(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Dat ziet er redelijk goed uit. De uitsparing nog zo hoog (diep) mogelijk maken, en een goede afzuiglip over de uitlaatopening plaatsen. Een hoek van 15° met de stroming is ongeveer ideaal.
Neem niet meer dan 3mm ruimte naar de cilinder. Meer is niet nodig, en verstoort de stromingen alleen maar.

PS
als je kijkt naar de kieuwdeksels van vissen , roggen en haaien zie je wat nodig is voor een effectieve afzuiging van hete lucht.
 
Laatst bewerkt:
Ah, gelukkig. Met de uitsparing zo hoo/diep mogelijk maken bedoel je de sparing in het motorschot, of in de bodem van de romp? of bijde?

Bedoel je met de lip voor de uitlaatsparing ook een uitbouw naar buiten toe (kieuw)?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er nog nietvan overtuigt dat dit geen warmte probleem gaat geven.

Zo dicht voor de zylinder mag niks zitten , daar komt nooit geen koellucht heen. ;)

En de afvoer moet achter de uitlaat zitten .
Die word anders veelste warm zo.

Waarom er geen GFK kap op met lucht geleiders ?

Mvg Johan
 
daarmee bedoelde ik de uitsparing die je in de papieren mal (baffle) hebt gemaakt. Als materiaal kun je alles nemen wat stevig genoeg is. Depron, carton, balsa, blik etc etc.

PS, de uitlaat mag rustig wat warm worden. Sommige vliegers pakken hem zelfs helemaal in voor geluidsdemping. Enige luchtstrroom langs de pot is wel wenselijk on de nabijgelegen wanden koel te houden.

Ik ben bijna met mijn Jumbo met de koeling bezig. Zal hier foto(s) plaatsen.
 
Ik zou hem tot de prop dicht maken en een kelk op de carburateur zetten.
De motor loopt dan zuiniger doordat er stationair geen benzine uit spettert.
Naast dat hij zuiniger is blijft de romp ook schoner.
Als hij in een kap zit heb je ook een stillere kist, al zal de uitlaat denk ik de grootste herriemaker zijn.
Ik had er voor gekozen om de motor 45 graden te draaien, en dan een lange pijp door de romp proberen te krijgen.
Ook zouden rubbers de kist stiller maken.

Ik denk dat je op veel velden zo niet welkom ben.
 
Laatst bewerkt:
Is prima zo. De 26 MVVS spettert nauwelijks. een kelk zit voorop nogal in de weg van de propeller. De korte MVVS kelk is voor de lucht toestroming, maar niet voor het terugblazen zoals een zijkarburateurmotor dat kent.
 
Ga ik het zo maken!

Bedankt mannen

Ik heb er speciaal blik voor gekocht, maar ik ga het denk ik maar van triplex maken. Wie houd van hout houdt het bij hout :D
 
Dat zal wel meevallen denk ik .:D

Uitlaat is niet te klein , zit in de romp en het is maar 26 cc .

Zenoah,s met standaard uitlaat vlieg ik ook overal en ben nog nooit op geluid aan gesproken .

Mvg Johan

Dan heb je het beter getroffen als ik.;)
 
Het wordt ook langzaam tijd om aan servo's te denken. Kan er iemand aangeven wat voor servo's (trekkracht/stelkracht) ik nodig heb?

1) motor: heb ik nog wel iets voor liggen
2) rolroeren?
3) hoogteroer. Ik heb het hoogteroer momenteel uit twee delen, kan er eventueel 1 deel van maken. dus 1 of twee servo's...
4) richtingsroer
5) sleepkoppeling
 
1) motor: heb ik nog wel iets voor liggen>>> géén goedkoop prulletje , maar een degelijke servo ( gaat ook om veiligheid )
2) rolroeren?
3) hoogteroer. Ik heb het hoogteroer momenteel uit twee delen, kan er eventueel 1 deel van maken. dus 1 of twee servo's...>>> twee servo's lijkt me ook beter/veiliger ( op de rolroeren zijn er ook twee, vandaar )
4) richtingsroer
5) sleepkoppeling >>>>> zou ik de Hitec HS 645 MG op plaatsen
 
Ja, dat zijn ze. Het digitale servo van die reeks heeft ongeveer 10Nm koppel, en is ideaal voor bv de trekhaak. Voor het gas moet je het servo uitzoeken dat het beste centreert. Dan is stationair draaien stabieler.
 
Back
Top