Kom hier zo maar binnen vallen en lees dat vlam pas NA de ketel brand? Misschien de branderkop verder van de vuurgang weg zetten. klinkt naar te weinig zuurstof toevoer bij de brander
Hallo bij Modelbouw atelier Staat een filmpje van een ketel met brander er aan en die van u kon wel eens te dicht bij de Ketel doorstaan mvg Frederik
Is dat de fluit of de veiligheid, dat afblazen. keteldruk gaat boven de 3 bar en dat zonder rode streep op de manometer. Of is een max-druk-streep bij modelbouw niet nodig, bij onder keur vallende ketels. Ziet er niet zo profi uit op deze manier. Wel duidelijk de branderkop ten opzichte van de vuurgang.
Stoom uit de schoorsteen Ik heb zelf nog een verticale met Esbit gestookte ketel in mijn havensleper op stoom model staan. Ik blaas de afgewerkte stoom eerst door een condensaat- en olieafscheider (een eenvoudig messing tankje). De afgewerkte stoom is daarna vrij koud en nat, deze blaas ik hierna met een 3/16 koperleiding op halve hoogte in de pijp. Hierdoor trekt het vuur meer bij hoger toerental. Dit geeft een prachtig resultaat met Esbit rook en afgewerkte stoom en werkt goed, kijk maar: [URL=" - Stoomsleper.wmv[/URL] Bij een gasgestookte ketel met hete verbrandingsgassen zou ik zo hoog mogelijk in de pijp uitblazen (inkorten kan later altijd nog) of inderdaad uit een aparte leiding voor de pijp. Nadeel bij deze laatste optie is wel dat je het water wat dan meekomt met de stoom meer op het dek krijgt dan bij het in de pijp afblazen. Robert.
rookpluim Robert, prachtboot die sleper van Goedkoop, maar even een vraagje hoe kom je aan zo'n enorme rookpluim? doe je dat via de stoommachine of is het een rookgenerator? ben benieuwd. groetjes piet
Stoom uit de schoorsteen Nee hoor, niks geen rookgenerator, het is gewoon afgewerkte, natte stoom uit de stoommachine (wel via een olie en condensaat tankje, kijk maar onder Bouwverslagen - Schepen, Havensleepboot op stoom). Bij een beetje kil weer worden dit geweldige pluimen, ondanks het vuur van de Esbit blokjes en de hitte hierdoor in de pijp. Mij tip aan Imre is dan ook gewoon proberen de afgewerkte stoom zo hoog mogelijk in de pijp uit te blazen. Ik heb geen ervaring met gasgestookte ketels en de temperatuur die hierdoor ontstaat in de pijp, maar de stoom buiten de pijp afblazen met het risico dat het hele dek en bovenbouw van je boot onder de nattigheid komt te zitten bij een beetje kil weer lijkt mij ook geen optie. De grootte van de stoompluimen uit de pijp is naar mij ervaring wel zeer afhankelijk van het weer. Robert.
Dat is helemaal waar. Ik heb ooit een eerste paal geslagen met een stoom heikar in februari meen ik, vorst lag op het land. Hele mooie plaatjes op een heldere dag. Weinig zicht tijdens heien, door lekkage uit de machine, maar op gevoel ging het goed. Terwijl als het buiten 25° C is je bijna geen damp hebt.
Testen stoom ketel Heb er even het metertje van af gehaald En de slang wat verders opgepomd Nu moet de druk in ieder geval hoger zijn als 6 bar Want verders ging de meter niet
Niet zo slim Frederik, als de keurmeester dit ziet zou die hem best eens kunnen AFKEUREN. Je weet immers niet of de rekgrens van sommige plaat delen bereikt dan wel overschreden is. Ik geloof dat ik bij die ketel uit de buurt ga blijven. En daarom is er nu een stoomgroep. En daarom zijn er nu test en keur verplichtingen. Omdat er met dit soort ongein ongelukken gebeuren. Niet direkt en misschien net niet met deze ketel, maar eens is het je beurt. En als ik een echte ketel bouw en officieel laat doorrekenen en laat keuren kost het mij geld, doordat er nog steeds mensen zijn die het niet zo nauw nemen.
Ik zou dat ook niet doen. Proefpersen vond in mijn tijd plaats op een druk die ongeveer 40% boven de bedrijfsdruk ligt, en ook bij het ontwerp werd daar natuurlijk rekening mee gehouden. Nu kan dat bij dit soort "hobby" ketels nog wel eens meevallen, omdat die veel meer overgedimensioneerd zijn dan dan "professionele" ketels, waarbij je normaal gesproken tot de grens gaat. Aan de andere kant werden de vaten waar ik het over heb met water afgeperst, en dan is een eventueel falen veel minder explosief dan bij afpersen met (samendrukbare) lucht. Ik zou dit dan ook beslist niet meer herhalen, en de veiligheid op de ketel gewoon afstellen op zo'n 3,5 bar als hij normaal op 3 bar moet werken. Groet, Ad
VOORSCHRIFTEN TOT HET VERKRIJGEN VAN EEN PERSBEWIJS Er dient een duidelijke bouwtekening te worden overlegd waarin aangegeven alle noodzakelijke aanzichten en doorsneden, materiaalspecificaties, details van las- en soldeerverbindingen, alsmede opgave van de maximale werkdruk en berekend volume. De aanzichten, doorsneden en individuele onderdelen waaronder de veiligheidsklep(pen) moeten zijn bemaat. Van alle onder druk staande onderdelen moeten de wanddiktes duidelijk zijn aangegeven. Dit geldt ook voor tekeningen die niet door de bouwer zelf zijn vervaardigd (erkende of handelstekeningen). De ontwerp- en beoordelingsnormen zijn opgenomen in het "Handboek Stoomketels", een uitgave van de ledenservice van de Stoomgroep Holland. De tekening dient vóór de aanvang van de bouw aan de betreffende inspecteur te worden overlegd. De proefpersing kan worden geweigerd indien de vervaardiging duidelijk aanwijsbare tekortkomingen vertoont, of indien de ketel duidelijk aantoonbaar en op ontoelaatbare wijze afwijkt van de vóór aanvang van de bouw overlegde tekening en zoals vastgesteld door de inspecteur. De ketel dient voor de eerste keuring te worden aangeboden zonder bekleding of appendages, met afgestopte openingen en voorzien van een aansluitnippel G ¼" inwendig. Bij het persen en bij elke herkeuring wordt de eigen manometer van de miniatuurketel gecontroleerd aan de hand van de persmanometer. De proefpersing geschiedt bij voorkeur met warm water (leidingwater, 45°C) en een druk van 1,5 x PS (PS = maximale werkdruk) voor stalen en roestvaststalen ketels. Koperen ketels worden afgeperst op een druk van 2 x PS. Deze druk zal tenminste 15 minuten worden gehandhaafd. Bij goed gevolg wordt de ketel onder toezicht van de inspecteur voorzien van het corresponderende nummer en keurmerk. Het persbewijs wordt afgegeven maar krijgt pas na de afgenomen stoomproef volledige geldigheid. Stoomproef: Bij goed brandend vuur en krachtig in werking zijnde aanjager mag de stoomdruk bij geopende veiligheden de maximale werkdruk met niet meer dan 10% overschrijden. De ketel dient voorzien te zijn van de volgende appendages: manometer, voorzien van rode streep op de maximale werkdruk minstens één afgeschermd peilglas twee onafhankelijk van elkaar werkende voedingstoestellen Keuring door derden (een zg "Notified Body" of NoBo) is voor een modelbouwer echter financieel niet op te brengen. Daarom hebben het bestuur van de Stoomgroep Holland en de inspecteurs van het Samenwerkingsverband van Stoomgroepen besloten de oude criteria voor de keuringsplicht te handhaven, d.w.z. dat een miniatuurketel geacht wordt ter keuring te worden aangeboden indien de werkdruk hoger is dan 3 barg*, ongeacht het volume van de ketel. Voor miniatuurketels blijft verder van kracht dat PS x V niet groter mag zijn dan 200. Voor koperen ketels geldt altijd een maximale werkdruk van 6 barg. * Opm.: In dit artikel is de druk weergegeven als barg, dwz bargauge ofwel overdruk t.o.v. de atmosferische druk.
Snap ik niet Ad, bij persen is die afstelling te laag. Bij gebruik te hoog. Als je wilt werken met een veiligheid afgesteld op 3,5 bar moet je ketel dat aan kunnen. En val je onder de keuringsplicht. 3 bar = 3 bar.
Ik meende als dat je niet verders ging als 3 Bar dan had je geen keuring nodig En hij word nog afgeperst hoor met heet water en meer druk Dis was is even een nood oplossing om wat meer druk te krijgen Maar er komt een manometer met meer druk als 6 Bar En dan ga ik naar de 12 bar net als bij CHEDDAR Hij hoeft ook maar 3 bar te geven (ketel) dus Daar hij voor de Sirius is mvg Frederik
Ad Als je goed had gekeken moet je hebben gezien als dat er water in de slang zit Vooral daar waar hij is uitgepuilt hoor mvg Frederik