Toch worden de trommels van hijskranen meestal met planetaire reductoren aangedreven. Ik ken wormwiel reductors eigenlijk alleen bij liften en hand aangedreven lieren en puur omdat deze zelfremmerd zijn.
Als je een beetje doorrijdt op de baan, dan lijkt het mij wel fijn dat bij een kleine stuurcorrectie de wielen meteen meesturen en niet te veel naijlen, maar goed, ik ben geen chauffeur.
Hallo Stefan,
Tja, het is maar hoe je het bekijkt.
Als invalchauffeur wil ik wel graag dat de Volvo trekker/truck direct reageert op mijn stuurbewegingen. 1:1 situatie.
Wat de de Goldhofer 5 bij 3 dieplader betreft, die reageert iets later op de stuurbewegingen van de Volvo trekker.
Hoe langer de combinatie, hoe later de stuurbewegingen van het achterdek reageren.
Als ik zware brede grondverzetmachines vervoer, stuur ik het achterdek meestal handmatig met de afstandsbediening, omdat ik ook regelmatig moet tegensturen om door een bocht of om een rotonde heen te kunnen rijden.
Soms moet ik het achterdek eerder in of uitsturen dan de trekker zelf, dit hangt af van de situatie bij moeilijke smalle doorgangen, enz.
Of heen en weer moet steken om door een haakse bocht te komen, gebruik ik altijd de afstandbediening om het achterdek te besturen.
De 3 assige interdolly wordt bestuurd door de kingpin besturing. (stuurwig)
En ja, vaak moet ik manoeuvreren op aanwijzing van de transportbegeleiders en constant op het beeldscherm kijken om het rij/ manoeuvreergedrag te volgen.
Op de Volvo trekker zitten 4 camera's en op de Goldhofer dieplader zitten maar liefst 8 camera's.
De camera's zijn hele mooie hulpmiddelen om zo veilig mogelijk te rijden, maar toch moet ik op een rit toch nog diverse malen uitstappen om zelf de situatie in ogenschouw te nemen, soms wel 20 keer per rit.
En ja, ik rij al meer dan 50 jaar als (inval) chauffeur op Zwaartransport voertuigen, dus speelt de ervaring ook wel een beetje mee, om in te schatten hoe je in een bepaalde situatie moet handelen.
Vroeger waren er geen camera's en moest. je rijden en vertrouwen op de buitenspiegels met aan de rechterkant een grote dode hoek.
Vroeger waren er ook geen transportbegeleiders/transport begeleidingsvoertuigen.
Vroeger werd je in moeilijke situaties, kruispunten , in de steden en in de dorpen begeleid door de Politie.
Dit gebeurd nu nog in extreme situaties, dat er Politie begeleiding aanwezig is. Tegenwoordig is het verplicht in Duitsland dat er 2 Transport begeleidingsvoertuigen aanwezig zijn.
Soms laat ik de Goldhofer dieplader in de hondengang rijden op smalle wegen, of op de snelweg het achterdek over de vluchtstrook te laten lopen, als er een brede zware machine opstaat, om de tegenliggers of de inhalende voertuigen de gelegenheid te geven om veilig te kunnen passeren, zonder dat ze in het donker tegen de brede machine rijden/knallen.
In de hondengang rijden is in Duitsland verboden , ik heb hier al eens dikke boete voor gehad van 800,= Euro
In Duitsland zijn ze niet mis met de hoogte van de boetes.
Als je met een bakwagen met aanhangwagen rijd. wil je graag dat de aanhangwagen in het spoor van de bakwagen volgt.
Met een trekker met een 3 assige trailer zal de trailer altijd nalopen en niet precies het spoor van de trekker volgen in de bochten naar links en rechts.
Als je met een trekker rijd, met daar achter een trailer met gestuurde assen, is het stuurgedrag weer geheel anders, om maar niet te spreken van een LZV.
Dus Stefan, het rijden en sturen is per voertuig heel verschillend.
Wat het stuursysteem betreft :
Ga ik eerst onderzoeken of het mogelijk is om het stuursysteem te voorzien van conische/kegel tandwielen.
Ik wil dat ik met mijn Volvo trekker met de Goldhofer dieplader (1:14) de zelfde stuurbewegingen kan maken, als bij de 1:1 combinatie.
Hierdoor heb ik de lat voor mij zelf behoorlijk hoog gelegd.
Uberhaubt heb ik de lat behoorlijk hoog gelegd, wat betreft de bouw van de Goldhofer dieplader (1:14)