DirkSchipper
Forum veteraan
Dirk sorry, maar hoe zit dat met het drukpunt?
Deze wandelt toch naar voor als je de invalshoek vergroot?
Wat mis ik???
Johannes

Je hebt zowel wel, als niet gelijk.
Wat gebeurt er bij een vleugel. Door de luchtomstroming ontstaat er vlak boven de vleugel een daling in de luchtdruk, en vlak eronder een stijging.
De drukdaling boven is veel sterker dan de stijging aan de onderkant (factor 10 of zoiets). Voor het gemak heb ik het hierna alleen over de drukdaling aan de bovenzijde. Maar voor de onderzijde geldt een vergelijkbaar verhaal, alleen hebben we het dan over druk stijging dus.
Van profielneus tot achterlijst verloopt de drukvermindering en het weer oplopen ervan niet lineair/gelijkmatig. Globaal wordt de laagste druk al bij 25% van de koorde bereikt en gaat dan weer oplopen.
Door de lagere druk werkt er eigenlijk op elk stukje vleugeloppervlak een klein krachtje die de vleugel draagt. Zie het figuur hieronder. Merk op dat elk afzonderlijk krachtje loodrecht op het vleugeloppervlak staat.

Die verdeling van de grootte van al die krachtjes is anders voor een andere invalshoek van het profiel.
I.p.v. al die kleine krachtjes kun je ze (reken- en tekentechnisch) ook vervangen door 1 grote kracht (de som van al die kleintjes, de groene lift-pijl is de figuur).
I.p.v. al die kleine krachtjes kun je ze (reken- en tekentechnisch) ook vervangen door 1 grote kracht (de som van al die kleintjes, de groene lift-pijl is de figuur).
Maar waar grijpt die kracht nu precies aan? niet aan vleugelneus of achterlijst. maar ergens daartussen. Als je hem te ver naar voren kiest is de som van alle krachtjes erachter groter dan die ervoor. En dus wil de vleugel voorover draaien, en te ver naar achter wil de vleugel achterover draaien. Het moet dus daar liggen waar er evenwicht is tussen alle krachtjes ervoor en die erachter. Dat noemen we het drukpunt!
Maar ik heb ook gezegd: de vorm van de verdeling van al die krachten verandert met de invalshoek (en dus de snelheid). Daardoor komt dat drukpunt ook ergens anders te liggen. Inderdaad: het wandelende drukpunt.
N.B.
Een grappig detail: het drukpunt loopt bij kleinere invalshoek (grotere snelheid) naar achteren, en kan ACHTER !!! de achterlijst komen te liggen!
N.B.
Een grappig detail: het drukpunt loopt bij kleinere invalshoek (grotere snelheid) naar achteren, en kan ACHTER !!! de achterlijst komen te liggen!
En nu komt de truuk: Met een wandelend drukpunt kunnen we niet rekenen, dus heeft men een truuk geïntroduceerd: het moment (Cm).
Ik schreef net al: als je je drukpunt niet exact in het 'midden' van al die krachten kiest, wil de vleugel up of down gaan draaien. Er treedt een draaikacht op (moment of koppel). En dat is precies wat we rekenkundig doen: we definiëren het drukpunt onveranderlijk op 25% van de koorde, en daarbij hoort een veranderlijk moment Cm. En daarmee kunnen we wel rekenen.
Ik schreef net al: als je je drukpunt niet exact in het 'midden' van al die krachten kiest, wil de vleugel up of down gaan draaien. Er treedt een draaikacht op (moment of koppel). En dat is precies wat we rekenkundig doen: we definiëren het drukpunt onveranderlijk op 25% van de koorde, en daarbij hoort een veranderlijk moment Cm. En daarmee kunnen we wel rekenen.
We hebben nu nl. een drukpunt waar de lift aangrijpt, het zwaartepunt ligt ervoor (en veroorzaakt een duikneiging [positief moment] ), het stabilo ligt erachter en levert een klein beetje negatieve lift die de draaiing door het voorlijke zwaartepunt compenseert [negatief moment].
Nu zie je ook meteen de oorzaak voor langer vliegen bij een goed liggend zwaartepunt. Bij een goed liggend zwaartepunt (gelijk of bijna gelijk aan [rekenkundig] drukpunt) hoeft het stabilo dus niet of nauwelijks kracht (arbeid) te verrichten, en dat scheelt daalsnelheid.
Nu zie je ook meteen de oorzaak voor langer vliegen bij een goed liggend zwaartepunt. Bij een goed liggend zwaartepunt (gelijk of bijna gelijk aan [rekenkundig] drukpunt) hoeft het stabilo dus niet of nauwelijks kracht (arbeid) te verrichten, en dat scheelt daalsnelheid.
Ik hoop dat dit verhaal eea. duidelijk maakt.
Gr. Dirk.