(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Ging idd lekker Hendrik, vooral nu je ook van te voren verteld welke kant het span opgaat lopen de sleepjes lekker ;)
Kist van je vliegt prima en met de Minimoa ging het mooi omhoog. Je krijgt het aardig onder de knie zo.
Is er voor dat torretje van je nog vermogenswinst te behalen met een reso?
 
Nee, niet doen. komt wel een keer. Eerst nu de barracuda afmaken en dan weer lekker vliegen. Het is helemaal niet erg om eerst nog tig keer wat lichter te slepen. Goed voor de ervaring. Ja, zoals gisteren was het jammer dat er niet een zwaardere sleper was (voor Maarten zijn beauty van 6,5 kg), maar ik ben al trots op mijn biggy en die reso komt er wel een keer.
 
Tijdens de jaarvergadering van Biggs ben ik sleept door een kist met dezelfde motor die jij hebt maar dan met een Reso eraan. Die trok mijn Minimoa verticaal omhoog......
Dat klopt niet ,
Ik was met de ZG 20 met reso van zimmermann.
foto:
431677_167884533326268_100003141665689_240347_1718862890_n.jpg


417330_167884736659581_100003141665689_240348_1836696140_n.jpg


426726_167886253326096_100003141665689_240352_1387659723_n.jpg


426515_167886296659425_100003141665689_240353_276899685_n.jpg


421926_167889696659085_100003141665689_240360_2056017136_n.jpg


gegroet ;)

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.167884049992983.34841.100003141665689&type=3&l=f250b4a484
 
vanmiddag mijn ''nieuwe'' Barracuda door de biglift gesleept. Leuk, een eigen combinatie. Er stond wel aardig wat wind, en toen bleek weer dat de biglift echt te hoog op de wielen staat. Na het landen wil ie bij wat wind snel ''kapseizen'' door het hoge landingsgestel en de smalle wielbasis. Ik ga het landingsgestel dus buigen, zodat ie van voren lager komt te liggen, en tegelijkertijd een bredere wielbasis krijgt. Vanmiddag gebeurde het weer twee keer. Gevolg: propellor slaat tegen de grond waardoor deze breekt en het vliegtuig rolt op zijn kop (verder gelukkig geen schade). Hier moet dus iets aan gebeuren!
 
Bredere wielbasis en het staartwiel verhogen werkt ook goed. Zo kun je grascontakt van de propellertips klein houden.
 
haha ja het is een een mooi plaatje. Niet van mij trouwens, geleend uit een ander draadje.
Maar voor die tijd ging het prima. Taxieën met vlagerige crosswind is echt extreem lastig zoals het nu is. Maar hier kun je aan het begin goed zien hoe hoog en smal het onderstel is. De prop heeft echt nog heel veel ruimte dus daar is zeker wat winst te halen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hendrik heb jij op jouw zender een flap functie zitten? Je zou deze dan omhoog kunnen sturen zodat jouw Big Lift op de grond blijft staan tijdens de taxi. (met dat idee werd ik vanmorgen wakker, erg he? ;))
 
En als je nu eens een lange as door het huidige landingsgestel heen steekt, kun je eerst checken wat een grote spoorbreedte doet. Paar strelringen om de boel op te sluiten en klaar is klara. Kan je daarna altijd de boel nog gaan verbuigen.

Groet, Jacob Bos
 
Ik denk dat het meer door de grote instelhoek komt als ie op de grond staat. Ik heb het landingsgestel er al af en ga straks buigen. Dat kan zowieso geen kwaad en het zal veel helpen denk ik
 
biglift,

hoi allen,

Even laten weten dat de mijne biglift de maiden heeft gehad gistermiddag.
Gevlogen op de vliegbasis LCC Aeria te Leeuwarden. Beetje crosswind.
Omhoog schuin over de baan (breed genoeg). Trekt snel door omhoog.

Veel down trimmen, denk dat de domping aangepast moet worden.
Na wat rondjes netjes op de baan. IEMAND met meer ervaring vloog de maiden.

Nu ik, hetzelfde schuin over de baan, up erbij en hij ging als een speer.
Ook de rondjes en een landing netjes zoals het hoort.

Wederom opnieuw omhoog, en we zagen dat er een rolroer losjes bij hangt. Landen, checken...schroefje uit servo getrild. Nieuw schroefje erin en opnieuw en ja het andere rolroer los......helaas geen schroefjes meer.

Metalgear servo's en niet gelockt, puntje voor verbetering....

Al met al een leuke kist, zal er nog een sleephaak opzetten. Kan dat met een metalen pen of beter iets anders te gebruiken?

Oja, ik had ook last van de crosswind, bij landing en uitrollen beetje schuin, vleugel op het asfalt wat dan schuurpapier is. Zal er skids opzetten aan het eind van de vleugels.

26cc zenoah met een 18x8 prop, iets onder de 7600 toeren.

Binnenkort plaats ik foto.

Mathijs
 
Metalgear servo's en niet gelockt, puntje voor verbetering....
hehe, Hendrik z'n Big Lift had dat ook (op het hoogteroer....) alleen zagen wij gelijk na de maiden dat het schroefje een eindje losgelopen was. En toen hebben we gelijk alles gelijk met Locktite vastgezet.
 
Back
Top