Hallo!
Ondanks dat ik al genoeg winterplannen en projecten heb, en eigenlijk geen behoefte meer aan nieuwe kisten is er toch weer wat bijgekomen. (daar was ergens een zelfhulp topic voor toch?
nweer: :nooo:
)
Op een meeting een poos terug heb ik de smaak van het slepen te pakken gekregen. Hartstikke leuk! Mijn Mentor heeft dan ook al heel wat takels gemaakt. Echter met de wat zwaardere kisten heb ik nog geen ervaring. Mijn bedoeling was om dan ooit in de toekomst eens een Big Lift te bouwen als zware (zwaardere) electro sleper. Een Big Lift omdat ik dat een super gave vintage kist vind.
Ik heb overwogen een nieuwe te bouwen, echter waarom nieuw bouwen als er mensen zijn die een dergelijke kist hebben die stof ligt te verzamelen. Restaureren vind ik ook nog eens heel leuk werk. Ondanks dat het soms niet minder werk is dan een nieuwe bouwen
Ik heb dus hier in het 'gevraagd' subforum een berichtje neergezet met de vraag of iemand een werkloze biglift had liggen. Mijn idee was om dat bericht ongeveer een seizoen te blijven uppen, en bij geen gehoor dan volgend jaar een nieuwe bouwen.
ECHTER.....
Ik kreeg nog geen 10 minuten na het plaatsen van de oproep al een mailtje van Robin, een mede forummer, dat hij een Big Lift had liggen die eventueel wel weg mocht. Na leuk mailcontact en veel foto's heb ik vandaag de kist opgehaald. Robin, bedankt voor de koffie en gezelligheid!
Ik ben net weer terug, dus de kist in de tuin even snel in elkaar gehangen. Alles zit los, dus alleen even voor het idee...
FOTO'S!!
8)
Het betreft hier een originele Multiplex Big Lift 1, die flink gebruikt is, echter gezien dat feit nog in hele goede staat. Er zijn vrijwel geen reparatieplekken te ontdekken! Ook een groot deel van de tekeningen is er bij! Daarover de eerste vraag! Heeft iemand deze set tekeningen digitaal beschikbaar? Bij dit soort kisten houd ik er van om de tekeningen direct goed te conserveren, en dus te digitaliseren. Echter, als iemand die al digitaal heeft dan ga ik dat liever niet nogmaals laten doen. Ik mis helaas het romp-staartgedeelte. Dus het deel waar het kielvlak op staat.
Verder neig ik er naar om de gehele kist kaal te maken, te controleren/repareren en opnieuw opbouwen. Echter kan ik niet precies zien hoe deze kist is afgewerkt. Volgens de verkoper kon het nog wel eens zijn dat de kist met spanpapier/spanlak is afgewerkt en daarna geschilderd. Er zit in ieder geval verf op
Zo ook op de vleugels. De romp is prima kaal te schuren en opnieuw af te werken, echter is er ook een manier om de vleugels geheel kaal te krijgen? Heeft iemand daar ideeën of tips over/voor? De vleugels lijken overigens nog echt in prima staat! Maar het liefst heb ik ze toch open.. Eventueel flaps in bouwen..
Verder gaat deze kist omgebouwd worden naar een dikke electro setup. Ik wil er echt mee gaan slepen! Iemand ideeën voor een goede setup? De benzinemotor die er op zit is er inmiddels al afgehaald, daar snap ik de ballen van.. Gelukkig heb ik een vliegmaat die daar wat van weet, en misschien nog een projectje voor heeft, mocht die motor nog aan de praat te krijgen te zijn.
Nog wat kleine gegevens.
Gewicht:
- Romp: 2260gr (zonder motor, met 2 servo's, in huidige staat)
- Vleugels 650gr per stuk, inclusief de rolroerservo's en struts
Hoe denken jullie over dit gewicht? Het leek mij zeker niet te zwaar voor een BL!
Uitrusting:
- Sleephaak
- Baniersleephaak
- Dropluik
Samengevat, de eerste vragen
- Heeft iemand deze originele tekeningen digitaal en compleet? Zo niet ga ik deze opschonen en digitaliseren, echter mis ik de staartsectie
- Waarschijnlijk is de kist met spanpapier/spanlak en verf afgewerkt, hoe kan ik dat het beste verwijderen? En zijn de vleugels kaal te krijgen? Zo ja, hoe?
- Dit moet een electro sleepkist worden. Iemand ideeën over de setup?
- Kist weegt 3560gram in huidige staat, zonder de motor die op de foto's te zien is. Lijkt me heel mooi, maar hoe denken jullie daar over? (Ik weet dat er mensen zijn die nieuwe bouwen met een vliegklaargewicht van 2,6kg zonder accu.., maar hier betreft het een vintage restauratie
)
Dan nog een ding, ik heb de intentie om de kist terug te brengen naar originele staat en kleurenschema. Op misschien het landingsgestel na, want die verende die ik nu er bij heb is wel heel gaaf!
De multiplex Big Lift uit 1970!
Ondanks dat ik al genoeg winterplannen en projecten heb, en eigenlijk geen behoefte meer aan nieuwe kisten is er toch weer wat bijgekomen. (daar was ergens een zelfhulp topic voor toch?


Op een meeting een poos terug heb ik de smaak van het slepen te pakken gekregen. Hartstikke leuk! Mijn Mentor heeft dan ook al heel wat takels gemaakt. Echter met de wat zwaardere kisten heb ik nog geen ervaring. Mijn bedoeling was om dan ooit in de toekomst eens een Big Lift te bouwen als zware (zwaardere) electro sleper. Een Big Lift omdat ik dat een super gave vintage kist vind.
Ik heb overwogen een nieuwe te bouwen, echter waarom nieuw bouwen als er mensen zijn die een dergelijke kist hebben die stof ligt te verzamelen. Restaureren vind ik ook nog eens heel leuk werk. Ondanks dat het soms niet minder werk is dan een nieuwe bouwen

ECHTER.....
Ik kreeg nog geen 10 minuten na het plaatsen van de oproep al een mailtje van Robin, een mede forummer, dat hij een Big Lift had liggen die eventueel wel weg mocht. Na leuk mailcontact en veel foto's heb ik vandaag de kist opgehaald. Robin, bedankt voor de koffie en gezelligheid!
Ik ben net weer terug, dus de kist in de tuin even snel in elkaar gehangen. Alles zit los, dus alleen even voor het idee...
FOTO'S!!














Het betreft hier een originele Multiplex Big Lift 1, die flink gebruikt is, echter gezien dat feit nog in hele goede staat. Er zijn vrijwel geen reparatieplekken te ontdekken! Ook een groot deel van de tekeningen is er bij! Daarover de eerste vraag! Heeft iemand deze set tekeningen digitaal beschikbaar? Bij dit soort kisten houd ik er van om de tekeningen direct goed te conserveren, en dus te digitaliseren. Echter, als iemand die al digitaal heeft dan ga ik dat liever niet nogmaals laten doen. Ik mis helaas het romp-staartgedeelte. Dus het deel waar het kielvlak op staat.
Verder neig ik er naar om de gehele kist kaal te maken, te controleren/repareren en opnieuw opbouwen. Echter kan ik niet precies zien hoe deze kist is afgewerkt. Volgens de verkoper kon het nog wel eens zijn dat de kist met spanpapier/spanlak is afgewerkt en daarna geschilderd. Er zit in ieder geval verf op

Verder gaat deze kist omgebouwd worden naar een dikke electro setup. Ik wil er echt mee gaan slepen! Iemand ideeën voor een goede setup? De benzinemotor die er op zit is er inmiddels al afgehaald, daar snap ik de ballen van.. Gelukkig heb ik een vliegmaat die daar wat van weet, en misschien nog een projectje voor heeft, mocht die motor nog aan de praat te krijgen te zijn.
Nog wat kleine gegevens.
Gewicht:
- Romp: 2260gr (zonder motor, met 2 servo's, in huidige staat)
- Vleugels 650gr per stuk, inclusief de rolroerservo's en struts
Hoe denken jullie over dit gewicht? Het leek mij zeker niet te zwaar voor een BL!
Uitrusting:
- Sleephaak
- Baniersleephaak
- Dropluik
Samengevat, de eerste vragen
- Heeft iemand deze originele tekeningen digitaal en compleet? Zo niet ga ik deze opschonen en digitaliseren, echter mis ik de staartsectie
- Waarschijnlijk is de kist met spanpapier/spanlak en verf afgewerkt, hoe kan ik dat het beste verwijderen? En zijn de vleugels kaal te krijgen? Zo ja, hoe?
- Dit moet een electro sleepkist worden. Iemand ideeën over de setup?
- Kist weegt 3560gram in huidige staat, zonder de motor die op de foto's te zien is. Lijkt me heel mooi, maar hoe denken jullie daar over? (Ik weet dat er mensen zijn die nieuwe bouwen met een vliegklaargewicht van 2,6kg zonder accu.., maar hier betreft het een vintage restauratie

Dan nog een ding, ik heb de intentie om de kist terug te brengen naar originele staat en kleurenschema. Op misschien het landingsgestel na, want die verende die ik nu er bij heb is wel heel gaaf!
De multiplex Big Lift uit 1970!
