Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Hallo Ruud,

Dat ziet er mooi uit, dit is echt een goede oplossing !!
Hier kan ik t.z.t. ook wel wat mee voor mijn Volvo F16.

Maar even nog een vraagje :
Waarom heb jij rietjes gebruikt en geen krimpkousjes voor de draadboompjes ??
Of had jij geen krimpkousjes op voorraad ??
 
Hallo Ruud,

Dat ziet er mooi uit, dit is echt een goede oplossing !!
Hier kan ik t.z.t. ook wel wat mee voor mijn Volvo F16.

Hoi Piet,
dank voor je compliment. :D

Blij dat je deze oplossing t.z.t mss kan toepassen in je truck. :cool:

Ja het is in principe een heel eenvoudige oplossing, duurt af en toe alleen even voor je op zo'n idee komt.

Mijn vrouw houdt me nu ook goed in de gaten als ik weer eens een keer op zoek ben naar een oplossing en door ons huis begin te lopen. :lol:
Als ik dan ergens naar kijk, is het al van "nee dat mag je niet gebruiken, zoek maar iets anders". :) :mrgreen: :lol:


Maar even nog een vraagje :
Waarom heb jij rietjes gebruikt en geen krimpkousjes voor de draadboompjes ??
Of had jij geen krimpkousjes op voorraad ??

Had inderdaad geen krimpkousjes van die maat op voorraad om de draadboompjes te maken. :(

Toen ik met de draadboom begon zat net mijn kleinzoon naast me en was een flesje cola met een rietje aan het leeg drinken.
Ik keek een keer opzij naar hem, :idea:, "Wat ?" vroeg hij.

"Nou" zei ik, "jij een glas voor de cola en ik jou rietje voor de truck." :lol:

En weer een probleempje opgelost. :lol:
 
Heb mijn prioriteit even moeten verleggen van de verlichting van de truck naar de stoelen in de cabine.

Heb van Snowie op mijn duvel gehad dat ik wat aan de stoelen moest gaan doen, hij vond ze er te goedkoop uitzien. :lol:

Ja Piet, het personeel van tegenwoordig, al die ARBO regeltjes ed. :lol: :mrgreen:

Nu even zonder dollen,
heb een kleine aanpassing gedaan ivm de bekleding.
Het deminstofje was toch niet helemaal wat ik er van verwacht had.
Dus maar een extra accent stofje aangebracht.

Dit is de uitkomst van een paar uurtjes prutsen. :lol:
Links op de foto's de nieuwe bekleding, rechts de oude versie.
2v3hvlh.jpg


16lh9c9.jpg


11v41fn.jpg


Zo nu de andere stoel ook nog aanpassen en horen of Snowie met deze stijl kan leven en zijn "dikke" ijsberen achterwerk op de nieuwe stoelen wil laten rusten. :lol:
 
hallo snowie
waar zijn je armsteunen nou???!!!!
vraag het even aan je baassie,hihi
ziet er leuk uit je bekleding,
nu nog een trucklogo erop maken!!??
mvg markioo
 
hallo snowie
waar zijn je armsteunen nou???!!!!
vraag het even aan je baassie,hihi
ziet er leuk uit je bekleding,
nu nog een trucklogo erop maken!!??
mvg markioo

Hoi Markoo,
heb het wel overwogen, maar dan past de "dolle ijsbeer" niet meer met zijn zwaar bedeelde achterste in de stoelen. :lol: grapje

Ja het trucklogo is denk ik een verhaal apart.
Wat is het nu eigelijk voor'n truck, een Peterbilt, Mack of noem maar op?

Lastig als je een logo wil maken.

Of ik moet het een "Snowie" met koelbox noemen. :mrgreen:
 
hallo ruud
leuk detail een koelbox in de cabine hihi
mvg markioo

Hoi Marikoo,
het is nu niet meer één koelbox, maar zijn er twee geworden.
De truck-crew had niet genoeg meer aan één box. De feestbeesten :lol:


Was even rustig hier, maar.... heb niet stil gezeten in de tussen tijd. :)
Heb alle bedrading in de cabine nu aangesloten en een tweede connector bij geplaatst.
Daarna de connectoren precies op hun plaats gezet en het geheel extra verstevigd.
vslxqc.jpg


en de connectorbussen, koelboxen :lol:, op de juiste plaats gezet.
10h4lmo.jpg


Ook zijn de beide stoelen inmiddels nu bekleed. ;)

Alles past nu netjes in elkaar.
a43kok.jpg


En zo simpel pak ik nu de cabine van het chassis en plaats hem even makkelijk weer terug.



Ook heb ik eindelijk de werking van de richtingaanwijzers zoals ik dat in gedachte had voor elkaar gekregen.
Heeft me wel het nodige hersen-gekraak gekost, maar ben er uiteindelijk met jullie hulp toch in geslaagt. :D :D

Heb hiervoor de MFU uitbreidingsprintjes van Marten ingezet.
Op een andere wijze kreeg ik het niet voor elkaar.
Elke keer als ik het rechtstreeks via de MFU probeerde joeg ik de MFU op de één of andere wijze weer de stuipen op het lijf. :lol:

Hier wat foto's van de schakelingen.
Boven op het frame zijn de extra printjes geplaatst.
Voor elke kant één. Beide printjes worden wel rechtstreeks door de MFU winker-aansluitingen aangestuurd.
n46sgl.jpg


2n24ky9.jpg


2unxb1y.jpg


En zo werken de richtingaanwijzers en hazard nu op mijn truck.

Nu alle bedrading nog netjes afwerken en weer door naar de volgende stap.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ruud goes UTP... :lol:.

goed bedacht ruud :lol: heeft snowie nu ook 1Gbps verbinding in de truck voor zijn nachtelijke filmpjes?

p.s. gezondheid aan de achtergrond :lol:
 
En zo werken de richtingaanwijzers en hazard nu op mijn truck.

Nu alle bedrading nog netjes afwerken en weer door naar de volgende stap.

Hoi Catweazle,

heb je truck paar keer bekeken en vindt het een zeer knap ding
ben normaal niet zo voor de amerikaanse truck's maar die van jou mag er best wezen:D

een vraagje: ik zie dat je u buitenste lichtjes op u dak en de lichtjes op u spatlappen gewoon kunt laten branden maar ook kunt laten pinken samen met de pinkers
Hoe heb je dit gedaan? want ik zou dit namelijk ook willen doen met mijn breedtelichtjes van verkerk die ik achter op mijn bumper ga zetten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ruud,

Gelukkig ben je weer goed bezig !!!, daar ben ik blij mee !!

Mooi stukje modelbouwwerk, maar vooral handig dat je de cabine zo makkelijk kan démonteren !

Maar al die elektronica, dat is voor mij acca ca dabra, ik snap er helaas werklijk niets van, maar ik intersseer me er ook niet zo voor !
Eigenlijk zou ik een cursus bassibegrippen elektronica moeten doen !!

Succes met de verdere bouw !!!
 
hallo
leuk gevonden die koelboxen als montagepunten,
ik heb ook de ba.... van electronica vandaar dat ik mn modellen altijd simpel zonder verlichting hield,ik reed toch nooit snachts,
maar zo een kerstboompie heeft toch wel aantrekkingskracht op shows
net of er een magneet in zit,
mvg markioo
 
een vraagje: ik zie dat je u buitenste lichtjes op u dak en de lichtjes op u spatlappen gewoon kunt laten branden maar ook kunt laten pinken samen met de pinkers
Hoe heb je dit gedaan? want ik zou dit namelijk ook willen doen met mijn breedtelichtjes van verkerk die ik achter op mijn bumper ga zetten

Hoi Volvo-freak,
de lampjes op de spatborden en de buitenste daklampjes heb ik nu constant branden.
Deze heb ik aangesloten op de BEC van de ontvanger.

Zodra ik de truck aanzet, gaan deze lampjes en ook de breedte lampjes op de bumper gelijk branden.
Kan ze dus op dit moment niet nog eens apart uitschakelen.
Heb dit gedaan zodat ik meteen kan zien of ik de ontvanger aan heb staan.;)

Weet niet of je ook met de MFC-01 module werkt, maar ik heb op elke richtingaanwijzer aansluiting van de MFC een uitbreiding printje aangesloten.
Op de foto zijn de twee printjes zichtbaar.
Het onderste printje is met de witte en grijze draad aangesloten op de "winker/f(left)" - J22,
en het bovenste printje is met de gele en groene draad aangesloten op de "winker/f(right)" - J21 aansluiting van de MFC.
n46sgl.jpg


De rood/witte draden aan de rechterkant van de printjes komen van de BEC van de ontvanger en leveren de 5 volt voeding voor de printjes.

De geel/zwarte draden gaan van de printjes naar de 5 volt SMD relaistjes die tussen beide printjes zijn aangebracht.
De relais beschikken over een maak en een verbreek contact.

Op deze relais zijn de lampjes via een voorschakel weerstand voor de richtingaanwijzers op het maak-contact, en de spatbord en daklampjes op het verbreek-contact aangesloten.

Onder de normale omstandigheden blijven de spatbord en daklampjes dus gewoon constant branden.
Zodra de richting aanwijzer of de hazard door de MFC in werking wordt gezet, gaan door het wissellen van de relaiscontacten de lampjes om en om branden.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik heb uitgespookt. :lol:

Mocht dat niet zo zijn, dan lees ik het wel weer en probeer je dan wel weer verder te helpen.;)
 
ruud goes UTP... :lol:.

goed bedacht ruud :lol: heeft snowie nu ook 1Gbps verbinding in de truck voor zijn nachtelijke filmpjes?

Hoi Alwin,
nog niet, maar hij zit al wel te zeuren over een "dongel" en wil ook "interneppen" :lol:

p.s. gezondheid aan de achtergrond :lol:

Zal ik overbrengen, maar kannie missen hé, met al die uitlaatgassen en diesellucht in de kamer, dat moet wel hoesten en niesen worden. :yes: :lol:

ARBO, nooooit van gehoord. :lol:
 
Hoi Ruud,

Dit zit er zeer geslaagd uit, mijn complimenten :)
Je hebt goed je best gedaan als elektronica-leek (althans, dat zijn je eigen worden)
Na mijn idee, kom je al aardig opgang met de elektronica ;)

PS) (toch maar even als toevoeging...)
Als ik je beschrijving en werking zo zie, dan had het ook zonder die relais gewerkt !
Als je namelijk op de Accu ingang de BEC had aangesloten en de lampen/led's op de Load...
Vervolgens je Winker-uitgang (left/right) van de MFU op de MFU aansluiting en klaar is Ruud :)

Als de BEC aangaat, dan gaan de lampjes ook direct branden... (zoals nu)
Zodra de Winker(s) vanuit de MFU aangaan, dan gaan de lampjes direct uit...
en natuurlijk weer aan, als de Winker(s) weer uitgaan.
 
Zeer mooi werk Ruud echt knap.

Gelukkig (of jammer genoeg is maar hoe je het bekijkt) is de verlichtingsinstallatie van de scout niet zo uitgebreid.

Gtrz Jan
 
Hallo Ruud,

Gelukkig ben je weer goed bezig !!!, daar ben ik blij mee !!

Hoi Piet,
ja gelukkig gaat het weer stukje bij beetje de goed kant op. :D
Duurt alleen wat langer dan verwacht :(,
moet op dat vlak gewoon iets meer geduld hebben.


Mooi stukje modelbouwwerk, maar vooral handig dat je de cabine zo makkelijk kan démonteren !

Dank je voor het compliment. :D
Moet de cabine nog wel eens van de het chassis halen om aan te werken.
Als je dan steeds alle stekkertjes los moet halen is dat geen pretje en ook niet bevorderlijk voor de stekkertje e.d.
Dus dan maar een oplossing zoeken. :lol:


Maar al die elektronica, dat is voor mij acca ca dabra, ik snap er helaas werklijk niets van, maar ik intersseer me er ook niet zo voor !
Eigenlijk zou ik een cursus bassibegrippen elektronica moeten doen !!

Succes met de verdere bouw !!!

Nou Piet, het is net wat Alwin in het MFU topic al aangaf, een kwestie van gewoon doen.
Ik had bij het begin ook zoiets van :help: waar begin ik aan. :lol:
Maar als je dan eenmaal bezig gaat valt het allemaal nog wel mee.

Heb wel voor ik aan de gang ging even de basis begrippen op internet opgezocht en doorgenomen.
Als je dat een keer gedaan hebt, kom je echt een heel eind. ;)

Het belangrijkste voor ons is eigenlijk van, hoe sluit je een LEDje aan en waar moet je rekening mee houden.

De overige elektonica is eigenlijk gewoon een kwestie van aansluiten, die is al kant en klaar. :)

Dus niet bang zijn, maar gewoon doen.;)
 
Hoi Ruud,

Dit zit er zeer geslaagd uit, mijn complimenten :)
Je hebt goed je best gedaan als elektronica-leek (althans, dat zijn je eigen worden)
Na mijn idee, kom je al aardig opgang met de elektronica ;)

Hoi Marten,
bedankt voor je compliment. :D
Begin het elcetronica gebeuren ook steeds leuker te vinden.
Helemaal nu ik me er een klein beetje in heb verdiept.


PS) (toch maar even als toevoeging...)
Als ik je beschrijving en werking zo zie, dan had het ook zonder die relais gewerkt !
Als je namelijk op de Accu ingang de BEC had aangesloten en de lampen/led's op de Load...
Vervolgens je Winker-uitgang (left/right) van de MFU op de MFU aansluiting en klaar is Ruud :)

Als de BEC aangaat, dan gaan de lampjes ook direct branden... (zoals nu)
Zodra de Winker(s) vanuit de MFU aangaan, dan gaan de lampjes direct uit...
en natuurlijk weer aan, als de Winker(s) weer uitgaan.

Mijn eerste poging had ik inderdaad de MFU uitbreiding in serie met de richtingaanwijzer Led op de MFU aangesloten.
Het nadeel was dat de LED dan nog maar op de helft van zijn lichtsterkte branden.

Heb daarna geprobeerd om het geheel parallel aan te sluiten, maar dan funtioneerde de MFU uitbreiding om een of andere reden niet. ;)

Vandaar dat ik uiteindelijk voor deze oplossing heb gekozen.
 
Hoi Volvo-freak,
de lampjes op de spatborden en de buitenste daklampjes heb ik nu constant branden.
Deze heb ik aangesloten op de BEC van de ontvanger.

Zodra ik de truck aanzet, gaan deze lampjes en ook de breedte lampjes op de bumper gelijk branden.
Kan ze dus op dit moment niet nog eens apart uitschakelen.
Heb dit gedaan zodat ik meteen kan zien of ik de ontvanger aan heb staan.;)

Weet niet of je ook met de MFC-01 module werkt, maar ik heb op elke richtingaanwijzer aansluiting van de MFC een uitbreiding printje aangesloten.
Op de foto zijn de twee printjes zichtbaar.
Het onderste printje is met de witte en grijze draad aangesloten op de "winker/f(left)" - J22,
en het bovenste printje is met de gele en groene draad aangesloten op de "winker/f(right)" - J21 aansluiting van de MFC.
n46sgl.jpg


De rood/witte draden aan de rechterkant van de printjes komen van de BEC van de ontvanger en leveren de 5 volt voeding voor de printjes.

De geel/zwarte draden gaan van de printjes naar de 5 volt SMD relaistjes die tussen beide printjes zijn aangebracht.
De relais beschikken over een maak en een verbreek contact.

Op deze relais zijn de lampjes via een voorschakel weerstand voor de richtingaanwijzers op het maak-contact, en de spatbord en daklampjes op het verbreek-contact aangesloten.

Onder de normale omstandigheden blijven de spatbord en daklampjes dus gewoon constant branden.
Zodra de richting aanwijzer of de hazard door de MFC in werking wordt gezet, gaan door het wissellen van de relaiscontacten de lampjes om en om branden.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik heb uitgespookt. :lol:

Mocht dat niet zo zijn, dan lees ik het wel weer en probeer je dan wel weer verder te helpen.;)

snap je uitleg volledig
bedankt ervoor he
had al zitte denken hoe kan ik zoiets doen en ook al gedacht van relais te gebruiken, maar dan dacht ik van een relais is toch niet zo vlug
die relais dat jij gebruikt zijn dat dan speciale? want SMD heb ik nog ni van gehoord eigenlijk
 
Back
Top