Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. GraphicNizor

    GraphicNizor

    Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Zwolle (Ov.)
    En deze ( in mijn ogen ) onzin staat al vast? 2x opleiding volgen voor een identieke helo? beetje geldvreterij dit. Maar ja ze zijn ( nog ) de enige op de markt. Straks gaat iedereen flightschool les geven *grijnst*
     
  2. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Overigens niet fair om EuroUSC van alles 'de schuld' te geven... Ze hebben namelijk voor RPAS systemen onder de 7kg een 'simpele' test. Echter is het ILenT die deze test niet accepteert en uitsluitend de uitgebreide test accepteert.
     
  3. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Yep, vandaag bevestigd!
     
  4. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Ja! Echter mag je ook niet zomaar een flightschool beginnen. Ook daar moet je weer voldoen aan de eisen die EuroUSC stelt aan deze instellingen.
    Overigens gaat het niet om de opleiding maar op de luchtwaardigheidstest van 2000 pond. Groundschool hoef je maar 1x te doen met een jaarlijkse check van je flightlogbook a 75 pond. En als dat logboek ze niet aanstaat dan mag je groundschool opnieuw doen. Je groundschool certificaat is maar 1 jaar geldig en wordt verlengt als je aan kan tonen dat je in het afgelopen jaar conform regels hebt gewerkt. (dus opstijgtoestemming documenteren, de juiste logjes in het logboek opnemen enz enz). Overigens staat dat allemaal erg duidelijk op de EuroUSC site.
     
  5. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Daar ligt nu ook het hele probleem.
     
  6. GraphicNizor

    GraphicNizor

    Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Zwolle (Ov.)
    Dank, heel veel bij te lezen dus. Ik vind de termen en begrippen beetje lastig om te begrijpen. maar gelukkig kan ik hier nog terecht voor wat uitleg !
     
  7. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Had ik ook moeite mee hoor maar als je er eenmaal in verdiept word het steeds begrijpelijker.

    Maar idd veel lezen en er zelf moeite voor doen. De info komt niet zekf naar je toe helaas

    Daarom moet ik soms wel lachen over zomige die met deze discussie mee doen.
    Die hebben wel de bel gehoord maar weten niet......etc
     
  8. GraphicNizor

    GraphicNizor

    Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Zwolle (Ov.)
    Ok, ben ik t dan ook wel mee eens. Nou ja dan kan ik je af en toe prive lastig vallen als ik iets niet helemaal begrijp ipv dat hier neer te kwakken :) is dat ok?
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gewoon hier neer kwakken zou ik zeggen. Hoe minder jij begrijpt, hoe leerzamer deze discussie ;)
     
  10. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Kwak maar ;)

    Zie alleen net dat me pb box vol zit. Mijn vriend abbo is afgelopen. Zal morgen weer even vriend worden ;)
     
  11. GraphicNizor

    GraphicNizor

    Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Zwolle (Ov.)
    Ik heb besloten te kappen met vliegen. Gisteren niet vandaag wel. Waarom? Heb vandaag de IL&T gebeld met een serie vragen en heb hieruit ook mijn beslissing gemaakt. Het word er voor de hobbyvlieger echt niet cool op. Laat staan als je een bedrijf bent. Er komen geen aangepaste regels voor de modelvliegers. En de politie krijgt een speciale campagne om de drone uit de lucht te halen en controles toe te passen. Volgens de IL&T zijn de kosten voor een bedrijf rond de 6000 euro, naast dat moet je ieder jaar op hercontrole en heb je ook een speciale verzekering nodig die jaarlijks 600 kost. Daarmee brak de plank voor mijn hoofd en heb een nuchtere beslissing genomen. De enige manier waarop ik nog ga vliegen is als een bedrijf zoals blikvanboven mij wil aannemen als piloot. Ik vind het enorm jammer maar het is gewoon niet anders. De boete bij inname is voor de eerste keer 1400 euro ( geschat ) naast dat je de drone kwijt bent. Ik deed het iig graag en als iemand me die kans geeft pak ik m ook aan.
     
  12. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Tsja, triest dat het beleid dit effect heeft...maar vergeet niet dat je als piloot in dienst evengoed het EuroUSC traject moet doorlopen, maar goed, als een bedrijf dat aan je uit wil geven..wie weet! (ik ben helaas een éénmanszaak)
     
  13. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik zat net het Jeugdjournaal te kijken met een item over mais doolhoven.
    Veel shots gemaakt met een multicopter.
    Recht boven mensen en kinderen!! onvoorstelbaar!

    Dus er word nog gewoon gevlogen en mensen hebben lak aan veiligheid en regels.

    Gek he dat ILenT nu moeilijk doet
     
  14. SoluSon

    SoluSon

    Lid geworden:
    9 jun 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik kom tot de zelfde conclusie.. Om nog een keer zo'n bedrag uit te geven boven op mijn heli van zo'n 10.000,- is niet rieel meer.
    Dat kan als je er 4 a 5 dagen in de week werk mee hebt. En dan moet het weer nog mee zitten. Of je moet al een klanten kring hebben die voor een klein fortuin jouw in willen huren.

    Om dit rendabel te maken moet je prijzen gaan vragen die niet haalbaar zijn voor productie maatschappijen. Althans de meeste niet. Het is al geen vetpot in televisie land laat staan hiervoor. Op een enkeling na misschien.

    Ik vind het knap van de gene die het wel lukt en wens ze daar ook enorm veel succes mee.
    Maar voor mij houd het op als de terug verdien tijd langer is dan 4 jaar is.
    Dan investeer ik liever in iets meer rendabel.
     
  15. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Laat je niet gek maken...
    Dat bedrag is relatief en niet netto. Tenminste... het is maar net hoe je een en ander calculeert. Als je alleen de certificering rekent qua fysieke kosten als cursusgeld + flight exam ligt het bedrag beduidend lager!

    Nog 'even' geduld. Ik (wij) ben bezig met een initiatief waar je (en anderen) wellicht wat aan hebt!

    Correct.
    Er mag alleen nog gevlogen worden in een combinatie van erkende piloot - gecertificeerd toestel.

    Zoals ik al zei...
    laat je niet gek maken!
     
  16. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
  17. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Hier sla je een belangrijk punt over Norbert... je flightexam mag je alleen doen met een gecertificeerd toestel!Je MOET na groundschool dus eerst een airworthyness halen voor je kist en dan mag je pas je flightexam doen. Dus OF je moet een toestel van iemand gebruiken die goedgekeurd is OF je moet de 2000 Pond aftikken... (zoals het op dit moment is()
     
  18. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Dan nog kom je niet aan dat bedrag
     
  19. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Nee dat klopt..... Maar het ging mij erom dat je wel alles moet betalen wil je uberhaupt als piloot slagen....
    1450 pond voor groundschool en het examenen 2000 pond voor het certificaat, 100 pond voor de inschrijving en nog wat kleine kosten. Dat is in ieder geval 3550 Pond. Dan ga je al wel richting de 4500 Euro. Maar goed, de discussie is volgens mij niet of je aan de 6000 euro komt.

    Overigens heb ik vandaag op het nieuws Opstelten horen praten over de drones. Wat hij aangaf is dat hij de huidige bestaande regelgeving wil versoepelen zodat de inzet van de drones eenvoudiger is. Laat dat nou voor mij het belangrijkste zinnetje zijn uit het item....
     
  20. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Klopt zie mijn eedere post
     

Deel Deze Pagina