Alweer een big lift.

Zo, voor mij zit het bouwplezier er op, nu kan de bl naar mijn zoon voor de inbouw van de elektronika.

biglift0036ep92.jpg

Voor vering heb ik nog niet de goede veertjes gevonden, voorlopig maar bij elastiekjes houden, nadien veranderen door kabeltje met veertje tussen.

blanikl-13003n8r6k.jpg

De bl was even een tussendoortje, nu maar verder met de Blanik L-13.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Vliegen doet hij al, als we nu nog een goede regelaar kopen ervoor, dan hoeft een noodlanding niet.
Gelukkig zonder schade.

biglift0012jubw.jpg

Zeldzaam dat een toestel direct goed ligt op het CG volgens het plan, 10,5 cm, maar deze is goed zonder enige toevoeging van lood.
Jammer dat de regelaar het na een paar minuten opgaf, we hadden beter niet naar de verkoper geluisterd en ons toch maar de Castle aangeschaft.
Gelukkig zweeft dat ding goed en was er mee landen geen al te groot probleem, filmpje volgt later.
Pluimpje voor Japie.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als garantie, een regelaar welke aanbevolen word moet het doen (welke was het?)
We wachten met smart op de beelden.
 
De regelaar was een AZTW opto 100A.
Zal wel garantie worden, kan gebeuren met nieuw spul. Maar gaan nu voor de Castle 100A.
Filmpje hier ook maar gelijk plaatsen, het had beter gekund, maar er valt toch iets te zien.


Johan.
 
Nog een tweede filmpje.
Regelaar mag morgen nieuw afgehaald worden, ditmaal een Castle 100A.
Kan er volgend weekend opnieuw getest worden, mogelijk moet de motor nog een beetje meer schuin geplaatst worden, de wind kon ook een oorzaak zijn van het naar links afwijken tijdens de start.

Johan.
 
De problemen met de regelaar zijn opgelost, de losse Bec van een aparte voeding voorzien, de regelaar wat andere instellingen gegeven en werkt zoals het hoort.
We konden vandaag de eerste sleep maken, na nog eerst een testvlucht gedaan te hebben.
Filmpje is niet het beste gefilmd, moeten nodig eens wat met een tele lens aanschaffen.

Uit ons lipo pack, 2x 4s- 5000, halen we 4 sleepjes, met een rest van 37% na de 4é vlucht.

biglift007jepds.jpg

De wat zwaardere Minimoa werd ook gesleept.

biglift008e3rvx.jpg

Hopelijk hebben we er lang plezier aan.

Johan.
 
Johan,

Met belangstelling heb ik jouw verhaal gelezen. Zelf heb ik van een kennis een gecrashte Big Lift gekregen die ik aan het opknappen ben. De brandstof motor (15cc 2-takt) wordt vervangen door electro. En de velugels wil ik gaan voorzien van rolroeren.

De aandrijving ziet er als volgt uit:
  • Turnigy Aerodrive SK3 - 6374-192kv Brushless Outrunner Motor
  • Hobbyking YEP 120A HV regelaar
  • 2x Turnigy nano-tech 5000mah 5S 25~50C
Nu heb ik twee vragen:

Welke prop kan ik het beste gebruiken?
En welke V-stelling moet ik aanhouden nu ik er rolroeren in ga maken.
 
Ik vlieg een BL met een gelijkwaardige setup, mijn advies is om een 230kv motor te kiezen. Met een 18~20x10 (afhankelijk van de grond speling) kom je dan zeer goed uit op 10s. Mijn motor is ook 200kv en draait eigenlijk net te langzaam om lekker vlot te slepen.

Een V stelling van ergens tussen 0 tot 2 graden is prima.
 
De motor van onze big lift is een 295Kv E-flite 110, met een prop 19 x 8, 2x lipo 4s 5000. Voor ons doen meer dan genoeg aan trekkracht.
Heb jammer niet veel kennis aangaande Kv's, maar denk dat Sander wel een punt heeft met een 230 Kv motor te monteren.
V stelling bedraagt 2°, rolroeren hebben 15 mm omlaag en 25 mm omhoog uitslag, meer dan genoeg voor het sleepwerk.
Gewoon met folie scharnier bevestigd.
Heeft inmiddels 47 sleepvluchten gemaakt, het enige wat we aangepast hebben is een steviger voorruit plaatsen.

10733897_102067392569xoqmx.jpg


11665578_102067392456j4ot6.jpg


Johan.
 
Heeft enkel vrijdag avond een keertje gesleept, door bij de Ka-8b het rechter hoogteroer los te komen, was dit zijn enigste sleepje.( Ka-8b total loss )
Zaterdag avond een keertje solo gevlogen, door het opkomen van de felle wind vandaag heeft hij niet meer gevlogen.
Jammer dat ik je gemist heb, had graag een praatje gemaakt.

Johan.
 
Bedankt voor de tips heren. Ik heb de 192Kv motor al en ga het er eerst mee proberen. Inmiddels ook een prop gekocht van 22x10. Mocht het nu allemaal net niet voldoende trekkracht hebben dan kan ik altijd de motor en prop nog vervangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met de trekkracht zul je wel goed zitten maar een 22"prop op een Big Lift gaat niet lekker vliegen. Je hebt ten eerste erg veel grondspeling nodig maar belangrijker, het enorme koppel van een 22"prop zal het niet al te feestelijk maken. Vergelijk het maar met de prop die op een 10cc methanol motor hoort, daar is een Big Lift op ontworpen. En die zijn echt een eind kleiner.
 
Is er dan een prop die beter bij mijn configuratie past? Een 3-blad bv.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top