Slepen met een schuimpje: Multiplex Mentor

tip,
om al onze sleeplijnen netjes te bewaren, heb ik op het werk in de afvalbak van de las-afdeling een haspel gevonden waar ze lasdraad op hebben zitten.
prima haspel om ook grotere lijnen makkelijk op te rollen en te bewaren.
 
achter de Mentor van Wim J. 1x mpx glider en 2x windrider fox
IMG_0788.jpg
 
Raymond, begrijp ik uit je filmje dat het met de mentor mogelijk is om van een ongeprepareerd weilandje op te stijgen? Dit is interesant voor de wildvliegers
 
Ja en ook voor het vintage glider treffen want het zweefvliegveld is natuurlijk eigenlijk ook een ongeprepareerd weiland. Gelukkig is het gras voor de winter flink kort gemaaid. Zaterdag maar eens kijken hoe het onder het sneeuwdek vandaan is gekomen.
Max
 
Raymond, begrijp ik uit je filmje dat het met de mentor mogelijk is om van een ongeprepareerd weilandje op te stijgen? Dit is interesant voor de wildvliegers
Ik stond op het filmpje wel degelijk op het veld van een modelvliegclub (BMVC te Vijfhuizen). Het veld lag er niet op zijn mooist bij, maar het is wel een geegaliseerd en regelmatig kort gemaaid veld. Hoe hij het doet bij langer gras en kuilen weet ik niet.
 
Klittenband?

Wat moet ik precies maken om mijn Fox (Windrider) achter de Mentor te kunnen laten slepen?
Een echte sleephaak inbouwen is geen optie. Hoe werkt dat precies met klittenband?
 
Wat IK begrepen heb is:

Wat moet ik precies maken om mijn Fox (Windrider) achter de Mentor te kunnen laten slepen?
Een echte sleephaak inbouwen is geen optie. Hoe werkt dat precies met klittenband?

Wat IK begrepen heb is:
-Zelf onder droge en warme omstandig heden, van te voren, thuis, aanbrengen omdat het anders loslaat.
-De klittenband hoeft niet op het uiterste voorste puntje van de romp geplakt worden.
Het mag onder de romp ca 5 cm van de punt geplakt worden.
-Je moet lus en haakband bij de hand hebben.

-Van uit de ervaring moet empyrisch vast gestelt worden hoe groot het oppervlak van de klittenband moet zijn. Niet te vroeg loskomen maar zeker ook niet, NIET loskomen!
-Om los te komen moet de zwever UP geven??? en/of de sleper down??

Disclaimer;
Dit is even een opsomming van aandachtspunten die IK links en rechts op dit forum heb opgepikt. Dit hoeft dus niet op waarheid te berusten en in geval van schade neem ik geen enkele verantwoordelijkheid en zal een schadeclaim afgewezen worden.
 
Leon, ik heb zelf laatst gesleept met klitteband op mijn schuimpjes (Tulix en Pluto), en ik ben er niet kapot van. De grens tussen te vroeg lossen en niet kunnen lossen is bij lichte vliegtuigen erg klein. Je hebt niet genoeg kracht om het klitteband te los te trekken. Voor zwaardere kisten is het minder een probleem, die trekken zichzelf wel los.

Hoezo is een haak geen optie? Ik heb zelfs in mijn Minus van minder dan 100 gram een ontkoppelconstructie! Ik zal je zo een fotootje mailen, kan op jouw fox ook.

Willem, om te ontkoppelen moet de sleper geen down gaan geven. Als de zwever niet loskomt trek je die mee naar beneden en in no-time wordt de sleepkist ingehaald door de zwever. Alleen de zwever trekt up om het klitteband los te trekken.
 
oké Raymond, ik ben ook geen ervaringsdeskundige.(misschien 14 feb)
Als e.e.a. niet loskomt kan, in de meeste gevallen, de sleeper toch altijd nog ontkoppelen
 
Splash!

Ik heb vandaag ook drijvers voor de Mentor binnen gekregen. Die dingen zijn best groot! Fotor zou Fotor niet zijn als hij ze niet meteen eronder gemaakt zou hebben :o.

Achter onder de romp moest je een stuk schuim wegsnijden voor een bevestigingsplaat. Ongeveer 6 mm diep. Hoe? Zoek dat lekker zelf maar uit....
Mentor25.JPG


Ik heb wat met zo'n uitschuifbaar hobbymes geknoeid en het leek redelijk.
Mentor26.JPG


Achteraf (nadat de lijm al was aangebracht) bleek het gesneden oppervlak toch nog wat bol te lopen. Het lijmoppervlak is dus niet zo groot als eigenlijk zou moeten, maar het moet maar zo.

Van een stuk verenstaal en een plaatje depron moet je zelf een roer maken.
Mentor27.JPG


Dit roer moet volgens MPX er ALTIJD onder zitten als je met drijvers vliegt, dus ook vanaf sneeuw, vanwege het destabiliserende effect van de drijvers.

Het eindresultaat:
Mentor29.JPG


Mentor31.JPG


Wie bouwt er drijvers onder zijn zwever, dan kunnen we.......... :mrgreen:
 
waar heb je die drijvers besteld ??

zet ik ze onder mijn graupner taxi 2 .

(als dat kan te minste)

gr paulus
 
hmmm

ik heb ze net gevonden ,kan er niet onder ,mijn kist is te zwaar ,weegt 2.6 kg start gewicht.

dus ga ze maar zelf maken .

gr paulus
 
Disclaimer;
Dit is even een opsomming van aandachtspunten die IK links en rechts op dit forum heb opgepikt. Dit hoeft dus niet op waarheid te berusten en in geval van schade neem ik geen enkele verantwoordelijkheid en zal een schadeclaim afgewezen worden.


Vlug even :offtopic:

Klinkt net als een disclaimer op een Nederlandstalige handleiding voor Microsoft Vista:mrgreen:

Nu back:ontopic:

Stevo
 
@raymond:
ziet er goed uit! weet jij of de sleep koppelingen ook los te bestellen zijn? lijkt me leuk om een keer de easyglider er achter te hangen ofzo ;)

hmmm

ik heb ze net gevonden ,kan er niet onder ,mijn kist is te zwaar ,weegt 2.6 kg start gewicht.

dus ga ze maar zelf maken .

gr paulus

2.6kg voor een taxi 2? mijne woog 2.2kg en dat met grote 250cc tank en zware 6.5cc motor.
 
Laatst bewerkt:
Robert, sleephaken zijn zeker los te bestellen. Maar je kan op een schuimpje ook redelijk makkelijk zelf een sleephaak maken. Kost je niet meer dan een paar stukjes verenstaal.
Sleephaak_1.JPG


De pen haak je aan de hoogteroerservo. Vol up ontkoppelt je sleepkabel. Of vol richting, wat jij wilt.
 
Raymond
eigenlijk ben ik op zoek naar de sleephaak aan vliegtuigkant. ik sleep nu met de sleepkabel achter de vleugelbout maar ik vind dit verre van idiaal.

qua sleeplijn (reactie op vorige pagina) gebruik ik een lijn van 20 meter, bevalt me prima, goed genoeg om klappen op te vangen ;)
 
ik zie alleen de titel en het eerste postje... de rest heb ik niet zo veel zin in om te lezen.

maar ff vertellen hoe wij slepen.

een minimag, met een oogschroefje op het zwaartepunt.
daar komt met behulp van een lusje de slaapdraad ingehaakt.

een visdraadje van 5kilo tot aan het andere toestel...
aan het einde heb ik een stukje velcro (klitteband) gebonden, en op mijn alula, dizzy, en eigen ontworpen toestelletjes in depron kleef ik een stukje van de andere zijde van de velcro (normaal zachte stuk op zwever, en t ruwe aan de sleepkoord)


in het slepen komt dit niet los, maar als ik wil loskoppelen duik ik een beetje, trek een looping, en de klitteband komt mooi los, en na de looping vlieg je gewoon door.

ik heb zelfs al mensen met een stuk oude videoband zien slepen.
naart schijnt erg stevig.


als we met de minimag slepen, starten we op een stukje asfalt van 5mx5m, en ik houd mijn toestel in de hand tot de spanning groot genoeg is, en dan los ik hem gewoon, en poww, allebei vetrokken :)

het kan dus heel simpel zonder die extra sleepkoppeling in zowel de sleper als het gesleepte toestel.
(en weer gewicht bespaard.)
 
Robert, ik zou hem wel ontkoppelbaar maken.
Ik zal komende week een foto maken van de sleephaak van de Mentor. Nu even geen zin meer, ben aan het pakken voor een korte trip voor de baas.
Het kan ook simpel zelf gemaakt worden. Even kijken of ik het uit kan leggen.
Je maakt 2 hele cirkels en een halve cirkel van triplex (3 mm oid), diameter ca 2-3 cm. In het midden van de cirkels maak je een gat waar een stuk verenstaal doorheen kan (1,5 - 2 mm). In het centrum van de halve cirkel maak je een wat groter gat (ca 5 mm). Eén cirkel plak je bovenop de romp of vleugel, halve cirkel er bovenop (naar voren wijzend, het ontbrekende stuk cirkel zit dus achter), daar boven weer een hele cirkel. Door het geheel komt een stuk verenstaal dat je met een servo in de romp op en neer kan laten gaan. Probeer dit te visualiseren en je begrijpt hem wel.
 
heb eergisteren schuimvleugeltjes gesneden, 1m50 spanwijdte, daar ga ik proberen mee te slepen, en huckepacken.
hopelijk lukt het :)
 
Back
Top