Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Waar komt dit nu vandaan?

    Ik denk dat (wilde gok hoor) 90% van de drone bedrijven eenmanszaak is.
     
  2. stihletjes

    stihletjes

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    39
    Omdat je voor Nederlandsche commerciële vluchten minimaal een observer nodig hebt. Tuurlijk kun je die overal vinden. Al neem je je buurman mee. Maar goed is het dan nog wel een eenmanszaak als je voor elke klus iemand moet meenemen?

    En verklaren is wat ik zal doen ;-)
    Ik had wat duidelijker mogen zijn. Ik bedoel natuurlijk die cowboy dronepiloten die voor de mooie kiekjes gaan boven de stad. Onder andere de video van de Dom toren en Rotterdam (zie youtube). Wellicht niet verkocht voor geld maar het is duidelijke zelf promotie.

    Ondertussen worden de regels nog verder aangescherpt waardoor het moeilijker wordt voor nieuwe starters om te beginnen. Vandaar dat de bedrijven die al op het droge zitten zich bij wijze van spreken suf lachen.
     
  3. SkyJohn

    SkyJohn

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    94
    En daarom werken jullie met hoogwerkers.
     
  4. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    De (on)zin van deze opmerking ontgaat mij enigszins.
    Wat maakt het uit waar iemand mee werkt?
    Al vinden ze het af en toe handig om een onderzeeboot te gebruiken!
    Dat noemt men "flexibel en inventief de materialen in zetten die ter beschikking staan".

    Blikkie is op tijd ingestapt en vindt dat het, op wat ergernissen na, goed te doen is.
    Hij helpt zelfs, de mogelijk toekomstige concurrent, met opstarten.
    En hier wordt ie afgebrand.
    En dat ie zich suf lacht.

    Ik zie 'm nog binnen komen op het forum met zijn Phantom.
    En ik hoop voor hem dat ie zich suf lacht.
    In korte tijd veel werk verzet, dwingt bij mij bewondering af.
    Dat is wat ondernemers doen; ONDERNEMEN!

    Wanneer je niet beter zou weten zou je denken dat er enige jaloezie in het spel is. :evilbat:
     
  5. stihletjes

    stihletjes

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    39
    Wellicht sta ik ook aan de kant waarbij ik mij suf kan lachen. Jaloezie is niet ten orde. ;-)

    BvB is erg goed bezig. Levert duidelijke informatie aan derde en heeft een erg prettig en informatieke website. Of 'ie zich suf lachen weet ik niet maar ik hoop het van harte.

    Ik zelf zie de potentie van een drone platform duidelijk voor mij. Nu nog een luchtvaartpolitie die voet bij stuk houdt omtrent hun eigen regels. Vooralsnog niet zo erg veel van gemerkt. Om nog niet eens te beginnen over IL&T en hun afwezigheid.
     
  6. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Zoals Stihletjes zei, wettelijk gezien heb je iemand nodig die als spotter fungeert.

    En AFAIK ook nog een derde persoon om de camera te bedienen, als je bijvoorbeeld een gimbal, zoom & instellingen hebt.

    Persoonlijk vind ik het erg overdreven vergeleken met de regeling modelvliegen, maargoed, da's mijn mening :)
     
  7. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Wat een onzin. Die spotter hoeft niet in dienst te zijn.
    Dat mag iedereen zijn of je huur iemand in.
    Je mag gewoon een drone bedrijf beginnen als eenmanszaak ofwel zzp-er (zelfstandige zonder poen ;))

    Of dat de bedrijven die nu mogen vliegen zich rot lachen weet ik niet.
    Die hebben inmiddels enkele duizenden euros geïnvesteerd om zich te certificeren en dan nog mogen ze nog heel veel niet.

    Ik zag gister nog drone beelden bij dat sterrenkundigen programma op de publieke omroep.
    Het was er pikkedonker dus de vlucht was weer illegaal gemaakt door een cowboy.

    Mooie beelden die ik legaal had kunnen maken.

    Ik kan daar niet om lachen hoor ;)
     
  8. menno

    menno

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    1.273
    Locatie:
    Rosmalen

    Okay, ik hap. Een eenmanszaak is een bedrijfsvorm waarbij één persoon als ondernemer verantwoordelijk is. Het heeft helemaal niks te maken met het wel of niet in dienst hebben van personeel.

    Of een eenmanszaak juridisch gezien de meest handige bedrijfsvorm is in deze tak van sport laat ik even in het midden.
     
  9. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Tijdens contact met ILT werd mij het volgende verteld:

    Dit impliceert dat je minstens twee mensen nodig hebt. Ik kan me niet voorstellen dat ze dusdanig moeilijk doen over de piloot en vervolgens geen eisen stellen aan de spotter. Lijkt mij erg raar.

    Ik weet het ook niet hoor, en het maakt mij ook weinig uit. Als ik ongelijk heb dan mijn excuses daarvoor. Ik ben maar een hobbyist :)

    EDIT: ik snap wat je bedoelt met het juridisch bekijken van een eenmanszaak, maar dat is een beetje moeilijk doen naar mijn idee. Bottomline is dat je minstens twee man nodig hebt om te vliegen.

    En het lijkt me niet dat je elke keer een willekeurig persoon meeneemt. Helemaal aangezien die tweede persoon verantwoordelijk is voor het "veilig" vliegen. Dan lijkt mij dat daar ook eisen aan gesteld worden.

    Maargoed, nogmaals, ik ben maar een hobbyist. Veel succes ermee :)
     
  10. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Als het op de publieke was, zou er dus best een constructie mogelijk zijn
    geweest dat deze beelden legaal zijn.

    SBS weer een ander verhaal natuurlijk, dan gaat het liedje niet op
     
  11. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Nee. Want er werd door de commentator specifiek bij vermeld dat het drone beelden waren.
    Vandaar dat ik dat zeker weet
    Het was na zonsondergang en dan mag je niet vliegen.

    Voor de publieke of de commerciële maakt niet uit. Het is bijde voor baat.

    Maar dit doet verder niet terzake omdatI je als hobbyist en commerciële vlieger niet tussen zons ondergang en opgang niet mag vliegen.
     
  12. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Toch best raar, want nachtvliegen is iets dat al jaren en jaren onder hobbyisten gebeurt (bijvoorbeeld tijdens vliegshows) :p
     
  13. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Gebeurt ook op de KNVVL clubs :D.
     
  14. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Te hard rijden gebeurt ook
     
  15. Torquednb

    Torquednb

    Lid geworden:
    12 jul 2013
    Berichten:
    271
    Locatie:
    ergens
    En zo zijn we weer terug bij af he ;)
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.048
    Locatie:
    Nootdorp
    Daarom liggen er nu overal van die hinderlijke drempels. Betaalt door de belastingbetaler.
     
  17. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Voor te hard rijden krijg je een bekeuring.

    Als je als club een nachtvliegshow organiseert als onderdeel van een vliegshow krijg je van de gemeente een vergunning ;)

    EDIT: En als de politie het ziet komen ze ook kijken want ze vinden het mooi :p
     
  18. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Dat is vreemd. Daar heeft de gemeente namelijk niets over te vertellen.

    De gemeente KAN niet eens vergunning verlenen voor nachtelijk gebruik van het luchtruim met een rpas systeem.

    Dat kan alleen het ILenT doen.

    Overigens was te hard rijden maar een voorbeeld. Niet gelijk alles letterlijk nemen aub.
    Ik had net zo goed "drugs smokkelen" kunnen zeggen oid
     
  19. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Dat doen ze ook niet. Ik heb het over een vergunning voor een vliegshow. En die moet je wel degelijk als club bij de gemeente aanvragen ;)

    Dat heeft vervolgens weinig met modelvliegen te maken (en de regels daarvan), daar zijn ze schijnbaar niet eens van op de hoogte. Je kunt dus prima een vergunning krijgen om 's nachts een nachtvliegshow te houden, ook al is het daadwerkelijk vliegen 's nachts nog steeds verboden.

    Dus, nogmaals, je vraagt geen vergunning aan voor 's nachts vliegen (da's verboden), maar een vergunning voor een vliegshow 's nachts. Dat wordt dan gewoon als evenement behandelt en men kijkt naar geluidsoverlast en dat soort dingen.

    D'r is vervolgens niemand die zegt "jaaa, maar 's nachts vliegen mag helemaal niet!", integendeel, ze vinden het juist hardstikke leuk.

    Wat is dan het nut van die wet?

    Overigens is het hele concept van "vliegshow" nu ook een beetje grijs aan het worden, aangezien IL&T zich er mee bemoeit enzo. Wij gaan bijvoorbeeld een of twee keer per jaar naar Duitsland om deel te nemen aan nachtvliegshows, daarbij wordt er een hele lading vuurwerk op een grote kist gemonteerd en dat wordt tijdens de vlucht afgestoken. De vliegers krijgen daar vervolgens een vergoeding voor (omdat het soms om honderden euros aan vuurwerk gaat). Is dat dan ook commerciëel gebruik?

    Dit doen m'n ouders al meer dan 20 jaar, en ikzelf inmiddels 9 jaar, goed, dat is dan vaak in Duitsland, maar zulk soort dingen zullen in Nederland ook wel gebeuren.

    Is dat nou ineens verboden en moeten die mensen ook een ontheffing aan gaan vragen? :roll:
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2014
  20. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    We dwalen af.
    Dit heeft totaal geen toevoeging aan de discussie over nachtelijk gebruik van het luchtruim.
     

Deel Deze Pagina