Graag advies HK450 voor beginner.

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Moto, 4 nov 2013.

  1. Moto

    Moto

    Lid geworden:
    4 nov 2013
    Berichten:
    5
    Hallo,

    Ik heb me zojuist aangemeld voor dit forum en ben al een hele tijd geinteresseerd in helivliegen. Ben stiekem al een paar keer wezen kijken op een heliclub in Hoek van Holland :) Ik woon zelf in het Westland, dus lekker dichtbij.

    Nu ben ik al een aantal dagen op dit forum aan het lezen geweest en realiseer ik mezelf dat vliegen niet zo heel makkelijk is. Is ook niet erg, ik vind persoonlijk de techniek van de helicopters fascinerend en zal hoogstwaarschijnlijk meer een bouwer worden dan een vlieger. Heb ook een uitgebreide bouwbeschrijving van een HK450 op dit forum gelezen en ben daardoor alleen maar enthousiaster geworden te gaan bouwen. Uiteraard zal ik ook wel gaan vliegen. Ik realiseer me dat ik voorlopig met een simulator aan de gang moet hetgeen ook zal gebeuren.

    Nu wil ik alvast wel wat aanschaffen en heb me georienteerd op een HK-450GT PRO V2. Vind dit een mooi ding om mee te beginnen voor een aardige prijs. Lijkt me leuk deze te bouwen.

    Ik zie echter door de bomen het bos niet meer m.b.t. wat nog meer aan te schaffen zoals zender, ontvanger, servo's, motor etc etc. Er is zoveel beschikbaar in allerlei prijsklasses. Wat is jullie advies voor een redelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Wil het budget voor een eerste helicopter redelijk binnen de perken houden. Heb ook nog wat andere hobby's die een aanslag op mijn hobbypotje doen. ;)

    Hoop dat jullie mij een goed en eerlijk advies kunnen geven.

    Alvast bedankt voor de genomen moeite.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Welkom!

    Als je veel hebt gezocht, heb je ook vast een hoop prijzen gezien...
    om je een beetje goed advies te kunnen geven, moet je ook wel aangeven wat je er aan kwijt wilt zijn.
    kunnen wij je ook meteen vertellen of je er genoeg aan hebt, of dat je het wat ruimer moet zien.

    Eerlijk advies geven we hier nl echt wel, het is meer dat het niet altijd past binnen de plannen van een ander :D

    je zit nl met het volgende punt.
    een frame kost niet zoveel.
    pak een een hk heli (zoals die je net noemde) en bekijk wat hier bij zit qua electronica.
    waarschijnlijk vrij weinig.
    Pak dan eens een heli die kwalitatief redelijk is, de Align (beetje volkswagen, om de auto's erbij te pakken)
    Haal daar de prijzen van de electronica vanaf, en kijk waar je uit komt.

    Ik heb het eens een keer gedaan, dan blijkt dat die frames gewoon redelijk goedkoop zijn.

    De electronica maakt het duur.
    En je kan voor cheaper dan cheap gaan, maar vaak komt het dan ook een keer omlaag. in een heli wordt electronica best zwaar belast.
    Maken de crashes je niets uit, kun je de allergoedkoopste zooi erin doen die je kunt vinden. Misschien heb je geluk..

    Voor een goede (!) 450 heb je nodig:
    (hiermee bedoel ik dus een heli die gewoon jaren mee gaat, als een crash niets sloopt)
    - 3 servo's op de swash. minimaal 20 eur per servo. Align 415 of hitec 5065 mg (of hb)
    - 1 staartservo, align ds 520 of futaba 9257. Deze is duur... 50 eur of meer..
    - Gyro, hier heb je erg veel keuze in. 2e hands kom je erg veel tegen (gp 780 van align of futaba 401). kan van 10 euro tot 200 eur gaan. vaak heb je combinatiekortingen als je een gyro en staartservo samen koopt. opletten geen imitatie zooi te kopen...
    - regelaar 35 ampere. alweer align, 45 eur
    - losse bec 3 amp (aan te raden) 10 euro
    - ontvanger, is afhankelijk van je zender. Spectrum, futaba, graupner.. 35 mhz, 2,4 ghz..

    dan heb je nog een lader en een aantal accu's nodig.
    houd erg dat accu's vaak maar 2 jaar mee gaan. dus niet dat je er ff 10 op voorraad legt ;-)

    Ook een leuke: iedere crash kan alles kapot..
    Ook dure electronica.
    goedkope electronica zorgt vaak voor een vaag sturende heli, waardoor je weer moeilijker leert vliegen. Maar de goede servo's kosten weer wat..

    Misschien beginnen met een ander type heli, om daar mee te leren vliegen, en daarna pas de 450 te pakken..

    Heb je trouwens hulp in de club?
    Ga je daar aan de kabel, of leer je jezelf alles aan?
     
  3. GunterL

    GunterL

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Scherpenheuvel, België
    Hoi Moto,

    Ikzelf ben een dikke maand geleden ook met deze fascinerende hobby begonnen. Om de kosten in het begin wat binnen de perken te houden, ben ik gestart met een Blade mSR X. Deze heli is serieus crashbestendig, wat zeker geen overbodige luxe is in het begin. Het duurt een tijdje vooraleer je de oriëntatie en bediening in de vingers hebt. Ik zou de mSR X niet direct aanraden om te beginnen, want het flybarless systeem gedraagt zich soms nogal raar, althans op een manier die je als beginner niet steeds begrijpt. Een Blade 120 SR zou misschien een beter alternatief kunnen zijn.

    Sinds vorige week heb ik mij een Spektrum DX6i zender aangeschaft, samen met de Phoenix simulator. Deze combinatie gebruik ik nu intensief om hovering en oriëntatie te oefenen.

    Ik heb ook al stieken naar de HK450 gekeken maar eerst ga ik nog wat meer ervaring opdoen met de simulator alvorens een "breekbare" heli aan te schaffen.

    Ik wens je alvast veel succes (en doorzetting)!
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi Moto,

    ook van mij een welkom op dit forum
    en suc6 met jou keuze
    en natuurlijk later ook met vliegen,

    en SIM voor een beginner zonder leraar is een moet,
    en als je zelf wil bouwen is een 450er ook perfect,
    die zou je zelfs met een trainings-kruis kunnen vliegen,
    anders is voor de begin een Blade FP of CP ook een aanrader,

    iedereen heeft een andere manier gehad,
    om het vliegen te leveren,

    een paar fouten moet je niet maken,
    die al gemaakt zijn,
    koop b.v. een heli, om te oefenen, war onderdelen niet te duur zijn
    en maaki en snel verkrijgbaar zijn,
    I.p.v. een dure heli, die je niet durft te vliegen,

    veel plezier met dit hobby,
    ...oh ja, nog een
    schrijf je zelf een paar regels op,
    een paar van mij zijn:

    Max. Vliegen aan een stuk = 30 min.
    De mesten heli's gaan aan de grond kapot (genoeg hoog vliegen, reserves houden)
    Breng de heli heel naar huis (zelf eens over de trap gevallen, gelukkig kleine schade)
    kijk uit, dat iedereen voldoend afstand heeft naar de heli !

    Groet, Uwe
     
  5. MacIak

    MacIak

    Lid geworden:
    10 sep 2011
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Mordor
    En aub...vergeet hk.
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Ja, als je bouwen wild,
    vind ik Align 450 of 500 goed, niet kleiner,
    super is ook Vario, maar voor een beginner misschien iets te groot,

    Groet, Heli-Uwe
     
  7. GunterL

    GunterL

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Scherpenheuvel, België
    Waarom geen HK? Ik las namelijk heel wat goeds over de HK-450GT Pro v2. Behalve dan dat je bepaalde onderdelen (tandwielen) best vervangt door Align. Of gaat het om de elektronica?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    ook.
    Je kunt van iedere heli wel iets goeds vinden. ook al is het niet best.
    in dit geval is het goed, omdat de prijs laag is. dus als je er weinig van zou mogen verwachten, is het al snel goed ;-)

    een auto voor 3000 euro zal ook al snel de beste recenties van allemaal krijgen. terwijl ze misschien wel een keer of 5 per jaar stil staan. of maar een paar jaar mee gaan.

    Electronica op de hk dingen is 9 van de 10 keer echt compleet bagger.
    dat wisselt van servo's die hun tandjes al strippen terwijl de heli de lucht nog niet in is geweest, tot regelaars die gewoon spontaan de geest geven.
    Gyro die nooit af te stellen is.

    Daarom vroeg ik je al, wil je een heli die af en toe mag crashen door goedkope onderdelen, of wil je het eerste wat een beetje aan elkaar blijft hangen?
    In geval 2 is align je budget..
    Niet het beste, heeft ook zijn puntjes, maar is wel veel waar voor je geld.
    Blijft doorgaan als je hem niet raar in de grond frommelt. Er zijn nog steeds vele align's van een jaar of 5 oud in de omloop.. Mijn align 450 is ondertussen een jaar of 7 oud, en op de standaarddingen na nooit gekke dingen gehad.

    Wat bij de hk dingen nog wel eens het geval is. strippende tandwielen, brekende staartunits, bouten in de bladen vasthouden die spontaan voorbij komen vliegen. etc.

    Het is niet voor niets dat heli's een lastigere instap heeft om mee te beginnen...
    kosten in het begin zijn vele malen hoger
    de leerweg is vele malen langer (wat nog niet wil zeggen dat iedereen het kan leren..)
    En als je zonder hulp met een 450 cp gaat leren vliegen, kan de gemiddelde mens er nog wel een crash of 10 bij optellen. a 50 tot 100 eur stuk als je geluk hebt, en eigenlijk alles heel blijft en cheap ass spullen terugstopt.
     
  9. MacIak

    MacIak

    Lid geworden:
    10 sep 2011
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Mordor
    'Moto' wil goed en eerlijk advies. Ik en zoveel anderen zijn ervaringsdeskundigen op HK gebied. Threadstarter is een beginner en die wil je niet opzadelen met n brekend bladhouderbout met als gevolg n in de lucht desintegrerend projectielwerpend object. Er moet teveel gebeuren aan een HK voordat ie 'veilig' is en redelijk vliegt. T blijft troep en na talloze klachten en adviezen aan hun CS vertikken ze t om er werk van te maken.
     
  10. Moto

    Moto

    Lid geworden:
    4 nov 2013
    Berichten:
    5
    All,

    Bedankt voor de stortvloed aan input. Ben ik heel blij mee.
    Ik stap door jullie input van HK af en verdiep me verder in Align.
    Reden hiervan is ook dat ik nu zie dat er complete Combo-sets zijn waar de meeste electronica al bij zit. Neem aan dat je dan een tot een mooi resultaat kan komen.

    Verschillende opties gezien in de combo's Pro 3GX, Sport V2 met of zonder DFC
    Ben er nog niet helemaal uit.

    Ik blijf er wel bij dat het bouwen mij meer interesseert dan het vliegen zelf.

    Denk dat ik eerst maar eens ga investeren in een zender en simulator om eens achter de PC te oefenen want als ik gebouwd heb, wil ik toch proberen te vliegen.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Simulator moet je zeker als eerste hebben...
    Kost ff wat, maar 1 crash minder en je hebt het geld er al uit ;-)

    Kijk naar Phoenix of realflight.
    Er zijn er meer, maar dit zijn de bekendste.

    Qua heli, alle heli's. afgebouwd of niet, moeten toch volledig uit elkaar.
    de chinezen vergeten nog wel eens wat (locktite, ringetjes, vastzetten etc) of hebben wel eens iets over (teveel locktite, dingen verkeerd etc)

    Align is op zich een goed merk. paar vaste puntjes, maar deze puntjes zijn erg bekend.
    Qua heli, omdat je zonder hulp (denk ik) wil gaan vliegen, kun je het beste een heli met snaaraandrijving in de staart nemen.

    De pro heeft een torque tube. Goed systeem, maar gevoelig voor tikken. 1 keer de grond raken en de tandwielen zijn kapot.

    Snaar kan hier beter tegen. de sport v2 heeft snaaraandrijving, van de DFC versies zou ik het even niet weten eigenlijk...
    DFC heeft met de kop te maken, 1 enkel linkje naar boven toe. Bij de normale versies zit er nog een pieletje boven de swash

    De versies met standaard flybar zijn er volgens mij helemaal uit.
    dacht ik
     
  12. GunterL

    GunterL

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Scherpenheuvel, België
    Bedankt MacIak en Student, die feedback zocht ik ;-)
     
  13. Moto

    Moto

    Lid geworden:
    4 nov 2013
    Berichten:
    5
    Maakt die flybar nog wat uit qua leerproces in het kader van makkelijker/moeilijker vliegen.

    Wat betreft hulp, die is aangeboden vanuit de vliegclub in Hoek van Holland, dus tegen die tijd ga ik daar eens lobbyen.

    Eens wat betreft de simulator. Die lijkt me idd snel terugverdiend.
     
  14. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    ik zou beginnen met een versie met een belt. Dat is vele malen minder kwetsbaar dan een torquetube.
    Voor de rest is align goed. Zeker in de 450-klasse.
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Flybar of FBL:

    [​IMG]

    als je een fbl-systeem goed afgestellt krijgt,
    b.v. door inlezen in de materie, maar beter door een ervaren piloot,
    zou ik niet beginnen met flybar, die zijn inderdaad uit.

    Ik zelf vlieg wel nog de kleine 250er en een 600 nitro met flybar,
    dat was 4 jaar geleden nog de normale heli, ha ha
    en vliegen suuuuper !

    Maar alles wat nieuw binnen komt, is FBL
    (foto: T Rex 600 nitro flybar en Gaui NX4 nitro fbl)

    Groet, Uwe
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Persoonlijk raad ik de flybarless versies dan af...

    De flybar geeft je nog een beetje gevoel met het mechaniek, met hoe een heli hoort te vliegen.
    Werkt simpel, en goed volgbaar voor de gemiddelde mens. Speling = vliegt bagger. Loopt zwaar= vliegt bagger
    Bij een fbl systeem ben je altijd maar een beetje aan het gokken wat er mis kan zijn.
    Des te meer ervaring je hebt, des te beter de gok vaak is.

    Maar als een fbl systeem niet goed is afgesteld, is het een pain in the ass...
    En onnavolgbaar

    Fbl ziet er leuk uit etc, maar als ik je iets aan moet raden zal ik toch de flybar versie nemen.
    Ombouwen is simpel te doen, maar dan weet je wel hoe hij hoort te vliegen.l
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    +1 @Student:

    da moet ik je gelijk geven,

    voorbeelden:
    ... tijdje geleden een fibratie in de Blade 500X gehad,
    vermoede was in de hoofdas, maar het was een gebroken tail-unit
    ... speling in de swash-servos slikt een fbl, tot het te veel is,
    en te laat, phhh
    ... zelfs te zachte (/te harde) dempers voel je goed met de flybar systeem,
    met fbl is het inderdaad een gok

    Groet, Uwe
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    2xgepost
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2013
  19. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dus een leuke trex250 / of 450 met flybar zou een goede leer heli zijn voor een stapje verder? .. ( ik lees even mee omdat ik ooit ook een keer verder wil dan de micro's )
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    250 kun je beter overslaan.
    geen beginnersmateriaal. Alles kan natuurlijk, en er zijn zat voorbeelden van dat het mogelijk is, maar hij leent zich er gewoon niet zo goed voor.

    de 250 is eigenlijk gewoon erg zwaar voor zijn rotor. Als gevolg hebben ze hem een bak vermogen meegegeven, maar een baksteen blijft een baksteen..
    Voor iemand met wat ervaring is er goed mee te vliegen, maar voor de beginner kun je dan beter de 450 pakken.

    Is gewoon een goede maat, kan alles eigenlijk wel.

    je kan de 250 of 450 toch niet in een kleine ruimte vliegen.
    de 250 heeft 4000 + rpm op de kop en carbon bladen, wil je absoluut niet bij je in de buurt hebben.
    vanaf 250 stopt het niet met een blauwe plek als hij je raakt..
    450 heeft ergens tussen de 2000 tot 4000 rpm op de kop, en is natuurlijk groter en zwaarder.


    Verder, de hele flybar of geen flybar discussie..
    het is jouw heli, jouw manier van vliegen.
    Ik raad de flybar alleen aan, omdat dit gewoon nog te volgen is als je een beetje aan het knutselen bent.
    Niet vergeten dat de stabilisatie bij een fbl machine alleen de taak van de flybar overneemt..
    alleen dan electronisch, waardoor het gewoon een vaag begrip wordt.

    Ga maar eens vertellen of een raar stuurgedrag uit de heli komt (verkeerde/kapotte servo's bv), uit de sensor (trilling) of uit een verkeerde instelling van de stabilisatie (gains te hoog, waardes niet goed met elkaar in overeenstemming..)
    Uit ervaring weet ik dat sommige dingen echt irritant zijn om te achterhalen..
    en ik vlieg al een tijdje.. laat staan dat een beginner dit zo kan achterhalen.

    De beginner wil vaak gewoon vliegen, en zich nog zo weinig mogelijk met de electronica bezig houden..
    Komt vaak in een later stadium van het leren vliegen, als het vliegen al onder de knie is, en je een fbl machine ook werkelijk kunt gaan waarderen.
     

Deel Deze Pagina