Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Bedoel je deze:

    Ik weet dat Aldert deze copter nog heeft gerepareerd zondagmiddag, ik was even later bij hem. Dit bedrijf is ook van het eerder geplaatste filmpje van dat vliegen boven de winkelende mensen en de terrasjes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Het filmpje had ik nog niet gezien maar wat mij stoorde is dat IK erop aangesproken wordt dat mensen niet happy waren dat er een Rpas boven hun hoofd vloog terwijl ik dus daar niet eens aan het vliegen was maar toevallig thuis kwam van een dagje vliegen op een andere lokatie. (ik woon nagenoeg naast de locatie die je op dat filmpje ziet en liep vanaf de parkeer garage naar huis met mijn 2 quads in de hand)

    Afijn allang blij dat dat ding niet naar beneden pleurde aangezien hij dan anders mogelijk mijn test vlieg lokatie verziekt zou kunnen hebben (ik vlieg regelmatig op dat veld als er dus geen event is en gelukkig zijn er nooit mensen te vinden normaliter)
     
  3. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Ilent heeft het inmiddels aardig begrijpbaar op de site staan:

    - Inspectie Leefomgeving en Transport - Wet- en regelgeving

    - Inspectie Leefomgeving en Transport - Vereiste documenten

    Jammer dat er geen 'overgangsregeling' is. Want mensen die er hun brood mee verdienen worden nu ineens geconfronteerd met nieuwe regels die per direct geldig zijn en met partijen die werkelijk schofterige bedragen vragen voor opleiden en certificering.... Je zou bijna energie steken in het opzetten van een erkende RPAS vliegopleiding, want dat verdiend vele malen meer dan foto's maken.. :)

    Ook al gezien; partijen die vlieglessen aanbieden, maar je uiteindelijk dus niet de benodigde certificaten kunnen/mogen leveren. Lees dus goed of je wel gaat voldoen aan de regels bij het uitkiezen van een opleiding of examen. Ik denk dat er vooral fotografen die de RPAS ineens inzetten op vliegles moeten. Ik denk dat vele modelbouwers/vliegers die ineens de toegevoegde waarde van de camera eronder zien, met vlag en wimpel door het examen komen. Durf wel te stellen dat de 1e groep vooral de GPS vliegers zijn en zich geen raad weten indien in een vlucht de gps uitvalt, wegvalt of stoort. Ik zie ze dan al nose-in vliegen.......
     
  4. menno

    menno

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    1.273
    Locatie:
    Rosmalen
    Wie maakt tegenwoordig die teksten bij de overheid? Over grijze gebieden gesproken. Erg jammer:

     
  5. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    En het blijft niet bjj een opleiding. De rpas moet ook gekeurd worden heb ik inmiddels begrepen.
    Wat ik ook begrepen heb is dat tot nu toe nog geen enkele rpas aan de eisen voldoet en dus ook niet word goed gekeurt. Wat de exacte eisen zijn ben ik nog niet achter.

    Als je namelijk LIenT belt dan weet niemand ergens iets van af.
     
  6. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    ik zeg er helemaal niks meer over , een jaar geleden was het al duidelijk wat er ging gebeuren.

    namelijk allemaal de SJAAK.

    dus alleen nog hobby fotograferen vrees ik
     
  7. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Een jaar geleden zei je dat er regels gingen komen maar verder niet hoe en wat. Ik weet niet wat jij duidelijk vind?

    Maar de sjaak zijn we zeker
     
  8. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Ik zit met smart te wachten op het 1e proefproces.... Gisteren met andere vliegers over gesproken. Ook binnen deze regeltjes zien we inmiddels al wel een aantal legale mazen..... Maar slapende honden hoeven we niet wakker te maken.. ;-) Ook op dit forum zijn er mensen actief betrokken bij het opstellen/adviseren van de regelgeving om er vervolgens zelf aan te verdienen via "de andere kant". (niet Digitech overigens om te voorkomen dat men hem ergens van beticht)
     
  9. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Dit soort mafkezen zijn echt de reden waarom er regelgeving is gekomen zoals nu geldig is.... Los van de regels ontbreekt in mijn ogen ook nog eens elk stukje 'gezond verstand'. Kan de piloot in 'manual' vliegen? Of, laten we eens gek doen, nose-in vliegen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    En dat soort jongens gaan juist door ;)
     
  11. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
  12. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
  13. brandjeee

    brandjeee

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Amsterdam
    Maar wat nu? We kunnen dus niet meer vliegen.
    Kunnen alle copters de kast in?
     
  14. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Formeel gezien, als je er commercieel mee aan de slag wilt, wel. En daarna veel geld uitgeven aan een training, examen en certificering. Overigens is er nog geen enkele RPAS goedgekeurd...
     
  15. SecureInAir

    SecureInAir

    Lid geworden:
    5 jul 2013
    Berichten:
    1
    Beste Allen,

    Ik ben nieuw hier maar werd getriggerd door deze (levendige) discussie. Zelf ben ik ook een van de DARPAS leden. Laat me aftrappen met dat ik hier niet ben om zieltjes te winnen :p Erg blij om te zien door de bijdrage van Blikvanboven, ik wil me dan verder ook niet te veel inmengen in de discussie. Zelf ben ik actief betrokken met de darpas-website etc.

    Jammer om te lezen dat we niet alle informatieverzoeken hebben kunnen invullen. In het opzetten van de stichting is erg veel tijd gaan zitten en dit kost nog steeds erg veel tijd. Maar..... mochten er nog dringende dingen/vragen lopen (over darpas) dan hoor ik deze graag, via email of pm.

    Met vriendelijke groet,

    Mark
     
  16. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag Mark,
    welkom hier ;)

    Ik verwacht dat er wel een aantal vragen zullen komen.
    Denk je aub ook nog aan mijn mail van afgelopen maandag welke ik richting jullie als bestuur gedaan heb…


    Gr Norbert
     
  17. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Verwachte stappen mbt Regelgeving

    All,
    ik krijg via PM en in diverse topics vragen over hoe het nu allemaal geregeld is mbt de wet & regelgeving. Om een lang verhaal heel erg kort te maken hierbij wat bevindingen zoals ik die heb opgedaan.

    1) Het is raadzaam de Groundcourse te volgen bij EuroUSC of een soortgelijke gecertificeerde partij. Ik heb hier geen baat bij echter geeft ILenT aan dat zonder een diploma er GEEN ontheffing verleend wordt!
    2) Op dit moment (Juli 2013) mag ALLEEN EuroUSC het 'flight exam' afnemen. Dit examen is noodzakelijk wil je bij ILenT een ontheffing verkrijgen. Hou er rekening mee dat dit een stevig examen is wat niet alleen over 'vliegen' gaat maar tevens zaken omvat als 'communicatie met je team' alsmede het certificeren van je toestel. Dit laatste geschied voor een zeer groot deel op basis van het door jezelf te schrijven Operating manual!

    Als je kunt aantonen dat je 'bezig' bent met bovenvermelde is ILenT doorgaans bereid per opdracht een tijdelijke ontheffing te verschaffen. Heb je uiteindelijk beide punten in de pocket krijg je een ontheffing welke 12 maanden geldig is!

    Naast de ontheffing van ILenT zijn tevens diverse separate ontheffingen van belang. Denk hierbij aan de TUG (aan te vragen bij de provincie) maar ook aan je zend vergunning indien je meer dan 25Mw gebruikt voor je FPV.

    Voor wat betreft de BvI en BvL (Bewijs van Inschrijving & Bewijs van Luchtwaardigheid). ILenT geeft aan dat de 'bekende' merken zoals bijv DJI (de S800) een type goedkeuring ontvangen. Dit betekent dat daarmee het bewijs van Luchtwaardigheid eenvoudiger te verkrijgen is. Heb je een zelfbouw cq model waarvan de fabrikant/ontwerper geen type goedkeuring heeft (denk hierbij aan de CW van de Dronespecialist of de JAF van Digitech) dien je zelf zorg te dragen voor een type goedkeuring van je RPAS. Dat is mogelijk door een volledig Operating Manual te schrijven waarin je de exacte samenstelling cq opbouw van je RPAS beschrijft. Het gaat hier dus om de exacte beschrijving van bijv welk type schroef (hardheid, lengte, dikte etc), het gebruikte carbon etc...

    De kosten van de cursus zijn ca:
    Ground Course: €900,-
    Flight Exam: €500,-
    BvI: €69,-

    Hou er rekening mee dat dit geldt voor iedereen die baat heeft bij het vliegen met een RPAS tot 25Kg. Deze regels gelden dus ook voor iedereen die bijv met een Phantom een foto of film maakt waar hij/zij baat bij heeft! Het betreft dus NIET slechts de grote RPAS systemen maar zeker ook de KLEINTJES!

    Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

    O ja,
    voorkom aub een hoop bla bla in dit draadje over dat dit onzin is etc...
    Laat ik het zo zeggen:

    Don't shoot the messenger

    Gr Norbert
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2013
  18. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Thanx Norbert

    Ik vind het wel vreemd dat een s800 een type geod keuring krijgt. Omdat dit toch niet helemaal een rtf systeem is en je toch verschilende setups kan samen stellen.
    Daarbij vind ik de s800 niet het veiligste systeem. Hij is nameljjk veels te zwaar met een beetje camers eronder.
    Maar dat is mijn mening.

    Het gekke is dus ju dat ik mijn s800 goed gekeurd zou krijgen tereijl mijn veel betere en veiligere Skyjib octo dat niet krijgt :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
  19. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Geld voor originele S800 multicopters. Je mag alleen maar de aanbevolen opties gebruiken zoals de Zenmuse.
    Ga je een andere mount monteren, of een andere batterytray, dan mag je alsnog een manual schrijven.
     
  20. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Dan nog is het raar.
    Je moet namelijk in de manuel beschrijven wat er gebeurt bij motor fail.
    Wat staat er dan bij de s800 beschreven? "Hij komt als een baksteen naar benden?"

    Ik vind het gewoon opvallend dat juist die machine een type goedkeuring krijgt terwijl het crach percentage hoger ligt dan welke machine dan ook

    Het feit dat het allemaal veiliger moet worden maakt dit voor mij wel erg ongeloofwaardig.
     

Deel Deze Pagina