Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door brabo in het buitenland, 2 dec 2008.

  1. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    deel 20

    Hallo allemaal,

    Inderdaad weer een tijdje geleden dat ik wat had geschreven. Sinds de laatste keer ben ik, naast het bezoeken van mijn ouders in Nederland, ook naar de WK F3A in Portugal geweest als begeleider van het Hong Kong team. Dat team was een beetje een samengeraapt, maar wel heel vrolijk zooitje. Het bestond uiteindelijk uit: een vlieger uit Hong Kong (Alex Lau), een van mainland China (Thomas Kwan), een amerikaan van Hong Kong origine (Adrian Wong), begeleider van Amerika maar van Zuid-Afrikaanse oorsprong (Derek Koopowitz) en ik zei de gek uit Nederland.

    Dat WK was een heel aparte ervaring. Nog nooit was ik op zo’n groot modelvlieg evenement geweest en was behoorlijk onder de indruk van hoe het georganiseerd was. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het kijken naar die toppers me toch wel een iets beter gevoel gaf over mijn eigen vliegkunsten. Ik dacht altijd dat de toppers een soort halfgoden waren die geen fouten konden maken, maar dat blijkt toch wel wat tegen te vallen (of juist mee te vallen). Er zijn er weinig die echt foutloos zijn over verschillende rondes en heb ook een aantal keer echte serieuze fouten gezien van mensen waar je dat toch niet van zou verwachten. Dat geeft de mens weer wat hoop dat het theoretisch mogelijk is om ooit bij dat niveau in de buurt te komen….hahahaha, in mijn dromen, ja

    Er is natuurlijk veel gezegd en geschreven over de uitslagen en ik zal er daarom ook maar niet veel verder op ingaan. Het is wel duidelijk dat het niet gemakkelijk is om te jureren en het zal wel altijd tot discussies leiden.

    Het resultaat voor ons team was niet zo best. Alex Lau, de nummer een van het team, had twee keer een deadstick en was daarmee meteen naar de onderste regionen gezakt. De rest was echter niet veel beter. Wel hebben we Alex flink gepest, want hij had net voor de WK besloten om niet met een YS CDI te vliegen, maar met de glow variant om de 120 gram gewicht van de ontstekingsunit te besparen. De bewuste motor heeft altijd goed gelopen en moest het net nu twee keer laten afweten…..We hebben dan ook maar meteen plannen gemaakt om eens serieus naar elektro aandrijving te kijken, iets wat niet zo voor de hand liggend is hier in Azië omdat er bijna uitsluitend met brandstof wordt gevlogen in F3A.

    Het was ook leuk om de nodige Nederlanders te ontmoeten en eens wat bij te kleppen hoe het is om in NL te vliegen, wat dat heb ik uiteindelijk nog niet gedaan.

    Hier wat fotootjes van dat evenement:



    [​IMG]
    Team Hong Kong

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Wie zijn dat toch .....?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Deze Extra piloot was echt gek...!!!!! De stunts waren niet echt bijzonder aangezien hij erg veel brandstof bijhad, maar wel erg laag en gewoon over de hoofden heen en tussen de vlaggenstokken door

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De latere kampioen aan het concentreren

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Deel van het Nederlands team

    [​IMG]

    [​IMG]
    Dagje strand

    [​IMG]

    [​IMG]
    Met mijn grote vriend en trainer: Alex Lau van Hong Kong

    [​IMG]
    Het Hong Kong en China team samen op stap

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Deze, wat oudere amerikaanse man, had iedere dag een ander oud teamshirt aan

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ons team en het China team tijdens diner in Lissabon, op de weg terug.

    [​IMG]

    [​IMG]





    Verder nog wat foto’s van een wedstrijd waar ik in November 2008 aan heb deelgenomen, nl. de Radar Cup, georganiseerd door The World Models. Ik had daar al het jaar ervoor aan deelgenomen, maar toen was die in Guangzhou in het zuiden en de klasse P3A, de beginnersklasse. Nu was de klasse F3A en de locatie in de provinvie Yunnan, wat ten zuiden van Tibet ligt. Ook al weer zo’n hoog gebied, maar vanwege zijn zuidelijke ligging veel vochtiger en vruchtbaarder dan Tibet of Qinhai. De hoofdstad Kunming wordt “de stad van de lente” genoemd omdat de temperatuur altijd tussen 20 en 25 graden is.

    De omgeving van Kunming staat bekent om het meer waaraan het ligt, maar ook het “Stenen Woud” (Shilin) een groot rotsgebied waar erosie een heel bijzonder landschap heeft gecreëerd. Uiteraard wordt er dan meteen een typisch chinees pretpark van gemaakt, maar ondanks dat was het toch wel mooi om te zien. Ook ons hotel was in het park, dus dat was wel apart.

    De wedstrijd was opzich goed gegaan. De hoogte van 2000m was niet echt een probleem. Gewoon 30% nitro ipv 20% en twee klikjes op de hoofdnaald en de YS had er geen moeite mee. Uiteraard wel problemen voor de helikopter boys, want die konden niet hoger gaan in nitro precentage. Dat was dus wel goed te zien en te horen.

    De wind was weer enorm…!!! Op sommige momenten moest ik echt worstelen om van het startvak naar de vliegpositie te lopen. Wat is dat toch, dat het altijd zo belachelijk hard waait op wedstrijden…?…;-)

    Voor de rest was de wedstrijd zonder echte incidenten verlopen. Het enige was de leidende piloot uit de P3A klasse die zijn vliegtuig zwaar beschadigde. Toen werd er met vereende krachten een van de prijzen (jawel, hetzelfde type ARF kit) snel in elkaar gezet zodat hij toch nog door kon. Uiteraard was het niet mogelijk om aan de leiding te blijven, maar toch een nette 3e plaats.

    Met mijzelf ging het redelijk in F3A. Er waren ook piloten uit Hong Kong overgekomen dus het niveau was behoorlijk. Ben uiteindelijk op de vierde plaats geëindigd waarmee ik gezien de sterkte van het veld redelijk tevreden was. Belangrijkste is uiteindelijk toch om progressie te zien, en dat was er.

    Wat heel leuk was een moment tijdens de laatste trainingsdag. Er was al een tijdje een ULV team bezig om een nieuwe Rotax in te laten lopen en ik kon het uiteindelijk niet laten: “ik durf het bijna niet te vragen, maar zou ik eens…….?” Nu bleek dat de eigenaar van dat ding een oude bekende was, ik was namelijk door hem uit de competitie geknikkerd tijdens de RC combat in Guiyang, het jaar ervoor. Dus het was geen enkel probleem. Volgetankt, jas aan en uiteindelijk door de piloot meegenomen voor een behoorlijk lange tocht door dat prachtige gebied waar het “Stenen Woud” een deel van is.

    Voor mij was het de eerste keer in een ULV en ik moet zeggen dat het goed bevallen is, met name het zicht is zo goed. Dus misschien wordt het nog wel eens vervolgt.



    [​IMG]

    [​IMG]
    Wat beelden van het (pret)park

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Dragon Li van Hong Kong, Canto-pop zinger, derderangs acteur en F3A vlieger

    [​IMG]
    Alex Lau, ook van Hong Kong

    [​IMG]
    Qiang Long, mijn teammaat die mijn kist neerzet. Hij werd zelf 2e in P3A, de instapklasse, met de Apollo 90 die ik het jaar ervoor gebruikte

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De Neptuno, een nieuw ontwerp wat door dezelfde fabriek gemaakt wordt als de Jetlegend jets

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Zien doet leren.......

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik durf het bijna niet te vragen.........

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De piloot moest wel stevig gas bijgeven tijdens de landing. Er zit waarschijnlijk niet iedere dag een 110 kilo zware Nederlander achter hem ;-)

    [​IMG]

    [​IMG]
    Uiteraard op de foto met de eigenaar

    [​IMG]
    De kisten konden we ter plekke opslaan, dat scheelde een hoop sjouwen

    [​IMG]

    [​IMG]
    Instructie van het hoofd van de jury

    [​IMG]

    [​IMG]
    De crash van de leider in het P3A klassement. Daarvoor is toen in iets meer dan 1,5 uur tijd een nieuwe kist geassembleerd

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De familie van de eigenaar van de ULV. Hij heeft ook een 100c Extra

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Rechts de promotor van het evenement, maar ook eigenaar van The World Models

    [​IMG]
    Baizhou, 53% alcohol.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Net zoals het jaar ervoor kwamen ook nu weer mijn ouders weer “even” kijken. Die waren bezig met een rondreis door Sichuan en Yunnan. Na de wedstrijd in Kunming ben ik met ze naar Lijiang gegaan. Dat ligt dicht tegen Tibet aan op ongeveer 2500m hoogte.

    Dit was toch wel een van de meest mooie en relaxte plekken die ik ooit heb bezocht in China. Een ontzettend fijne sfeer en een hele mooie omgeving. We verbleven in een traditioneel “courtyard” huis in de oude stad. In de omgeving was heel veel te zien, waaronder een kloof waar de (daar nog smalle) Yangtze rivier zich doorheen wurmt en de “Jade Dragon Snow mountain” die 5600 meter hoog is en de meest zuidelijke gletsjer van het noordelijk halfrond heeft. Het was ook meteen de grootste hoogte waar ik tot nu toe ben geweest.

    Het was er overal lekker rustig. Ik hoorde dat tijdens de "gouden weken" (begin oktober en eind februari) er zo'n 2 miljoen mensen per week het stadje bezoeken, terwijl er maar 200.000 mensen wonen.....

    [​IMG]
    De oude binnenstad van Lijiang

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het zijn de vrouwen die hier het zware werk doen, de mannen zitten op hun kont en houden zich bezig met zingen, kaarten en schilderen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het nummer is de naam van deze bar, maar ook de hoogte waarop het ligt.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De Yangtze rivier, die komt later uit in Shanghai

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Een show gemaakt door dezelfde choreograaf (en mijn favoriete chinese filmregisseur) als die van de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing, Zhang Yimou. Openlucht theater was prachtig gelegen aan de voet van de Snowy Mountain.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Dat was het weer voor deze keer,

    Groet

    Roald
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2009
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig verhaal weer en schitterende foto`s :worship:
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    het valt steeds op hoe divers china is qua landschap. Je ziet er vlakten voorbij komen, rotsen, gletsjers, mooie groene beboste omgevingen en nog veel meer.

    hou ons op de hoogte!
     
  4. Rido

    Rido

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leusden
    Hallo Roald,

    Bedankt voor je mooie verhaal en de vele foto,s.
    Heel leuk om deelgenoot van je belevenissen te zijn, kijk al weer uit naar het volgende deel.
    Met vrgr Rido.
     
  5. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Het is weer een schitterend verhaal, ik zou zeggen ik word er bijna jaloers van dat je daar zit :rolleyes::rolleyes:
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vier Nederlanders dood door balloncrash in China
    Vier Nederlanders zijn woensdag in China omgekomen toen een luchtballon neerstortte. Het gaat om drie mannen en een vrouw. Een vijfde Nederlander raakte gewond.

    (Novum/AP) - Vier Nederlanders zijn woensdag in China omgekomen toen een luchtballon neerstortte. Het zou gaan om drie mannen en een vrouw. Een vijfde Nederlander en twee Chinese ballonvaarders raakten gewond, meldt het Chinese persbureau Xinhua News Agency.

    Het ongeluk gebeurde in de ochtend in de buurt van Yangshuo. Kort nadat de ballon was opgestegen verloren de ballonvaarders volgens het persbureau de controle . Op honderdvijftig meter hoogte vatte de ballon vlam. Het Nederlandse consulaat in de zuidelijke stad Guangzhou is ingelicht en heeft medewerkers naar de plaats van het ongeval gestuurd.

    Ballonvluchten zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden in het gebied.
     
  7. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Goed verteld verhaal, knappe foto's!
     
  8. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Ook ik heb weer genoten van je verslag.
     
  9. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.196
    Maar heb je nog wel tijd om te werken? :D
    Mooi verhaal :cool:.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Ik volg de verslagen ook, erg leuk om te lezen en geweldig dat je de moeite neemt het bij te houden. Mooie foto's ook :thumbsup:

    Een wat praktischer vraagje; ik zag de 'Spot-On' voorbijkomen.. hoe is de mening daar over het vlieggedrag van die kist?
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.048
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat een prachtig verslag en mooie foto`s :D

    Ik zag een toestel met dubbele prop, wat is daar de bedoeling van ?

    Weet jij meer over dat ongeval met die balon ?
     
  12. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Compliment

    Hoi Roald,

    Het is iedere keer weer smullen als ik jouw verslag lees en al die foto's erbij.
    Daar gaat toch een smak tijd in zitten!

    Maar ik weet zeker dat je veel "lezers" hebt op het forum.

    Klasse:worship::worship:

    Gr.
    Arnold
     
  13. hansdkru

    hansdkru In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Schiedam
    Hallo Roald,

    Ik heb het weer met veel plezier gelezen, en kijk weer uit naar het vervolg

    Met vriendelijke groet


    Hans

    :):):):):)
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2009
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Contraroterend.
    Geen last van motorkoppel.
    Kleinere propdiameter, meer grondspeling.
    Kan meer vermogen verwerken (Rolls Royce Griffon in Spitfire, Shackleton, Tupolev Bear, etc)
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2009
  15. Sven-Boxmeer

    Sven-Boxmeer

    Lid geworden:
    15 mrt 2009
    Berichten:
    222
    sorry voor het volledig off topic gaan maar hoe maken ze dat? Is er een bouwverslag of is dat kant en klaar gekocht?
     
  16. hezik

    hezik Guest

  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. hezik

    hezik Guest

    Alleen, dit zijn F3A kisten, en dat ga je met 2 motoren niet meer onder de 5kg krijgen ;)
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  20. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België

Deel Deze Pagina