goed vliegt! :D

    ~Jolmer
     
  2. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Tsja, is het nog wel zinvol voor mij om dit verslag te doen? ;) Alles is erg goed beschreven daaro, daar heb ik wat aan!

    Desalniettemin ga ik toch mijn eigen verslagje hier bijhouden, al kan het niet gauw beter dan van het DMC-forum (overigens is hier DMC niet "onze" Dokkumer Modelvlieg Club, maar de Diest Model Club :D).

    ~Jolmer
     
  3. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Die turbine is tóch wat eerder aan de orde gekomen, dan ik zelf had verwacht (heb er nog eens met je over staan kletsen, weet je nog?).

    Kom maar langs, anders bellen we nog wel even over een geschikt moment...

    ~Jolmer
     
  4. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Ik vlieg bij de D.M.C. (=Dokkumer Modelvlieg CLub) en bij L.L.C. Aeria (KLu, Leeuwarden).

    ~Jolmer
     
  5. Sandor

    Sandor Guest

    heb je al een nieuwe besteld , komt volgende week
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.574
    Locatie:
    Groningen
    De Elan van pieter is inmiddels al ergens anders ;) Een clubgenoot vliegt nu met een Sprint en een P80. Gaat ook als een trein ;) Enige probeel was het zwaartepunt. Ik weet niet hoe zwaar jouw gaskachel is maar alles zo ver mogelijk naar voren is wel nodig misschien :)

    Welke ontvanger ga je erin zetten? Een 9100? Welke servo's? Wat voor ontvanger accu?
     
  7. Sandor

    Sandor Guest

    .
    bij beide modellen is het zwaarte punt 2cm verder naar achter dan vermeld in de manual.
    nadat ik er al 4 gebouwd en gevlogen heb...
    is het beste dat alle accu,s om en nabij de hoofdtank liggen aan de voorkant.
    uitslagen volgens manual is prima.
    butterfly is nergens voor nodig en verlaagd alleen het effect van je aillerons.
    zijroeren zijn wel wat gevoelig niet teveel uitslag!.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.574
    Locatie:
    Groningen
    Ow? In de sprint zitten de 2 ontvanger accu's (2s A123) voor in de neus naast de poot en de ecu accu (2s lipo) zit onder de cockpit kap voorin. Daarnaast zit er nog lood voorin (100g of 150g dacht ik) en er moest nog iets bij (stond iets down getrimd in leven flight). Gek want sprint is verder standaard gebouwd. Met een P60 klopte het wel hoorde ik van iemand. Ik weet niet of het zwaartepunt 2cm naar achteren gemeten is tov de tekening....

    Hoe dan ook, je merkt het vanzelf als je het spul erin legt :)
     
  9. Sandor

    Sandor Guest

    daarom is dit de Elan thread en geen sprint thread.
    zoals ik al vermelde de zwaartepunten voor alle boomerangs zijn erg ver naar voren gemeten.
    dit natuurlijk om de ontwerper te beschermen tegen foute instellingen.
    maar uit vliegtesten vliegt hij het mooiste en land hij het beste met een positieve nose up.
    en bijna 0 hoogte erbij.
    en inderdaad krijg je dit door zwaartepunt naar achter te verleggen.
    ik heb laast nog een klant van mij geadviseerd dit te doen op een sprint en hij moest zelfs nog iets meer naar achteren om dit te bereiken.
    aangezien de Sprint niet meer dan een zwangere Intro is moet je inderdaad alles naar de neus verplaatsen..

    terug naar de Elan..
     
  10. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Ik ben zojuist bezig geweest om éérst mijn nieuwe zender (JR DSX-9, 2.4 GHz) alvast voor de Elan te prepareren. Als dat tijdens de bouw nog moet, dan kan ik daar waarschijnlijk niet het geduld voor opbrengen omdat ik dan waarschijnlijk té graag de kist wil afmaken! :D

    Ik moest o.a. de stickmode (hardwarematig) nog even naar mode 1 omzetten, omdat we hier in het hoge noorden eigenlijk alleen maar daarmee rondfladderen! ;) Daarna nog even zitten klooien om de remmerij alvast in te stellen en nog een aantal andere zaken uitgezocht. Dit ding is toch nog een stukkie geavanceerder dan m'n Graupner MX-16...

    Zoals het nu staat, ga ik zaterdag (laat in de middag) echt starten met de bouw van de Elan; stay tuned!

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2009
  11. piccolopup

    piccolopup

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam
    Dan pas Jolmer! :p En dan wel stug doorbouwen, je gaat de maiden toch wel op Lwd doen he!
     
  12. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Ja, dan pas... Ik heb ook nog de "Full Scale" versie van onze hobby uit te oefenen, dus dan maar morgen even verder met de bouw.

    Morgenvroeg ga ik, samen met een kennis van me, in een motorzwever vanuit Leeuwarden (EHLW) naar Leer (EDWF) en maken we daar een aantal lokale vluchten in "mijn kist", de FK-9. Zie ook mijn website: Aerodicted - Addicted To Flying!. Oók dat is ontzettend mooi "werk", net als modelvliegen! :D

    ~Jolmer
     
  13. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Hey iedereen!

    Ik ben de afgelopen dagen vreselijk druk bezig geweest, waardoor ik weinig met de Elan
    ben opgeschoten. Er zat vandaag wél iets moois bij de post! :D

    [​IMG]

    Ik ben erg benieuwd wat de eerste testen van deze motor zullen opleveren!
    Ik kwam overigens wél achter een mogelijk probleem:

    [​IMG]

    Zou deze motor tóch te groot zijn voor de Elan? :confused:
    Volgens Sandor moest dit passen, maar dat zal dan wel érg veel werk opleveren, vrees ik...

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo dat wordt erg passen en meten.........

    Mischien zijn er kompaktere houders in de handel waardoor het wel redelijk past??
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    handig

    @Jolmer.

    Ach, een 'beetje' modelbouwer fixt dat wel effe :wink: zaagie, dremeltie, vijltie en een beugeltie bouwen, dan moet dat wel lukken.
    Moet je toch nog wat 'bouwen' aan de Elan :yes: en niet alleen monteren.

    Ger, (ps de Elan moet af zijn voor fivelingo in het laatste weekend van april.)

    Enne, problemen zijn er niet, hoogstens wat grotere uitdagingen dan wat je eigenlijk had verwacht :wink:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2009
  16. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Jolmer, monteer de complete beugel eens rond je motor, en pas dan nog eens. Zal al veel beter zijn dan. Als die beugels niets "klemmen" dan staan ze vaak verder open. daarom altijd gaten voor de beugels aftekenen met de motor erin.

    Groeten, Bart.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk nu Bart dat zegt en je kijkt eens wat beter dan zal hij wel helemaal gelijk hebben.

    Het lijkt dat de beugels vrij ver open staan, als ze dan met de motor nog een stuk meer naar binnen buigen dan moet het zeker gaan.

    Ben benieuwd naar of dat dan wel allemaal in 1 keer past Jolmer, lijkt van wel :)
     
  18. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    zaagwerk

    En dan nog moet er gezaagd worden, lees de bouw perikelen van Patrick de Vos maar eens, moest ook een 'beetje' aanpaswerk doen.
    Enne niet strak tegen de houten motordrager aan hé, +/- 5 mm spacing houden langzij.

    Bouw ze. Ger.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.574
    Locatie:
    Groningen
    De beugel lijkt ook niet helemaal vlak te staan. Ik zou de motor passen, als dat past moeten de beugels ook passen (of passend te maken zijn) :)
     
  20. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Ik zal kijken wat ik kan doen! :D Morgenavond eerst maar eens mijn motortje testen; ik ben erg benieuwd naar de prestaties!

    ~Jolmer
     

Deel Deze Pagina