TU Delft Zeilboot, uitslag; 2e plaats!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Kars.R, 11 nov 2010.

  1. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    Ja, erg mooi is het niet geworden. Al doende leert men.

    Enige handreikingen voor een eventuele volgende keer:

    Aangezien de mal niet helemaal top was, deze voorzien van 2 lagen Polyvinylalcohol. Dan ben je er zeker van dat je de romp zonder beschadigingen eruit krijgt. (met water, wat de PVA oplost)

    Uitgaande van epoxyhars:
    Zet een laagje hars in de mal, en laat dit aanharden. Vervolgens dit weer goed natsmeren met epoxy, en de koolstof erin leggen. Vervolgens met een spatel de koolstof vanuit het midden naar de randen goed aanstrijken en impregneren. Je mag gerust teveel hars gebruiken bij deze eerste laag. Dit wordt straks door de vacuumdruk naar boven geperst, daarbij luchtbellen meenemend.
    Vervolgens je Soric (ik zie dat je de LRC versie hebt gebruikt, Low Resin Consumption) op een tafel goed nat maken met hars, en in de romp leggen. Met een ontluchtingsroller voorzichtig aanrollen. Gebruik op de Soric gerust weer meer hars, het lust ca. 300 gram hars per mm dikte per m2.
    Dan de versterkingslagen en de laatste laag koolstof lamineren.

    Vervolgens kan je de boel inpakken met vacuum consumables, en vacumeren. De truc is dan om een evenwicht te vinden tussen gebruikte gaatjesfolie, de viscositeit en de snelheid van uitharding van de hars, en de gebruikte vacuumdruk, om ervoor te zorgen dat er niet teveel hars uit het laminaat vertrekt.
    Een begin kan je maken met gaatjesfolie P3, de boel even laten aanharden (afhankelijk van de gebruikte hars), en druk op -0,7 bar.

    Dan krijg je zeer waarschijnlijk een mooi product.

    Ik vind het jammer dat het composietenlab jullie daar nietmee hebben geholpen.
     
  2. dirkvl

    dirkvl Guest

    thank you captain heinsight ;)
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    "Hindsight" is beter Engels...

    Echter, ik vind het niet helemaal terecht om mensen ervan te 'beschuldigen' dat ze het achteraf beter weten, er is vóór jullie aan het het lamineren sloegen voldoende advies gegeven over hoe te werk te gaan, als je dat advies dan niet ter harte neemt..., tja.

    Groeten, Jan.
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    Ja, ach...
     
  5. dirkvl

    dirkvl Guest

    was ook een beetje met een knipoog bedoeld hoor! Jullie advies is heel erg waardevol, maar op dit moment is de kans dat we deze romp nog een keer gaan maken nihil...

    zoals gezegd, volgende stap is het dek maken en daarin de bevestiging voor het zwaard en het roer.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dirk,

    Da's niet erg hoor (en hoort ook erg bij de leeftijd), mij zul je er niet over horen.

    Denk er eens over om voor de kiel een kielkast te maken, zodat je met verschillende profielen en lengtes kunt testen.
    Een kiel die het op open water prima doet kan in de beperkte diepgang van het bassin wel heel anders werken, als je dan een kortere kiel (al dan niet met een kleinere, lichtere bulb, óf juist een zwaardere) bij de hand hebt, is dat snel op te lossen.

    Groeten, Jan.
     
  7. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    foto's mock-up zeilen en zeildoek, let ook even op de nette werkplek, morgen gaan we de definitieve zeilen maken, de mast is draaibaar, inbouw servo's neem k morgen foto's van,

    mvgrt Kars

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    hier de beloofde foto's,

    zeil is gelukt, morgen krijg ik hem te zien:p foto's volgen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    mvg Kars
     
  9. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mischien een rare vraag maar waarom moet de mast draaibaar zijn ?
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lijkt me gemak, dan hoef je geen moeilijke klauw aan die gaffel te maken als scharnierpunt.
     
  11. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Waarom bij die winch de beide touw delen aan een kant van de trommel en een (BB?) met een enorme omweg naar de slede en niet gewoon aan de andere zijde op dezelfde wijze als aan SB (?) ernaar toe geleid? minder weerstand lijkt mij dan...
     
  12. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    de rig die we gaan varen is de aerorig, de aerorig heeft geen schoten en verstagingen, derhalve een van de makkelijkste zeilvoeringen die er bestaan,

    de zeilen zijn echt super geworden, vandaag ontschoten de plaatjes te schieten, we hebben een lichte fok en een fok van wat zwaarder materiaal, het eerste voor het geval dat de fok niet omslaat bij onze zachte wind, de zeilen zijn mooi voorgevorm en hebben een zeer mooi profiel,


    zoals de foto's op de vorige pagina weergeven wouden we de mast rechstreeks verbinden op de servo, ook al kan de servo dit gewicht makkelijk aan (nog geen 100g) en qua kracht ging het ook prima, de servo zelf, en de verbinding ertussen zorgde voor teveel speling,

    daardoor moeten we een andere verbinding ontwerpen waarbij de mast natuurlijk nog steeds draaibaar moet zijn, anders hadden we vandaag al kunnen varen,

    mvg Kars
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lijkt erop dat je leuk kan bouwen, maar zet aub een spellingcontrole aan en corrigeer voor je wat post.
    Bovenstaande is alleen te volgen als je het hardop leest.
     
  14. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    off topic modus on

    Het is een doorlopende zin geworden met x aantal komma's.

    Voor een betere leesbaarheid, kortere zinnen, met 1 onderwerp etc.

    Ik geef toe dat dit moeilijk is, wanneer je snel veel informatie kwijt wilt.
    Het is een beetje zoals mijn zoon zijn chat/sms berichten schrijft.

    off topic modus off
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Kars,

    Volgens mij hebben jullie het principe van het draaien van een Aerorig niet goed begrepen; dat gebeurt niet d.m.v.een aandrijving die de mast draait, maar door de wind, waarbij de hoek die het tuig maakt t.o.v. de lengteas van de romp, wordt bepaald door één schoot.

    Ik heb ook al met verbazing naar het vernuftige 'loodgieterwerk' op de foto's zitten kijken en kon er al geen logisch doel voor vinden, omdat je met een Aerorig aan een eindeloze loop onderdeks met één aftakking voor de schoot voldoende hebt.

    Haal die constructie met een servo als mastvoet maar weg, het enige dat dit zal opleveren zijn een hele serie defecte servo's zodra de wind boven de 1Bft komt...

    Filmpje:
    [media=youtube]C7Yk4jldxAM[/media]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    een paar dingetjes voor bovenstaande forumleden,

    Buiten het feit dat ik een zeer drukke studie (9-5) volg en 20uur in de week werk, vind ik het leuk om in mijn beperkte vrije tijd dingen op het forum te posten. Mocht dit in enkele gevallen als haastig overkomen kan dat kloppen door de hier bovenstaande redenen. Daarnaast is het met het doeleinde; updates geven, geschikt. Het is tenslotte geen Nederlandse spellingtoets. De komma's en de verschillende alinea's maken het tot een voldoende leesbaar verhaal en ik ga er dan ook geen tijd in steken om dat te verbeteren,

    Na dat gezegd te hebben zit ik met nog een puntje aan de reacties van afgelopen pagina's waar ik vrij moeilijk tegen kan. Het eeuwige pessimisme...

    Waarom kan kritiek nooit opbouwend zijn? Waar is alles achteraf? Waarom kan er in de meeste reacties alleen maar commentaar gegeven die buiten afkrakend enorm demotiverend werkt? Ik verwacht als ik ons zo met andere groepjes vergelijkt wij een van de netste teams zijn. Geen knex of lego in onze boot. Geen boten die sterk en zwaar genoeg zouden zijn als mal. Geen boten van massieve schuimen spanten, geen rigid wing van 700g welke met houtlijm aan elkaar zit. Iedereen doet het op zijn eigen manier, en dat is het mooie van dit project.

    Ik snap het niet, wij zijn een team van 4 studenten die in 2 maanden proberen te voltooien waar menig een ruim 2 jaar over zou doen. Buiten het feit dat we onder enorme tijdsdruk staan en voor alles maar 1 kans hebben zijn wij ook nog eens buitengewoon onervaren. En zelfs met onze onervarenheid proberen wij dingen uit die voor velen te ver van hun huisje staat en daarmee erg moeilijk te accepteren is.

    Dat is toch juist mooi?

    Dit wordt daarmee ook de laatste update de komende twee weken. Buiten een paar dagen die opgeofferd dienen te worden is het voor ons kerstvakantie.

    De zeilen zijn zoals gezegd klaar, en zijn echt perfect gebold. Ze zijn net niet te stijf (grootzeil, fok is van lichter mylar) en gaan erg mooi om.

    Het principe van de aerorig snappen wij wel, we hebben er tenslotte eindeloze doch erg interessante college's over gehad van o.a. Gerard Dijkstra(een groot voorstander) zelf.

    Het hierboven beschreven 'loodgieterswerk' zoals dat zo leuk genoemd wordt is voor het verplaatsbare gewicht waar al velen malen vaker over is gesproken, filmpje hieronder te zien.

    Hoewel de servo de kracht zoals eerder gezegd met een safety factor van 1.5 dus wel aankan(we varen dus nog steeds met 2 m/s wind), hebben we er voor een andere reden voor gekozen dit systeem niet zo uit te voeren. De speling van de servo zelf en de speling van het verbindingstuk tussen mast zorgt voor een onstabiele mast. We hebben vandaag de mast tot de canoe door laten voeren om zo een grotere arm te creeeren. Het enige wat morgen dan nog moet gebeuren is de verbinding tussen mast en servo.

    De zeilen zijn gemaakt met een zeer gerenommeerde zeilenmaker waarbij het dichtsbijzijnde kantoor in Belgie zit. We hebben nu 2 fokken, een 'dunne' en een 'stijve' en het grootzeil is ook van het dikkere mylar gemaakt.

    de laatste foto voor de vakantie;
    [​IMG]
    (de mast moet nog ingekort worden, is nu nog de volle 2 meter)
    en het filmpje van het verplaatsbaar gewicht op dek;

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat klopt, maar wat er bovenaan staat is weer onzin.

    Als je niet de moeite neemt om te herlezen wat je schrijft, is dat jouw keuze.

    Deze "uit de hoogte mentaliteit" stoort mij zo erg dat de lol van het volgen van de bouw weg valt.

    Ik heb mijn abbo opgezegd.

    sterkte met je karakter.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2010
  18. JF Wedema

    JF Wedema

    Lid geworden:
    20 okt 2006
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Almere
    jammer dat je/jullie het commentaar zo opvatten. zoals gezegd zou het voor de leesbaarheid prettig zijn als post worden terug gelezen alvorens ze worden gepost, maar dat is een ieders eigen keuze, persoonlijk lees ik daar dan wel overheen.

    wat ik erg jammer vind in je reactie is het feit dat je de kritiek alleen maar als afkraken beschouwd. ik volg dit topic al even en naar mijn mening zijn er juist heel veel suggesties gedaan hoe jullie eea tot een goed project kunnen maken. daarin tegen zijn veel van de suggesties simpelweg genegeerd......
    jullie hebben binnen de opleiding ook zoveel kennis en facaliteiten ter beschikking dat het zonde is dat dit dan het resultaat zou zijn.

    je argument dat jullie een zware studie volgen en dat jullie in 2 maanden tijd (willen) doen wat menigeen in 2 jaar doet is een loze opmerking; je gaat voor een project of niet, als door tijd gebrek de kwaliteit keldert, dan moet je dat ook accepteren: inclusief het commentaar!
    daarbij komt dat de meeste hier gewoon een baan hebben, vaak een gezin en daarnaast ook nog een bootje willen bouwen. in mijn geval komt daar nog een avond studie bij dus dan is de bouw tijd zeer beperkt!
    je vergelijkt jezelf ook nog even met andere groepen die het in jullie ogen nog slechter doen; dat wil dus alleen maar zeggen dat jullie de minst slechte zijn, daarmee lever je nog niet een mooie/goede boot af.

    Ik gun jullie alle succes met dit project, ondanks alle twijfels die ik bij het ontwerp heb zal het vast een leuke ervaring voor jullie zijn. ik hoop echter dat jullie overwegen om volgend jaar weer mee te doen en nu vast beginnen met de boot van volgend jaar. dan kunnen jullie een goed doordacht ontwerp maken en in alle rust bouwen. dit zal de boot en uiteindelijk de resultaten van die boot ten goede komen.
    als jullie vragen hebben over bepaalde dingen dan kun je die hier ook stellen en krijg je antwoord voordat jullie zelf al een oplossing hebben verzonnen die door tijdgebrek eigenlijk niet meer aan te passen is.

    ik hoop dat je het opbouwende karakter van mijn reactie ziet en ook aanneemt.

    succes verder en prettige vakantie.

    Francis
     
  19. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    @ Leesbaarheid,
    Natuurlijk is het geen nederlandse spellingstoets.
    Mijn opmerking heeft betrekking op leesbaarheid.
    Jij doet een universitaire opleiding met dito denkniveau
    Zonder andere mensen te kort te willen doen, is een groot gedeelte van de mensen,
    die op een "lager" niveau denken, dus ook lezen.
    Veel input kun je van deze lager geschoolde (wat een hekel heb ik aan dit soort typering) mensen hebben, zij hebben de ervaring in de praktijk opgedaan.
    Deze mensen haken dus af, wanneer de tekst moeilijk leesbaar is.

    @ Tijd,
    Je schrijft hier, niet alleen om ons te informeren, maar ook om informatie te verkrijgen.
    Jij hebt je studie 9-5 en 20 uur werk.
    Wij hebben allemaal onze verplichtingen welke tijd kosten en nemen ook de tijd om jullie te volgen en van commentaar te voorzien.

    Je opmerking aangaande 2 maanden met 4 man versus ruim 2 jaar bij één ander,
    kijk ook even wat jullie aan ruimten, gereedschappen en materiaal tot jullie beschikking hebben.
    Dit alleen maakt al een wereld van verschil met iemand die alles op de keukentafel moet doen.....


    @ commentaar
    Het is makkelijker om, in jouw ogen negatief overkomend, na te vragen waarom jullie het zo gedaan hebben en niet anders.
    Natuurlijk hadden wij, forumlezers, dit in een hoogstaand en diplomatiek correct stuk kunnen vatten.
    Het is hoe jij het wilt lezen en opvatten.
    Je werkstuk is niet slecht, maar is het een 10 waard.
    Wij gunnen het jullie.
    Ga je voor een 6-je en je mist een punt dan is het onvoldoende.

    Dan rest mij niets anders dan jullie een prettige vakantie te wensen,
    waarin jullie ongetwijfelt aan het projekt denken en overdenken.

    Succes met de bouw.


    p.s. het tenslotte gevolgd hebben van eindeloze maar hoogst interessante college's hoeven niet altijd tot gevolg te hebben dat je iets ook echt helemaal begrepen hebt, waarmee ik niet wil zeggen dat jij de werking van een aerorig niet begrepen hebt.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2010
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Kars,

    In plaats van pessimisme kun je beter van realiteitszin spreken, de meeste mensen die hier reageren hebben uitgebreide ervaring met het gebruik van diverse componenten in zeilende modellen en weten behoorlijk zeker wat wél en wat niet zal werken.

    Voor de rest sluit ik me bij de reacties van mijn voorschrijvers aan.

    Prettige vakantie!

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina