Deep Underwater Camera Keeper Nr.7

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Robbie TPC, 30 jan 2015.

  1. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    12 uur laten drogen en dan is de romp weer hanteerbaar.

    [​IMG]
     
  2. jaco1988vis

    jaco1988vis

    Lid geworden:
    19 nov 2014
    Berichten:
    29
    Dat begint er op te lijken hoor.

    groet jaco
     
  3. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Begonnen met aluminium plaatwerk, dat doe ik in delen omdat één stuk alu onhandelbaar word.
    Kleine stukken werken prettiger en nauwkeuriger.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Lekker aan het kliederen met grijze epoxy, vooral niet zuinig doen met de lijm.

    [​IMG]

    Overal waar de lijm doorheen is gekomen maakt water geen kans meer.

    [​IMG]
     
  5. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    In de weer met inslagmoeren, normaal gesproken worden ze met een klap in het hout geslagen maar dat werkt niet voor dit model.
    Ik heb ze een klodder epoxy gegeven en daarna deels in het gat gedrukt.

    [​IMG]

    Vervolgens met een schroef de moer in het hout getrokken/aangespannen, met een paar ringen zodat de moer er recht in zit.

    [​IMG]

    Gisteren bij Karwei een alu handvat gehaald, die krijgt een paar functies maar daar kom ik later op terug.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is de bout er uitgedraaid, of zit die straks ook gelijmd? :(
     
  7. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    :yes: na 4 uurtjes heb ik de bout eruit gehaald, er zaten niet eens lijmresten op en dat is een goed teken.
    Zojuist de bovenkant bedekt met alu plaatwerk, ook hier was het goed oppassen dat de gaten (voor de navigatie LEDs en schroef) niet vollopen met epoxy.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.022
    Locatie:
    As,België
    ga je met die bouten de deksel dicht houden ???

    gr raf
     
  9. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    :yes: Een stuk of 8 M4 bouten moeten de deksel op zijn plaats gaan houden.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.022
    Locatie:
    As,België
    dus je zet de inslag moeren in de romp en draait dan de schroeven door de deksel heen

    als ik het goed heb
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Pakking onder de kop?
     
  12. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Klopt helemaal.
    Zit alleen nu nog te twijfelen wat te gebruiken om de sluiting waterdicht te maken, rubber of siliconen.

    Pakking onder de kop is bij een aantal schroeven wel nodig denk ik.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.022
    Locatie:
    As,België
    normaal reeds zo een kleine 40 jaar al zetten ze de bouten in de romp en de deksel gaat hier over heen
    de dichting komt dan aan de binnen kant van de bouten te zitten
    maar ja das reeds van in den oertijd dat het zo gedaan word en zal helemaal geen reden gehad hebben dat ze dat reeds zolang zo deden

    zie het maar als een fait diver van me
     
  14. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Misschien dat het voor full scale boten praktischer is om de bouten in de rompen te monteren, moeren zijn kleiner en makkelijker te verplaatsen/vervangen.
    De D6 heeft dezelfde soort sluiting, slagmoer in hout, rubber, aluminium afdekplaatje vast met 6 2M schroeven.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heeft te maken met dat je dan geen gaten in de romp hebt maar dichte uitstekende draadeinden.

    Er loopt dan geen water door de schroefdraad langs de bout de romp in.
    Met die moer aan de binnenkant moet je binnen de gatenlijn EN buiten de gatenlijn EN onder de boutkop een afdichting maken.
    Met tapeinden alleen binnen de boutenlijn een afdichting.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.022
    Locatie:
    As,België
    applaus voor Harm je hebt een pintje verdient en dit heeft niets met 1/1 boten te maken maar inderdaad met minder gaten in de romp
    had ik nog geschreven maar daar word blijkbaar gewoon overheen gelezen dus wat is het posten nog waard als het toch niet gelezen word

    gr raf
     
  17. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb wel vertrouwen in deze sluiting, mocht het gaan lekken dan kunnen er nog altijd bouten in de romp gezet worden.

    Morgen als de epoxy is uitgehard de tape verwijderen, daarna beginnen aan de neus en onderkant.

    [​IMG]
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Okay, nachtje over geslapen, de bouten komen in de romp.

    [​IMG]
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.022
    Locatie:
    As,België
    zijn het 6 kant koppen of zijn het er met een geleufje (platte schroeven draaier)
    als het er met een gleufje zijn dan daar een stangetje in lijmen
    en dit mee vast lijmen zodat ze NOOIT kunnen mee gaan draaien
    6 kant dan een gleuf in zagen en hetzelfde doen
    de kop alleen mee vast lijmen blijft niet goed gaan
    gewoon 40 jaar ervaring laten we maar zeggen
    ik heb menige boten gezien die aan stonden en niet meer open gingen omdat er een of meerdere bouten aan het mee draaien gingen

    gr raf en een wijze keuze .heb je inox genomen voor de bouten ??? anders messing nemen tegen roest
     
  20. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Het zijn rvs schroeven met een gleufje in een verzonken kop.
    Eerst maar even een paar stresstests doen met een proefschroef, het zou een ramp zijn als de bouten gaan meedraaien.

    Onderkant van de slagmoer goed opgeruwd met schuurpapier, idem voor de onderkant van de schroefkop.

    [​IMG]

    Schroef en moer goed ingesmeerd met epoxy, paar keer in en uit schroeven zodat er zoveel mogelijk lijm tussen het schroefdraad zit.

    [​IMG]

    Schroef erin gedraaid en de overtollige lijm over de schroefkop en moer gesmeerd.

    [​IMG]

    Dit laat ik nu 24 uur drogen, morgen paar testjes uitvoeren.
     

Deel Deze Pagina