Manx Monarch, de ontwerp fase

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Ton van Munsteren, 12 apr 2020.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
  2. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Dag Harry, je bevindingen komen aardig overeen met het artikel uit RCM&E zoals hier eerder gepubliceerd. Dit wordt dus echt wel een uitdaging.


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  3. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  4. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    383
    Locatie:
    amersfoort
    De eerste protoplankjes gaan vanavond de brander op :eek::hammer:, sorry de Lasermachine in.
    Dan weten we exact wat de snijtijd wordt, hoeveelheid hout is globaal bekend en kan de prijs berekend worden definitief.
    Meer volgt hier als eea gereed is gesneden.:D:banana:
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  5. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Groningen
    ... graag met +0,5mm offset snijden, indien mogelijk.
     
    De Mol vindt dit leuk.
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Zeer, zeer benieuwd.
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja ben ook heel benieuwd, lijkt mij een prachtig project
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  8. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    383
    Locatie:
    amersfoort
    Er liggen nog 3 kits op de plank voor als er nog gegadigden zijn. Soms is het handiger en goedkoper in miniserie te snijden.
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Waarvoor zijn de rechthoekige uitsparingen in de ribben?
     
  10. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Oei, dan ben je bijna verplicht om een niet transparante bespanning te gebruiken.
    Ga ik hem t.z.t. bouwen dan leg ik de Servokabel wel tussen de voorlijst en de eerste liggers, dus onder de indekking, een 4 millimeter rond gat moet voldoende zijn.
     
  11. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Groningen
    Gewoon dunne geëmailleerde koperdraad als servokabel gebruiken, deze zie je niet onder een (semi)transparente bespanning.
    8548666A-E936-44F6-9EA6-07E79E41BC26.jpeg
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Gouda
    Dit type draad moet over de gehele lengte trillingsvrij worden verlijmd, eventueel met (dubbelzijdig)plakband, zeker tot voorbij het punt waar het gesoldeerd wordt. Zo niet zal het zeker voortijdig breken.

    In de modelbouw moet je het liefst draad gebruiken dat gebruikelijk is in de modelbouw en deze ook volgens de in de modelbouw gebruikelijke methoden toepassen.

    Ik heb modellen zien crashen die professionele luchtvaart draden gebruikten, die echter niet met alle professionele trekontlastingen werden verwerkt. Daardoor ontstonden breuken en dus de crashes.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.437
    Locatie:
    Harderwijk
    Naar mijn idee zou een rond gat de rib minder verzwakken. Okee is een beetje theoretisch...
     
  14. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    720
    Locatie:
    Rotterdam
    In het geval van balsa maakt dat niet zo heel veel uit omdat de houtnerf de bepalende factor is, in metaal zou het veel meer schelen.
     

Deel Deze Pagina