Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks Ray :D,

    er zit heel wat voorbereiding in het tekenwerk.
    Als het eenmaal gereed is werkt het ook wel lekker door ;).
    See U @ the Dawn Patrol :pim: :proost:

    Groeten, Ralf
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Zag dat ik iets over het hoofd had gezien bij het stabilo :oops:
    De zijkant van het hoogteroer aan de kant van het rudder loopt recht in plaats van in een mooie ellips.

    [​IMG]
    Hier goed te zien, nog even wat balsa oplijmen dus ;)
    (@Mac, dit soort dingetjes had ik het nu over welke ik nog moet aanpassen in het tekenwerk, ik werk met de pre-production set ;))

    Vraag voor de kenners: welke diameter heeft de achterlijst van het rudder? Deze is opgebouwd uit pijp. Tevens de diameter van de sternpost.
    Het detail aan de bovenkant krijg ik maar niet in beeld.
    Voor mijn gevoel moet de sternpost taps naar boven toe lopen maar ik kan hier eigenlijk nergens goede docu van vinden, iemand??

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de beste foto die ik zelf kan vinden, hier is slecht te zien wat nu taps loopt

    [​IMG]


    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2013
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Mm, heb het rudder uitgeprint en opgemeten.
    In CAD verschaald naar 1:3,3, dan kom ik op een rand van 3,5mm en de sternpost 8mm.
    Dit verklaart ook waarom er nauwelijks verloop te zien is aan de bovenzijde.
    Hier maar weer even mee verder :D

    Groeten, Ralf
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    De koolstof pijpjes voor het stabilo zijn uitgelijnd en ingelijmd

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als sternpost heb ik gekozen voor een koolstof pijp 8x1 met daarin een pijp 6x1 gelijmd.
    Scharnieren voor de verende tailskid heb ik gezilversoldeerd en ingelijmd, daartoe heb ik sleufjes gefreesd met de Dremelschijf (methode mac zijn DVIII romp ;))
    Fin wordt los opgezet.

    [​IMG]

    Post ingelijmd en gezekerd met messing lipjes. bovenzijde wordt nog verstevigd.
    De onderste rompliggers van 8x8 balsa zijn voorzien van vuren strips 5x2 en 7x2, dit geeft veel stevigheid en is tevens transportproof ;)
    Edit: dit houdt tevens de bespanning vrij van het houtwerk, net als bij de echte.

    [​IMG]

    Nog een detail van de ondervin, geschroefd met messing lipjes, afneembaar voor het folieen. goed te zien de opgelijmde vuren strips.

    Voor zover weer even, nu het vliegende spul maar weer eens gereed gaan maken voor de komende Dawn Patrol :D

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2013
  5. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Is weer een precisie werkje van je.
    Tot volgende week zaterdag op Dawn Patrol.
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks Mao, dat kun je wel zeggen.
    Je gaat toch steeds meer in detail dan dat je vooraf had gepland ;)

    Heb nu ook het detail van de ailerons uitgewerkt:

    [​IMG]

    Dit is eigenlijk ook de methode van Duncan Hutson maar ik had aanvankelijk gekozen voor een eenvoudigere
    (lees: minder werk :rolleyes:) methode.
    Daarbij bleef alleen een kier zichtbaar :|.
    Nu komt er een stripje 0.4mm ply opgelijmd welke de kier zo goed als onzichtbaar maakt.

    We krijgen mooi weer op de Dawn Patrol hoorde ik :D
    See u all there!

    Groeten, Ralf
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Was wel benieuwd hoe ik nu uit zou komen met het zwaartepunt, piloot weegt ook aardig wat.
    Stand van zaken nu: er kan 200 gram op de staart gelegd worden voor een goed CG.
    Daar gaat al 120 gram af voor 2 servo's.
    De accupacks komen waarschijnlijk toch ergens voorin de romp.
    Gelukkig heb ik daar ruimte genoeg :D.

    [​IMG]

    Roy op zijn plek

    [​IMG]

    Straks wil ik even gaan passen of de Camel samen met deze romp in de auto past voor de Dawn Patrol :D
    (en misschien ook nog de DH6 erbij :p)

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2013
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    En het gaat passen :D

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    Goed bezig, Ralf. :D

    Ik zie allerlei zaken (bv. de bevestiging van het kielvlak) waarvan ik denk: die kan ik (tzt. ( :oops:) ) zo toepassen op de Hart. :p

    Blijf het fotograferen, blijf het vastleggen. :yes:


    jan.
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks Jan :D

    Mocht je denken dat ik de gebruikte methodes zo uit de mouw schud dan heb je het mis.
    Het zijn weloverwogen keuzes die een lange 'indaaltijd' nodig hebben gehad ;).
    Al jaren volg ik ook andere bouwdraadjes (o.a. RCSB) en leer daar enorm veel van.
    Fijn dat jij hier weer iets mee kan :D

    Groeten, Ralf
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.417
    Locatie:
    NB NL
    .

    Prachtig Ralf! Wordt erg mooi! :thumbsup:

    Zag net deze posting van je:

    Op de afbeelding van je cad-tekening zag ik dat het bovenste 0.4mm ply omhoog buigt wanneer de aileron omhoog komt. Ik denk dat zo`n strookje 0.4mm ply niet zo flexibel is maar (op den duur) gaat breken over de vouwlijn of misschien omhoog blijft staan wat weer een kier geeft:

    [​IMG]

    Wanneer je de scharnierlijn iets naar achter verplaatst is dat probleem opgelost, rood = strookje ply, blauw = aileron, groen is scharnierlijn

    [​IMG]

    Veel plezier met de bouw verder,
    Groet, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Hee Ramses, dank je wel! :thumbsup:
    Dat is nog eens nuttige info, dank voor het meedenken!
    Dat ik daar zelf niet opgekomen ben :oops:
    Op zich 'flexed' de ply wel, maar wat je zegt, hoe lang blijft dat zo?
    Ik wilde de Robart scharnierpennen gaan gebruiken en dat kan dan met opzetstukjes/inserts ook nog :D

    Dit gaat zo worden uitgewerkt, super bedankt man!

    Groeten, Ralf
     
  13. Michel30

    Michel30

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Schiedam
    Wow prachtig werk!

    Is het nog nodig extra koellucht langs de uitlaat door de romp te leiden of is de warmte geen probleem?
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je :D, goede vraag.
    De warme lucht verlaat de romp via de (grote) cockpit opening, ik ga hiertoe het dashbord aan de bovenzijde nog een stuk inkorten voor een betere uitstroom.
    Op zich zit er veel (loos) volume in de romp welke de warmte kan opvangen.
    Moet alleen nog even kijken of ik de lucht aan de voorzijde nog langs de pijp kan forceren.

    Groeten, Ralf
     
  15. Michel30

    Michel30

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Schiedam
    Een zelfde uitlaat heb ik met een G62 gepland in mijn P-47, ik heb alleen geen idee of en hoe groot probleem de warmte ontwikkeling is.

    Dus ik volg met veel interesse :-D
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Michel, er komt aardig wat warmte bij de demper vandaan.
    Het is zaak om daar RC componenten bij vandaan te houden of af te schermen met zacht balsa.
    Mooiste is de demper in een soort tunnel te plaatsen waardoor er een luchtstroom langsgaat voor de koeling.

    Vond trouwens dit fantasie-kleurenschema nog bij 'Rise of Flight', deze spreekt me zeer aan :p

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
  17. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    rise of flight, geweldige game en redelijk realistisch. ben er geregeld te vinden in de syndicate server en vlieg veel met de SE5A.

    maar dit geheel terzijde....prachtige bouw van dit toestel;)
     
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    maar een fantasie schema op zo'n mooie schaalkist.... ik weet het niet....
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    Ik weet het wel . . . :nooo:

    ;)

    Is er onder de nog bestaande niks origineels te vinden? :D

    Hoewel, op bv. Flickr is het inderdaad allemaal dat bekende olive drab . . . :(

    Succes met je keuze! :p


    jan.
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Ik weet het ook nog niet..
    Wat ik wel weet is dat ik een aardig eind op heb kunnen schieten in de vakantie :grin:

    [​IMG]

    De romp heeft een 'uitwaaier' bij de cockpit, hier wordt hij ruimer,
    Was erg lastig dit uit te tekenen met de latjes erbij.
    Dit heb ik d.m.v. balkjes 8x8 toch voor elkaar gekregen.

    [​IMG]

    De latjes van 8x3mm balsa aan de achterzijde zitten nu ook op hun plek, was nog een aardig klusje dit mooi recht te krijgen.
    De uitgewerkte spanten waren redelijk op maat, er hoefde niet veel geschuurd te worden :D

    [​IMG]

    De aanblik naar de achterzijde, het kopspant staat net in de beits en moet nog in vorm geschuurd worden.
    Hieraan wordt straks de indekking gelijmd.
    ook moet er nog een uitsparing voor een luikje komen, hierachter wil ik de schakelaars en de ontvanger plaatsen.

    [​IMG]

    En nu op naar de beplanking :D

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina