Wil ooit nog eens een mooie 2.2 meter of toch liefst een maatje groter 2.5-2.6 meter. Een 2.2 meter kist is onder de 80Dba te krijgen met b.v een dle 55. Nu zie je bij 33% kisten dat er vaak voor een +- 110CC wordt gekozen. Persoonlijk denk ik dat dit vrijwel niet onder de 80Dba te krijgen is. Misschien een met epoxy romp maar zelfs dat vraag ik me af. Maar hoe zit dat voor b.v een 3W 75i of b.v 3W 80Xi? Dus de +- 75-80cc reeks. 3W 75i met b.v een KS reso, 3 blads carbon prop, alles goed dempen. Evt gas stukje terug....etc etc Wie heeft hier ervaring mee? En hoe zijn de prestaties met zon motor op zon formaat? Tegenwoordig grijpt men snel naar b.v een DLE111 of 3W 110. Maar tot een paar jaar terug was een 75-80cc meer de gebruikte motor volgens mij...
Wij hebben sinds dit jaar een 78 dBA limiet. Alle grote kisten met meer dan 50 cc tweetaktmotoren zijn verdwenen. Zelfs mijn saito 300 4-takt (84 dBA)mag niet meer.
alles kan, hangt van een samenhang af van ALLE componenten. - motor moet perfect in balans zijn - alle bewegende delen moeten spelingvrij zijn - alle grote oppervlakten trillingvrij maken - 1 cilinder motoren best op swingrubbers, hoe en wat en proberen en testen. - meer vermogen = mogelijk om met minder gas te vliegen = stiller vb, ik haal met 75% dual rate gas de 80 db met mijn krill sukhoi en 3W 110 dit kost veeel test en proberen, maar met 75% gas gaat ie nog net eindeloos vertikaal.75 % gas is 800 toeren minder in mijn geval romp, motorkap, cockpitkap zijn bekleed met dammatten, tussen vleugel, stabilo en romp zit vilt, tussen cockpit en romp zit vilt, mueller prop, ....
Dempen-testen-dempen-testen snap ik. Dus ipc is een 75cc stock stiller dan een dle 111, maar omdat laatste power te over heeft kun je die meer knijpen in zijn gas? een twin heeft natuurlijk weer het voordeel met minder trillingen. Maar is het nu beter haalbaar met b.v een dle 111 of met een 80cc?
Hallo, Ik vlieg met de CARF edge 540 2,6 F3a-x en op onze vliegclub hebben wij ook een geluids grens van 80 DB en ik kan dat makkelijk halen met mijn Carf edge 540 met een DA120 erop.
Het geluid zit voornamelijk in de hoge toeren. Een grotere motor met meer vermogen zou inderdaad op 75% gas makkelijker stiller gemaakt kunnen worden dan een kleinere motor op 100% met uiteindelijk hetzelfde vermogen. hierom draaien wij met oversized proppellors. Daarbij krijg je natuurlijk alles stil een 2liter motor op een auto is ook stil of dit voor vliegtuigen pracisch is is wat anders. Zorg dat de inlaat voorzien is van een luchtfilter en indien mogelijk lucht in de romp aanzuigt. gebruik minimaal een 3 kamer demper evt nog meer kamers. iedere kamer dempt het geluid. zorg voor minimale trillingsdoorgang motor op rubbers, tochtstrip tussen de vleugels etc. bij ons is de geluidsnorm voor 2takt helaas 74dba wat met de grotere motoren bijna (practisch) onmogelijk is voor 4takt mogen we wel naar 79dba.
In- en uitlaat zijn bij grotere motoren vrij gemakkelijk te dempen. Trillingen is ook goed te doen met een doordachte ophanging. Lastigste is een prop vinden die stil is, precies het juiste toerental draait (te veel = meer dBa, te weining = oververhitte motor), en nog genoeg trekkracht geeft. De drieblad's carbon props zijn niet goedkoop, en een ideale etup vinden kan redelijk in de papieren lopen, tenzij je die van iemand anders kunt kopieren. Begin eens met rondkijken bij de F3A-X mannen, die zijn daar erg actief mee en vaak met prima resultaten. Gerben
wat bel zegt, heb een dle op een 2.6 extra met ks potten, die maakt op 3/4 gas minder geluid dan een 6.5 cc
Volgens mij heeft de limiet te maken met wat die milieu-ambtenaartjes vroeger op school geleerd hebben, althans opleiding... Bij een bepaald aantal db, ik dacht 80, treedt in een paar minuten gehoorbeschadiging op. Dit wil men voorkomen om verantwoordelijk gesteld te worden nav de uitgegeven vergunning, niet wetende dat de modellen vaak meerdere meters van ons vandaan vliegen. Zo kan ik m'n sleepkist vaak niet meer horen boven de snerpende 2Tjes of electro speedkistjes, terwijl deze kist rond de 80db zit. Ik denk dat het gewoon goed verstand gebruiken is, maar ja men moet een maat stellen... Zelf vlieg ik met een paramotor en ben blij dat een headset met peltor oorkappen heb, maar hier krijgen we gewoon vergunning voor om bijna overal op te stijgen...tja.
Ik heb een 3W80xi met krumsheid tuned pipe en een 2blad mejzlik 28*10. Deze maakt 95Db , heel veel dus. Maar met een 3blad zou ik het niet weten. Wel heb ik deze motor op een knol extra staan die 12kg weegt en heeft veel power !! Pakt zeer goed aan en heeft voldoende power.
De norm is op 7 meter zijdelings boven gras in het vrije veld. Meten beneden windkracht 4 altijd met windbol.
in de Belgische F3M competitie blijkbaar niet ik had ook 95db met een DL100, krummscheid dempers en een 25x12 3blad op deze manier..
Ik had met mijn DA100 op mijn FL-extra met moeite 92db met een 28x12 (gemeten volgens de Belgische F3M regel, dus 3m...) Grz Timen