(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Vanmiddag bleek dat de Tie-Wrap perfect werkt. Ondanks dat er een stevige vlagerige wind stond, hebben we een aantal sleepjes gemaakt. Maar toch ging het op het laatst bij de start fout. Toen ik los kwam klapte er zo'n windvlaag onder de rechtervleugel waardoor ik onherstelbaar in onbalans kwam. (althans, dat is wat er volgens mij gebeurde, maar goed, het gaat in een flits....). Ik kwam even aan het dwarrelen waarna ik als eerste met de linkervleugel op de grond ''klapte". De beide vleugels lagen eraf, de rechtervleugel en de romp onbeschadigd, de linkervleugel: voor en achterlijst gekraakt. De Tie-wrap was door de ''rits'' getrokken, ook de metalen haken waar de tie-wrap omheen zat waren flink verbogen. Met andere woorden: was de vleugel met een veel meer starre bevestiging gemaakt, was er ongetwijfeld meer schade aan de vleugel(s) geweest. Ik heb zojuist de folie en de kapotte beplanking verwijderd en ga nu de nieuwe beplanking aanbrengen.

Gelukkig kon Arjan met zijn K8 goed en zonder schade landen (we waren nog maar net los van de grond)

Woensdagavond weer slepen ;)
 
Dat is balen zeg maar gelukkig toch nog enigszins goed afgelopen.
Gebruik jij één tie-wrap? Ik gebruik er nu twee maar nu ik dit lees ga ik er toch ook maar één gebruiken, mits jij dat ook hebt.

Die van mij heeft de afgelopen week de maiden gehad, ik moet nog wel wat meer domping geven want nu wil hij bij gas alleen maar klimmen. Verder vliegt hij erg goed, al is het voor mij wel ff wennen :wink:

Alleen jammer van het geluid want dat loopt niet synchroon.
Het foliewerk is ook nog niet af.


mocht je de film hier niet willen hebben dan haal ik hem weer weg. Zou me kunnen voorstellen dat ik je draadje hiermee vervuil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Phil,
ik kan me niet voorstellen dat Hendrik last heeft van jouw filmpje. Hij is net zo weg van Big Liften als jij (en ik inmiddels :-) )
Gebruik jij één tie-wrap? Ik gebruik er nu twee maar nu ik dit lees ga ik er toch ook maar één gebruiken, mits jij dat ook hebt.
Ja één bandje maar dat is wel een dikke. Je wilt niet dat hij knapt als je op zijn rug vliegt (en de vleugels negatief belast worden). Het moet kapot gaan bij overbelasting tijdens een crash, liefst niet eerder :cool:

Ik heb net de schade even gezien bij Hendrik en dat valt erg mee. Gelukkig maar. We hebben het incident onder het genot van drankje uitgebreid nabesproken. Grootse probleem is dat Hendrik nog 4 (reserve) props heeft die niet meer te gebruiken zijn als de reso pijp er onder gaat. Als we vanaf nu geen foutjes meer maken blijven we daar mee zitten.... groot dilemma dus :-)
 
Nee joh, geen enkel probleem het filmpje (juist leuk om een andere BL aan het werk te zien). Ik gebruik 1 Tie-Wrap, dat wil zeggen: 2 aan elkaar gekoppeld, omdat je anders te weinig lengte hebt. Het is wel een vrij dikke Tie-Wrap, zoals arjan ze op de vorige pagina heeft afgebeeld.
 
haha, zat dus op hetzelfde moment als Arjan het bericht te typen...

Tja, Arjan, ik hoop niet dat ik die 4 props echt nodig ga hebben vóórdat de reso eronder zit, haha
 
Instelhoek van de motor lijkt me wel goed. Alleen een beetje diep bijmixen als meer dan halfgas gegeven wordt.
Het vliegt fantastisch. De BL26 op tuned pipe heeft alleen iets meer power dan de ontwerper ooit in gedachten had.

PS
De harde wind van gisteren heeft na de landing mijn vergrootte Jumbo ook over de neus gegooid, slechts twee keer gesleept. Kielvlak stuk.
 
Hé, zonde Hendrik, maar goed dat die tie-wrap z'n werk goed gedaan heeft!

Vandaag heb ik met de Wilga nog een tweetal sleepjes gemaakt op de fly-inn van MVC Nederweert!

Binnenkort eens bij Pé op visite voor een speciale uitlaat welke hij mij al even heeft laten zien...:rolleyes:

Als het goed is gaan we a.s. dinsdag weer slepen in Boxmeer, heb de smaak nu goed te pakken!!

Succes met de reparatie en sorry voor deze off-topic info...;)
 
Zo, de reparaties zijn weer gedaan. Net even buiten opgebouwd: alles okey.

Ik heb alleen nog iets met de motor: als hij stationair draait dan hoor je een geluid alsof er iets resoneert. Bij iets gas is dat over. Als je de prop door de compressie draait, dan kom je 2 keer compressie tegen bij 1 volledige slag in de rondte. Bij 1 van die compressies hoor je ook een ''ander'' geluid als bij de andere compressie. Die ''andere'' geluid hoor je ook als je de prop op ''dat'' heel korte slagen heen en weer beweegt.

Wat ik zojuist gecontroleerd heb: of alles rondom de motor goed vast zit. Dat zit het!

Ik besef dat dit wellicht lastig te begrijpen is zo, maar herkent iemand dit? Pé?

Dit geluid hoorden we afgelopen keer op het veld ook al. vóór het ongelukje tijdens de start van de sleep.
 
Ik gebruik Aspen brandstof met Castrol TTS. 25 cc TTS op 5 liter aspen.

Het spijt me, heb geen verstand van het inwendige van een motor. Weet niet wat het ''bovenste dode punt'' is.
 
Hendrik,

Wanneer je aspen 2 gebruikt is extra toevoeging van olie niet nodig, sterker nog, het vervuild je motor alleen maar.
Aspen 2 is al mengsmering, d.w.z. dat er reeds olie toegevoegd is....
Ik gebruik op mijn zenoah 62 ook alleen maar aspen2, zonder verdere toevoegingen...
 
Hendrik,

Wanneer je aspen 2 gebruikt is extra toevoeging van olie niet nodig, sterker nog, het vervuild je motor alleen maar.

Nou...dit schrijft Pe er zelf over:
MVVS therefore recommends to not use the standard Aspen 1:50 mix (edit: which is too lean for their engines.)
Since Aspen also supplies 4-stroke fuel, it is possible to use it, and combine it with a quality synthetic two stroke racing oil in a mix not leaner than 1:40.
Personally, I would advise 1:33 (3%) oil, which proved the best mix in fuel economy test. This means, that inner friction is reduced to a minimum at that mix, and power will be best.
Also, the lowest friction is best for the engine life expectancy.


Bron: PRME Engines User Community :: View topic - Aspen / Shell V-power
 
Louis,

Ik weet niet 100% zeker op dit moment, maar volgens mij staat op de site van Pé 2% olie toevoegen (ik kan het nu zo snel even niet terug vinden...). Wel is zeker dat een Zenoah koeler draait als een MVVS
 
Ik gebruik Aspen brandstof met Castrol TTS. 25 cc TTS op 5 liter aspen.

Het spijt me, heb geen verstand van het inwendige van een motor. Weet niet wat het ''bovenste dode punt'' is.

Hendrik, het bovenste dode punt is als de zuiger omhoog gaat op het einde van de compressie, voordat de zuiger weer naar beneden gaat.
Als daar een zwaar punt is, moet de motor ontkoold worden. Ook moeten we dan even over de brandstof en het schoonmaken van de uitlaat praten.

Gewone aspen is 1:50 (100cc op 5 liter) gesmeerd met Aspen olie, die best goed is. MVVS wil echter 1:40 smering. Aanvullen moet echter met Aspen olie gebeuren, en niet met TTS.

Aspen 4-takt brandstof kan ook gebruikt worden. Er moet dan 125cc olie op 5 liter toegevoegd worden. (Mobil 1, Motul600, Aspen, Putoline RS959 etc)
 
Waarom aspen ipv ron95 met 1 op 50 belray olie. Aspen levert 20% minder vermogen als benzine.
En aspen is ook nog duurder.
 
en de stank....

Aspen ruik je niet wanneer je je toestel in de auto zet...:rolleyes:

En altijd de juiste mengverhouding zonder te knoeien!!
 
Back
Top