Bruut geweld of slappehap: plugje doet wonderen

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Arjen van Viegen, 23 aug 2002.

  1. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Door toeval een een paar weken terug een Curare gekregen. Vliegt op zich niet slecht maar voor de ruime figuren waarvoor deze kist bedoeld is miste hij wel het nodige vermogen. :( Het gevolg was een nogal lam stuurgedrag/gewiebel bovenin figuren die eigenlijk ook te krap moesten worden gehouden waardoor eea erger werd. :evil:
    Bij wijze van proef de plug(Rossi 4) maar eens vervangen door een OS-A3; leverde 2800 toeren winst op met dezelfde prop. (12x8 van iets boven de 10000rpm naar 12800 rpm,da's ongeveer 1 PK extra!!!)
    overbodig te zeggen dat ik nu opeens vermogen genoeg heb!! :p


    Moraal: Probeer ook eens een andere plug!
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.224
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik laat mij graag overtuigen, morgen...
     
  3. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Ook de Curare zal, als dat !@#$%^&*() weer meewerkt, morgen van de partij zijn.
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Volgens het programma ThrustHP ga je van 1,185 hp naar 2,485 hp.
    Het is haast niet te geloven dat dit door een plugwisseling komt.
    Welke motor betreft het overigens, jouw irvine72?
     
  5. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Hans,

    Volgens "Prop"; een programmatje dat ik al geruime tijd gebruik betekent dit 2,1 pk. Waar controleerbaar waren de berekeningen(benaderingen is eigenlijk een beter woord) van "Prop" tot op heden vrij nauwkeurig....

    Betreffende motor is een OS. 91FSR met Hatoripijp.

    Een juiste plug kan wonderen doen voor een motor door het optimaliseren van het ontstekingstijdstip en is een van de meest onderschatte onderdelen in een betrouwbare loop. De veelgehoorde kreet " hij gloeit goed dus is de plug in orde" is in mijn ogen dan ook een van de grootste onjuistheden uit het modelvliegen. Bij mij worden er doorgaans een range verschillende (verse!)pluggen op een motor losgelaten om het juiste type te bepalen. Doorgaans zijn daarbij grote verschillen waar te nemen in loopgedrag van motoren al is dit verschil inderdaad erg groot.
    Overigens: Niet alleen het type plug is hier mogelijk bepalend maar ook het feit dat de plug die er uit kwam zo te zien al een behoorlijke periode in die cylinderkop had dorgebracht en waarschijnlijk gewoon ook geoxideerd/versleten was...... :twisted:

    Binnen kort te verwachten: Veel grotere prop op deze motor; en een ander landingsggestel voor deze kist..... bodemvrijheid noodzakelijk!!
    Weg met de herrie :blowup:
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha arjen,

    Cijfers voor deze OS lijken mij nu inderdaad wel OK.
    Ik had een aantal vekeerde conclusies vooraf getrokken namelijk:
    Curare -> dus het zal wel een 10cc geweest zijn.
    Woerden -> dus er zal wel een goede demper op gestaan hebben en geen resopijp.
    Dus 10.000 tpm met een 12*8 is logisch en 12.800 is visserslatijn.
    Maar ik zat er naast: 15cc met pijp.

    Over de chemie van die puggen weet ik niet zo veel anders dan wat ik op verschillende plaatsen heb gelezen:
    Het platina laagje funktioneert als een katalysator om de verbranding te initieeren als de gloeiplug er af is.
    Aangezien dat platina laagje langzaam verdwijnt verdwijnt ook die katalyserende werking en derhalve hebben pluggen een beperkte levensduur.
    Ook heb ik gelezen dat tijdens het inlopen de plug extra lijdt omdat 'inslijp-resten' neerslaan op de platinalaag. Aangeraden werd om in te lopen met een half versleten plug en na inlopen pas de nieuwe plug te plaatsen.
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Hans,

    Een tijdje gelden heb ik eens een artikel geschreven over de werking van gloeiplugmotoren en ook over de werking van de plug. Dit is destijds geplaatst in o.a. "bouwen en vliegen". Het is ook terug te vinden op
    http://www.mvcwoerden.nl/mvc/toon.php?nr=37.

    Misschien heb je er wat aan?

    Die misvatting over 10 CC maakt ik in eerste instantie ook (Curare; zal wel 10 CC zijn ) en de motor zit netjes weggebouwd en liep mooi regelmatig dus geen noodzaak eea. nader te bekijken. Pas na de boven beschreven plugwissel vond ik een kleine inspectie noodzakelijk.....
    Voorlopig is de Curare even uit de lucht; de motor behouft niewe lagers wegens roest... :evil: (nadeel van krijgertjes: je weet niet wat je hebt tot je het probeert :wink: )

    Groet, Arjen
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Arjen,

    Stuk gelezen. Goed stuk. Indien toegestaan zal ik in een volgende nieuwsbrief het linkje opnemen.
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Arjen,

    Hoe zit dat met die OS A3 plug. Is dat eigenlijk geen hete plug die meer geschikt is voor de kleine moter en niet voor een FSR91 met pijp?
     
  10. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Hans,

    De OS-A3 moet niet verward worden met de Rossi-3 of Enya-3. Waar de laatste twee genoemde nogal "heet" zijn is de A3 een typisch midrange plug.
    Overigens is de temperatuurwaarde van een juiste plug/motorcombinatie
    niet afhankelijk van de cylinderinhoud maar van de eindcompressie van de motor; zeg maar de druk die ontstaat tijdens de loop op het moment dat de zuiger zich in het bovenste dode punt bevindt.
    Over het algemeen kun je stellen dat een lagere eindcompressie vraagt om een heter plug of meer Nitro.
    Bovendien geldt: hoe hoger het bedrijfstoerental hoe heter de plug. Dit volgt uit het feit dat de "vlamtijd"; de tijd die het mengsel nodig heeft om volledig te ontsteken een vast gegeven is. Hoe hoger het toerental, hoe "eerder" tijdens de omwenteling het mengsel moet worden ontstoken voor een zo optimaal mogelijke loop. Vliegen we uit geluidsoverwegingen met grotere props dan volgt daar automatisch uit dat we ook een "koudere" plug nodig hebben.
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik had een keer ergens gelezen dat de OS nr.8, de voordat de A3 kwam en algemeen toegepaste plug, iets meer voor de grote motor was en de A3 voor de kleinere.
    Wat zijn jouw ervaringen in het toepassingsverschil tussen de 8 en A3?
     
  12. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    De OS-A3 is ooit door OS op de markt gezet als goedkoop alternatief voor de OS-#8. (daar merk je in Nederland niets van maar bij b.v. Amerikaanse aanbieders kan je dat goed zien). Qua gedrag bij toptoeren ontlopen ze elkaar niet zoveel maar op de een of andere manier lijkt de A3 warmer te blijven bij stationair toerental.
     
  13. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    :?: Hallo Hans mag ik vragen waar jij het programma prop vandaan hebt?
    Ik zou het ook graag willen gaan gebruiken.
     
  14. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  15. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    De site waar ik "prop" vandaan heb bestaat niet meer. Het programma is echter dusdanig klein dat ik het desgewensd door kan mailen...... :p
     
  16. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    prop

    graag een mailtje van je Arjen(met prop).

    groeten,jan
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  18. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    kleine oppmerking ter overweging:

    Japanse en Amerikaanse modelvliegers gebruiken 15-30% Nitro in hun brandstof en noemen dat dan "standaard brandstof" in Nederlandse omstandigheden met brandstof die veel "kouder" is hebben we gemiddeld een hetere plug nodig dan hier aangegegeven.
    Ook het klimaat is van invloed: vochtiger en kouder = hetere plug nodig voor optimale prestaties.
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.224
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik weet er alles van. Als je ziet wat een moeite :rolling: ze doen om hun eigen brandstof per vracht naar een wereldkampioenschap te sturen....
    In '94 hadden wij in Shanghai de beschikking over pure methanol, zuivere wonderolie en pure nitromethaan.
    Gewoon ter plaatse ons eigen recept gemaakt.
    OK, 1 rekenfoutje( zeker de jetlag :oops: ) waardoor de eerste trainingsvluchten op 10% nitro gingen, maar toen we niet aan onze motorlooptijd kwamen ging er een lichtje :idea: branden. Na even narekenen :pc: hadden we dat snel gecorrigeerd. Uiteindelijk haalden we met 3% Chinese nitro dezelfde resultaten als met 5% Nederlands spul. Sindsdien weten we, dat we hier eigenlijk geen 100% zuivere nitro in de brandstof krijgen.
    Maar goed, 5% van 'Nederlandse' nitro is goed genoeg voor ons.
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540

Deel Deze Pagina