Project AH-1S COBRA

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door STRATUS, 5 feb 2011.

  1. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Heren.
    Mag ik jullie uitnodigen voor ons heli weekend op 21 en 22 mei om de heli s in het echt te tonen en zeker als ze nog in aanbouw zijn.
    Voor verdere info zie hoofdstuk meeting op het forum waar een link staat voor aanmelden op zaterdag is meeting ik hoop met veel schaalhelicopters waar ook het Vario Team uit Belgie aanwezig is.
    Ik hoop jullie daar te zien met de mooie heli s.:D.
    Gr Arie
     
  2. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Jongens, gewoon doen wat Arie voorstelt en jullie inschrijven voor het heli weekend op 21 en 22 mei in Horst.

    Vorig jaar was ik er met het Belgium Vario Team en het was één van de betere meetings.
    Prachtige lokatie, schitterend veld met verharde piste, een exotisch funfly parcours, een gezellige camping, lekker eten, veel piloten, genoeg drank, mooi weer en last but not least... een ontvangst om "U" tegen te zeggen.

    Het Belgian Vario Team is reeds aan het aftellen naar 't komend seizoen.

    Heligroeten,

    Nick
     
  3. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei de Mannen ,

    Ja ik wil wel komen naar deze meeting ,
    Maar ik vind de link niet terug , ik zie niet meer goed sinds de revetteer werken ,
    Kan er iemand me eens info geven of een andere manier geven om me daar voor aan te melden .. dan zal ik er zeker zijn ... :)

    Grtz

    Ronny
     
  4. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Progress in progress !!!

    Vandaag nog wat verder gedaan met de revetteer werken ..

    Ik doe dit persoonlijk met een doorschijnende plakband waar ik dan om de 3 mm een streepje trek om dan nadien een gaatje te boren ..
    Er zijn natuurlijk banen die wat verder uit elkaar staan , 4mm en 5 mm , dit kun je allemaal zien op het schaalmodel dat je eventueel al dan niet gebouwd hebt ..
    Het meten en aftekenen gebeurd zo precies mogelijk , dit om nadien een mooi resultaat te krijgen van de revetbanen ..
    Ik heb een stalen latje een beetje geplooid om ook in de rondingen verder te kunnen met aftekenen ...
    Nadien wordt de plakband verwijderd en ga ik de gaatjes nog eens allemaal na omdat er nog geen enkele revet er van de eerste keer in paste .. :)
    Ook steek ik het boortje diep genoeg in de DREMEL , dit om precies te kunnen boren , nadien voor na te boren plaats ik het boor op de normale manier in de DREMEL ..

    De graveerbanen heb ik dus met een freesje van DREMEL met de hand nagetrokken , enkel rond de raamlijsten , deze banen waren niet goed te zien , dit is een arbeidsintensieve manier van werken maar geeft een prima resultaat ..

    enkele sfeerfotos ...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Grtz
    Ronny
     
  5. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Ha Merci ,

    Ik heb me ingeschreven ... :)

    Tot dan zou ik zeggen ...

    Grtz

    Ronny
     
  7. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Work in Progress !!!

    Vandaag , ondanks het goede weer :) toch nog maar enkele uurtjes gespendeerd in de hobbyruimte ..

    Wat hebben we gedaan ,

    Uiteraard gerevetteerd , nog een heleboel revetjes !!!! en de achterkanten van de revetjes afgeknipt .
    De raamlijsten aangepast naar de schaalnormen , 1mm eraf gehaald op alle vensters , Thx Nick voor de info , vele beter ... :)
    Ook de eerste spuitwerken gedaan , alle airbrushpistolen eerst grondig gereinigd , HUMBROL 1 als grondlaag gespoten en dan zwart ..
    Na dit zwart , de gele kleur die de isolatie rond de raamlijsten moet simuleren erop gespoten ....
    In de tussen tijden , ( droogtijden ) , alvast begonnen met het opschuren van het Doghouse , graveerlijnen weggeplamuurd , deze stonden op de foute plaats ....

    enkele sfeerbeelden :
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wordt vervolgd ...

    Grtz

    Ronny
     
  8. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Prachtig werk Ronny. Verschrikkelijk strak gebouwd en gegrond.
    Ik snoep ervan.

    Terwijl ik zelf al een week lang aan het schuren ben, merk ik dat we nog een heleboel technische problemen zullen moeten overwinnen vooraleer onze slangen iet of wat tot hun recht gaan komen...

    Enkele voorbeeldjes??? ...

    - Als we bijvoorbeeld de mekaniek zouden inbouwen volgens de Vario-handleiding, dan komt het swashservoplateau op de plaats waar de piloot hoort te zitten!!! Heel da boelke (lees swashservo's) zal dus ergens anders een plaats moeten vinden...

    - De bewapeningsvleugels die Vario levert kloppen van geen kanten. Dat wordt hermaken, die handel...

    - De stabilo's zijn bij een echte Cobra beweegbaar en zijn gekoppeld aan de nick. Natuurlijk gaan we onze machines ook voorzien van dit snufje hé...

    - De Vario-guns kloppen ook van geen kanten. Ik droom ervan om er een werkende drieloops Gatling op te zetten...

    - en tot voorlopig slot, tuf ik mij gek over de te gebruiken verlichting. Ik denk te gaan voor 3 Watt leds. Al wat minder is komt overdag in de lucht niet tot zijn recht. En een goeie verlichting is nodig op een camogroen toestel. Als ik met de Alouette voor achtergrondbomen of -groen vlieg verdijnt hij gewoon...


    Heligroeten,

    Nick
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De romp is ERG ruim, dus je kunt met wat pas een meetwerk de servotray achter het mechaniek plaatsen.....
    Helaas worden ze dan in geval van benzine aandrijving wel gebakken door de uitlaat die er dan recht onder zit... Alle andere plaatsen voorzie ik moeilijkheden met de geleiding van de stuurstangen, die dan wel erg lang worden en/of rare bochten moeten maken.

    Het volgende weet ik niet geheel zeker, maar: De stabilo's zijn bij mijn weten niet gekoppeld aan de nick, maar aan de trim controls. Is in elk geval aerodynamisch wel zo logisch, gezien het feit dat "up" of "down" geven op het stabilo niet resulteert in een neusbeweging, maar in een rol beweging. Ik heb ooit bij een Huey de stabilovlakken verkeerd uitgelijnd, en dat leverde een heli op met een heel vervelende afwijking op rol bij hoge snelheden. Dus wees gewaarschuwd en expirimenteer hier niet te veel.

    In zijn algemeenheid is de schaalnauwkeurigheid en vormgetrouwheid van deze set erg matig, tot zelfs bedroevend slecht. Geeft niks, in de lucht ziet hij er fantastisch uit!

    Groet, Bert
     
  10. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Nick ,

    Ja ik doe mijn best he , :)

    - De mekaniek , tja , ik heb daar nog niet naar gekeken , heb het wel eens gezien dat " probleem " bij een andere Vario schaal vlieger , ik weet wel niet hoe hij dat heeft opgelost , was geen COBRA , maar een Bell geloof ik .. hij kon ook niet weg met zijn servo's , maar er zijn toch nog vliegende schaal cobra's he Nick , misschien eens bij deze mannen ten rade gaan ..
    -Bewapeningsvleugels , allee hoe kan da nu , ik heb ze nog niet gezien , hmmm , ben eens benieuwd ... dat setje moet ik nog kopen ... en dan zullen we wel zien wat te doen .
    -Stabilo's , meebewegen , hmmm nog zoiets , dat is een kleiner probleem , enkel zien hoe we ze gaan aansturen he .
    - De guns , die wil ik ook bewegend en schietend hebben , maar mag dat wel hier in het Belgenland ? bewegend wel , maar schietend ...
    - De verlichting , ja we moeten hem goed kunnen blijven zien he , dat Olive Drab groen van U en dat Camouflage Green van mij , dat zal een hele opdracht worden om het gevaarte goed te kunnen blijven zien he , Ron , BELL 430 is hier ook mee bezig , hij had al een paar mailtjes gedaan naar onze Duitse vrienden van OPTOTRONIX meen ik , maar helaas geen resultaat tot nu toe ... misschien moeten we hem eens bellen hierover en ons verhaal eens aan hem doen ..

    Grtz

    Ronny
     
  11. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    verlichting Cobra

    Hoi mannen,

    Ik heb nog steeds geen nieuws van Optotronix en ben daarom steeds meer geneigd met RClighting in zee te gaan. Zij hebben heel veel verlichtingsschema's voor heli's uitgewerkt op hun site, waaronder ook jullie Cobra en mijn Bell.:D www.rclighting.net Ik heb met hen reeds gemaild en kreeg dadelijk adviezen en antwoorden. Zelfs de prijzen zijn niet met de haren getrokken.

    En Ron, je vliegt er nogal in manneke, nu al aan't spuiten. Ik ben nog steeds aan de "hoofddeksels" (weet niet hoe die dingen heten) bezig, past allemaal niet zo echt lekker, vanavond doe ik nog een postje op mijn draadje !!!

    Keep up the good work,
    Ron
     
  12. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Bert,

    je schrijft dat bij jouw weten de stabilo's niet gekoppeld zijn aan de nick.
    Neem van mij aan dat dit gegarandeerd wel zo is! Over dit issue had ik eind vorig jaar nog communicatie met een Amerikaanse ex-cobrapiloot. Bij sterk voorwaartste nick scharnieren de stabilovlakken, die eigenlijk als spoiler fungeren, met de aanvalsboord naar beneden en de achterlijst naar boven, zodat bij translatie de staart naar beneden wordt gedrukt en de heli over zijn lengteas horizontaal blijft.
    Let ook eens op foto's van geparkeerde Cobra's. Daarop zie je dat de stabilo's met de achterlijst naar beneden afhangen.

    Voor wat betreft de inbouw van de swashservo's heb ik mogelijke oplossingen in gedachten, maar later meer daarover in mijn eigen draadje.

    Heligroeten,

    Nick
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Nick,

    Ik beweer niet dat ze niet bewegen, echter, ik denk niet dat ze 1:1 aan de nick-sturing gekoppeld zijn.
    Daar zal eerder een of ander electronisch systeem o.i.d aan vast zitten wat de stabilo aanstuurt naar de bij die vliegsituatie best passende stand. M.a.w het systeem zal deze stand regelen met als imput meer variabelen (ligging, snelheid, versnelling etc) dan alleen cyclic, alleen al omdat bij toenemende voorwaartse snelheid de hoek waaronder de downwash dat stabilo treft, verandert, bij gelijkblijvende cyclic imput.

    Wat ik bedoel te zeggen, is dat wanneer je op enigerlei wijze de stand van de stabilo aan alleen de nickfunctie koppelt, dat je dan wel eens een niet zo heel er goed sturende heli over kunt houden.

    Ik heb vaak genoeg heli's zien vliegen die inderdaad in hoover sterk afhangend stabilo toonden (o.a. blackhawk toont dat heel duidelijk) om te weten dat dat ding bij veel heli's beweegbaar is en ook actief stuurt. Maar uit die observaties heb ik ook heel duidelijk het idee, dat die sturing dus NIET aan de nick gekoppeld is....
    Het is jouw heli natuurlijk, maar persoonlijk denk ik dat beweegbaar maken van de stabilo op zich prima is, maar koppelen aan de nicksturing minstens onverstandig is als je niet weet hoe die aansturing bij het origineel exact in zijn werk gaat.

    Uit ervaring met de Vario Cobra kan ik zeggen dat hij met de instelhoek af fabriek, uitstekend vliegt. Ik zou mij eerder voor kunnen stellen dat je de stand van het stabilo koppelt aan bijvoorbeeld de verschillende vliegtoestanden. Bijv Idle-1: hoover, stabilo hangt neer, Idle-2: transitie, stabilo geeft "up", Idle-3: kruisvlucht, stabilo staat vlak.

    Hopelijk ben ik zo wat duidelijker, want het was niet mijn bedoeling om eigenwijs of zo te zijn.

    Groet, Bert
     
  14. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Bert,

    je suggestie om de stand van de stabilovlakken te koppelen aan een vliegtoestand is zeker niet mis en zal worden geprogrammeerd. 'k Ga er wel voor zorgen da'k de koppeling kan uitschakelen en de stabilohoek vrij kan regelen via een schuiver.
    Dit wordt hoe dan ook een aardige extra...

    Heligroeten en thx voor het meedenken,

    Nick
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Nick,

    Om nog maar wat verder mee te denken: de Cobra vliegt bewezen goed met de hoek die vanuit de mal meegegeven is....
    Het lijkt mij verstandig, om een en ander zodanig in te stellen dat bij uitschakelen van de mixer, het stabilo in deze hoek terug keert. Dan weet je zeker dat je een veilige uitgangspositie hebt.
    Ik weet wat een verkeerd staand stabilo doet op hoge snelheid, maar ik kan met de beste wil van de wereld mij niet voorstellen hoe groot of klein het effect zal zijn bij andere situaties; ik weet het gewoon domweg niet....
    De "default" hoek is in elk geval veilig.
    Tevens denk ik dat het bedienen van een schuif in geval van "Oeps, het werkt niet goed" niet je eerste instinctieve reactie zal zijn, en sowieso is het bedienen van een schuif TIJDENS het vliegen niet een fijn iets....

    Groet, Bert
     
  16. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Cobra

    Hei Ron ,

    Over de verlichting ben ik er ook nog niet uit , heb ook nog niet zoveel gecheckt hierover , maar ik hoor dat OPTOTRONIX zeker niet slecht is , misschien eens even bellen die man ..
    Ja ik moest deze raamlijsten nu al spuiten , eens de vensters erin zitten kom ik er niet meer aan he ... :)


    Grtz

    Ronny
     
  17. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    hoi ron,

    waar haal jij die klinknagels?

    gtjs
    wim
     
  18. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Wim ,

    Dit zijn klinknagels van VARIO ,
    Je hebt ze zowel in het wit als in het zwart ,
    Ik heb ze besteld bij HELITEMPEL , bij den Guy ,
    Maar het kan ook bij R&S MODELSTORE in Houthalen ...
    Beide sturen deze naar U thuis op , no problem ..

    Grtz

    Ronny
     
  19. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    De stand van het stabilo wordt idd door een computer bepaald, op basis van diverse condities wordt de meest optimale hoek berekend.

    Heli's waarvan de mast voor over staat hebben de neiging tijdens vlucht de staart steeds verder op te tillen. Om dat te voorkomen wordt via het stabilo de romp naar beneden gedrukt.
    De reden van het voorover staan is om een hogere voorwaartse snelheid te behalen zonder dat de romp onder een al te grote hoek staat.

    Om deze reden zie je ook vaak dat de het stabilo qua dwarsdoorsnede op de kop gemonteerd is, bijvoorbeeld bij de Ecureuil en de Huey's.
    Echter het oppervlak van het stabilo kan weer nadelig werken in een hover omdat de downwash van de rotor hem naar beneden drukt, en dat wil je niet in een hover.
    Als ik mij niet vergis is dat de reden waarom hij bij een Blackhawk zo sterk afhangt tijdens hover en lage snelheden want dan wordt het frontaal oppervlak verkleint en dus het effect verminderd.

    Gr, Roy
     
  20. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Nogmaals thx voor het meedenken en de bijkomende uitleg jongens.
    Hoe meer er hier wordt over neergepend, hoe meer goesting ik krijg om nu reeds aan de technische realisatie van een aanstuurbare stabilo te beginnen...

    Heligroeten,

    Nick
     

Deel Deze Pagina