Frsky / Biglift Ontvangstprobleem

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door lexvant, 11 feb 2022.

  1. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Beste allen,

    Ik weet niet of dit topic helemaal de juiste plek voor mijn vraag is, maar hier zitten wel de kenners dus toch maar hier geplaatst. Recentelijk ben ik over gestapt van Spektrum naar FrSky. Ik heb de X20 aangeschaft en een handjevol ontvangers om in mijn huidige modellen te kunnen bouwen. De zender bevalt mij goed, hoewel het wel even wennen is. Ik loop nu echter tegen het volgende vreemde probleem aan:
    In mijn Big Lift heb ik een SR8 Pro gezet. Firmware updates gedaan (zender en ontvanger), alles ingesteld/afgesteld (stabilisatie uit), range check gedaan (was in orde) en ermee gevlogen. Dit ging allemaal prima. Echter, na een aantal vluchten begon ik ineens af en toe RSSI low en RSSI critical meldingen te horen via de zender. Direct geland en gekeken of ik een probleem kon vinden. Dit was niet het geval. Nog een vluchtje gemaakt waarbij de RSSI low en RSSI critical meldingen alleen maar erger werden. Weer veilig geland en op onderzoek uit. De RSSI blijkt niet hoger dan 60 dB te komen terwijl ik met de zender naast het toestel sta en kakt al heel snel in wanneer ik ervan wegloop. Dit was tijdens het inbouwen en de range check zeker weten niet zo. Ik heb geprobeerd de ontvanger opnieuw te resetten, registeren en binden, zonder resultaat. Ook met de ontvanger op de werkbank, niets aangesloten behalve de accu, komt hij nauwelijks boven de 60 dB uit. Ik ging er vanuit dat de ontvanger defect was en heb mail contact gehad met Engel die aangaven dat de "front end" (geen idee wat dat is) waarschijnlijk defect is en dat ik de ontvanger terug kon sturen. Hier was ik nog niet aan toe gekomen.

    Ik had twee SR8 Pro's aangeschaft, dus ik heb de andere op de werkbank gecheckt (RSSi: 100 dB) en daarna in de Big Lift gebouwd om er vandaag weer mee te gaan vliegen. De eerste vluchten gingen weer prima, maar na een tijdje vliegen kreeg ik toch weer RSSI low en RSSI critical waarschuwingen?! Snel weer geland en het signaal naast het toestel komt nauwelijks hoger dan 65 dB, zelfde probleem als met de vorige SR8 Pro?!

    Eerst dacht ik dat het RSSI signaal wat mijn zender weergaf op één of andere manier onjuist was. Oftewel, de zender denkt dat de verbinding slechter is dan in werkelijkheid. Vervolgens allerlei tests op de grond gedaan. Bij de range check komen de waarschuwingen al na een meter of 5 a 10, na 20 a 25 meter bewegen de servo's niet meer. Daarna de afstand gemeten zonder range check. Na een meter of 50 begon ik de eerste meldingen te krijgen en na een meter of 130 was het signaal helemaal weg... De waarde die de X20 weergeeft lijkt dus wel te kloppen.

    Het lijkt mij sterk dat ik twee defecte ontvangers heb en beiden gaven tijdens het inbouwen geen problemen, deze traden op tijdens de eerste vluchten. Doe ik iets verkeerd of is er iets in de setup van de Big Lift wat dit veroorzaakt? Heeft iemand een idee wat hier gaande kan zijn?

    Zie hieronder een schets van de setup in de Big Lift:
    setup.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • setup.jpg
      setup.jpg
      Bestandsgrootte:
      37,2 KB
      Weergaven:
      123
    • setup.jpg
      setup.jpg
      Bestandsgrootte:
      37,2 KB
      Weergaven:
      132
  2. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Even een eerste check, staat in RF menu, de 2.4ghz antenne op intern of extern?
    Deze moet standaard op Internal staan.

    upload_2022-2-11_17-49-11.png
     
  3. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Deze staat inderdaad op Internal.
     
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Lex,

    Wil vroeg me even naar je post te kijken.
    Ik had al via via gehoord dat je problemen had met reikwijdte.
    Heb je de zender ooit open gehad?
    Het eerste dat in mij opkomt is dat je antennekabel in je zender los zit.
    Toen ik de zender openmaakte liet ook meteen het antennekabeltje los.
    Je kan dat er zo weer opklikken maar ik zou het daarna wel even borgen met hotglue of een drupje 5 min epoxy.

    Kijk eerst even daar naar, dan gaan we verder.

    Ik neem eigenlijk aan dat je alles geupdate hebt, dus SD card, Flash, Firmware en TD firmware....
    En ook je ontvanger naar de laatste versie Firmware...

    Gert Jan
     
  5. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Is wel een goeie, alleen dat betreft dan 900mhz.
     
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb mijn nieuwste zender even opengetrokken en ook hier, antennekabel los.
    En inderdaad, het is de 900 MHz antenne.
    Waarom meneer Frsky er niet even een 5cm langer kabeltje aan maakt is me een raadsel.
    En je ziet op de 2e foto duidelijk de ext antenne en de int antenne aansluitingen.
    Kijk aan de rechterkant even of de int antenne aansluiting wel goed zit, dat is de 2,4 GHz antenne.
    Loop het in ieder geval even na.
    Foto van de binnenkant.

    CIMG4898.JPG

    CIMG4899.JPG



    GJ
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2022
  7. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik hoor net van Wil dat je een accumeter hebt die in het rood slaat als je aan de roeren zit.
    Dus dan is je accu niet goed of er is een contact niet OK.
    Alle stekkers even nalopen, schakelaar nalopen, accu vervangen.
    En anders alle servo's even loshalen en dan 1 voor 1 weer insteken.
    Denk dat het dan geen probleem met de zender/ontvanger is maar gewoon een spanningdip.

    GJ
     
  8. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Hoi Gert Jan,

    Ik heb de achterkant inderdaad open gehad en daarbij was de 900 mhz antenne lost gekomen. Deze heb ik weer vastgezet, de andere antennes zaten nog goed. Ik kwam er met het dichtmaken wel achter dat een van de draadjes van de zender accu een beetje beschadigd is tijdens het schroeven, beetje onhandig. Heb hier isolatietape omheen gedraaid dus zou geen problemen moeten geven.

    Voor wat betreft het updaten van de firmware, ik heb de zender en ontvanger geupdate naar de toen meest recente versie toen ik het spul ontving, dus ongeveer een maand geleden.
     
  9. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Klopt, dat kwam doordat mijn bec op 5v stond. Ik heb die op 6v gezet en toen bleef de meter strak groen, ook onder belasting van de servo’s.
     
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar dan nog... als een BEC inzakt bij zo'n kleine belasting is er iets niet OK.
    Zelfs al zou ie op 5V staan dan zal ie bij aanraken of bewegen van de roeren hooguit een tiende Volt zakken.
    Dan mag de spanningindicator amper iets doen.
    Dus accu vervangen, en alle connectors nalopen.
    Je moet de roeren echt tegen kunnen houden zonder dat er iets gebeurd.

    GJ
     
  11. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Wat ik eerder zei, dat hij nu strakgroen blijft klopt niet. Er zit namelijk een schuifje op de sensor waarmee je tussen 4.8 en 6v wisselt. Dat had ik nog niet verstelt nadat ik de bec spanning had aangepast. Tijdens de beweging van de servo’s schiet deze altijd even richting rood, tot de servo’s weer stil staan. Met de hand de servo hevel manipuleren heeft maar een klein beetje effect. Hij doet dit altijd, ongeacht welke accu je aansluit. Ik heb ook nog getest om de bec uit het circuit te halen en een NiMH pakje direct op de ontvanger te zetten. Dan gebeurt hetzelfde. Ik weet niet wat de onderwaarde van de deze sensor is. Anyway, ik denk niet dat het met het bereik probleem te maken heeft.

    Het is deze sensor:
    https://hobbyking.com/nl_nl/led-rec...ID=5974&indexName=hbk_live_products_analytics
     
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat het wel met dit te maken heeft.
    Denk ook dat dat het probleem was met je Spektrum.
    Heb je een multimeter?
    Zet die eens op de accu en kijk of ie terugvalt in spanning.
    Mooier is een stroomsensor, of de multimeter ertussen en dan de stroom meten.
    Als ie op 4,8 Volt staat dan is ie zogenaamd een NiMh pakje.
    De accu spanningmeters die ik ken (en ik heb net nog even getest, blijven groen tot ongeveer 4,5 Volt.
    Daarna gaat ie naar oranje en pas bij 4 Volt duikt ie in het rood.
    En je ontvanger raakt in de stress bij 3,7 Volt.
    Je krijgt dan brown outs, verlies in ontvangst de ontvanger gaat dan kortstondig on hold.
    En bij een brandstofkist staat alles te trillen, dus de servo's staan steeds te corrigeren.
    Ik vermoed ergens een aansluiting die niet helemaal tof is, of een enorm veel stroom trekkende servo.
    Ik wil best even kijken maar ik kan alleen maandagmiddag of dinsdag en dan moet jij werken hoorde ik al.

    GJ
     
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.729
    Locatie:
    Krabbendijke
    Kan ook zijn dat de accu wel goed blijft, maar dat er onderweg een slechte verbinding, schakelaar of dun draadje zit waardoor de spanning wegvalt bij belasting.

    Groeten,

    Arie
     
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, je moet echt alles even loshalen en controleren.
    Schakelaar, connectors.
    Helemaal bij brandstof, die vette zooi gaat echt overal zitten.
    Dus alles uit de ontvanger en dan stuk voor stuk alles weer aansluiten en dan kijken waar het fout gaat.
    Liefst dan met de zender in Rangecheck en dan het model op een flinke afstand.
    Als je met 2 man bent is dat makkelijker.


    GJ
     
  15. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Ik hoop vandaag tijd te hebben jullie adviezen na te lopen. Ben inderdaad benieuwd of de multimeter de spannings drops bevestigt.
     
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou alles loshalen en dan stuk voor stuk alles testen.
    Dat is de enige methode om fouten te zoeken.
    Dus eerst de accu alleen op de ontvanger en daar dan 1 servo op.
    Dan een rangecheck.
    Daarna de 2e servo erbij, etc etc.

    Big Lift heeft maar 4 of 5 servo's en dat kunnen gewoon 3 kilo servootjes zijn dus heel veel stroom zou het niet mogen trekken.
    Als je met de knuppels roert op de grond mag de spanning absoluut niet inkakken.
    Kan ook nog zijn dat er een roer zwaar loopt, maar daar kom je dan ook op bovenstaande manier achter.

    GJ
     
  17. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Met pielen is een van de antennes losgekomen van de ontvanger dus terugsturen kan ik nu ook wel vergeten.

    Ik heb de ontvanger eruit gehaald en op de werkbank getest hoeveel de spanning inzakt onder belasting. Dus accu > y kabel sensor en ontvanger en één servo aangesloten. Met een 4,8v NiMH pakje is de onbelaste spanning 5,19 en zakt naar 4,5. De sensor gaat wel in het rood hierbij.

    Ook getest met een 2s lipo: onbelast 7,96 en belast 7,6v.


    De RSSI is overigens niet veranderd, nog steeds rond de 65.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2022
  18. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat de ontvanger wel te repareren is.
    Misschien naar Jan @Corrien sturen?

    Ik vind dat de spanning behoorlijk inzakt.
    Of de servo verbruikt enorm, of er zit ergens een overgangsweerstand, of beide accu's zijn niet goed.

    Ik heb even getest met een model met 4 servo's.
    Zie filmpje.
    Het zakt amper in, dit is normaal, 0,5 Volt zakken bij een NiMh en 0,36 bij een lipo is veel te veel.
    En mijn RSSI is op 2 meter afstand 100 dB, als ik mijn handen om de ontvangerantenne hou dan zakt ie naar 97-98, ook dat is normaal.

    Probleem zit ergens in je voeding en dat RSSI verhaal zou wel eens de ontvanger kunnen zijn, een antenne valt er niet zomaar vanaf.

    Ik heb eventueel wel een ontvanger te leen voor je, een Archer R6.
    Ik heb er een partij ingekocht dus als je wil testen kan ik die wel bij Wil afgooien.

    Filmpje!!!




    GJ
     
  19. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Wellicht dat het met de kou te maken heeft? Za de accu’s eens binnen leggen zodat ze op kamertemperatuur komen.
     
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij deze belastingen mag dat niks uitmaken.
    Pas vanaf 10C zal je merken dat ie een lagere spanning levert.
    En NiMh is minder gevoelig voor kou.
    Misschien even een apart topic maken bij vliegtuigen want dit is niet Frsky of Tandem specifiek.

    GJ
     

Deel Deze Pagina