Offshore sleper TS-61 FORCE 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door jandootjes, 25 mei 2012.

  1. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    op verzoek van robert-10
    heb ik voor het brandspuitje een momentschakelaar gekocht.
    en heb hem ook al zover gereed dat ik hem met de servo aan en uit kan laten klikken.

    maar nu zitten er 3 nokjes op, wat moet waar , waar horen de
    stroom draden aangesloten op te worden en waat komen de motor draden
    op uit?

    natuurlijk even een foto, zodat jullie weten waar ik het precies over heb
    met nummers.

    [​IMG]

    Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    1 draad die naar de motor gaat onderbreken en op 1 en 2 zetten, draden van de accu niet samen naar de schakelaar dan maak je kortsluiting.
    Dus 1 draad via een zekering naar je motor, de andere draad via de schakelaar naar de motor.
    3 de pin heb je niet nodig.
     
  3. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    hij doet wat ie moet doen, dus het werk

    op pin 3 heb ik de motor aangesloten
    en pin 2 gaat naar de accu

    Jan
     
  4. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Hahahaha, Jan toch....

    wat ik bedoelde was... een gelijke schakelaar als dat je in gebruik hebt voor je omkeerschakelaar alleen dan 1 die altijd in het midden terug komt............:D:D:D

    En Robert zonder -10 is prima hoor;););)
     
  5. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    haha, oke Robert;)

    dit schakelaartje werkt trouwens ook perfect, als ik de
    servo naar rechts beweeg dan kan hij mooi het knopje indrukken:D
    en daar gaat het om:p

    Jan
     
  6. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Witte zee is nog steeds niet binnen alhoewel hij donderdag als verzonden is met GLS, morgen zullen ze ook wel niet bezorgen, Zondag
    dus pas wachten tot maandag:rolleyes:

    ben alvast wel het een en ander aan het expirimenteren geweest met de reserve schroef die op het voordek ligt[​IMG]
    dit is het orgineel.

    [​IMG]

    en dit is mijn bouwwerkje, as is van koperbuis, met daarboven op een 1mm ABS schijfje, de bladen zijn van 0,8mm Zink.

    ze zijn niet helemaal precies gelijk, maar hoef er de boot niet mee aan te drijven;)


    Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    de reserve schroef is zo goed als klaar.

    heb hem vanmorgen geprobeert te weatheren met pastel krijt , en daarna blanke lak eroverheen spuiten, maar vond het niet een mooi resultaat geven, dus er maar gauw weer een laagje koperverf eroverheen geschildert;)
    [​IMG]


    Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Hallo,

    ik heb mijn eigen schroefas gemaakt:D, scheelt weer wat in mijn beurs;)
    met nylon lagers, en de schroefas is van gewoon ijzer, en de koker is van Aluminium.
    [​IMG]
    er moet nog even M5 schroefdraad op worden gedraait, maar eerst maar even op zoek naar een 7 cm schroef:D

    [​IMG]
    [​IMG]
    en heb de motor even onder handen genomen , en ben er erg blij mee, even in de hoogglans zwart, lijkt hij net als nieuw.

    [​IMG]
    en de motorsteun, de motor past precies in het gat , en kan met 3 dikke bouten vast worden gezet, natuurlijk krijgt de motor nog wel meer ondersteuning, maar dan moet ik eerst de Witte Zee maar eens hebben
    van hij is nog steeds niet binnen:bad-words:


    jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap werk, maar opgelet met je lager materiaal zweld op als het veelvuldig met water in contact komt heb dit met de as van mijn zwaar kunnen ondervinden materiaal " hertalon ". Dus iets meer speling geven als je moest ondervinden dat je schroefas zwaarder loopt na enkele keren varen.
    Ook opletten met je toerental kan gemakkelijk warm lopen.
     
  10. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Kom op Jan, je moet toch nu wel beter weten he... :p
    Ijzer en water ?? Wat doet dat ?? :rolleyes: En jawel, de ideale combinatie voor roest.... :p:p

    Neem gewoon rvs of als je dat niet kan bewerken gewoon messing, Iedergeval geen ijzer wat kan roesten,
    Heb hier ook nog wel een messing as liggen van 6mm met aan 1 zijde m5 draad en de andere m6 draad...
     
  11. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Jan,

    En waarom gebruik je niet gewoon sinterbronzen bussen?
    Makkelijk en goedkoop aan te komen via een ons allen bekende webwinkel met een C...

    Gr.
    Pim
     
  12. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Vincent en Pim,

    ik wil jullie absoluut niet ongelijk geven , ijzer gaat roesten , en sinterbronsen lagers zijn beter.

    ik heb voor mijn Nedlloyd vrachtschip 2 jaar geleden 1 meter stalen as van 5mm gekocht, die is nog niet roestig , heb heb hem over de hele lengte ingesmeerd met Vaseline, en eigelijk het enige contact dat de as met het water krijgt is tussen de schroefas lager en de moer die achter de schroef zit, maar daar zit nog geen 1mm ruimte tussen, en goed in het vet.
    zou het dan niet een beetje meevallen Vincent:cool:?, kan het fout hebben hoor, want heb nog maar 1 keer gevaren met de stalen as in mijn vrachtschip:rolleyes:,
    maar mischien heeft iemand anders het wel ondervonden?


    en even over de lagers Pim,
    ik heb de lagers uit een printer gehaalt heb er nog veel meer van, in verschillende diameters en lengtes, ook heb ik daar een aantal roestvrijstalen assen uit gehaalt met een diameter van 6mm

    een printer is natuurlijk niet te vergelijken met een modelschip, assen uit een sleper maken natuurlijk veel meer rotaties, en het gaat er allemaal wat ruiger aan toe in een modelsleper dan in een printer.

    maar zal even zien hoelang het nylon het vol houd , en zou ik na een maand varen toch degelijk kunnen
    merken dat er meer ruimte op de lagers komt, dan tik ik ze eruit, en komen er andere lagers in.
    even eens geld dat voor de stalen schroefas Vincent!, merk ik dat hij na een tijdje al zichtbaar bruin word van het roest, dan zal ik er een messing as erin zetten.

    heb nog niet eerder een schroefas zelf gebouwd, maar heb wel eens gehoort dat er nylon als lagers werd gebruikt vandaar dat ik het ook heb gebruikt.

    ik hou jullie op de hoogte Heren met de schroefas!:pim:
    mischien valt het ook allemaal wel reuze mee,



    Jan
     
  13. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Die uit een printer zijn meestal teflon en geen nylon, dus steviger en minder slijt gevoelig... Dus dat zit wel snor...
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Zijn die assen nu voor je nieuwe Witte Zee, of voor de sleper waar dit topic over is begonnen? :confused:
     
  15. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    drie keer raden:D

    voor de Witte Zee, force is ommers al zo goed als klaar;)


    Jan
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Heeft de "Force" nu ook al weer een keer gevaren nu hij (bijna) voltooid is?
     
  17. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    de Force heeft zeker al wel een keer gevaren
    ding vaart gewoon geweldig , als ik bij mij in de vijver even
    gas geef liggen de goudvissen op de kant.

    alleen is het schip loodzwaar , en om er de hele tijd mee omteslepen
    is nog al wat , vandaar dat hij eigelijk nog weinig heeft gevaren.


    Jan
     
  18. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    nou vandaag is het gebeurt hoor, de Force heeft de 1200 KG Sloep gesleept, en dat lukte!!!!!!, zelfs tegen de wind in ook nog:D;)

    hier een foto reportage,

    [​IMG]
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    hier de sleep foto,s

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    er zijn filmpjes van , maar die zijn heel erg kort, 10 a 15 seconden
    mijn Vader kon niet met mijn camera omgaan , vandaar:rolleyes:


    Jan
     
  19. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Mooi Jan, power zat ook ;-))
    Had op gevoel al aardig wat trekkracht deze TS maar in echt dus ook genoeg om de sloep te trekken. Leuk gezicht zo.

    Groeten Peter.
     
  20. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha

    bedankt he Peter!

    ze kan een sloep trekken , als het op schaal was zou ze een tanker weg trekken van 350 meter;)

    al met al ben ik zeer tevreden over haar, op naar de volgende sleepklus
    een kruiser:rolling:?


    Jan
     

Deel Deze Pagina