Valenta models

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door guyken, 28 dec 2012.

  1. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Wassenaar
    Mooie zwever, maar ik kan nergens vinden welk profiel hij heeft. Je zocht een zwever met mh32 profiel heeft deze zwever dat profiel?

    Ik zoek namelijk ook een zwever met mh32 profiel om met wat meer wind en wat dynamischer te vliegen (heb nu een Blue Phoenix en Climaxx van Hollein - beide niet zo geschikt voor winderige dagen)

    Ik dacht aan de Adriana van Topmodel rc.

    Topmodel CZ - Adriana

    Maar als de Raptor een mh32 profiel heeft is dit wellicht de goedkopere keuze?

    Dank,
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Als ik jouw was zou ik me niet zo blind staren op een MH32; in de tegenwoordige tijd is dat eerder een middelmatig profiel ...... (sorry Berrie)
    Wanneer je iets zoekt wat geschikt is om bij meer wind mee te vliegen zijn er meerdere Europese profielen die daarvoor geschikt zijn. Alles van Quabeck, Habe, Kolb wat minder als 2% welving heeft vliegt een MH 32 eruit !
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Naaaaaaaou, daar denk ik toch wel een tikkie genuanceerder over.
    A. "onder de 2%" is wel erg laag
    B. Quabeck en flaps is (m.n. voor flaps down [langzaam] ) meestal niet echt goed.

    Dirk
     
  4. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Wassenaar
    Dit is best ingewikkeld.... Ik doe nu al enige tijd onderzoek op het internet naar profielen en de beste keus voor mijn volgende toestel. Dacht dat ik er uit was met een mh32. (overigens ben ik nog niet zo veeleisend, het wordt zeker geen vol gfk van 500 euro+ leeg... Ik wil gewoon een 4 kleppen toestel van 200 - 250 cm en die Adriane leeg me wel een goede deal. Met een lichte motor en accu komt-tie op zo'n 900 gr , 28 gr/dm2.

    Nu lees ik weer over andere profielen, prima natuurlijk maar welke modellen zou ik dan moeten overwegen? Ook zie je dan meteen weer de gebruikelijke verschillen van mening over het beste profiel...

    Weinig houvast dus. Dat is waarschijnlijk de reden dat er wel meer draadjes zijn over het beste model/ profiel. Is er ergens een overzicht van modellen per profiel?

    Ik houd me aanbevolen voor suggesties...
     
  5. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.034
    Locatie:
    Sassenheim
    Signal van FVK - MH32 Signal / FVK-Modell

    Ik heb nog een Signal (geen kleppen - wel ailerons) in mijn berging staan. Ik vlieg (ook) op Valkenburg (vorig jaar door omstandigheden wel één keer). Hij mag voor weinig weg. Bij interesse geef mij maar een PB.
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Mogge Dirk ;)

    Ik lees dat mijnheer ook wil kunnen vliegen bij een beetje wind; dan kan minder als 2% welving best wel, maar hangt natuurlijk ook af van het gewicht van het toestel. Dat er betere profielen zijn als "Quabeck met flaps down" klopt wel maar wanneer je door wilt vliegen zet je geen flaps. En zelfs als je dat toch zou doen zou ik nog altijd Quabeck preferen boven MH.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb eens 3 profielen naast elkaar gezet:
    - MH32 10% (MH32 variant uit Adamas-project, nagenoeg 100% MH32 op de dikte na)
    - HQ/Acro-2/10
    - HN-507 (10% dik gemaakt

    Als ik dit zo vergelijk zijn de verschillen marginaal. Ik vraag me serieus af of er iemand in de modelwereld is die deze verschillen ook in een model merkbaar kan realiseren. Zelfs met CNC-technieken.

    Eigenijk valt er slechts één verschil op: Je ziet een toenemende verzachting van de overtrek van MH32 via HQ/Acro naar HN-507. Als je dan in je achterhoofd houdt dat élk profiel overtrekt, dus dat goedmoedige overtrek voor 90% uit het vleugelontwerp komt en niet uit de profielkeuze, dan blijven er bar weinig verschillen over ....

    T.a.v. de profiel-momenten nog een kleine kanttekening, want de welving van de profielen is niet exact dezelfde:
    - MH32 = 2,24%
    - HN-507 = 2,15%
    - HQ/A = 2,00%

    Verder zie je dat HQ/A een aardig probleem heeft bij een Cl > 0,85 à 0,9. Een dikke loslaatwervel! Die zie je ook duidelijk terug in de Cl/Cd-grafiek (glijhoek). Vanaf 6 à 7 graden verslechterd het abrupt zo'n 10%.

    Denk er nog maar eens over na. 'tis lastig lastig ... ;-)

    Dirk

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2013
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.423
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dirk,

    Zet dan eens S4083 (Selig) er bij, is volgens mij een low-speed airfoil.
    Is ook al relatief oud profiel net als MH32.

    Het S4083 zit dus op de Raptor van R2 models die Guyken en RJA hebben (of nog niet, dat weet ik niet)
    Is dus een Profiel voor rustig weer en niet echt voor als het hard waait.

    Lyckele


    Als je een profiel wilt voor lekker veel wind >> M1783 (zit o.a. op de Crossfire 2) :D
     
  9. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.666
    Locatie:
    belgium
    Ook juist nagekeken en profiel is idd s-4083 maar ik weet er niets over:confused: ik heb hem nog niet maar staat voorlopig op nr 1. Binnen 14 dagen grote ruilbeurs in Wavre en daarna beslissen tenzij ik daar iets vindt ...
     
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.423
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Met 'veel moeite voor elkaar gekregen.
    Ben ondertussen wel 8x keer van mijn stoel gevallen van het lachen. ;)

    Voor veel wind ... :confused: :alien:

    Komt tie .....
    Verder geen woorden meer over vuil maken

    N.B.
    Ik heb die S4083 wel opgedikt naar 10% (allemaal trouwens), anders is het helemaal geen vergelijking ...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2013
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat je beter kunt zeggen "echt niet voor als het hard waait".
    3,45% welving. Daarmee kun je gewoon boven blijven wachten tot het stoplicht weer op groen springt ....
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.666
    Locatie:
    belgium
    Geen goed profiel dus die s-4083. Nou ja t' model stond me wel aan en de prijs ook.
    Zoals ik al zei binnenkort grote ruilbeurs in Wavre. Nog even de kat uit de boom kijken.
    Toch bedankt voor de moeite heren.
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Wel een goed profiel (OK, een beetje oud) maar niet voor veel wind.
    Voor een thermieksnuffelaar in de avondstilte waarschijnlijk behoorlijk goed. Zeker de originele dikte (8%).

    Dirk.
     
  15. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.423
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Als het maar geen pijn deed, die 8x :D
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.666
    Locatie:
    belgium
    Nee , ik wil vliegen bij alle weer en verleden zomer was er in Belgie (en hier niet alleen denk ik regelmatig wind):cool:
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.423
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Het hangt een beetje af van hoe goede piloot je bent. Kun je goed blijven sturen ook bij wat hogere snelheid, en toch precies blijven vliegen. Dan moet je het in de F3B-richting zoeken. Niet superlicht, welving 1,6 tot 1,9, max 10% dik.
    Anders F3J/F5J achtige kisten, 10% dik, liever dunner, welving 2,0 tot 2,4%, de kist zo licht als qua sterkte toelaatbaar is.

    Dirk.
     
  19. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Wassenaar

    Dank voor al deze informatie! Ik probeer even terug te redeneren naar modellen:

    Als ik het goed begrijp dan is de MH32 dus gewoon een prima profiel en mijn voorgestelde Adriana de beter keus tov de Raptor.

    En zoek je iets bij nog meer wind (boven bft 3?) dan richting een f3b profiel => Bijvoorbeeld het HN354 profiel.... Die valt binnen de range die je noemde.

    En als je dan voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, is dit (los van chinese kwaliteits issues misschien...) het model van je keuze....

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Electric_Warmliner_Hotliner_2000mm_ARF_.html


    Roger
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2013
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb eens die HN354 bekeken.
    Er bestaan wel 5 varianten van.
    De 'gewone' is voor F3B.
    2 voor F3J (maar 2,35 - 2,65 % welving)
    2 voor F3F.
    De polaires ogen niet echt als een zweefprofiel.
    Waarschijnlijk best wel goed bij hoge snelheden, maar minder in thermieken.

    Overigens neem ik de woorden van HK met 10 korrels zout ...

    Dirk
     

Deel Deze Pagina