Restauratie zoveelste Big Lift(erige) Electroslepert

Kijk eens aan wanneer gaat de eerste electro sleep plaats vinden?

Wat voor prop met welk kv ga je draaien?
8 s klinkt als een hoog amperage gebruik. Ik vraag het even omdat ik me het afvroeg vanwege jullie beperkte veld en de grote benzine motor je op je huidige sleper hebt staan.

verstuurd met mijn smartphone
 
Hmm klopt. 8S is voor deze motor wel het minimum...tenminste als ik de gegevens zo van internet lees. De lipos zijn 50C dus ze kunnen wel wat hebben...ik gok op 20*10 prop op 6000 toeren.

De eerste sleep ...piew.....ik ben de kist nu aan het strippen, opnieuw folieen, nieuwe stangetjes, servo's, motorschot zit los :hammer: , etc etc....ik hoop iets vliegbaars te hebben komend weekend, maar denk eerder het weekend erna.
 
foto.JPG


fijn! :D
 
Kijk de brute power.;)
Nu snel bouwen voor het mooie weer op is.;)

Heb je mijn pb nog gekregen?



verstuurd met mijn smartphone
 
Als we het over 2kW + hebben, dan is dat wel bruut ja :D Vanmiddag nog net ff draadeind 6mm kunnen halen, de motor hangt er al op :D Ik neem voor de vuist weg 2 graden zijwaaartsstelling en domp. Wel moet er nog wat verstevigd worden, het motorschot --> romp verbinding ziet er niet 2kw bestendig uit.

@ bertus : ik heb je pb gekregen, perfect ! Kom er snel op terug.
 
Ik ben bang dat je met 8 s tekort ga komen.
Helaas werkt motocalc hier niet meer maar je zal in ieder geval een 20 x 12 prop moeten pakken.
Je pitchspeed zakt ver onder de 100 km/h en 120 km/h is gebruikelijk bij sleepkisten.
Ik gok dat je tussen de 1700 a 1900 watt levert met een 20 x 10 prop.
 
Zou kunnen bertus...ik heb een paar revieuws van setups met deze motor gelezen, daar waren er 2 bij met 8S en 20/12, en dat zat tegen de 2kw aan. moet volgens muij echt genoeg zijn. mgoed we gaan het zien. 3 blads zou ook nog kunnen
 
Ik heb even een maandje abo op motocalc genomen.
De gegevens rollen er nu weer als van ouds uit.

Kom maar op met je vragen motocalc spuugt de gegevens wel uit.:rolling:

Met een 20 x 10 prop

full


Met 8 cellen neig ik eerder naar een 18 x 14 prop.

full



En dit had Gerben als ik het goed begreep en juist ingevuld heb.
full


Zelf heb ik nog geen ervaring met een fiala prop.
Maar dan ziet het er zo weer erg zonnig uit.
full

Als goed is besteld Gerben voor mijn piper ook een fiala prop dan kan ik eens kijken naar het verschil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeee, super bedankt Bert !...en let op ik heb DRIE 4S paketten overgenomen! dus ik kan met een beetje knutselen een setje maken van 2*5S /4000mAh !
 
Graag gedaan. maar garantie geef ik niet hoor.
Bij mij klopt het aardig.
Mijn broer heeft een toerenteller en ik heb een ampere meter.
Dan zet ik er een prop op die ik heb en vul het in motocalc in.
Als het dan niet klopt (in mijn geval staat het kv te laag in motocalc) pas ik het aan en kan je de juiste prop uitzoeken.
Als je de juiste heb (ik gebruik tot nu toe turnigy props) kan je eens een ander merk proberen.
Aangezien Gerben goede ervaringen met Fiala heeft wil ik dat ook eens proberen.
Hopelijk heb ik 5 tot 7% meer rendement dan wordt de boel minder warm en kan je iets hoger slepen.
Met 3 minuten motorlooptijd kan ik nu een acro zwever van 8 kilo en 4 meter 3 keer naar 300 meter slepen.
Ik trek nu 5000 watt.
 
Wat zal ik trouwens doen ?

Instelhoek...dis een oudje dus de bouwtekening is vast gevolgd, een instelhoek van 3 graden ? (moet nog ff meten) Aanpassen naar een normale 1,5 oid ?

Die kleur !!!!! argh :hammer: ik krijg niet alle folie eraf, dus het makkelijkst is weer oranje folie erop zetten...maar dan wordt ie net als die van Jaap.....grmbl
 
Hmm, ik kom bij 8S en een 20x10 op een 1300a1500W. Terugrekenend uit de 2.3-2.7kw die ik zag met de 20x10 Xoar prop op 10S.

Voor een beetje vermogen moet je op 8S richting een 22x12 voor rond de 2kw. Stroom wordt dan wel weer iets hoger als 2.5kw op 10S, dus de regelaar krijgt het zwaarder.

Voor de beste koeling van de motor helpt het als je de voorkant dichtmaakt, behalve de opening van de motor (max een paar mm speling). Zo moet alle lucht door de motor, en krijg je bovendien geen warmtestuwing in de kap. De uitlaatopening voor de warme lucht moet ~2x zo groot zijn als de ingang. Als de hele kap gewoon open is aan de voorkant krijg je dat niet voorelkaar.
Een plaatje depron, dunne triplex of plastic doet wonderen en kost niet veel tijd.

Zo te zien heb je de regelaar in de romp liggen, denk je goed aan de koeling? Die heeft hij zeker nodig. Liefst ergens waar de koude lucht er direct langsstroomt.

Groetjes,
Gerben
 
De regelaar komt onder de motorkap, veel wind nodig. Over de koeling van de motor moet ik nog even nadenken...eerst maar eens meten, hoeveel vermogen en met welk rendement, en dus wat dissipeert de motor. Ik heb net de motor uit elkaar gehaald, lagers gechecked, en magneten...doublecheck of ze vast zitten / nog goed lopen.

Koeling...ook deze discussie gehad met mn megastar...komt goed. Check double check, Meten is weten.
 
Back
Top