Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

  1. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er goed uit Leo, we gaan het zien hoe het verder gaat ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  2. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ziet er idd goed uit, echter met 4 tandwieltjes gaat dit niet werken, omdat de assen dan niet meer van hoek kunnen veranderen. Met 3 gaat dit wel, is alleen de vraag is dan of die messing tandwieltjes het koppel wel aan kunnen. Of idd een planetaire reductie onder in de cilinder maken, om het koppel te verlagen. persoonlijk had ik de spindels iets dikker genomen, omdat deze de hele giek dragen en de schade en evt. persoonlijk letsel behoorlijk groot kan zijn als de draad uit de moeren gestript/ gesleten is.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  3. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Mitchell dank je voor het compliment, je hebt wel een punt voor wat betreft in het in elkaar grijpen van de tandwielen:koud: de de cilinder hoek is bij volledig verticale mast minder dan 90 graden dus de aandrijving moet meer naar beneden gebracht worden. Ik wil zo min mogelijk uitwendig aandrijvingen zien van daar dat ik alles zoveel mogelijk inbouw. (Zie de tekening.)
    Marcel dank je voor het compliment, het direct aandrijven van de schroefspindel vraagt inderdaad veel van de overbrenging en ik ben nog aan het bekijken of er ruimte in de cilinder te creëren is voor een planetaire vertraging maar ik wil wel binnen de maten blijven van 1:16 en het origineel.
    Stefan dank je voor het compliment, het lijkt licht een 6mm draadspindel maar als je strestest zou doen denk dat het wel meevalt voordat deze het begeeft, maar we houden in de gaten, en het wordt een bewegend model waar ik geen eisen stel aan de capaciteit wat deze kan hijsen. Je opmerking over dat deze tandwielen zo niet zouden werken ben ik niet met je eens!:koud: Als je bij een aangedreven achteras met differentieel de aandrijfas blokkeert en je gaat aan een wiel draaien dan gaat het andere wiel de ander kant opdraaien en zo werkt het ook bij mijn ontwerp.;) De sataliet tandwielen zijn bij mij de tussen tandwielen.
    Charlotte dank je voor het compliment.:friends:

    Snap2.jpg
    Hier zie je dat de hoek van de cilinder binnen de 90 graden gaat en dan kan je inderdaad niet de aandrijving horizontaal uitvoeren dan grijpen de tanden in elkaar.


    cilinder slag.jpg
    Om de volledige slag te kunnen maken en dan nog een vertraging er in te bouwen zal je concessies moeten doen, als de cilinder geheel is uitgeschoven dan zit de ram nog maar 50mm in de cilinderbuis.

    Groet Leo.
     
    P Voogt en Tug.NL vinden dit leuk.
  4. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    6mm is voor mijn gevoel wel heel erg dun. Qua knikken kan het misschien wel meevallen, maar hoe lang gaat de moer mee als je er zoveel druk op hebt staan en dan tig keer op en neer gaat draaien. Omdat je ook met de veiligheid van omstanders zit (beurzen) had ik minimaal voor 12mm of 15mm spindels gekozen. Het is maar een advies he.

    Ik bedoel met draaien dat je met 2 sattelietwielen niet meer de hoek tussen de assen van de zonnenwielen kan veranderen. Dus als je de cilinder bijv. horizontaal legt en dan de satelietwielen monteert de cilinder niet meer verticaal krijgt. Bij een Diff. veranderen de hoek van de assen ook niet. Het aantal tanden tussen de ingrijpingen van de zonnewielen aan de bovenzijde van de satelietwielen wordt minder als je cilinder omhoog draait, maar dit niet kan als je 2 satelietwielen gebruikt. Probeer maar eens uit, dit is echt zo. Daarnaast moet je bij beide cilinders het sateliewiel aan dezelfde kant hebben (links of rechts), anders krijg je een tegengestelde hoekfout waardoor de ene spindel bij horizontaal naar verticaal 180graden achterloopt.
    Je zou ook nog voor een dubbele kruiskoppeling kunnen kiezen, maar dat wordt wel wat krap met de ruimte.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2022
    Leo Broers en CobaltBlue vinden dit leuk.
  5. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    346
    Locatie:
    dordrecht
    Leo,
    Mijn doel was op het forum even wat informatie mogelijk in te winnen voor mijn eigen (toekomstige) project,
    ondertussen ben ik minimaal 3 uur verder en heb ik verbazingwekkend zitten kijken naar de ongekende vakmanschap om dit project te bouwen.
    Dit is zeker een project om te volgen het ziet er geweldig uit!

    - Swen
     
    vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.
  6. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Stefan Je hebt inderdaad gelijk,:koud: zolang de aandrijving in een stand staat heb je een prima overbrenging, alleen al ga je de hoek van de in- en uitgaande as veranderen t.o.v. de sattaliet tandwielen dan blokkeert het tweede sattaliet tandwiel de beweging.:(
    Ik ga maar opnieuw naar de tekentafel, ik maak het me zelf te moeilijk, ik denk er nu over de aandrijving van de schroefspindels met een as uit te voeren die door het onderste draaipunt van de cilinders loopt zodat je altijd gelijkloop hebt. De aandrijving van die as is dan eenvoudiger naar de motorruimte te halen waar ik de motor wil onderbrengen samen met de zwenkmotor. In ieder geval bedankt voor het meedenken.:thumbsup:
    Swen dank je voor de lovende woorden, veel succes met je project en veel lees plezier.

    Groet Leo
     
    vGenLheftruck_Maarten en Johannes59 vinden dit leuk.
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Je bedoeld door het oog van de cilinder? dus je koppelt dan beide cilinders met een as door het onderste draaipunten? Let er dan wel zoals ik eerder vermeld had, dat je de kegelwielen op deze as aan dezelfde zijde houd dus niet beide aan de binnenkant van de cilinders, maar eentje aan de binnenkant en de ander aan de buitenkant. Ofwel beide links van de kraan, of beide rechts.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  8. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Inderdaad Stefan het onderste scharnierpunt van de cilinders gebruik ik dan om de aandrijfas door te voeren en met kegeltandwielen direct of indirect de schroefspindels aan te drijven. Als je de tandwielen niet beide links of rechts zou plaatsen gaat de cilinders tegengesteld omlaag en omhoog, je gebruikt tweemaal rechtse schroefdraad dan moeten de tandwielen aan dezelfde kant gemonteerd worden.
    Groet Leo.
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
    Leo, met je "nieuwe" voorstel maak je gebruik van slechts 1 set kegeltandwielen; als dat sterk genoeg is, dan kan je ook in je originele opstelling 1 tandwiel per cilinder gebruiken, want de krachten zijn gelijk.
    Ik had wel mijn twijfels bij je materiaal keuze: stalen tandwielen zijn natuurlijk veel sterker, en kun je eventueel oppervlakte harden of cementeren als je bang bent voor teveel slijtage.
    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.
  10. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Leo Broers vindt dit leuk.
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
    Inderdaad, die spiraal vertanding maakt het veel rustiger, en ook stiller.
    Mooie ruime keuze daar William, wel een prijskaartje er aan.
    Cor
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  12. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ja Maedler is onze huisleverancier op werk, helaas ook één van de weinige met zo’n assortiment.
    Zou niet weten waar ik het anders vandaan moet halen en ik zit midden in The Business zeg maar.
    Voor professionele toepassingen ga je ook niet op Ali bestellen, de prijs nemen we dan maar voor lief.

    Bestellingen lopen ook altijd via Technisch Bureau Koppe in Wassenaar, waarom je niet rechtstreeks kan bestellen weet ik niet. Als je dat wel doet krijg je keurig een bevestiging van Koppe:frustie:

    Voor Leo zijn kraan zou ik hier overigens niet op bezuinigen, het is een kritisch component, één keer doorbijten dan maar, het project is er ook wel naar moet ik zeggen.
     
  13. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ik heb voor de draaikrans van mijn 30tons graafmachine geharde tandwielen van een diff. gebruikt. Gewoon een reserve setje bestellen van een 1:10, 1:8 of 1:5 race auto, net welke grote je nodig hebt. in 1 setje zitten minimaal 4 tandwieltjes dus heb je genoeg aan. Bij alie kosten die dingen bijna niks

    20181219_193435.jpg
     
  14. graafie68

    graafie68

    Lid geworden:
    5 dec 2011
    Berichten:
    159
    Locatie:
    vlaardingen
    ik ben toch zo blij met het slechte weer en donkere avonden.
    Wordt weer echt modelbouwkunst weer, zomer voorbij, weer nieuwe ideeën opgedaan.
    genoeg ontspanning en rust in de vingers na de zomervakantie.

    Dus kom maar op met de updates:wave:wave:wave:wave:wave:wave:wave
     
  15. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Na enkele weken de natuur en cultuur in een ander land hebben kunnen bewonderen is het weer tijd voor het model bouwproject, je hebt gelijk Graafie met de donkere dagen in aantocht is het weer tijd voor de hobby.
    William dank je voor het advies, het zijn mooie tandwielen maar even te groot voor inbouw.
    Stefan ook dank voor je advies, dat zijn inderdaad goed bruikbare tandwieltjes. Knap stuk werk wat je op de foto laat zien :thumbsup:.

    Inmiddels al wat onderdelen binnengekregen voor de spindel aandrijving van de hoofdcilinders.



    Cilinder versie 2.jpg
    Dit is het nieuwe ontwerp voor de aandrijving van de spindel, het is wel weer vechten met de ruimte om alles in te bouwen.
    Er komt nu een planetair tanwielkastje tussen de ingaande as en de schroefspindel.


    20220930_195747.jpg
    De nieuwe onderdelen en ook de messing tandwielen vervangen voor stalen tandwielen. Er komt ook nog een druklager tussen de schroefspindel en de vertragingskast.

    Wordt vervolgd
    Groet Leo.
     
    Demaic, vGenLheftruck_Maarten, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Leo,

    Ik snap er niet veel van maar vind het razend knap wat jij allemaal bouwt
    Een diepe buiging voor wat jij allemaal maakt :worship:

    Grt Albert :bye:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  17. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Dank je Albert voor het compliment.
    In de tekening staan twee moeren ( blauw gedeelte in de cilinder) dat klopt teken technisch niet maar dat heb ik er zo ingezet om te kijken met een slag van 212 mm hoeveel de cilinder nog in de buiten mantel steekt (32.64mm)
    Het rode object is de vertragingkast ( 4.6 :1 ) in de cilinder zodat de ingaand as meer omwentelingen moet maken en minder zwaar wordt belast.
    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2022
    Johannes59 en Alberto vinden dit leuk.
  18. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    346
    Locatie:
    dordrecht
    lekker bezig kan niet wachten op de updates leo!
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  19. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Verder met de cilinders van de hoofdmast.



    20221004_173308.png
    Het onderdeksel waar pas gleuven voor de oren van het draaipunt en twee kleine oortjes voor de lift cilinder van de hoofdcilinder worden gefreesd.
    Het plan was het onderdeel uit een blok aluminium te halen maar ik kreeg het niet voor elkaar om zes zijden te bewerken en dan nog in te spannen,
    dus maar uit losse onderdelen samengesteld.


    20221005_114908.png
    De oren voor de ingaande tandwielen en het onder draaipunt van de hoofdcilinder.

    20221005_121850.png
    De kleine oortjes voor de hefcilinder onder aan de bodemplaat komen.


    20221005_151354.png
    De onderdeksels gesoldeerd en gereed voor montage.


    20221006_154122.png
    Alle onderdelen voor de ingaande as van het tandwielkastje, ook nog een extra lager in het deksel van de tandwielkast gemonteerd.

    20221007_145316.png
    Het geheel montage klaar voor het afmonteren van de cilinders van de hoofdmast.


    20221007_151659.png
    En zo gaat het er uitzien als ze op de onderwagen worden gemonteerd.
    Nog even met de accuboor machine de cilinder in en uit geschoven en ik kan zeggen ik ben zeer tevreden met het resultaat.


    20221007_151755.png



    20221007_151813.png
    Nu deze maten bekend zijn kan de bodemplaat worden getekend met de nodige draaipunten voor de supertstructure.


    20221007_151943.png
    Hierbij nog een overzicht plaatje zoals het er nu bijstaat.

    Wordt vervolgd
    Groet Leo
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2022
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
    Het lijkt , zo te zien dat je flenslagers hebt gebruikt in de oren van de cilinder barrel; als dat klopt, waarom heb je dan de flenzen aan de buitenkant? Want de reactiekracht van het kegelwiel wil het lager naar buiten drukken. Of vertrouw je gewoon op de perspassing cq. de verlijming van het lager?
    Nog een vraag: in de eerste foto, blaasje daar de spanen weg met perslucht, want het lijkt niet dat je vloeistof gebruikt hier. Hoeft ook niet met messing.
    Geweldige bijdrage weer deze maal, een prachtige oplossing voor dit complexe systeem, ik heb nooit eerder zo'n cilinder aandrijving gezien in de modelbouw!
    Cor
     

Deel Deze Pagina