Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. gerardop

    gerardop

    Lid geworden:
    3 nov 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Delft
    Brandplaatjes. Hier wordt veelal messing genoemd als materiaal. Chic wellicht maar is ook erg gevoelig voor verkleuring en bv RVS heeft een aanzienlijk hoger smeltpunt. (880 voor Messing en 1300 a 1500 voor RVS). Ligt RVS dan niet iets meer voor de hand of heeft RVS een eigenschap die ik over het hoofd zie. Qua gewicht zou ik zeggen een Condensed (BV een DIN) letter nemen en ongeveer 10 punts. Dat levert een plaatje op van zeg maar 60 x 25 mm. Een dergelijke lettergrootte is nog goed leesbaar. Hoe dun je met de letters kunt gaan hangt natuurlijk ook af wat er technisch mogelijk is qua graveren.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.607
    Locatie:
    Groningen
    Plaatje alu voldoet niet? Overleeft ook een brandje wel. Is voldoende voor de duitse jet regelgeving tenminste.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. gerardop

    gerardop

    Lid geworden:
    3 nov 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Delft
    Hoi Tadango,

    Norbert heeft al eerder hier het volgende aangegeven op ook mijn vraag of het aluminium zou kunnen zijn
    --------
    Het brandplaatje moet van een brandkast materiaal zijn. Aanbevolen wordt het gebruik van Messing daar dit niet krom trekt of smelt bij brand.

    Wat erop moet?

    Je registratienummer van de multi
    Je serienummer van de multi
    Je bedrijfsnaam
    Je adres
    Je telefoonnummer
    -------

    Daar was mijn opmerking ook meer aan aanvulling op. Ik ga uit van Messing maar vroeg me af of RVS dan niet nog een beter materiaal zou zijn vanwege een veel hoger smeltpunt. Alu smelt bij ongeveer 660 graden dus ook weer lager dan messing. In een gewoon vleigtuig zal ik maar zeggen moet een dergelijk plaatje ook een minimale grootte hebben. Voor zover ik heb kunnen vinden is dat hier niet het geval, dus lijkt me een bordje zo klein mogelijk maar nog wel goed leesbaar met de door Norbert al genoemde info van messing of ik denk nog beter RVS.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kunt jezelf de vraag stellen of dit inderdaad 'het belangrijkste is'. Ik denk zeker dat het een zinvolle aanvulling is maar op basis van de huidige technieken is het verre van het belangrijkste!
    Wat veel belangrijker is is om te begrijpen waar je wel- & niet mag vliegen. Denk hierbij naast de specifieke locatie ook aan bijv de hoogte, het weer etc... veel belangrijker dan op atti (of zelfs GPS) een 8-je te kunnen vliegen. Nog sterker,.... wanneer zou je dat commercieel voor een foto of filmvlucht willen inzetten?
    In een 3-mansformatie wordt de camera separaat bedient en is het in 99% van de gevallen niet eens nodig de pitch (yaw) van het toestel te bedienen...

    Lang verhaal kort,
    inderdaad een goede aanvulling maar zeker niet 'het belangrijkste'

    Jij wilt ze de kost niet geven die zo, net als wij in het verleden, zonder enige vorm van kennis en ervaring in deze branche gestapt zijn. Bewust schrijf je? Voor de meeste bedrijven die 'nieuw' in deze branche stappen worden ze juist door de wet- & regelgeving gedwongen bewust gemaakt van de gevaren....

    Als particulier is het examen wat wij als commercieel bedrijf moeten vliegen niet mogelijk. Wel kun je bij de betere modelbouwverenigingen het KnVVL Multi-Rotor brevet halen. Dat zou ik zeker aanbevelen!

    Het doel van het plaatje is dat men na een crash kan identificeren om welk toestel het gaat. Verkleuring is daarbij niet relevant. De enige eis is dat het plaatje de brand overleeft en leesbaar is. Het materiaal is niet beschreven. Ik heb messing aangegeven omdat dat aan ons geadviseerd werd door zijn goede brandwaardige eigenschappen.
     
  5. stihletjes

    stihletjes

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    39
    Ik vind dat een kwestie van onderzoek doen voordat je met een zaak begint..

    De regels waren in Engeland al reeds bekend en met een beetje logisch redeneren kom je tot de conclusie dat een soortgelijke constructie in Nederland ook zal volgen. (Toendertijd)

    Inmiddels zijn de zaken bekend en duidelijk. Vandaar ook mijn mening dat ik zeg dat (serieuze) commerciële bedrijven zich nu prima bewust zijn van de 'Do's' en 'Don't's'. Daarom denk ik ook niet dat er bij een overheidsinstantie de nadruk ligt bij het controleren op goed gekeurde bedrijven met een ontheffing maar juist op de zogeheten cowboys. (term zag ik een aantal keer voorbij komen)


    Desondanks begrijp ik niet helemaal waarom je mij citeert. Ik gaf aan dat commerciële bedrijven het hele riedeltje door gelopen hebben en bewust zijn van de gemaakte kosten en de risico's die er zijn bij wangedrag. Nochtans heb ik geen meldingen gezien of gelezen van multicopters van bedrijven die door een grove pilot error of nalatigheid naar beneden zijn gekomen.

    Nee excuus ik corigeer mijzelf. Skyvision heeft er al eentje kapot laten donderen door te lang door te vliegen. Iemand moet de eerste zijn?
     
  6. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Wellicht heb ik je dan niet helemaal correct begrepen Stihletjes. Ik sluit mij aan bij je mening dat de huidige generatie commerciële bedrijven zich inderdaad bewust is van 'veilig' vliegen.

    Overigens ken ik er wel meer dan alleen Skyvision hoor ;) Maar goed... daar gaat het niet zo zeer om ;)
     
  7. stihletjes

    stihletjes

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    39
    Fijn dat we op de zelfde bladzijde zitten, dat dacht ik namelijk ook.

    En nee ze zullen vast niet de enige zijn, hahah. De anderen houden het vast goed stil.;)

    Overigens las ik in sUASNews over een UAV (fotogrammetrie) test facility in Denemarken. Iemand hier bekend mee?
     
  8. SkyJohn

    SkyJohn

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    94
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou dat in het draadje posten: waarom er regelgeving moet komen... SkyJohn
     
  10. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Cameravoering is ook een zooitje bij deze man/vrouw.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Tja,
    dat is nou exact de reden waarom ik al meer dan een jaar roep dat we de term commercieel en professional niet moeten verwarren Ben.

    Hij vliegt WEL commercieel maar is absoluut GEEN professional.....
     
  12. dennis.w

    dennis.w

    Lid geworden:
    26 aug 2008
    Berichten:
    828
    Locatie:
    ijsselmuiden OV
    Wel grappig om te zien hoe het watermerk is aangebracht voor de beeldstabilisatie!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.946
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat is inderdaad een goede benaming.
    in iedere tak van sport blijf je helaas altijd mensen hebben die het allemaal niet zo nauw nemen met regels en de staat van hun gear helaas...
     
  14. SkyJohn

    SkyJohn

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    94
    BlikvanBoven Mijn gaat het hier niet om Regelgeving moet komen, maar om te laten zien dat ook Darpas leden zijn die zich niet aan de Regels houden. Darpas moet daar maar eerst eens naar kijken, voor dat ze over andere hebben?!?
     
  15. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Tja, er zijn ook Politieagenten die te hard rijden @SkyJohn

    Vwb DARPAS.
    Die juichen dit gedrag niet toe en spreken leden hier wel degelijk op aan.
     
  16. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    IDCA Keuring mbt DJI Inspire 1

    Een cruciaal onderdeel van het legaal mogen vliegen in Nederland is de eis dat je toestel een positief IDCA advies ontvangt. Vandaag heb ik samen met een Keurmeester van EuroUSC de DJI Inspire 1 nader bekeken. Samen met de Keurmeester zijn we tot de conclusie gekomen dat de DJI Inspire 1 met een paar kleine aanpassingen icm 2 goed omschreven procedures in het Operations Manual, een positief IDCA advies zal ontvangen ;)

    Top!
    Dit zijn de toestellen van de toekomst.

    Nog een paar kleine dingen en ze zijn 'perfect' te noemen binnen de commerciele inzet.
     
  17. N0EL

    N0EL

    Lid geworden:
    5 jan 2014
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Flevoland
    Wat zijn die 2 kleine aanpassingen dan?
     
  18. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik wil ook nog wat kunnen verdienen met mijn bedrijf Noël...
    Ik lever de DJI Inspire 1 incl de aanpassingen en het noodzakelijk Operations Manual vanuit mijn bedrijf. Wil je daar meer over weten mag je mij een PM sturen ;)
     
  19. N0EL

    N0EL

    Lid geworden:
    5 jan 2014
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Flevoland
    Snap hem.
    Heb (momenteel) geen interesse in een Inspire. Het was meer uit nieuwsgierigheid.
    En... Ik woon zelf in Schotland. Koop daar (UK) meestal mijn spullen.
     
  20. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor de UK zijn er geen aanpassingen nodig. Wat ik hier aangeef gaat alleen over NL....
     

Deel Deze Pagina