Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Precies zoals je zelf al zegt, onofficieel
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Inderdaad, een drone is een dar of een hommel, wordt ook wel voor een luilak gebruikt:D.

    Moderne "uitleg" sites geven ook wel aan "een onbemand vliegend toestel dat door afstandsbediening wordt bestuurd". Daar zullen anderen het niet mee eens zijn, omdat ze de term drone voorbehouden aan autonoom vliegende toestellen of wellicht fpv toestellen. Door een niet duidelijke verankering in de taal kan dat nogal een tot verwarring leiden.

    Dat heb je dus als je klakkeloos termen uit het Engels overneemt, zeker als dat begrippen zijn die ook in het Engels vrij nieuw zijn. Maar ook in oudere uitdrukkingen hebben we dat, welke Nederlander zal bij het woord "cockpit" denken aan hanengevechten? Vanwege de voorgeschiedenis een nauwelijks te vertalen woord door de cynische zelfspot die eraan ten grondslag ligt, en dus hebben we dat maar gewoon overgenomen.

    Dit gebeurt nu in toenemende mate, met als gevolg dat als je sommige stukken leest het net Engels is met Nederlandse lidwoorden en voegwoorden:(.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart

    Yeb ;)

    Maar een Drone is niets. Dat is een woord wat ontstaan is in de volksmond
    Je mag dus een Rpas of UAV systeem gewoon een drone noemen.

    Aangezien het tegenwoordig een veel gebruikte term is verwacht ik dat het ook op deze manier in de dikke komt te staan.

    NIets mis mee lijkt mij, Het is maar een woord.

    Net zoals we allemaal "wiefie" zegen in plaats van officieel "wyfy" ;)
     
  4. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    De wetgever cq beleidsmaker ziet dat bij commercieel gebruik anders. Die zit de markt als luchtvaartbedrijf waarbinnen het vliegtuig een onbemand toestel betreft wat op afstand bestuurd wordt.
    Vanuit die gedachte valt dit segment dan ook onder de geldende aviation 'gedachte' met alle procedures van dien.

    Kort samengevat... wat jij omschrijft als een 'gewoon' modelbouwvliegtuig, ziet de wetgever als een vliegtuig.
     
  5. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Vandaag mail contact gehad met EuroUSC over Design&Construction Certificate, nog eens de LUASS bijlage goed doorgelezen, ik ben bang dat geen van ons allen hier deze assessment gaat passeren dit jaar, al lullen jullie pagina's vol hier!
     
  6. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Oneens ;)
    Ik heb EuroUSC gesproken in relatie tot dit certificate mbt onze S800 en zij zien geen enkel probleem.

    Ik kan niet anders dan stellen dat zij zeer behulpzaam zijn en absoluut goede tips en adviezen geven.
     
  7. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Absoluut, was je het al over het tarief eens? :) Voor dat bedrag poets ik je schoenen er nog bij!
     
  8. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Jazeker.
    Dat tarief is bij een form-1 wat aanduidt dat er veel te testen is £1900,- hoe beter je dat formulier invult, hoe meer standaard je toestel is, hoe lager dit bedrag zal zijn.

    Dus...
    Max £1900 maar als je je best doet lager ;)
     
  9. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Negative, tarief wordt pas vastgesteld na indienen van Form1, lees de bijlage
     
  10. servowire

    servowire

    Lid geworden:
    10 feb 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Overijssel
    Vandaag met mijn RPAS RCMMP-GIH (Remote Controlled Multicopter Mobile Platform Geschreven In Hoofdletters) gevlogen, en een paar mooie PPFTA (Perfect Photos From The Air) foto's geschoten

    Had wel wat problemen met mijn SSLFCU (Solid State Lipo Fuel Cell Units) van 3 cellen, maar dat kwam omdat mijn GSFCS (Gyro Stabilized Flight Control Unit) nog niet de nieuwste firmware had en ik moest nog zevenduizend miljoenmiljard betalen aan de multicopter politie.

    Ja, die 4 á 5 letterige afkortingen gaan onze hobby nog heel groot maken.
     
  11. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Lees mijn post...
    Dat staat er letterlijk.
     
  12. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Welkom in de wereld die Aviation Industry heet.
     
  13. servowire

    servowire

    Lid geworden:
    10 feb 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Overijssel
    Nee dankje. *rent weg*
     
  14. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    En als je nu eens 1900 aftikt en je systeem wordt afgekeurd??
     
  15. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou EuroUSC nog eens bellen als ik jou was. Dat is nl geen optie ;)

    Voordat je toestel gekeurd gaat worden is er al bekend of hij überhaupt door de keuring zou kunnen komen. Op basis van form-1 hebben zij daar een procedure voor.
     
  16. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Ik zal je een simpel voorbeeld geven, ik kom uit de luchtvaart, jij moet aantonen wat de buig- en breeksterkte is van je frame, gangbaar in de luchtvaart, berekend door ingenieurs...wat geef je voor antwoord?
     
  17. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Oké Norbert, die vraag had ik ze vandaag via de mail voorgelegd, nog geen antwoord op ontvangen
     
  18. servowire

    servowire

    Lid geworden:
    10 feb 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Overijssel
    +1. Dit soort semi speelgoed moet je niet onder wetgeving laten vallen of willen reguleren, dan stopt de innovatie en we zijn net zo lekker bezig. En daar laat ik het bij. Excuses als ik iemand tegen de haren in strijk, maar dit is mijn mening.
     
  19. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Ben je woensdag en donderdag bij de cursus? Of heb je die al doorlopen?

    Anders zou ik ze even bellen. Heb ik ook gedaan en is mij heel erg goed bevallen. Prima gesprek gehad. Ik ervaar ze als een kenniscentrum wat ons wil helpen binnen de wensen van ILenT ;)
     
  20. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Ben het met je eens, dit gaat te ver, is luchtvaartwetgeving 1 op 1 maar wel realiteit,als je verder wil mot 'ut
     

Deel Deze Pagina