Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

Mooie selectie.
Ik zou voor laagste kv gaan, 1500 of minder op 2S, van wege het geluid. Als je zo langzaam vliegt bij rustig weer is een stil kistje het mooiste.
De lage vliegsnelheid past ook beter bij een langzame grote prop.
Met 200W/kg is 50W al ruim voldoende, 40W ook.
De dunne platte motortjes kunnen het beste laag toeren, meer koppel maken.

Leuk project!
 
Zo'n plat motortje moet wel verder naar voren, het is de bedoeling dat je met een elastiekje de prop er op zet (om die 2 schroefjes), zodat je prop niet beschadigd als je landt. Wordt vaak gebruikt op klein depron spul, waarbij de prop in verhouding erg groot is en geen wielen aanwezig zijn, dus je raakt sowieso de grond bij de landing. Of je die as kunt verlengen / verschuiven en op een andere manier je prop kunt bevestigen, geen idee...

Die laatste is wat dat betreft handiger. En 250 gram thrust is eigenlijk al te veel, hoeft geen 1:1 te zijn bij zo'n langzaam stol kistje lijkt me.
 
Asje verder door schuiven en dan een prop adapter. Of een langere as. Ivm prop adapter
 
Laatst bewerkt:
Je moet ook rekening houden met het zwaartepunt, waarschijnlijk moet je de motor zo ver mogelijk naar voren plaatsen en de accu en zelfs eventueel ook de servo,s helemaal voorin..
Ik mis een aantal mooie motoren uit China. 20 gram zwaar en 500 gram trust (zoals ik ze nu gebruik).. zoals gezegd ik zou voor een tmotor2202 gaan 15 gram en een carbon prop 8x5 of 9x3 van zo,n 2.5 gram..

Te zwak zou ik ook niet doen, als je ook op het randje gaat vliegen zoals ik doe ben je blij dat je af en toe wat power bij kunt geven.. 350gram trust lijkt mij voldoende..
 
Ja, je kan een langer asje doen, maar.. (even afgaande op de tekening van de voorgestelde motor) ik vraag me af of zo'n klein motortje netjes in balans blijft met een 3x zo lange as.

Qua aandrijving zou ik om gewicht te besparen juist niet te veel overbemeten gaan, alles meer dan 1:1 is in theorie oneindige verticals en dat is simpelweg niet nodig (en onnodig zwaar). Ik heb jaren terug de Sig Antoinette gevlogen, dat ging ook echt stapvoets, met een zuchtje wind kroop ie vooruit. Geen slats, flaps of wat dan ook, gewoon een flink hol profiel, super licht gebouwd en met een kleine borstelmotor met vertraging (7:1) en een grote slow fly prop, ook rond of onder de 250 gram en bijna 1 meter 20 span. Echt heerlijk rondtuffen op een mooie zomeravond! Ik heb normaal liever ook wat reserves hoor, maar vraag me hier af of het nodig is (al is _echt_ stol ook gewoon veel power om kort weg te kunnen komen natuurlijk).
 
Ja, je kan een langer asje doen, maar.. (even afgaande op de tekening van de voorgestelde motor) ik vraag me af of zo'n klein motortje netjes in balans blijft met een 3x zo lange as.

Qua aandrijving zou ik om gewicht te besparen juist niet te veel overbemeten gaan, alles meer dan 1:1 is in theorie oneindige verticals en dat is simpelweg niet nodig (en onnodig zwaar). Ik heb jaren terug de Sig Antoinette gevlogen, dat ging ook echt stapvoets, met een zuchtje wind kroop ie vooruit. Geen slats, flaps of wat dan ook, gewoon een flink hol profiel, super licht gebouwd en met een kleine borstelmotor met vertraging (7:1) en een grote slow fly prop, ook rond of onder de 250 gram en bijna 1 meter 20 span. Echt heerlijk rondtuffen op een mooie zomeravond! Ik heb normaal liever ook wat reserves hoor, maar vraag me hier af of het nodig is (al is _echt_ stol ook gewoon veel power om kort weg te kunnen komen natuurlijk).


Nee niet 3x zo lang natuurlijk, Maar als de motor as te kort is om een prop adapter te accepteren na het doorschuiven. Dan een langere as die 2a3mm langer is( normale lengte van een as).

Bevestiging met elastiek gaat voor vibraties zorgen. En het ziet er verschrikkelijk uit. Leuk voor een vliegende foam plaat.

Op zo een kist hoort een nette aluminium adapter
 
Laatst bewerkt:
Net als bij de Zlin Savage Bobber dient de tekening als basis maar wordt het model scratchbuilt op eigen inzicht.
Ik ga dit tussendoor bouwen (ben ook met m`n Chipmunk bezig) dus het zal niet zo snel gaan als bij <250.

Uiteindelijk wordt het dus gewoon een mooi schaalmodel, met details en alles.

Daar horen inderdaad geen elastieken, oranje propellors en dat soort lelijkheid bij.

upload_2021-8-7_18-15-8.png



Volgens mij kan dat motortje nog wel een paar mm naar voren: motorkap dunner maken!

Succes!


jan.
 
.
Dank voor de leuke en informatieve reacties heren!
Ik neem alle opmerkingen mee in het uiteindelijke besluit voor motorisering.
Jurgen, dank voor het uitzoekwerk en 'passen' van de motor :thumbsup:

.
Update:
De staartvlakken opgezet over de bouwtekening.
Iets anders qua opbouw en geen dichte ingedekte balsa stukken, maar geheel open constructie:

full


Het landingsgestel afgewerkt met balsa.
Een paar haakse en parallelle stiftlijnen op de tekening gezet om de vleugelribben op uit te lijnen:

full


De bovenzijde van de vleugelfairings ingedekt met 1.5mm balsa.
De onderzijde van de fairings en motorkap zijn nog open zodat ik daar voor de inbouw van de electronica nog eenvoudig bij kan:

full


Romp en staartvlakken bijna ruwbouw klaar:

full


full


Het gewicht van de onbeklede staartvlakken is 8.7 gram totaal:

full


Even voor wat foto`s de staartvlakken met spelden vastgezet.
Spanwijdte van het stabilo met hoogteroeren is 41cm:

full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
Begin gemaakt met de vleugels.
Ik gebruik hier de bouwtekening alleen voor de outlines.
De originele tekening is voor een kistje met alleen richtings- en hoogteroerbesturing (geen ailerons en flaps).
De constructie ga ik lichter en meer schaal maken, inclusief ailerons, flaps en slats.
Hieronder een eerste aanzet van mijn idee t.o.v. wat er op tekening staat en daaronder een triplex malletje voor de vleugelribben:

full


Overzetten op balsa en uitsnijden, 32 vleugelribben in totaal:

full


...wat bijschuren en vijlen:

full


...en 32 identieke vleugelribben:

full


Verder met de opzet van de vleugelhelften

Groeten, Ramses
.
 
Wow jij maakt er echt een museumstuk van, dat landingsgestel :worship:. Je had het natuurlijk voor gewicht prima zo kunnen laten (ijzerdraad), maar het voegt zo ongelofelijk veel toe (en zal het verschil uiteindelijk niet maken in het gewicht denk ik). Je maakt je er in ieder geval niet makkelijk vanaf, prachtig! Erg benieuwd naar je vleugel.
 
.
Dank heren :)

Als ik bovenstaande foto,s zie sluit ik me hier helemaal bij aan..

Het wordt ook een aluminium prop adapter en zwarte prop :thumbsup:
Desnoods spuit ik `m zwart (proptipjes moeten toch ook al geel gemaakt worden ;)).

Al een idee van welke sevo's?

Waarschijnlijk 3 tot 5 gram servo`s, nog geen idee welke specifiek.
Zit te denken aan vier 3 gram servo`s voor ailerons en flaps en twee 5 gram servo`s voor hoogte en richting.
Maar sta open voor elk advies/ervaring voordat ik een keuze hierin maak.

Ik wil eerst de kist ruwbouw klaar hebben om te kijken wat de mogelijkheden zijn t.o.v. het dan bereikte 'lege' vliegtuig gewicht.

Erg benieuwd naar je vleugel.

Komt ie... :D

.
Update

Begonnen met het opzetten van de vleugelhelften.
Eerst de vier 3x3mm balsa liggers op de bouwplank met spelden vastgezet en de ribben klaar gelegd:

full


De 1.5mm balsa ribben op de liggers gelijmd en de vier bovenliggende liggers daar weer bovenin gelijmd:

full


Op deze foto kan je zien wat de bedoeling van de vleugel achterlijst wordt:

full


Van 5mm balsa een voorlijst in vorm gesneden en vastgelijmd aan de ribben.
De voorste bovenste ligger ligt 1.5mm dieper en voor die ligger is het profiel 1.5mm lager.
Daar komt straks de enige indekking van de vleugels op/in te liggen:

full


De 1.5mm balsa indekking van de vleugel neuslijst uitgesneden en gepast.
Deze is overmaats verlijmd, er gaat aan de voorzijde nog wat vanaf:

full


Daarna van 1mm dik balsa 28 stukjes webbing gesneden:

full


...en verlijmd tegen de hoofdliggers:

full


Alles in de vleugelconstructie is tot nu toe van balsa, ik ben benieuwd naar het gewicht!
Maar ik laat eerst deze helften een nachtje zo drogen, haal ze morgen van de bouwtafel.

Eens bedenken hoe ik de slats ga maken...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
full



Als ik me dit zo bekijk worden je flaps en ailerons (zeker) ook aardige schuurdeuren...... Dit moet toch langzaam vliegen... Nu ben ik toch echt benieuwd..

Is die indekking origineel van tekening , of heb jij deze toegevoegd?
 
Zou het maken van een D-box, dus ook het onderste voorste deel van de vleugel (met 1.5mm balsa) indekken een niet veel stevigere, i.e. een vleugel met een grotere torsiestijfheid opleveren?

Aan de andere kant, de vleugel is een semicantilever versie dus misschien niet nodig om een D-box te maken?

Clear skies, Jurgen
 
Laatst bewerkt:
Back
Top