Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dual rates of expo?
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    In het inputs menu maak je een extra regel aan bij de stick die je draaing stuurt die je aktiveert met een schakelaar naar keuze. Op die regel stel je de beperkte uitslag in. Evt koppel je de uitslag aan een van de draaiknoppen, dan kun je onder het vliegen de draaisnelheid nog makkelijk bijregelen.
     
  3. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ik kan geen "Inputs" tabblad terugvinden?
    Bedoel je het mixer menu?

    In dat geval, ik heb een extra lijn toegevoegd, maw een "2de Rudder". Dus kies ik source rudder en switch kies ik bv "SA-". Ik neem aan dat ik Multpx dan op "replace" zet en weight bijvoorbeeld op 50 idpv 100? Maar ik vrees dat dit niet gaat werken :-/

    Dan is de rudder maar half zo gevoelig denkik? Maar hoe regel ik dit dan nog bij met een draaiknop?

    Edit: het is gelukt wat betreft een bepaalde weight op een knop te zetten, regelbaar nog niet
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    In de oude software is dat het sticks menu. Je kan het beter bij de sticks zetten, das een logischere plek. Trims werken dan b.v. beter. Als je in de mixers dit soort dingen gaat doen schaal je ook je trims mee. Bij een multicopter staan die altijd op nul, bij een vliegtuig niet. Beter om het meteen goed aan te wennen.
     
  5. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ok super, dat probleem is van de baan ;-) Maar toen je zei "oude software" ben ik idd tot de conclusie gekomen dat mijn taranis nog op firmware van 2013 draait. Ik wou deze dan ook upgraden, hiervoor heb ik Open tx compagnion 2.07 gedownload maar ik slaag er niet in om mijn zender te verbinden met de computer?

    Edit: na bijna 2 uur prutsen heb ik het gevonden
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2014
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Laat me raden.....Zadig gebruikt om de juiste driver te installeren?

    De Taranis met Open Tx is een fijn ding, maar dit deel werkt frustrerend omdat het zo slecht gedocumenteerd is.
     
  7. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Idd, problemen met drivers, eens dat die problemen achter de rug waren was het kwestie van enkele minuten :)
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2014
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @Emanuel

    Het is niet slecht gedocumenteerd maar er is misschien wel teveel en op verschillende plaatsen lastig te vinden. Op zichzelf blijft het een superapparaat en 'google' is your best friend.
     
  9. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ondertussen ben ik aan het googlen geslagen rond het hele telemetrie gebeuren. Ik heb de taranis met X8R ontvanger en ik zou graag volgende functies inbouwen op mijn F550:

    - Voltage (liefst totaal en celvoltage, maar desnoods enkel totaalvoltage)
    - Verbruikte mAh
    - GPS locatie (als de hexa neergaat kan hij altijd teruggevonden worden aan de hand van de coordinaten)

    Dit zijn de absolute minimum functies die ik graag zou kunnen uitlezen, dingen zoals snelheid, RPM van de rotors etc zijn leuk maar voor mij geen must. Echter bij het opzoeken van de mogelijkheden liep ik iets of wat vast. De besproken Unisens-E sensor leek eerst aantrekkelijk, maar dan zag ik dat deze geen GPS functie heeft, enkel een hoogtemeting. Dus dan moet ik al 2 modulen gaan aansluiten.

    De andere optie is de aparte modulen van FrSky. In dat geval heb ik de voltage monitor nodig welke zowel totaal als cel voltage leest en de GPS module. Echter blijft er dan nog 1 ding over en dat is het verbruikte mAh. Echter kan ik geen mAh module vinden die aangesloten wordt met een smartport. De besproken FAS-100 lijkt geschikt voor mijn hexa die maximaal 90A kan trekken, maar is deze dan aan te sluiten op mijn ontvanger?

    Alvast bedankt :)
     
  10. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.291
    Locatie:
    Putten
  11. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Natuurlijk wel vervelend dat ik voor 1 module zo een extra bakje moet gaan aansluiten :-/ er is geen andere manier om een FAS 100 aan te sluiten op de X8R?

    Btw over de 2000 mah batterij, ik heb een zender die pas 1 maand geleden is gebouwd (onder de klep voor de extra antenne zit een sticker met de bouwdatum) en bij mij werd er gewoon een 800 mah batterij geleverd..
     
  12. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.291
    Locatie:
    Putten
    Indien er niet meer aansluitingen heb gaat dit niet omdat het geen S-bus systeem is , ik weet niet of er bijv nog een normale aansluiting op zit
     
  13. sirksael

    sirksael

    Lid geworden:
    29 feb 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Brussel
    Je kan eventueel ook een variometer (hoogtemeter) sensor kopen. Die is kleiner dan de sensor hub en kan fungeren als een bridge tussen het oudere sensorsysteem en de S-bus. En je hebt ineens ook hoogtmeting...

    Zie bijvoorbeeld dit [media=youtube]he0jNfYTlHY[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Dat is idd een oplossing maar dan heb ik 2 hoogtemetingen aangezien ik graag ook de gps module wil installeren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. archivaris

    archivaris

    Lid geworden:
    10 jul 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarde
    BTW bij invoer €9,87 en dan nog erbij €13,00 inklaringskosten.

    Gelukkig is deze sensor nu ook te koop in de EU via N2 Industries Airspeed FrSky Smart Port Sensor voor minder geld.
     
  16. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Misschien een domme vraag, maar wat bied die sensor meer als de GPS module? Die kan toch ook airspeed weergeven?
     
  17. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    GPS is minder nauwkeurig dan de meeste mensen denken, ik vermoed dat die airspeed sensor nauwkeuriger zal zijn, maar ik vind daar geen specificaties van.
    En dan is er nog het gegeven stroomverbruik: een GPS module zal ook meer stroom verbruiken dan eender welke andere sensor.
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Een GPS meet de snelheid ten opzichte van de grond. Een airspeedmeter meet de snelheid ten opzichte van de lucht. Die lucht verplaatst zich ten gevolge van wind. Als je ten opzichte van de piloot op de grond tegen de wind in vliegt is de airspeed hoger dan de GPS snelheid. Vlieg je ten opzichte van de piloot op de grond met de wind mee dan is de grondsnelheid hoger dan de airspeed.

    Er staat nadrukkelijk ten opzichte van de piloot op de grond. Het toestel ervaart geen wind omdat het zich in de zich verplaatsende lucht bevind.
     
  19. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Oh ok, goed om te weten voor als ik ooit met vliegtuigen zou beginnen ;-)
     
  20. archivaris

    archivaris

    Lid geworden:
    10 jul 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarde
    Heel simpel de snelheid die je gps aangeeft is de som van windsnelheid (mee/tegen/zijwind) plus vliegsnelheid. Leuk om te weten, maar je kan er weinig mee.

    Deze sensor meet de werkelijke snelheid van het vliegtuig onafhankelijk van de windsnelheid en met omgevingsdruk compensatie. Ofwel je kan er exact de stall (en/of flutter-) snelheid van een vliegtuig mee meten. En dat is een heel waardevol gegeven. Bijvoorbeeld een goede landing is als het vliegtuig op het moment dat het de grond raakt juist in stall gaat. Dan is de kinetische energie zo laag mogelijk zonder dat het toestel als een baksteen naar beneden valt. Ergo zo weinig mogelijke schade aan de landing overhoud.
    Ook is het prettig om bij weinig thermiek de vliegsnelheid precies te weten in combinatie met een altimeter en variometer. Om zo lang mogelijk in de lucht te kunnen blijven. Zeg maar verlengen van de zoektijd naar stijgwind en optimaliseren van de voorwaartse vliegsnelheid bij valwind.
    En het is fijn te weten wat de maximale vliegsnelheid is om te voorkomen dat het toestel in de lucht uit elkaar trilt.
     

Deel Deze Pagina