(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Het begin van de ramen is er ook. Hier zullen wellicht de meningen over verdeeld zijn, maar ík vind het mooi. Ik maak de ramen van overhead-sheet vellen. De ramen zijn aan de binnenzijde zwart gespoten, zodat aan de buitenzijde de glans van het plastic blijft. Ik heb dubbelzijdige tape gebruikt om de ramen te plakken. dit hecht ontzettend goed op de folie. De stijl heb ik wederom met dubbelzijdig tape en een strookje oracover er naderhand opgeplakt.







 
Laatst bewerkt:
Sleepkoppeling trekt open dus zolang het maar stug genoeg is om weer te sluiten kan er niks mis gaan. Zo werken heel wat sleepkoppelingen hoor.....en het is geen remkabel maar de tamelijk dikke staalkabel die bij Graupner sleepkoppelingen zit.

Graupner-Schleppkupplung-1065.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hendrik tot hoeveel kilo kan je slepen hiermee? Mijn Fox moet nog ingevlogen worden en die weegt ongeveer 6,5 kilo. Ga je dat redden?
 
Ik denk dat je er eerst heel veel mee moet gaan vliegen, dan slepen wat makkelijk te doen is, en dan zwaargewichten......
 
Ja, dat zowieso, het is voor mij een hele stap. Eerst dit goed kunnen vliegen zonder sleep. Dan een schuimpje van Arjan (die heeft toch een vuurkorf gehad van de Sint, dus als het fout gaat....)hahha.

maar of 6,5 kg in theorie kan?
 
Ik denk dat je er eerst heel veel mee moet gaan vliegen, dan slepen wat makkelijk te doen is, en dan zwaargewichten......
en nadien snelle zwevers ... zoals een fox bijvoorbeeld... die durft een sleper bij een foutje van de piloot wel eens inhalen... (al meermaals gezien)
Of bij voldoende power gewoon bijna loodrecht naar boven slepen... dan bengelt de zwever er gewoon een beetje achter en kan er niet teveel foutlopen :murder:
 
Dan is hij klaar....toch? Ik vind het wel erg mooi trouwens, die donkere raampjes. Gaaf ding is het aan het worden!!
 
Dank u!

Ja, op een haar na: het meedraai gedeelte van het staartwiel nog monteren en het voorkapje bij de motor er nog op en de ontstekingsaccu monteren. En op 1 vleugel moet nog een stukje (halfronde) folie bij de tip.
En nog links en rechts wat borgen etc.

Avondje nog
 
Hoi Hendrik,

Net het hele bouwverslag doorgelezen, mooi werk!

Paar puntjes waar ik naar zit te kijken:
-Voornaamste is het landingsgestel. Lijkt me wat dun. Als de 6.5kg daarop neerkomt heb ik zo van het zicht het gevoel dat hij gaat verbuigen (de stertke kan ik zo van de foto niet voelen natuurlijk). Wat veel gedaan wordt is het landingsgestel afspannen. Een staaldraad van de wielas, naar het midden van de romp en door naar de volgende wielas. Op het midden van de romp/landingsgestel zit dan een veer of een 15x15mm rubber, waar de staaldraad op bevestigd wordt. Je zou dit punt zelfs iets voor het landingsgestel kunnen zetten, helpt ook nog eens met de krachten "naar achteren"Zo wordt je landingsgestel stukken steviger.

De struts lijken wat dun (wederom moeilijk te "voelen"). Voor positieve G-krachten sterk zat, waar ze op een trekbelasting belast worden. Vraag me alleen af of ze niet doorbuigen als er eens negatieve krachten op komen te staan. Ook al vlieg je met een Big Lift meestal normaal, kan er best eens een situatie voorkomen, bedoeld of niet, waar er negatieve G's ontstaan. Eenvoudig testje, druk de vleugeltips eens stevig omlaag en kijk wat de struts doen. Desnoods een 2e carbonbuis over de bestaande schuiven. En zowieso de einden van de bestaande buis omwikkelen met een stukje garen of een messing busje om splijten tegen te gaan.

Heb je de overtollige servohevels afgeknipt? Zag op de foto's de hele servohevels zitten, dus aan beide kanten van het uitgaande asje. Zeker als er gesleept kan worden zou ik alles waar een kabel achter kan blijven hangen wegknippen.
Als je later wilt gaan slepen zou ik tussen kielvlak/stabilo nog schuine carbon stafjes zetten. Ziet eens zozeer voor de sterkte, maar om de sleepkabel te geleiden als de zwever schuin achter de sleper terecht komt en de kabel aan de andere kant van het kielvlak ligt.

Heb je nog gedacht aan de 2 stukjes siliconenslang op de demperuitgangen? Daarmee blijft je model een stukje schoner.

Zijn maar een paar kleine puntjes, hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,
Gerben
 
Hoi Gerben.

Landingsgestel voelt zeer stabiel aan (weet zo even de dikte niet uit het hoofd), maar zal er eens goed naar kijken, zelfde voor de struts.
Servo hevels moeten nog afgeknipt worden, en (al doet in ede niemand het) ik ga ook struts tussen stabilo en kielvlak maken. Ze liggen al klaar.

Siliconenslang heb ik helaas nog niet kunnen vinden in deze diameter (even uit mijn hoofd dacht ik 13 mm binnenwerks van de slang)

Maar fijn dat je er op deze kritische manier doorheen gegaan bent, super!
 
Back
Top