(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Hendrik,
Heb je al je gedachten laten gaan over hoe je de warme lucht gaat afzuigen?
Ik ben momenteel de motorkap van mijn Robbe Jumbo aan het afwerken, dus misschien heb je er iets aan als ik hier fotos plaats.
 
ja graag, stuur maar foto's. Ik wilde zowieso aan de onder kant een sleuf van 5 cm x de breedte van de romp open laten ter afzuiging van de warme lucht.
 
Ik wil een construktie met ringsleuf aan het einde van de motorkap toepassen. Daartoe is de romp iets ingekort zodat het voorste deel konisch kan worden gemaakt.
cooling7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oorspronkelijk is de Jumbo staartlastig, omdat de romp ingekort is, en het neuswiel door een staartwiel vervangen wordt. Dit biedt ruimte om de motor weer verder naar voren te plaatsen met een speciale motorophanging en rubbers (foto jumbo2)
jumbo0.jpg


jumbo1.jpg


jumbo2.jpg
 
dus via het gat van de uitlaat loopt hier de warme lucht weg? In mijn geval loopt de uitlaat niet buitenlangs. Heb geen resopijp, maar loopt door de onderzijde van het motorschot naar het ''compartiment'' erachter. Daar wilde ik de warme lucht via de bodem uit laten stromen.
 
Nee, natuurlijk niet. Er is nog geen luchtafzuiging aanwezig. Dit is de eerste setup om het zwaartepunt te bepalen met gemonteerde uitlaat. Ik plaats nog wel een paar fotos als ik zover ben.
 
Voortgang: De D-locks geplaatst (M6x12.5), en de motor stand-off gemonteerd. Misschien laat ik de M6 nylon breekbouten wel zitten. Wel eerst FF uitkoken natuurlijk.
De stand off pilaren zijn waarschijnlijk te lang, maar kunnen naar behoefte ingekort worden.

jumbo3.jpg

jumbo4.jpg
 
Laatst bewerkt:
D-Locks moet je niet in het hout zetten maar ervoor .
Zo zitten de alustrippen nog tegen het hout en geven de trillingen verder .
De rubberen rand hoort tussen motorspant en alustrip te zitten ;)

En breekbouten op een motorophanging is vragen om een crash.
Een propellor scheert zo 4 of 6 8.8 imbus bouten af als deze niet vast zitten.
Wat denk je wat een motor gaat doen bij 4 breekbouten.

Mvg Johan
 
Hoi pe reivers,

Ik neem aan dat je Nylon-66 schroeven gaat gebruiken?
Inderdaad, vier correct geconditioneerde schroeven zullen deze krachten van de motor kunnen dragen. (uitgekookt?!?, hm,… bereik je dan een hogere stabiliteit van de H-brugen en een groter aantal?). Voor zover ik weet is koken niet nodig.
Maar er zijn drie zaken waar ik me zorgen over maak.

- Hoe warm wordt de aluminium strip?

- Kunststof kruipt (vooral Nylon), dat wil zeggen dat de voorspanning met de tijd minder wordt.

- Deze M6 schroef heeft een spoed van 1mm, dus geen bevestigingsschroefdraad. Moet worden geborgd anders kommen de schroeven los door trillingen.

Johannes
 
Koken van nylon brengt het vochtgehalte weer op peil, en verhoogt zo de taaiheid en sterkte. Ik weet niet of het D66 nylon is. Ik weet wel, dat M6 nylon bouten het aanhaalkoppel voor de D-locks goed aankunnen. In deze verbinding zit dusdanig veel veerweg gezien de D-lock functie, dat kruip geen grote factor is in het geheel. Toch denk ik dat uiteindelijk gewoon staal voor de bouten gebruikt gaat worden. Ik wil wel eerst de test doen.
Hoezo geen bevestigingsschroefdraad? Overigens, M6 in een rubber verbinding trilt niet los. Ik heb dit bij D-locks nog nooit meegemaakt.
@ johan
De rubber flens zit nog tussen het aluminium en het hout. Ik heb ze correct gemonteerd.
Het zogenoemde "afschuiven" van propellerbouten is geen afschuiven, maar breken door wisselende buigbelastingen die optreden als de propeller op de flens heen en weer kan schuiven.
 
En breekbouten op een motorophanging is vragen om een crash.
Mvg Johan
dit is ook de eerste keer dat ik plastic schroeven zie bij een motorophanging... het kan wel werken natuurlijk...
moest je ooit met de prop de grond raken zal die niet beschadigd worden... want op dat moment breekt gewoon heel de motor uit de snuit :confused:
maar wie wil dat nu? ga je zo'n dure prop gebruiken ? :rolleyes:

Dit is trouwens ook de eerste keer dat ik de rubber in het hout zie zitten ipv volledig losstaand zodat de motor en de nodige trillingen lekker vrij zitten van de romp...
 
Koken van nylon brengt het vochtgehalte weer op peil, en verhoogt zo de taaiheid en sterkte. Ik weet niet of het D66 nylon is. Ik weet wel, dat M6 nylon bouten het aanhaalkoppel voor de D-locks goed aankunnen. In deze verbinding zit dusdanig veel veerweg gezien de D-lock functie, dat kruip geen grote factor is in het geheel. Hoezo geen bevestigingsschroefdraad? Overigens, M6 in een rubber verbinding trilt niet los. Ik heb dit bij D-locks nog nooit meegemaakt.

Je hoeft nylon niet te koken om het vochtgehalte op pijl te brengen.
Bij een watertemperatuur van 60 graden krijg je het juiste vochtgehalte in de kunststof.

Ik ging vanuit dat de aluminium strip direct tegen het messing schroefdraad insert van de D-lock aansluit.
Inderdaad, indien wel wat rubber tussen zit mag je de kruip buiten beschouwing laten.

Misschien heb ik het mis maar nylon heeft goede glij-eigenschappen dus vandaar dat ik me zorgen maak dat de schroeven los kunnen drillen.
Bevestigingsschroefdraad heeft een kleinere spoed.

Johannes
 
Je bedoelt natuurlijk de borgringen om lagers vast te zetten. Met inbus M3/4/5/6 kun je ook wel het een en ander bevestigen hoor. En dat hoeft niet per se geborgd te worden. Ik heb veel ervaring in motoren en gereedschap bouw (stansgereedschappen en matrijzen)
Maar weer verder met fotos.
Motor opnieuw geplaatst. Nu ligt het zwaartepunt voldoende neutraal om tijdens de verdere bouw met onderdelen te kunnen schuiven zodat de Jumbo geen lood transporter hoeft te worden. Huidig gewicht met motor + propeller, uitlaat, motorkap en twee servos in de staart is 4.5 kilo.


jumbo5.jpg


jumbo6.jpg


jumbo7.jpg


jumbo8.jpg


jumbo9.jpg


jumbo10.jpg


Ik hoop dat goed zichtbaar is, dat de motorkap ter plaatse van de eindrand groter is dan de rompdoorsnede, en dat die eindrand ongeveer gelijk, of iets achter de rompvoorzijde eindigt. Dit geeft zeer goede luchtafzuiging.
In het gat aan de onderkant worden nog een of twee louvres geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
vaak gaan mensen ook op vakantie ,lekker zonder internet en zo :D
lekker weg met het gezin is wel zo prettig.
 
Nou, vakantie komt nog, maar het is wel erg warm op zolder de laatste tijd. Heb nog wel het deksel gemaakt (bovenkant romp/tussen de vleugels). Moet nu eerst eens wat folie hebben, want de vleugels wil ik zsm in de folie hebben (ivm beschadigen etc)

Hij wordt zeer waarschijnlijk wit met blauw
 
Nou, vakantie komt nog, maar het is wel erg warm op zolder de laatste tijd. Heb nog wel het deksel gemaakt (bovenkant romp/tussen de vleugels). Moet nu eerst eens wat folie hebben, want de vleugels wil ik zsm in de folie hebben (ivm beschadigen etc)

Hij wordt zeer waarschijnlijk wit met blauw

Neem dan zeker voor de onderkant blauw ivm de zichtbaarheid ...
 
Back
Top