Discussie Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 19 apr 2021.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dus: het maakt voor de gedraging van het vliegtuig niet uit of je wind mee of wind tegen overtrekt.

    Alleen jouw waarneming ervan is anders.

    Oftewel: het vliegtuig overtrekt niet anders met mee of tegenwind.

    Je kan ontkennen dat de aarde rond is maar daar wordt hij echt niet ineens plat van;);)
     
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    Ik begrijp jou niet en jij begrijpt mij niet. Als je in een luchtballon staat en je laat daar je toestel wegvliegen zit zal overtrek in alle richtingen gelijk zijn, ja daar heb je gelijk in. Mijn punt is en blijft dat wij op de grond staan en het vliegtuig bij ons in het zicht willen houden en dus moeten knuppelen en spelen met de gashendel om het toestel bij ons te houden. Dat is een heel ander verhaal.
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Jij blijft nu telkens van onderwerp veranderen.

    Jij nam stelling dat wind tegen je model eerder overtrekt dan met wind mee.

    Dat is niet waar.

    Je begint nu telkens over je model bij je in de buurt houden maar dat heb ik nooit aangehaald.

    Ik bestrijd niet dat je met wind meer moet knuppelen om je kist in de buurt te houden. Als je tegen de wind in net zo sbel wil vliegen als met de wind mee moet je meer gas geven. Ook dat ontken ik niet.
    Maar als jij je model downwind eerder laat overtrekken dan upwind is dat omdat jij zelf je kist te langzaam laat vliegen waarbij je vliegsnelheid, dus de werkelijke snelheid door de lucht en niet jouw perceptie ervan vanuit een vast standpunt, te laag wordt en je overtrekt.

    De snelheid (en bij behorend invalshoek van de aanstromende lucht) veranderen niet dus de gasstand en hellinghoek waarbij hij overtrekt zijn beide kanten op hetzelfde. Vanuit jouw vaste standpunt ziet dat er alleen anders uit.

    Ik ga stoppen denk ik
     
    wim eon en HansH vinden dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.222
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :thumbsup:
    Want wat, denk ik dan zo, niet iedereen door heeft, is dat je een van de weinige 'self-made' vliegers bent die we tegenwoordig nog tegenkomen. Iets dat in de jaren '60 meer regel was dan uitzondering.
    Tegenwoordig het is óf club opleiding, óf volkomen RTF en dan met zóveel gyro dat je het nauwelijks nog modelvliegen kunt noemen.
    Maar jij bent tenminste nog zelf heel creatief bezig en vindt, bij wijze van spreken, zo je eigen wiel uit.
    En je doet dat (tenzij je video's trucage zijn :rofl:) ook nog eens heel goed.
    Daarbij zie ik, met de blik van een instructeur, je soms dingen doen, waardoor je het jezelf (onnodig) knap lastig maakt.
    Maar soit, je vliegt tenminste. :yes:

    Dat je, vanuit dezelfde achtergrond, ook goedbedoeld ( en 100% kloppend) advies niet als zodanig herkent :confused:, hoort daar ook bij.
    Daarmee dealen is dan weer onze opdracht, wat de ene keer beter gaat dan de andere...:D

    Vooralsnog zie ik dat het alleen maar beter wordt, dus: lekker vliegen en kennis delen.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    Wauw...............leuk om dat eens te horen........................ik veer helemaal op................dank je, mijn dag kan niet meer stuk.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.222
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    O nee? You ain't seen nothing yet! :rofl:
    En dus vanuit het perspectief van het vliegtuig.
    Dat is het enige dat telt als je het gedrag van een vliegtuig wilt verklaren en daar -als piloot- op anticiperen. :confused:
    Ping....:eek: :rolleyes: Kwartje? ;)
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik geniet ook van Helixers avonturen!

    Neem alsjeblieft mijn discussie niet op als dat ik je gek verklaar!

    Integendeel!

    Maar als je modellen aan zou willen passen zodat ze downwind wat minder snel overtrekken ga je je model niet beter maken en daarom ben ik dit gesprek aan gegaan.

    Blijf alsjeblieft lekker bouwen en vlieg!:worship::worship:
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    (Je model wordt er dan overigens wél beter van omdat hij upwind dan óók minder snel overtrekt maar dat is mijn punt niet...dat moge duidelijk zijn:rolleyes:)
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    Ja dat klopt inderdaad helemaal wat jij(jullie)nu aanhaalt en de verklaring van de piloot klopt natuurlijk ook. Overtrek in alle richtingen maakt voor het vliegtuig niets uit want een vliegtuig herkend geen wind tegen of wind mee. Een vliegtuig heeft enkel te maken met de opwaartse kracht die veroorzaakt wordt door zijn profiel en heeft van wind niets van doen. Daar zijn we het allemaal met elkaar eens

    Maarr, de situatie wordt anders vanuit het perspectief van de piloot die op de grond staat. En hoewel jullie allemaal gelijk hebben....................................................................................................................................................:offtopic:
     
    Justus vindt dit leuk.
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    Dat is hetzelfde dat ik natuurlijk ook begrijp dat als je vliegt tegen de wind in(ten opzichte van de piloot die op de grond staat, want die ervaart wel wind, je toestel niet) het lijkt alsof je toestel langzamer gaat als dat je met wind mee vliegt. Het lijkt alsof je toestel veel sneller gaat, maar als je de gaskraan precies hetzelfde houd vliegt het toestel net zo snel als de andere kant op. Net zoals je denkt dat je het toestel stil kan laten hangen in de lucht, ook dan vliegt het vliegtuig en staat het niet stil.

    Maarrrrrrrrrrrr............................................................................................................................:offtopic:
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maar......??;)


    Dan ben je er toch? Er veranderd niets aan het overtrek gedrag.

    Als jij voor jouw uitzicht als rc-piloot benedenwinds hetzelfde bochtje wil draaien als bovenwinds zul jij met je knuppels een een heel ander soort bocht moeten sturen als bovenwinds.

    We komen er wel uit!

    En dat kan zonder ruzie!:wave
    (Tenminste...zo ervaar ik het:p)
     
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    Dus ja een stall of overtrek is inderdaad hetzelfde ongeacht de windrichting, maarrrrr...........................................................als je op de grond staat en je krijgt een stall voor jouw gevoel tegen de wind is het eenvoudiger om jezelf eruit te trekken met wat extra trust dan dat je een stall krijgt met de wind mee vanuit jouw perspectief. En hoewel je op dezelfde wijze uit die stall kan komen drijft jouw vliegtuig weg vanuit jouw positie en is het lastiger hem bij je te houden. Je zal dan heel andere manouvres moeten maken om hem heel aan de grond te krijgen, want je wil tegelijkertijd jouw toestel in zicht houden. Twee totaal verschillende situaties dus.................................vanuit jouw perspectief. Voor je vliegtuig maakt het inderdaad niets uit.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dáár zie ik precies mijn punt en ons meningsverschil: je hoeft niets anders te doen om uit die stall te komen.

    Beetje gas bij(in jouw geval) trekt hem er uit.

    Jij wilt het allemaal hangen aan hoe jij er als grond-piloot tegenaan kijkt maar dat hoeft niet, je bent niet aan het lijn-bestuurd vliegen

    Nu kom ik in Bruno's straatje....daar heb ik geen kaas van gegeten maar weet wel dat DIE jongens écht verschil hebben met tegen de wind in en met de wind mee want die zitten wél vast aan de grond en dat veranderd weldegelijk iets.

    Laat het ding lekker gaan en doe in beide gevallen hetzelfde en het wordt even makkelijk of moeilijk hem weer te laten vliegen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.222
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Laat ik het zo zeggen, voor je stuurmanskunsten "further down the line" -wat ben ik al wakker :D -, lees: als je met modellen gaat vliegen die qua gedrag meer op mandragende vliegtuigen lijken, maakt het wel uit hoe je je waarnemingen interpreteert. Bij de zelfbouwschuimpjes is het inderdaad minder kritisch.
    Vergeet vooral niet dat "overpower" voor de gemiddelde modelvlieger pas bestaat sinds de komst van brushless motoren en LiPo accu's...
    Voor die tijd kon je je alleen met "goed sturen" uit benarde situaties redden. Of beter: er niet in terecht komen (dat vraagt om begrip van wat er werkelijk gebeurt).
    Neemt niet weg dat natuurtalenten dit, zonder nadenken, vaak automatisch goed doen.

    Figuren vlieg je daarom met de wind in de rug, tussendoor heb je iedere 5,3 seconden wind mee en wind tegen. Maar in tegenstelling tot RC, voel je heel goed wat de lucht met je model doet. Wat dat aangaat is het onbetwist de "echtste" tak van de modelvliegerij.
    NK 2016.jpg
    Over LB gesproken, jullie zijn van harte welkom op de LB-dag. We hebben trainermodellen + onderwijzend personeel klaarstaan, dus iedereen kan zonder risico een poging wagen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/lb-dag-2021.277448
     
    Justus vindt dit leuk.
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    O dat ziet weer mooi uit. Ik wil heel graag inverted vliegen en ik denk dat ik dat ook kan, maar ik durf het steeds niet. Ik heb stomweg veel meer ruimte nodig om escapes te hebben. Op de sim lijkt het zo eenvoudig, maar ja, die spanning op het veld he.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.222
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bij RC kan dat bovendien bij wijze van spreken op 100m hoogte.
    Bij LB kunstvlucht (F2B) daarentegen is en blijft rugvlucht op ooghoogte (lijnen waterpas), voor mij dus net onder de 1m80...
    Foutje? :rolleyes: bedankt... :confused:

    Het al kunnen trimmen van een Vrije Vlucht model en het stuurgevoel van LB hebben maakten voor mij het beginnen met RC een stuk makkelijker.
    Remember, er bestonden geen PC's, laat staan RC vliegsimulatoren....
     
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    Als ik tegen de wind in vlieg vind ik het leuk hem wat te laten stilvallen. Toestel staat niet stil maar vanuit mijn perspectief wel. Je staat een beetje met je gas te klooien en wat met je knuppels te roeren. Iedereen kent dat, toch? Nu wil het geval dat ik graag mijn grenzen opzoek en kom dan eindelijk in een situatie dat ik mijn toestel overtrek. Toestel wil wegvallen, maar dan wordt het leuk, je gaat hem uit die situatie redden en dat allemaal gebeurd vlak voor mijn ogen omdat het lijkt alsof je toestel bijna stilstaat. Als je de andere kant opgaat lijkt je vliegtuig veel sneller te gaan, wat die natuurlijk niet doet bij dezelfde throttle stand, maar omdat het toestel voor je gevoel veel harder gaat heb je minder tijd om lekker met je roeren te klooien, althans dat is mijn ervaring. In dat geval laat ik mijn toestel verder vliegen, maak een ruime bocht en komt het toestel weer tegen de wind mijn kant op. Tijd om weer lekker te klooien en hem in een stall te jagen. En dat is wat ik bedoel dat je eerder in een stall komt met wind tegen. Het zal wellicht met mijn vliegstijl te maken hebben, maar zo ervaar ik dat. Dus de stelling dat je eerder met wind tegen in een stall komt blijft staan. Hoewel, misschien moet ik dan zeggen dat "ik" eerder in een stall kom met wind tegen. Een ander zal heel anders vliegen en ervaren. Kom ik zo duidelijker over?

    Ik zal een heel slecht instructeur zijn, dat weet ik wel. Ik maak mijn leerlingen helemaal gek, zeker als ze met een balsa bak aankomen waar ze een half jaar mee bezig zijn geweest.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2021
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mag ik de stelling dan aanpassen dat JIJ met wind tegen eerder in overtrek komt?

    Dat voor je neus hangen ben ik mijn modelvliegen mee begonnen. Op een duin met de zwever op ooghoogte voor je hangen en donderjagen. "Thermieken is leuk voor oude mannen" (mán wat ben ik daar op terug gekomen!!)

    Op de helling is overtrekken aanvankelijk geen issue want je vliegt altijd hard.

    Totdat je je afvraagt waarom ze zeggen dat je altijd van het duin af moet keren.....

    Iets met windrichting, vliegsnelheid en oogpunt van de grond-piloot;)

    Als je er op het duin aan toe bent om naar je toe te keren in plaats van van je af, dan moet je dondersgoed begrijpen waar je mee bezig bent anders lig je heel vaak stil op het duin (al dan niet in meerdere stukken)
    En als je dan een stall-turn wilt doen krijg je ook spijt als je dat recht boven het duin doet.......ook door schade en schande wijs geworden;)

    Verder is er weinig zo leuk als met een zelf ontworpen ragbakkie vlak voor je neus in rugvlucht proberen het helmgras te raken met je kielvlak:banana:

    Ik ben al weer aan het broeden op eenbeigen projectje als mijn huidige afgerond zijn
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    Stuurgevoel heb ik gek genoeg wel. Ik kom wel eens uit situaties dat ik niet begrijp hoe ik dat heb gedaan. Pas als ik ga nadenken gaat het fout. Ik ben in 2006 begonnen met helikoptervliegen. Dat is echt op je gevoel leren vertrouwen. Ga je nadenken, gaat het meteen fout en raak je verkrampt.
     
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    Ja dat mag.................Mits je mijn (op)stelling ook begrijpt.

    Duinvliegen is ook heel leuk, jammer dat wij dat hier niet hebben, maar ik zal er toch graag een motortje bij willen mocht ik me uit een stall willen redden. Maar alleen al die natuur en altijd wind daar,...fantastisch
     

Deel Deze Pagina