Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

  1. crashburn

    crashburn Guest

    agh zo!...;)

    Ik snap em, en ga ermee aan de slag...
    (had ik zelf aan moeten denken:D)
     
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Joland, daar zat ik ook aan te denken omdat ik dezelfde zender heb, nu vlieg ik hem nog met m'n oudere zender 35Mhz. Ik denk dat je het beste de R6004FF kan pakken, dat is de kleinste en goedkoopste uit de FASST selectie. De range zou volgens Futaba zelf maar 300 voet zijn (100 meter) maar op diverse amerikaanse forums hebben ze goed getest tot 300 meter en deze range staat ook weer op de meeste europese sites. Zóver kom je met dit ding niet zo snel, dat zijn 3 voetbalvelden in volle lengte!

    Groetjes,
    Gerald

    Bij Hobby-in voor € 59,40
    [​IMG]
     
  3. Joland

    Joland

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Someren
    Dank voor je reactie Gerald, nu de volgende vraag, De opgegeven servo's van je passen die op die ontvanger of moet je dan een appart kabeltje erbij bestellen ?
    Het gaat dus om deze servo's
     
  4. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb de motor (FC28-05) en de servo's (9 grams) gemonteerd en voorlopig de andere electronika geplaatst. Maar om het zwaartepunt goed te krijgen moet ik een 3S 1000 mAh van 90 gram helemaal van voor plaatsen en dit zal problemen geven om de lipo te bevestigen.
    Iemand daar ook problemen mee?

    Jos
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    @ Joland, ja die servo's passen er gewoon in. Je hebt ook een andere mini ontvanger van Futaba FASST, iets duurder maar die heefd wél andere stekkers nodig, deze zijn echter universeel voor robbe/futaba/JR/graupner etc.

    @Jos, hmmm, da's raar. Mijn 3S 850 lipo weegt 68 gram en zit op de positie zoals je in de foto's ziet en op tekening. Wat weegt jou motortje?

    Grt,
    Gerald
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Heb zojuist mijn motor, regelaar, triplex bokkie en propeller op de schaal gelegd, zie het resultaat. Indien dit veel zwaarder uitvalt moet er logischerwijs meer gewicht voorin óf verder naar voren....

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]
     
  7. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    En die 9 grams servo's tikken ook nog een beetkje aan. Ze zitten weliswaar dicht bij het CG maar wel aan de verkeerde kant.

    Ik zit hier ook met hetzelfde probleem omdat ik het met een 20 grams motortje en een 2S 860mAh wil doen. Denk dat ik de servo's toch maar een stuk naar voren ga plaatsen....

    Dirk
     
  8. roon

    roon

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Didam Gelderland
    Hoi,

    Ik had al tekeningen uitgeprint van een F16 via rcgroups maar nu ik dit draadje lees hebben we er weer een F16 bij.
    Zal deze gaan uitprinten en morgen eens achter depron aan.
    Hoeveel zitten er in een squadron????;)

    Greetz Ron
     
  9. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    @Gerald

    Ik heb de FC 28-05 Brushless Outrunner 1600Kv ingebouwd. Ik zal morgen ook een al de elektronica op de weegschaal leggen.
    Ik had natuurlijk mijn servo's meer naar voren kunnen leggen maar dan worden de stangen redelijk lang.

    Jos
     
  10. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    @dirk57: het ding vliegt makkelijk. Ik heb ze 2 weken geleden in Nijverdal zien vliegen. Hoef je niet bang voor te zijn. Het gaat alleen wel een stukje sneller dan de moth-jes.

    Ik zou zelf proberen het zwaartepunt met plaats van de ontvanger te optimizeren als de LiPo niet voldoende is. Een ontvangertje is vaak 6-10gram.

    En (dit is vloeken in de kerk) een 4 duims spijker in de neus doet soms ook wonderen.....

    @Josv: 2805 1600kV met een 2S accu kon wel eens was weinig zijn. Wat voor prop ga je erop zetten ? Ik vrees dat je minimaal een 6050 moet gebruiken om het ding leuk te vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2009
  11. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb mijn F-16 gewogen volledig zonder lipo: 130 gram. Om het zwaartepunt goed te krijgen moet ik een 2S 1000 mAh (60 gram) helemaal vooraan zetten of een 3S 1000 mAh (90 gram) die wat meer naar achter kan. Ik wou echter liever een 3S 610 mAh (50 gram)gebruiken maar dan kom ik er niet met het zwaartepunt.
    Met 3S 1000 mAh kom ik aan 220 gram, wel wat veel voor zo'n klein ding! Of niet?
    Ik denk een prop van 5 à 6" te gebruiken, maar dat moet ik nog uitproberen.
     
  12. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb motor met bevestiging, regelaar en prop gewogen: 45 gram. Wel 10 gram meer dan bij jou.

    Jos
     
  13. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb de motor (FC28-05 1600)geprobeerd op 2S:
    - met een prop 5.5 x 5.5: meer dan 13 A
    - met een prop 5.5 x 4.5: tot 12 A
    in beide gevallen redelijk veel temeer omdat mijn ESC slecht 10 A is.

    Dit staat wel in schril contrast met de commentaar gegeven op de site van UH ( HobbyKing Online R/C Hobby Store : FC 28-05 Brushless Outrunner 1600Kv $5.95 )

    Hier staat o.a.:
    Very good motor for the price, very well made . I buyed two pieces and I'm very happy with them.
    I fly with 180 grs models, very big power.
    Results:
    GWS 8/4.3 prop: 7500 rpm with 2S 620 ma/h hextronik and 7 A
    GWS 9/4.7 prop: 5700 rpm, 9 A and 2S 620 ma/h from hextronik
    Very good deal!

    Wie weet hier raad mee: toch erg tegengestelde resultaten. Zou ik een grotere prop nemen 8/4.3 dan zou ik nog meer ampère trekken!!

    Jos
     
  14. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Jos,

    Dat zijn onwaarschijnlijke waardes die je gemeten hebt, lijkt me. Hoe heb je precies gemeten?

    Dirk
     
  15. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Ik heb exact dezelfde electronica besteld, de depron is ook onderweg, dus ik hoop binnenkort te kunnen bouwen. :)
     
  16. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Dirk,

    Ik vind die metingen ook onwaarschijnlijk!!

    Heb gemeten met de ampèretang van Graupner en die is op enkele tienden na nauwkeurig. Zal straks nog eens meten met mijn dataloger.

    Jos
     
  17. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb de motor nog eens uitgemeten maar nu met een kleinere prop (APC 5.5 x 4.5) en de resultaten waren dan normaal: zie loger data
    [​IMG]

    na 4.5 min begon de motor te "pruttelen" en bleef niet volle kracht draaien. De ESC was warm gelopen tot 85°, niet zo gezond. Buiten echter met voldoende koeling zal dat geen probleem geven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze namiddag dan voor het eerst gaan vliegen. Geen enkel probleem na een start met een helper. Vliegt zowel snel als traag en is zeer wendig. Met de 2S 1000 mAh kan ik zonder probleem 6 minuten vliegen.
    De landing is eenvoudig. Maar na de derde vlucht bij de landing heeft de lipo de romp beschadingd. Ik had dat wel verwacht want er was weinig materiaal over boven de lipo. Zal morgen eens kijken hoe ik dat kan oplossen. Een stukje triplex 0.6 tegenlijmen, ...??

    [​IMG]
    voor de eerste vluchten

    [​IMG]
    na drie vluchten: depron aan lipo doorgescheurd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    De mijne vliegt ook !

    Gefeliciteerd met de maiden Jos!

    Ik heb zojuist ook de maiden beleefd. Dat ging niet helemaal in één keer goed, maar uiteindelijk ben ik dik tevreden.:yes:

    Vanmiddag had ik nog een paar uurtjes en aangezien het windstil was heb ik er naar toegewerkt om vanavond te kunnen vliegen.

    Motortje erop gezet (de 2204), met de overige apparatuur even met plakband geexperimenteerd om het CG goed te krijgen. Uiteindelijk kwam ik met de servo's op het zwaartepunt en een 1100 mAh 2S lipo voorin precies goed uit. Gauw alles gesoldeerd en bevestigd, ondersteuning voor het verenstaal maar even overgeslagen (buiging viel wel mee met het 1mm staal) en even zitten worstelen met de elevon instelling op mijn zender (is voor mij allemaal de eerste keer).

    Op naar het veld! Daar aangekomen: o ja, hoe moest ik de trim ook al weer instellen? Geen idee, nou ja, dan maar alles neutraal, ik vang hem wel op...

    Niet dus! Dat is het nadeel van mode 2 vliegen en alleen rechtshandig kunnen opgooien. Gas op driekwart, een ferme worp boven mijn hoofd iets schuin omhoog en daar ging 'ie, nog voordat ik mijn hand weer bij de zender had, met een sierlijke snelle linker rol ongeveer 10 meter voor mij bijna verticaal de grond in. :evil:

    Oeps, flinke S-vorm in de neus, natuurlijk direct achter het verstevigingshoutje, maar verder geen vitale onderdelen kapot. Oké, even kijken, moet dus een beetje up en een beetje rechts trimmen...

    Tweede poging. Wederom een ferme opgooi en wederom met een sierlijke rol naar links de grond in, nu echter pas na zo'n twintig meter, alleen nog steeds te snel om te kunnen corrigeren.:hammer: Neusje stond nu haaks op de romp :rolleyes:

    Ah, gelukkig ducttape in de auto. Neusje weer een beetje recht gezet en nog maar flink wat trim naar boven en naar rechts gezet.

    Derde poging: Nog steeds een rol naar links, maar nu was ik op tijd om te corrigeren en daar ging 'ie :!: Oei oei, wat reageert ie heftig op de roeren, gauw nog wat uittrimmen, en dan, oh, oh, wat vliegt dat mooi :banana:

    Voor mij best wennen, want ik heb nog nooit eerder gevlogen met dit soort toestellen, maar het is waar, dit toestel vliegt fantastisch! Als ik ermee kan vliegen kan iedereen het....

    Nog flink wat dingen uitgeprobeerd hoog in de lucht, rollen, loopings en hij zweeft inderdaad mooi met gas op nul.

    Het neusje kan ik makkelijk vervangen, dus ik kan nog veel lol beleven met dit toestelletje, alleen ga ik wel duidelijk de onder en bovenkant verschillend "decoreren" want als 'ie op een beetje afstand zit zie ik het al gauw niet meer goed..

    En als ik hem goed in de vingers heb ga ik nog eens een nieuwe bouwen en is voor mij de drempel ook veel lager om eens met andere delta-achtigen aan de gang te gaan.

    Gerald: bedankt voor je leuke ontwerp!

    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2009
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Goed nieuws allemaal hier!!! :thumbsup:

    @Jos, gefeliciteerd! Ja, dat hoekje is inderdaad vrij dun en heb ik ook al eens met 5min. epoxy moeten plakken. Een 0,6/0,8mm triplex plaatje zou inderdaad de oplossing kunnen zijn.

    @Dirk, ook jij gefeliciteerd! Ja, hij kan effe snel draaien bij de start, daarom gooi ik hem meestal onder een hoek naar boven, heb je meer tijd om te corrigeren. Ook geef ik maar half tot driekwart gas met starten, dan heb je minder koppel om op te vangen. Mooi om te horen dat hij lekker en goed vliegt. Die s-vorm in de neus heb ik ook heel vaak gehad hoor, geen schaamte ha ha. Ik heb ook al meerdere keren de neus sectie vervangen. Nét voor de vleugel een v-vorm uitgesneden en met por een nieuwe op geplakt, als je het netjes doet is er niets mis mee en kun je weer verder.
    (Tip: als je gebogen/gedeukte depron een poos bij de vervorming boven een waterkoker houd komt de juiste vorm vaak weer terug.)

    Vandaag ben ik ook buiten geweest en heb m'n "ORANGE ONE" ingevlogen. Ging ook weer prima, ook nu met kleine sidewinders die hem volgens mij zelfs stabieler maken. Mijn foto site is effe uit de lucht en kan helaas geen foto's plaatsen, hopelijk is het straks opgelost. Ik heb trouwens nog een beetje met het zwaarte punt zitten spelen voor diegene die nog steeds zwaartepunt problemen hebben. Je kunt ongeveer maximaal 10mm naar cahteren gaan en dan vliegt hij nog steeds goed. De delta vleugel is dus niet zo gevoelig voor CG ligging.

    Leuk, 3 F16's vandaag maiden flight! :cool:

    Groetjes,
    Gerald
     
  20. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Dank

    voor alle input!

    De mijne is ruwbouw klaar, wacht op spullen uit het verre oosten . . zal nog wel een week of 2 duren, kan niet wachten!

    Jacob Bos
     

Deel Deze Pagina