schoonmaken met hogedrukreiniger

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door daviduck, 23 apr 2010.

  1. nitrotrippertje

    nitrotrippertje

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    247
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja of je hem kompleet uit elkaar haalt en schoonwast in de wasbak/tuinslang.
    Of je gaat ermee naar de douche ik zie het verschil niet, uit elkaar moet hij toch en schoon ook dus..
    Maar ieder heeft zijn eigen manier.
    Mijn buren vinden het niet zo tof als ik om 22.00 nog even de compressor aandoe,(groot herrie ding 400 liter vat dus staat wel even te pompen) dus word het de douche.
    Daarna gaat alles los en word opnieuw gespoeld(lagertjes) en schoongepoetst (kunstofdelen)
    En dit doe ik tuurlijk niet als er een klein beetje stof op zit pas als hij echt heel vies en baggerig is.
    Maar regelmatig onderhoud krijgt hij dus zeker wel.
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Ach ik kom uit de macineindustrie je mag draaiende deelen nooit met een komresor afblazen dit omdat je het vuil namelijk overal in blaast
    Spoelen met water mag altijd mits je de boel daarna goed droog maakt
    Maar ieder zijn eige metode dat had ik ook al vermeld

    Was wel vergeten te vermelden dat ik de slang afkopol van de doeskop
    dus eigelijk hetzelfde als een tuinslang maar dan met warm water
    Staal kan prima tegen water mits je het daarna goed droog maakt


    Maar bart en nismo ik heb van julie nog niet echt een nutige tip gezien hiero
    Aleen maar de tips van andere afkraken
    Dat is heel goedkoop
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2010
  3. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Goedkoop is dat je niet zoekt voordat je dit neerzet, van Bart en mij zal je alleen maar tips zien. Een auto schoonmaken doe je met een compressor, schoonmaak-klei, doekjes, borstel en ja de hele auto uit elkaar...

    Vooral dit stuk tekst: Ook de motor maak ik goed schoon
    Ik laat na het schoonmaken de motor altijd weer eve draaien zodat het vocht uit de motor gaat


    Wat je vergeet is dat veel onervaren mensen hier het forum lezen, tips zoeken. Sommige kunnen op de gedachte komen "hey, dat kan ik ook wel doen!" Mijn tip is: NIET DOEN!

    Alle RVS-delen aan je auto zullen binnen een dag corrosie gaan vertonen op die plekken waar toch vocht blijft zitten, ik heb het dan nog geeneens over kogellagers. Op die opmerking over de motor ga ik geeneens in....
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Tja en ik heb geleerd dat ABSOLUUT NIET met perslucht mag afblasen
    Dat is me gewoon verboden
    en wd40 erg leuk maar niet voor lagers
    wd40 lost vet op
     
  5. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Hmmm appart, jij weet het beter dan de hele top van NL. :D
    Ik zal het de volgende keer tegen ze zeggen dat dit heeeeeel slecht is.

    Bedankt voor de tip!
     
  6. NitroLars

    NitroLars

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Vlak bij Emmen
    Met wattenstaafjes kan je het ook goed doen(behalve aangekoekte resten)
     
  7. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    en wd40 erg leuk maar niet voor lagers
    wd40 lost vet op[/QUOTE]


    wel eens een vuil lager in de wd 40 gelegd ??

    dan zou je wel beter weten
     
  8. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen

    wel eens een vuil lager in de wd 40 gelegd ??

    dan zou je wel beter weten[/QUOTE]

    Ach laat hem, hij weet alles al. Ik denk dat de topicstarted al een aardig beeld / antwoord heeft gekregen.
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik heb zojuist mn auto onder de douche meegenomen.. maar ik heb de lagers erna ingesprayed met olie,toch zijn ze gaan roesten.. wat nu? Je wil zeker alvast mn rekeningnummer? dan kan je de schade door jouw tip gaan vergoeden..

    Just kidding. water is leuk, maar het is VERRE van ideaal, als het je bulkhead inloopt, blijft het daar, en gaan je diffs roesten, je lagers rotten ook gewoon weg, leg maar eens een oude kogellager in een bakje met gewoon kraanwater na nog geen halve dag zit die muurvast..

    WD40 is geen oplosser, het is een waterverdrijver op OLIEbasis.. dus hoezo smeert niet?
    WD40 is overigens wat anders gemaakt als de cheapo nep ''siliconen'' olie bussies van de action..:)

    Zolang je niet direct op lagers, luchfilters of servo's spuit kan er niks gebeuren, met 8 bar vol op een lager in gaan blazen, tuurlijk gaat alles er dan inzitten, maar je moet er gewoon langsblazen.. dan gebeurt er niks, behalve dat je auto weer schoon wordt..
     
  10. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    met perslucht schoon blazen niet goed voor je auto en vooral de lagers? ik weet niet wat voor goedkoop rot ding je dan heb maar heeeeeeel veel lagers zijn geseald met rubber of metaal dat houd het vuil buiten. en dat wat je vertelde over wd 40 is onzin.
     
  11. nitrotrippertje

    nitrotrippertje

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    247
    Locatie:
    Amersfoort
    Met spoelen is opnieuw in olien dus ook bedoeld voor de lagers en alle aandrijfassen diffcupjes alles van ijzer dus,ook de schoefjes en boutjes.
    Ook gaan de diffs uit elkaar om er verse diffolie in te doen.
    blok word gereinigd met olie bijvoorbeeld diesel daarna ontvet en in de afterrun gezet.
    Zo gaat het al een jaartje of 1/5 goed met de truggy en nog steeds alle orginele lagers erin.
    Ok de clutchbell lagers vervang ik wel regelmatig maar dat hoor ook zo.
    Dus na het (douchen) word alles gedroogd ontvet en opnieuw in de olie gezet.
     
  12. wildcard

    wildcard

    Lid geworden:
    19 feb 2007
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Lelystad
    Je kan van Merlin een of ander schoonmaakmiddel krijgen (kan even niet meer op de naam komen). Hiermee kan je wagen helemaal mee inspuiten.
    Je kan alles gewoon op de wagen laten zitten.
    Het is 1 of ander goedje op alcoholbasis.
    Nadat je de wagen hiermee hebt ingespuiten, even de compressor er overheen en het ergste vuil is weg.
    Dan nog even met dat cleaning putty van Serpent en hij is weer schoon.
    Maar je ontkomt er niet aan om de wagen helemaal uit elkaar te halen om hem echt helemaal schoon te maken.
     
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Vraag dat van de wd40 maar is aan de fabrikant van de lagers
    en ook dat van de perslucht
     
  14. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Precies man, ik heb altijd al geweten dat die compressors bij meetings en wedstrijden er voor de sier stonden.
    Ik ga het bonnetje van mn Airpress maar eens opzoeken dan..
     
  15. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    Ach laat hem, hij weet alles al. Ik denk dat de topicstarted al een aardig beeld / antwoord heeft gekregen.[/QUOTE]


    kijk dan zelf maar hoe jij je lagers onderhoud.
    ik gooi ze in de wd 40
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan heb je het verhaal half begrepen. Inderdaad is het niet wenselijk om bij precisie machines het vuil af te blazen omdat je het ook in de kiertjes kan blazen waar het als schuurpapier gaat werken en speling gaat veroorzaken. Speling zal de machine onnauwkeurig maken en de reparatie is prijzig. Een tiende mm spelling op een wiellager van een euro is daartegen geen probleem, af en toe knarsen mijn lagers ook van al het zand die ze gehapt hebben maar na een paar rondjes rijden is het wel weer weg.

    WD40 kent vele toepassingen, van smeren, schoonmaken tot vocht afstoten. Ik leg altijd mijn lagers in een trilbadje met WD40, het vuil komt eruit en verse WD40 erin en ze lopen daarna lekker soepel.
    Ook mijn snaartjes bespuit ik met WD40, gaan ze lekker soepel van lopen maar voorkomt ook gelijk dat het vuil zich vast hecht aan de snaren en poelies.

    Je begrijpt dat ik bij een volgende keer dat ik mijn lagers doe niet aan je waarschuwingen denk.....
     
  17. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    en opzich maakt het ook niet uit als je lagers kapot gaan.
    ze zijn erg goedkoop 1,50 ofso en voor die prijs kan je gewoon een berg lagers kopen zodat je ze altijd bij de hand heb
     
  18. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Informatie

    De (wiel)lagers die wij gebruiken kosten +/- 60 Euro p.st. Na een race word de wagen gewoon met een compressor afgespoten, dat betekend overigens niet dat je direct op de lagers blaast. Al onze lagers gaan na elk NK uit elkaar ... worden met een reinigingsmiddel ingespoten en gaan daarna 2 x 10 min in een hoogfrequent trilbad. Als laatste 1 drupje olie en klaar.

    Dusssss.... WD40 is voor de hobbyist prima, werkt goed en reinigt voldoende zoals Roelof al aangeeft. Je kan na het rijden ook gewoon je hele auto inspuiten met WD40, daarna even afnemen en hij blijft langer schoon.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2010
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Dure lagers.......
     
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Volledig keramisch mag ik hopen voor die prijs :?:

    WD-40 is topspul voor je auto ..... Zowel voor de lagers als je plastic...

    Als je m een keertje schoonmaakt met WD-40 glimt je auto (het plastic) weer net zo hard als toen ie nieuw uit de doos kwam ...
     

Deel Deze Pagina