Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Eens Ed.
    Ondanks dat blijf ik er wel bij dat het reguleren geen overbodige luxe is. De reden dat nu wederom vrijwel alles aan de grond staat kwam omdat tijdens een controle bleek dat de toestellen eenvoudig weg niet veilig waren...

    Tja,
    wat mij betreft mogen die allemaal gehandhaaft gaan worden!
    Dik beboeten.... weg ermee!
     
  2. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    En daarmee de meeste inmiddels gekeurde toestellen. Het 100% vertrouwen op de GPS bijvoorbeeld. Niet beseffend dat ze allemaal ooit een keer ongewenst naar de grond komen.
    Ik heb zelfs een geprinte GPS antennehouder gezien waarvan het pootje zonder kracht tussen duim en wijsvinger afbrak. Gemaakt met extrusie printer. Geen mens begrijpt dat zoiets niet gaat werken mits je het met nylon laser sintered.

    Er is nog een lange weg te gaan. Maar zoals het nu gaat is het een tering bende. Het is niet veilig. Men weet niet waar ze mee bezig zijn. En dan is voor de meeste bedrijven wanneer alles door de ellenlange soep is gedraaid een niet werkbare situatie gecreëerd. Het is duidelijk dat de wil ontbreekt bij de mensen die stevig betaald worden en er juist voor moeten zorgen dat we er met elkaar iets van kunnen maken.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De ontploffende stoomketels fase. Met stoomketels is het goed gekomen, en dat zal ook met multicopters gebeuren.
     
  4. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Gouda
  5. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Wel met een ontheffing op het vliegverbod. Of vanaf een modelvliegveld. Of binnen.
     
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Gouda
    Hier gaat geen hond zich dus aan houden.

    Probeer alleen maar mee te denken en voor te stellen hoe een oplossing cq regelgeving eruit moet zien, als bijna wekelijks nieuwe grote/kleine vliegdingetjes voor Jan en Alleman overal aan te schaffen valt. (en ook nog voor een appel en een ei).

    Die dingen zijn voor elke leek bijna direct vliegbaar en als die dingen nu nog geen prachtige opnames kunnen maken gaan ze het eerdaags wel doen.

    Lopen wij als commercieel en serieuze hobbyist ons aan alle kanten aan de regels te houden, snorren die dingen overal waar iets leuks te zien is, reeds lustig rond (binnen en buiten).
    De tragiek is, de plek waar ze vaak nog geweerd worden is op en boven een modelvliegveld. Worden ze in ieder geval weggekeken of voelen ze zich al snel niet meer thuis.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2014
  7. TreCool

    TreCool

    Lid geworden:
    14 okt 2014
    Berichten:
    6
    BlikvanBoven, staan jullie nu ook (nog) aan de grond dan? Wat was er mis met de veiligheid, en was dat de conclusie van de bedrijven zelf of IL&T?
     
  8. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Onze S1000 is ondertussen goedgekeurd. Wij wachten nu op de ontheffing van ILT om het Flight Exam te doen. Tot die tijd voeren wij geen droneopdrachten uit maar uiteraard wel luchtbeeldopdrachten op basis van de Kraan of bemande luchtvaart.
     
  9. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Handig naslagwerk

    Ik heb vanuit een andere discipline waarin ik werkzaam ben een handig naslagwerk gemaakt waarin je geholpen wordt binnen de huidige Wet- & Regelgeving. Waar moet je aan voldoen en welke hulp is daarbij voorhanden?

    Ik heb eea in iBook formaat voor de iPad en PDF formaat voor de overige producten ;)

    Bij interesse graag even een email naar info@drones4experts.nl met daarin het verzoek een kopie gemaild te krijgen. Graag even aangeven of je het voor de iPad wilt of voor andere devices?

    Groet Norbert
     
  10. gerardop

    gerardop

    Lid geworden:
    3 nov 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Delft
    Tot nu toe was mijn idee dat de keuring en het flight examen op een dag plaatsvond. Kun je dat bij EuroUSC makkelijk loskoppelen en is er iets te zeggen over die keuring?

    Dank
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    hee norbert, als je die wilt delen heb ik ook wel intresse in een pdf copy, mijn mail adres heb je. als je dat niet wilt is dat uiteraard ook begrijpenlijk;)
     
  12. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Tegenwoordig is een en ander volledig losgekoppeld. Keuring & examen vallen niet meer samen.

    Done!
    Samenwerken leidt tot efficiëntie is mijn motto in deze ;)
     
  13. gerardop

    gerardop

    Lid geworden:
    3 nov 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Delft

    Je hebt helemaal gelijk. De overheid blinkt niet uit in transparantie in deze en elkaar wat beter op weg helpen zie ik ook als een goede ontwikkeling
     
  14. TreCool

    TreCool

    Lid geworden:
    14 okt 2014
    Berichten:
    6
    Da's nog eens aardig, ik ga je direct even een mailtje sturen!

    Ik wil er zo graag mee beginnen maar het is zo'n oerwoud dat de lust je al vrij snel vergaat.. en dan heb ik al vrijwel dit hele topic gelezen alsmede dit: http://www.ilent.nl/Images/Informatiebulletin lichte onbemande luchtvaartuigen_tcm334-342963.pdf
     
  15. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    agreed!!
     
  16. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Handig naslagwerk...

    Wow,
    ik krijg erg veel mail wat uiteraard goed is!
    Er blijkt veel behoefte te zijn merk ik.

    Bijgevoegd een digitale link naar de pdf versie. Wil je toch het iBook dan graag even een mail naar info@drones4experts.nl

    De digitale pdf versie: Hulp bij commercieel drone gebruik

    Groet Norbert
     
  17. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    niet relevant.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2014
  18. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    IDCA - Independent Design and Construction Assessment - Luchtwaardigheidsadvies

    Ik krijg nav mijn iBook cq Online PDF via PM vragen mbt het IDCA (Luchtwaardigheidsadvies). Bijgevoegd kort wat uitleg.

    Het is juist dat er naar de branche toe GEEN transparante weergave bestaat van de IDCA. Hiermee doel ik dat er voor de branche nergens een officieel document voorhanden is waarin je terug kunt lezen waar de IDCA qua eisen uit bestaat. Anders gezegd, je kunt nergens vinden waar je toestel aan moet voldoen om een positief advies te krijgen.
    Uiteraard de omgekeerde wereld!

    Hoewel ik nu in mijn eigen vlees ga snijden (ik heb commercieel belang bij het begeleiden van collega's uit de branche) wil ik de collega's hier toch wat op weg helpen. Ik heb getracht een en ander in een kort maar duidelijk lijstje samen te vatten.

    Basis eisen IDCA:
    1. GPS Puck vastzetten op een wijze dat deze niet van het toestel los kan komen. (Een 3M plakker of andere sticker is onvoldoende daar deze in de loop der tijd uithard waardoor de GPS puck los komt).
    2. IMU vastzetten op een wijze dat deze niet meer los kan komen (liefst dubbel zekeren)
    3. Props dubbel gezekerd
    4. Flight controller dubbel gezekerd
    5. TX maximaal 25mw (ImmersionRC geniet de voorkeur ivm CE keur)
    6. Lipo(s) zo monteren dat deze niet kunnen schuiven
    7. Alle schroeven vastzetten met lockbond
    8. Brandplaatje monteren met daarop: PH-Nummer vh toestel, Serienummer vh toestel, Eigenaar Naam, adres, Woonplaats en Telefoonnummer
    9. Groundstation(s) (Je zender(s)) voorzien van een sticker met daarop je PH- nummer, serienummer en toepassing (Payload of Pilot in Command)
    10. Alle stekkers vastzetten met hotglue
    11. Alle kabels voorzien van beschermende mantel
    12. Antenne's van de RX onder een hoek van 90 graden
    13. etc...

    Het is een lijst waarmee ik je een handvat wil geven om een en ander goed af te leveren. Hij is dus niet geheel compleet ;)

    Nog een paar foto's ter inspiratie:
    [​IMG]
    IMU Lock

    [​IMG]
    GPS Lock + Brandplaatje

    [​IMG]
    Hotglue

    Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
    Voor vragen mag je mailen naar info@drones4experts.nl
     
  19. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Vandaag hoorde ik een paar puntjes waarvan ik zou willen weten hoe je dat oplost bij een s800, s900 en s1000.
    Temperatuur en overstroom beveiliging op de esc.
    Gemarkeerd uiteinde van de propellers.
    Mechanische Akku bevestiging. Klittenband is niet voldoende.
    Bevestiging van de propeller, deze moet geborgd zijn, een enkel schroefje voldoet niet.
     
  20. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    De stekkers vast zetten met lijm vind ik niet zo mooie oplossing eigenlijk.
    Ga bij een storing maar eens zoeken waar het in zit.
    ff stekertje los gooien zit er niet meer in.
     

Deel Deze Pagina