Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Was er in mei al en gelsaagd, manual ligt er al sinds 2 weken, wacht op goedkeuring..
     
  2. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Top!
    Doe je goed!!!

    Waar vlieg je mee?

    Enne,
    Bel ze even. Helpt echt. Geloof mij ;)
     
  3. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Sixcopter Pro met AV200 en Wookong m..form 1 ligt daar al bijna..maar kijk uit daar..bellen is leuk tot dat je de factuur krijgt, daar zijn ze nog beter in dan je UAV beoordelen!
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2013
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat zal wel op een andere manier geformuleerd zijn. "Gangbaar in de luchtvaart" is iets waar je geen kant mee op kan.

    Op zich ben ik gekwalificeerd om dit soort berekeningen te maken, maar daar is wel een norm oid voor nodig waaraan je moet voldoen.

    Om een voorbeeld te noemen. De armen worden het hoogst belast bij een (zware) landing. Ergens moet gegeven zijn hoe zwaar de landing is (in termen van aantallen g's) waarbij hij nog heel moet blijven.

    Ik heb al eerder gezegd dat dit soort informatie bij de fabrikant vandaan moet komen. Die hebben dat bij het ontwerp tenslotte al gedaan. Als koper weet je niet welk materiaal er exact gebruikt is, en kan je dus moeilijk bepalen of iets sterk genoeg is.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Als het enkel dit is, dan mogen we er met elkaar voor tekenen.
    Ik ben voor een goede kennis druk met andere zaken. Ieder systeem moet schematisch worden weergegeven. Het volledige elektrische schema. Als 1 geheel, maar ook in delen. De software als schema. Stap voor stap. De elektronische hardware, gebruikte componenten. De gebruikte bedrading, en dan gegevens als isolatiewaarde, materiaal en dikte van de isolatie, kwaliteit van het koper, aantal kernen en dikte van het koper, en nog een heleboel meer.
    Een deelsysteem is bijvoorbeeld je vlieg controller, de gebruikte componenten, de dikte van het koper gebruikt in je X laags printplaat. Een deelsysteem is bijvoorbeeld de interface tussen de machine en je groundstation. Een deelsysteem is bijvoorbeeld je hoog vermogen aansturing van je motor, een schema, alle gebruikte koper, alle gebruikte isolatie, de manier van elektrische verbindingen, schematische weergave van je motor, en nog vele anderen.

    Ik begrijp er zelfs uit dat je de kwaliteit van ieder boutje moet vastleggen, de kwaliteit van de propeller naven, de kwaliteit van de lagers en assen. De kwaliteit van de magneten en de inlijming er van. En ga zo maar door.

    Ik heb gisteravond RF afstraling metingen gedaan. Hoe wil een hobbyist dat ooit kunnen doen. En kunnen ze dat wel, wie vertelt mij dat de keuringsinstantie akkoord gaat met die metingen.

    Ik ben benieuwd wat hij er van gaat bakken. Gemotiveerd is hij wel.
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ja, en dat lukt alleen maar als je een kwaliteitsborgingssysteem hebt volgens bijv. ISO 9001, en al je toeleveringsbedrijven dat ook hebben. Dan is van elk onderdeel vastgelegd volgens welke norm het gemaakt is en zijn er certificaten afgegeven om dat aan te tonen.

    Dat is voor een éénling niet te doen. Van half jaren '60 tot half jaren '70 was ik belast met de sterkteberekening van drukvaten voor kerncentrales bij de RDM. Die moesten voldoen aan een kwaliteitsmanagement systeem van het Amerikaanse ASME. Voor het verkrijgen van het betreffende certificaat (N-stamp) om dit soort vaten aan Amerika te mogen leveren werd tientallen manjaren geïnvesteerd.

    Nu begrijp ik dat dit geen nucleaire industrie is, maar die liep toen wel voorop en een hoop van die procedures gelden nu voor alle industriële producten.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.841
    Locatie:
    Salland
    Da's nou net een van de verschillen tussen professioneel gebruik en hobby-gebruik, Ed:
    Een hobbyist zal dit nooit hoeven doen. Evenmin als hij sterkteberekeningen zou moeten maken over willekeurig welk onderdeel van zijn RPV dan ook.
     
  8. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Feit is toch gewoon dat er in Nederland, met alle respect, (bijna) alleen maar met hobby machines wordt gevlogen? Er is maar 1 erkend professioneel systeem en die heeft dan ook direct de certificering... de Gatewing X100. Een machine die 16000 Euro kost is niet vanwege de prijs een professionele kist. We hebben volgens mij allemaal hier wel met een bepaald frame gezien waar je een klein kind op zou kunnen laten 'wipkippen'. Dat soort systemen zouden per direct uit de handel genomen moeten worden...Worden verkocht als profi set, maar zijn zoals dat model een regelrecht gevaar. Voordeel is dan wel dat je geen kosten hoeft te betalen voor de certificering, want dan laten ze je niet eens toe.. :)

    En weet je... als we de <7kg regeling in NL zouden hebben (wat ILenT dus neit wil) zoals ze die in de UK hebben, dan was bijvoorbeeld een standaard(!!!) S800 direct goedgekeurd. In de UK is die namelijk al goedgekeurd, maar valt hij binnen de 7kg regeling en is dus niet geldig in NL....
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2013
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    En die weegt maar 2,5 kilo, dus waarom moest die in het buitenland/UK dan toch gecertificeerd worden?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  10. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Omdat IEDER toestel gekeurd moet worden welke professioneel wordt ingezet... al weegt hij 10 gram bij wijze van spreken... En mede omdat die kist alles voor elkaar heeft kost hij 100k.

    Onder de 7kg betekent niet dat hij niet gekeurd hoeft te worden. De eisen zijn dan gewoon anders/soepeler...
    En als NL die regelgeving dus ook zou hebben is de airworthyness uit de UK gewoon geldig in NL en hoef je daar dus niet zo fors voor te betalen aan EuroUsc...
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Heeft de S800 dan in de UK al een airworthiness certificaat?
    Als dat zo is, dan is dat toch alleen voor bepaalde configuraties, want de standaard S800 wordt niet inclusief camera systeem verkocht, toch? En volgens mij valt het totale apparaat inclusief alles dat de lucht in gaat onder de certificering.

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Ik heb het al eens eerder gezegd, volgens mij ligt de bal bij de fabrikanten. Die moeten toestellen verkopen die zij hebben laten certificeren, de prijs zal daar dan ook wel op aangepast gaan worden.
     
  12. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Binnen de genoemde 7kg regeling ja...

    Tja, dan weet je dus wel wat er met de prijs gaat gebeuren. Een 'certified manufacturer' worden gaat over compleet andere bedragen dan waar wij het over hebben.
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Maar we hebben het hier toch over scheiding van de markten voor professioneel en hobby gebruik? Elke leverancier zal de keuze moeten gaan maken voor welke markt ze gaan. Is dat de professionele, dan zullen ze de certificering moeten gaan regelen. Ik zie nu ook al S800 configuraties die boven de 10.000 € kosten, ik vermoed dat de bedrijven die deze assembleren dat toch ook moeten gaan regelen.

    Een Novadem U130 bijvoorbeeld zal binnen de kortste tijd gecertificeerd zijn vermoed ik, omdat die zich richten op inspectie toepassingen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  14. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Natuurlijk willen ze dat.. .ze kunnen fors geld aan je verdienen. Ik wil je in dat geval ook op alle mogelijke manieren helpen om te voldoen aan de regelgeving......
     
  15. SkyJohn

    SkyJohn

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    94
    Zijn er nu op dit moment bedrijven die alles rond hebben, en zonder problemen kunnen vliegen?? En zo ja ,wie zijn deze bedrijven??

    Als ik op internet kijk, zijn er veel bedrijven die gewoon hun werk doen.
     
  16. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart

    Nee zijn er niet.
    in principe staat iedereen aan de grond :rolleyes:

    Maar ik kwam de filmpjes en foto's ook tegen Lowland, Misteryland, Decibel

    Daarbij valt Misteryland dik in het CTR van schiphol
     
  17. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Er is ook niemand die er op dit moment door KAN komen met de huidige regelgeving.... Ik zal er hier verder niet over uitwijden, want er zullen mensen zijn die er anders over denken, maar gesprekken vandaag met mensen die er ECHT iets van weten heeft dit wel duidelijk gemaakt. Zou het toevallig zijn dat in NL alleen een fixed wing is toegestaan???
     
  18. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Gaap...
     
  19. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Daan...
    jij weet beter toch!?
     
  20. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Jazeker zijn er bedrijven die ontheffing ontvangen.
    kijk hier maar eens: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/zoeken/resultaat/?zkt=Uitgebreid&pst=Tractatenblad%7CStaatsblad%7CStaatscourant%7CGemeenteblad%7CProvincieblad%7CWaterschapsblad%7CParlementaireDocumenten&vrt=skyvision&zkd=InDeGeheleText&dpr=Alle&spd=20130827&epd=20130827&sdt=DatumPublicatie&ap=&pnr=1&rpp=10

    Alles rond hebben is nog niet mogelijk.
    Vliegen met ontheffing wel.
    En volgens mij is dat wat wij nodig hebben toch?
    Niets meer en niets minder...
     

Deel Deze Pagina