Beste forumleden, Ik wil een methanol motor gaan ombouwen naar ontsteking. Ik heb al een ontsteking maar kwam tot de ontdekking dat de bijgeleverde bougies net te groot zijn. weet iemand waar bougies te koop zijn die in een gloeiplug motor passen? bvd
Bij Khuri zijn ze te koop. AirCraftPower khuri, dl-motoren.de,MTengines.de,Modellbau-khuri.de Mvg Johan
Hobby-in in Waalwijk (E17,50)of verders zou elke saito dealer ze moeten verkopen zitten namelijk ook in de FG-20 SAIG20120 of goedkoper MVVS model engines main page onder hoofdstuk ignitions RC24 1/4x32 spark plug (glow plug thread) E 10,71 Hans
Ik heb ze hier besteld (daar zijn de onstekingen ook lekker goedkoop): Rcexl Glow 1/4 -32 Spark Plug | RCEXL
Heel erg bedankt! ik ga mij hier wel mee redden zodra ik alles binnen heb en tijd heb voor het ombouwen zet ik het zeker hier op t forum word een boxer (Kavan fk50, Saito 60t of tartan 44cc) mvg
Da's interessant! Dit is nieuwe materie voor mij, en ik vroeg mij af: kun je "straffeloos" een viertakt gloeiplug motor met een bougie ontsteking uitrusten (bij gelijkblijvende brandstof) of moet je dan nog iets aan compressieverhouding o.i.d. wijzigen? Hoe bepaal je het optimale tijdstip? gewoon door proberen of zijn daar richtwaarden voor? De motor waar het eventueel op zou komen is een OS 91 surpass II Alvast bedankt voor eventuele antwoorden. Groet, Bert
Ik heb nog niet zo lang geleden een RCEXL ontsteking en een paar van deze bougies gekocht bij Pe Reijvers (MVVS model engines main page) Prima service en niet duur! @brutus: ik denk dat het wel kan. In de tractorpulling en dragrace wereld werden/worden tenslotte ook genoeg motoren omgebouwd om op methanol te kunnen lopen. Er zal best het een en ander aangepast worden, maar voor zover ik weet, wordt de compressie alleen verhoogd als van benzine op methanol wordt overgeschakeld. Het optimale ontstekingstijdstip lijkt me makkelijk genoeg te vinden door de sensor of de magneten verstelbaar te maken. Als ik me niet vergis mag de voorontsteking bij methanolmotoren wel een beetje hoger, aangezien methanol veel langzamer verbrandt dan benzine.
Aanpassingen aan carburateur (boring, sproeiers), of andere carburateur nodig? Andere afdichtingen, benzine-bestendig?
Wel als je overstapt van een andere brandstof, maar volgens mij gaat het hier om het opbouwen van een ontstekingssysteem op een bestaande methanolmotor
Yup! Wilde inderdaad niet overstappen op benzine, hoofdzakelijk omdat ik er niet ook nog eens de problemen van de veranderde smering bij wil hebben. Heb hele wilde plannen, maar weet nog niet of ik dat uitgevoerd ga krijgen: Voorlopig zijn het nog niet meer dan plannen. OS 90 Surpass II ombouwen naar (thermostaatgeregelde) waterkoeling, electronische ontsteking en dat geheel in een heli. Ik heb overigens geen idee of de OS 90 Surpass II ook af fabriek in watergekoelde uitvoering te koop is, maar vermoedelijk is dat niet afdoende, omdat een bootje met buitenboordwater gekoeld word, en ik sowiso met hogere koelwater temperaturen moet gaan werken i.v.m. effectiviteit van de radiator. Dit alles gewoon, om te kijken wat er mogelijk is. De vermogenswinst door wegvallen van de koefan moet volgens mij de gewichtstoename ruimschoots compenseren. Weet iemand wat het stroomverbruik van een dergelijke ontsteking is bij zeg, 11000 RPM? Het uitzoeken van het ontstekingstijdstip gaat nog lastig worden, omdat je in een heli met een constant toerental werkt, en je dus niet, net als bij een vliegtuig met het gas wijd open op zoek kunt gaan naar het hoogste toerental. En het meten van de uitlaatgassentemperatuur is ook best een lastige zaak. Groet, Bert
Op RCUniverse is heel wat info over dit onderwerp te vinden in het gas engine forum. In ieder geval is het ontstekingsmoment voor zover ik weet altijd 28-30 graden voor het bovenste dode punt. De ontsteking voegt zelf wat vervroeging aan toe afhankelijk van het toerental tot 3-4k toeren meen ik. Ik gebruik zelf een 2 cellen LiPo met converter naar 4.8V. Verbruik.... met een vliegtuig niet continue vol gas is een ~200mAh per 10 minuten schat ik op ~6k rpm gemiddeld?
Bert: Even gegoocheld: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/553619791X204790X38.pdf 6UVgLV8FOoM[/media] 120 with RCEXL cdi ignition. - YouTube OS FS-52 on Spark @ DIESELRC.COM Hans
Mij benieuwen hoe dat ding van HobbyKing werkt. Ik zie tenminste niet hoe het ontstekingstijdstip bepaald zou moeten worden.
Viel mij ook al op. Maar ze schrijven toch echt dat "een kant aan de voedingsbatterij, de andere kant aan de bougie en het werkt".... Wellicht kan het ding iets van weerstand of capaciteit tussen de electroden meten (die mogelijk verandert als de compressiedruk verandert) en aan de hand daarvan bepalen wat ongeveer de krukhoek moet zijn? Dat ie dan binnen een fractie van een seconde het toerental en ontstekingstijdstip bepaalt? Per slot van rekening is de ontsteking bij een gloeiplug ook niet bepaald haarscherp gedefinieerd dus het zou me niet verbazen als er iets dergelijks aan ten grondslag ligt.... Hoe dan ook, het dingetje is wel verd.... klein en licht! Groet, Bert
Zo te zien is er wat verwarring betreffende de begrippen "glowplug" en "sparkplug", zie: HobbyKing Online R/C Hobby Store : On-Board Glow Igniter 1.5V 3A Gezien de aansluitingen, afmetingen en prijs, gok ik dat het om een onboard gloei-installatie gaat.
bij een viertakt motor ook even een extra headshim monteren, om de compressie wat te laten zakken bij ombouw naar benzine.. enige echte problemen zijn de koeling, motor loopt een heel stuk warmer
Daarom was ik ook niet van plan over te schakelen naar benzine, maar gewoon lekker methanol te blijven stoken, want in een heli loopt een viertakt sowieso een behoorlijk stuk warmer. Groet, Bert
Goed gegokt , is gewoon een onboard stroom verzorging voor een gloeiplug . Uitgang is : 1.5v 3A Mvg Johan