HAST Buigen van de gordingen. De HAST romp krijgt aan de onderkant over de hele lengte een gording Deze gording moet worden voorgebogen zodat die zonder spanning met de spanten verlijmt kan worden. De moeilijkheid zit hem in de doorsnede van de gording, deze is rechthoekig. Je raad het al, hij moet over de brede kant worden gebogen. Nu moet ik kiezen uit drie latjes grenenhout. Twee latjes zijn van het lichte spinthout en één latje van donker roodachtige kernhout. Kernhout van naaldbomen is erg slecht buigbaar! De keuze is dus niet moeilijk. Het kernhout valt af en het spinthout wordt gebruikt. Het hout buigproces is in dit draadje al uitgelegd. Dat was de theorie en nu de praktijk. Ik hou het simpel en bevochtig mijn grenen latjes met een plantenspuit. Eerst de latjes op een plastic folie leggen, daarna met de plantenspuit water op de latjes spuiten, afdekfolie overheen zodat het vocht in het hout kan trekken. Binnen een kwartier hebben mijn latjes voldoende vocht opgenomen. De latjes koken is ook een mogelijkheid maar dat heeft geen zin omdat het hout uit het water direct begint af te koelen. Koken of beter stomen is alleen zinvol vanaf een bepaalde afmeting van het hout. Hout met een temperatuur net boven de 100 graden Celsius en voldoende vochtig buigt het best. De hoge temperatuur is nodig om de lignine in het hout plastisch te maken. Het hout is nu vochtig genoeg en met de strijkbout breng ik nu de hitte in het hout. Voorzichtig buigen, niet te snel! Johannes
Mooi project Wanneer je het hout nat maakt met ammoniak zal het buigen nog gemakkelijker gaan. Verder is volgens diverse sites te vinden dat beuken het makkelijkst buigt. Ik weet niet of je beuken in diverse gewichten-hardheden kan krijgen. Rick
Een genot om je zo bezig te zien, Johannes. Hiermee laat je toch weer zien, hoe makkelijk houtbouw toch is. en wat een uitvinding "De stijkbout tafel" Grt Lyckele
Rick, afgezien van de stank zou ik ammoniak altijd afraden. Naast ammoniak zijn er nog andere chemische vloeistoffen zoals ureum en hydrazine:shock: waarmee geëxperimenteerd is om hout plastisch te maken. Want wat doet ammoniak met het hout? Het maakt het lignine zacht bij lagere temperaturen. Mijn bezwaar van chemisch plastificeren is, dat het afbraakproces wordt gestart wat na een succesvol buigproces en stabiliseren van het hout nog verder doorwerkt. Met andere worden de mechanische sterkte van het gebogen hout is minder sterk en zal met de tijd alleen nog minder worden. Beukenhout is inderdaad uitstekend buigbaar. Het is ook te verkrijgen als patenthout. Daar wil ik nu niet op ingaan want anders ben ik tien pagina’s verder en de HAST blijft onaangeroerd. Maar zoals ik in het theoriegedeelte over hout buigen al heb geschreven zijn loofbomen van nature beter buigbaar dan naaldbomen. Beukenhout zou ik in de vliegtuigbouw maar beperkt gebruiken. Het is erg sterk maar helaas moet je heel goed weten waar en hoe je het moet gebruiken in de constructie. Zo is in de vliegtuigbouw het beukentriplex voor vliegtuigvleugels verboden te gebruiken. Dit verbot kwam naar aanleiding van een reeks vliegtuigongelukken. Johannes
Hout is mooie, hout is fantastisch! De wetenschappers hebben het hout inmiddels ook herontdekt en storten zich nu massaal op deze interessante werkstof. Niet dat ze het hout willen namaken maar ze zijn op zoek naar een oplossing voor de problemen met de extreem sterke koolstofvezel. De sterkte van koolstofvezel is tevens hun zwakte. Het zal nog een paar jaren duren voordat op industriële schaal een nieuwe generatie koolstofvezel op de markt komt. Als die er komt, stap ook ik over op de kunstvezel. Johannes
Eigenlijk vind ik het verbazend dat bamboe nooit zijn intrede heeft gedaan in de modelbouw. Bamboe is licht, buigzaam en ongelofelijk sterk. Voor zaken zoals die gordingen zou bamboe volgens mij perfect zijn.
Bamboe was een van de eerste werkstoffen die in de vliegtuigbouw werden toegepast. Vleugels en rompkast werden van bamboe gemaakt. De vliegsnelheden waren doen nog laag en de luchtweerstand van de constructie was nog niet belangrijk. Maar al gauw beseften de vliegtuigbouwers dat een optimale gestroomlijnde constructie de vliegprestaties verhoogde. Dus werd de bamboe al snel door vuren- en essenhout uit de vliegtuigbouw verdrongen. Modelvliegers hebben ook op grote schaal bamboe gebruikt voor romp en vleugels. Ze gebruikten daarvoor meestal gespleten bamboe. Wil je bamboe succesvol toepassen bij modelvliegtuigen, is het belangrijk om eerst het materiaal goed te bestuderen. Bamboe is vooral sterk als buis! De buitenlaag is hard en naar binnen toe wordt het materaal zachter. Latjes van maken kan, maar deze zullen niet de gewenste sterkte hebben. Het lijmen met witte houtlijm geeft volgens mij ook problemen. Epoxy zal beter functioneren. Wie weet wordt ook bamboe herontdekt als constructiemateriaal voor de modelvliegtuigen. Bamboe staat wel weer meer in de belangstelling in het bouwwezen. Johannes
Tja dat haal je de koekoek... hout is ook vooral sterk als buis, alleen het is een heel werk om er een buis van te maken en bamboe groeit al in die vorm... Ik heb er geen harde gegevens voor, maar het zou me niet verbazen als de latjes in maten zoals wij veel gebruiken (2, 3, 5 mm) in bamboe sterker zouden zijn dan in grenen of zo. Als je zo'n dun latje bamboe breekt, blijven er ook nog veel vezels intact, je kan het niet zonder meer in tweeën breken; in alle andere houtsoorten kan je dat wél.
Inmiddels ben ik lid geworden van de AMD omdat ik volgend jaar met de HAST minimaal één keer een treffen in Duitsland wil meemaken. AMD staat niet voor (A)lte (M)odellflieger (D)eutschlands,...nee, nee, nee. Het is de afkorting van Antik Modellflugfreunde Deutschland e.V. www.antikmodellflugfreunde.de Verder ben ik bezig informatie over de HAST te verzamelen. Er zijn een aantal van deze toestellen afgelopen seizoen in actie geweest. Wat mij opviel is dat de HAST regelmatig betrokken was bij incidenten en daarbij schade opliep. Er werd me gesleept maar dat eindigde in een crash. Huckepack zou toch geen probleem moeten zijn, maar ook deze poging mislukte en de HAST boorde zich rechtop de grond in. Ik deed een poging om achter te komen waarom het fout ging maar kreeg tot vandaag nog geen bevredigend antwoord. Misschien,... nee, nee, Alte Modellflieger Deutschlands... die maken geen blunders. Maar ik ga toch een sleepkoppeling inbouwen, we zullen zien hoe het gaat. Johannes
Ik heb de Hast nog nooit in het echt gezien, wek de foto's en tekening. Ik denk aan twee zaken die mogelijk voor problemen kunnen zorgen. 1. Oude modellen zijn altijd veel lichter en slapper gebouwd dan we nu gewend zijn. Als ze al ontworpen zijn voor radio dan was het vaak met slechts een bescheiden richtingsroer. Deze modellen vlogen in een veel kleiner snelheidsgebied dan we nu gewend zijn. Een slappe vleugel vooral op torsie en dan vaak nog met de oude bouwmethode maar modernere slappere folie, zal de vleugel bij hogere snelheden doen torderen. met een normaal (langzaam) profiel zal de vleugel naar minder invalshoek torderen en mogelijk in een rechte duik overgaan waar hij niet meer uitkomt. 2. De Hast heeft een erg hoge lange rompvoorzijde, dit destabiliseert en zal hij bij overtrek gemakkelijk in een spiraal kunnen vallen. Met een groter kielvlak kan dit worden gecompenseerd. We hebben dit bij een van onze camera toestellen deze op basis van de PCM Erwin ook moeten wijzigen. Nogmaals, ik ken de Hast niet goed genoeg om daarvoor specifieks zekerheid te geven. Iemand anders wel? Rick
Ik ken de HAST ook niet (daar ben ik veels te jong voor :rolling: ) maar jij geeft zelf indirect al een heel goede tip: weg met die folie! Papier met spanlak is ontzettend stijf. Daarmee halveer je een evt. torsieprobleem. En als je het ook nog eens combineert met een laagje zijde wordt hij nog een stuk sterker ook. Advies: buitenste laag zijde, binnenste laag papier. Zo bescherm je de erg scheurgevoelige papierlaag. Dirk.
HAST Inderdaad, torsie van de vleugel is dodelijk omdat het toestel onbestuurbaar wordt. Nu heb ik gelukkig meteen samen met het bouwpakket dit polyester-vlies www.aeroplan-modelle.de/aeroplan01042011050.htm gekocht. Goed aangebracht, zorgt het vlies voor de nodige torsiestijfheid. Het vleugelprofiel is puur voor langzaam vliegen ontwikkeld, het is een Gö 500 waarbij de vleugeltip eindigt in een symmetrisch profiel. Het hoogteroer heeft een Clark Y profiel. Kielvlak is al een stuk groter gemaakt dan het oorspronkelijke vrije vlucht model had. Johannes
Zal ik dat ook moeten doen bij mijn Strolch? ... ik bouw vanaf de originele vrije vlucht tekening namelijk, geen aangepaste voor RC.
Dat is een goede vraag. Om iets zinnigs te zeggen moet ik eerst naar je tekening kijken. Ik kom erop terug. Johannes
Bart, de natuur is niet gek en heeft stap voor stap de holle lichaam uitgevonden. De bamboe is in afmeting, gewicht en sterkte een extreem product van de natuur. Hout heeft een harde kern en wordt naar buiten toe steeds zachter. Bij bamboe is het net andersom, buiten hard en binnen zacht. Over het verschil in breken van bamboe ten opzichte van grenenhout is al veel onderzoek gedaan. Wel erg interessant maar nu niet belangrijk. Het is zeker mogelijk latjes te zagen van bamboe. Daarvoor zou ik Guadua bamboe gebruiken. Als we kijken naar de sterkte eigenschappen, scoort bamboe opvallend beter dan bijvoorbeeld grenenhout. Om achter te komen of de getalletjes in de praktijk winst opleveren kan niet zonder een degelijk onderzoek. Misschien toch de moeite waard om een keer wat proeven te doen. Maar dan moet ik wel eerst een speciale cirkelzaag in elkaar knutselen anders is de lol er snel af. Johannes
HAST De gordingen zijn nu verlijmt met de spanten. Het volgende is het aanbrengen van de rompneus met sleepkoppeling. Toevallig had ik nog een sleepkoppeling liggen. Deze koppeling is ruim 36 jaar oud, gemaakt met eenvoudige middelen zoals figuurzaag, boor en vijl. Eindelijk krijgt deze koppeling een belangrijke taak. Een koppeling met en hoog antiekgehalte! Johannes
Houd er wel rekening mee dat op SAM wedstrijden dit vergrote kielvlak waarschijnlijk niet is toegestaan. Even navragen bij die AMD (Leo Bussemeier). Wij vliegen dit soort modellen eigenlijk standaard veel te snel. Het vlies wat Ariel besteld heeft is een heel goede optie om de sterkte erin te krijgen welke je met bespanpapier ook krijgt. Bij ons op de club vliegt er nu een Miss Fortune X rond die aan de SAM eisen voldoet en bespannen is met papier. De eigenaar hiervan heeft nog een modern model met papier bespannen en dat werkt ook goed.