Dat systeem heb ik ook wel toegepast in mijn reeds gebouwde BR 23 op 3,5 inch. maar dit had geen enkel effect. Klopt ook wel, wat de verse stoom wordt niet direct verhit door het vuur maar indirect door de omliggende buis. Beter is dus van voren met een dunwandige rvs buis door het midden van de vlambuis in de vuurhaard en met een keer-stuk direct terug naar voren. rene
De verse stoom in de buitenste buis kan mogelijk iets verbetering geven? Zo komt hij toch rechtstreeks in contact met het vuur in de vuurkist en heeft de grootste oppervlakte. T 'zal allemaal niet zo veel uitmaken , bij een 3.5 loc een keer de oververhitter tijdelijk weggelaten omdat hij stuk was. Resultaat , hij nog niet gerepareerd want ik merk geen verschil. Trouwens nog een nadenkertje , bij kleine installaties waar een olie verdringer is geplaatst, maakt men ook dikwijls gebruik van een oververhitter. Als er olie komt werkt de oververhitter niet en als die werkt kan er geen olie komen want de stoom kan niet condenceren. Het oliepotje voor de verhitter geeft verbrande olie. Dirk
Om hierop terug te komen. Roundhouse gasgestookte 45 mm (spoor G) loks hebben dus de stoomregelaar achter op de ketel zitten. Deze ketels zijn zeer simpel en hebben een enkele vlambuis die door de hele ketel heenloopt, de brander zit binnen in deze vlambuis en kan dus ook niet snel uitwaaien. De (natte) stoom gaat dan van de stoomkraan eerst door de olieverdringer en daarna met een 3mm RVS leiding door de vlambuis naar voren naar de cilinders. Deze 3 mm leiding is dus een oververhitter (superheater). Roundhouse heeft speciale dunne stoomolie type ISO 220 die tegen de hitte in de oververhitter kan. Normale stoomolie mag niet in een Roundhouse! Mijn kolengestookte Riverdale heeft 2 vlampijpen maar geen oververhitter, die krijgt dus normale dikke ISO 460 stoomolie. Willem
Ziet er goed uit, maar weet je al waar de exhaust voor de afgewerkte stoom komt? Heb je een redelijk lange schoorsteen en een goede exhaust dan heb je de blazer weinig nodig. Een goede plaatsing van de exhaust is zeer belangrijk! Groeten Willem
Schaam me ,maar wat is een exhaust ?en waar dient die voor ? Ik heb gelezen dat de afgevoerde stoom via de schoorsteen ging,maar ik kreeg antwoord dat dat niet zo was,en uit het boek word ik ook niet wijzer, ik weet het ff niet meer Gr juki
Hier zie je de exhaust en de blazer (in feite 4 blazers) van mijn kolengesookte lok De ketel is circa 8 liter inhoud, dus wel een maatje groter dan die van jou. De afgewerkte stoom van de cilinders gaat dus door het middelste gat (8mm) de schoorsteen in en maakt dus trek in de schoorsteen. Als de lok stilstaat kan ik door de ringblazer in de schoorsteen blazen, de zijn 4 stuks van 1 mm. Een gasgestookte ketel heeft geen exhaust nodig. Een alcohol gestookte ketel met een alcoholvergasser ook niet. Een alcohol ketel met pitten kan het ook doen zonder exhaust, maar dan heb je het over kleine speelgoed ketels en "pot boilers" zoals bij Wilesco en Mamod. Een kolen gestookte ketel heeft of een hele lange schoorsteen of een exhaust nodig Ik ben bang dat je onderschat hoe lastig het is een klein kolenvuurtje aan de gang te houden.. Het is echt een stuk lastiger dan een alcohol of gasbrander. Er zijn letterlijk boeken geschreven over het ontwerp van modelketels. En een paar jaar geleden heeft in het blad "onder stoom" een hele reeks artikelen gestaan over metingen die bewezen dat die boeken het vaak behoorlijk fout hebben. Ik wil zelf volgend jaar ook een eigen kolen ketel gaan bouwen, maar dan begin ik eerst met kijken hoe goed werkende ketels ontworpen zijn, (onder het motto beter goed gejat dan slecht ontworpen) Ik zie zo al 2 grote fouten in jouw ontwerp. 1) Je maakt dus gebruik van een droge vuurkist, dat gebeurd wel meer bij kleine ketels, maar dan zijn die van dik roodkoper en een vast deel van de ketel. De warmte van de vuurkist gaat dan via geleiding door het rode koper naar het ketelwater. Als jij een goed kolenvuurtje aan de gang krijgt zal je vuurkist letterlijk roodgloeiend heet worden. En die warmte in de wanden van de vuurkist gaat dus niet naar je ketelwater! Volgens eerder genoemde artikelen gaat 50% van de nuttige warmte via de vlampijpen naar het water en 50% via de vuurkist. Bij jouw ketel zal dus maar de helft van de hoeveelheid stoom geproduceerd worden als een standaard ketel. 2) Het vuurrooster in je vuurkist heeft dus 2 functies: a) via het rooster komt de lucht met zuurstof bij de kolen b) via het rooster vallen de resten van de verbrande kolen (de slakken) naar onderen. Ik weet niet wat voor kolen je gaat stoken, maar zeg dat je antraciet nootjes 5 gaat stoken dan zijn die ongeveer 10 mm in diameter Je moet dan een rooster hebben van hitte vaste staven waar die slakken tussendoor kunnen vallen, de afstand tussen de staven moet dan toch wel minimaal 5 mm zijn. Kleinere kolen = kleinere afstand tussen de staven. Jouw vuurrooster met die kleine gaatjes zal na 10 minuten stoken al verstopt raken door de slakken. En dan komt er dus geen zuurstof meer bij je vuur, en einde stoomproductie. Je kijkt maar wat je met mijn advies doet, het is ten slotte jouw ketel. Succes Willem
Nu snap ik er niks meer van ik heb dat toen gevraagd op het forum ,om die afgewerkte stoom via de schoorsteen te afvoeren voor goede trek,en kreeg toen het antwoord dat dat niet goed was en een aparte leiding vanaf de ketel moest doen met een kraantje,dan kon je de trek regelen ,zoals iknu heb ,en het rooster kan ik nu niet meer veranderen ,ik kijk wel of het eenbeetje werkt,dit is mijn eerste ketel ,en kan er alleen maar van leren toch ? Van fouten moet je leren
Ja als je de ketel allen gebruikt om de machine onbelast wat te laten draaien zal het met het rendement wel meevallen. Ga er dan vanuit dat je de blazer in feite altijd aan moet laten staan. Maar ik zou toch nog kijken hoe je het vuurrooster vrij van slakken kan houden. Ik sprak een paar weken geleden een stoomvriend van mij die ook een eigen ketel gebouwd had. Hier het bouwverslag https://grootspoorforum.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=11635&sid=96012c42a5580475ec693a356612ea05 Vuur ging telkens uit, toen heeft hij een nieuw rooster gemaakt met 0,5mm meer ruimte tussen de roosterstaven. En nu blijft het vuur prima branden! Zo nauwkeurig moet je dus bouwen! Al mijn kolenketels hebben dus een los rooster. 1) in geval van te laag water kun je het vuur laten vallen. 2) aan het einde van een stooksessie kun je ook het vuur laten vallen. 3) en daarna kun je het rooster makkelijk schoonmaken 4) bij het proefdraaien van een nieuwe ketel kun je dus makkelijk een ander rooster proberen 5) Andere kwaliteit kolen betekend soms ook ander rooster nodig. Echt er is heel veel verschil in kwaliteit van kolen! Bij grote stoomloks hadden Engelse loks vaak een rooster van 2M² terwijl een USA lok van dezelfde grootte dan 4M² rooster nodig had. De kolen uit Wales zijn echt veel beter dan uit andere werelddelen! Groeten Willem
Ik heb een beetje het principe van mijn pelletkachel gebruikt,daar zitten nog kleinere gaatjes in het rooster,en nogmaal ik beleef heel veel plezier aan het bouwen ,en ik heb een stuart stoommachine, en ook al draait die langzaam dan ben ik tevreden, maar ben dankbaar voor al jullie reacties die ik ook heb toegepast,alleen dat rooster kom ik niet meer bij ,maar mocht het helemaal niet werken ,snij ik hem met de plasma snijder er uit, Nu eerst maar weer wachten op een partij zilversoldeer en dan alles monteren Gr juki
Willem beschrijft precies mijn zorgen, die ik al eerder gemeld heb. maar goed, om het dus duidelijk te houden. - met de blazer regel je het vuur, met name bij het opstoken als de machine nog niet draait, of de machine levert te weinig uitlaat stoom. - moeilijke woorden, de nozzle waardoor de uitlaatstoom van de machine in de schoorsteen blaast noemen we de exhaustor. deze moet zoveel mogelijk in het hart van de schoorsteen zitten. de blazer mag best iets uit het midden zitten, bij mijn clayton 1:6 zit die naast de exhaustor maar werkt als een dolle. Als je kolen, of houtskool wil gaan stoken dan zou ik het rooster zeker aanpassen, en zorgen dat het ten alle tijden uitneembaar is. Gas, alcohol kun je uitzetten bij een laag water situatie, maar een kolenvuur gloeit door, de enige manier om de warmte uit de ketel te krijgen is een kolenvuur laten vallen, weg uit de vuurkist.
Als ik de exhoustor op de afgewerkte stoom aansluit werkt die toch ook niet bij het opstoken want dat heb je nog niet,er komt bij het opstoken een afzuiger op de schoorsteen, of een klein bladeren onder het kolen vuur,en zoals ik ook al eerder heb gezegd, met een schelle zand heb ik het vuur zo uit,en ik krijg bij mijn constructie nooit het rooster er uit het is een gesloten gelaste doos ,ik kijk wel ,ik ga het eerst zo proberen
Yep, bij het vanaf koud opstoken dien je een afzuig ventilator op de schoorsteen te zetten. Starten met houtskool of houtjes, zodra je iets van 0,5 bar druk hebt kan de stoom blazer het overnemen. Dan loopt de druk in de regel snel op omdat de blazer veel krachtiger is dan een elektrische ventilator. Als je iets van 2 bar hebt kun je de machine gaan starten.
Nog een tip. Bij mijn Mogul kan ik dus kiezen of ik de blazer op stoom laat werken (onderweg dus) of via een extra kraantje met een luchtcompressor Bij 7,25 inch loks werken we heel vaak met perslucht op de blazer als de ketel nog onder de 2 bar is. Je hebt dan dus geen elektrische fan op de schoorsteen nodig. Mijn dringende advies bij ingebruikname is wel: 1) ketel voor ingebruikname hydraulisch (dus niet met lucht!!!!) afpersen op 2 maal werkdruk, hoe dat kun kun je het beste door een ervaren bouwer laten doen (ketels onder 2 liter mogen dus door een ervaren "amateur" getest worden) 2) test ook de veiligheid.(beter nog 2 veiligheden!) 3) zorg dat het water bijvullen onder druk goed werkt (ikzelf vind 2 voedingspompen echt een noodzaak, al werken 2 "plantenspuiten" ook prima. Voor een kolenketel is de watertoevoer nog veel belangrijker dan een gasgestookte ketel!!!!!! 4) eerste keer opstoken ook beter met hulp van een ervaren kolenstoker., eerste kwartier op houtskool gedrenkt in lampolie, daarna stapgewijs op antraciet. Als het fout gaat riskeer je niet alleen je eigen gezondheid, maar ook de reputatie van onze hobby! Groeten Willem
Ik heb al wel gekkere dingen gemaakt en gedaan ,en dat is MIJN verantwoordelijkheid en van niemand anders ! Ik hou niet van een saai leven
Toch is de tip om hydraulisch af te persen wel een hele goede. Als, let wel, -als- er iets mis is kon het wel eens het laatste gekke ding zijn in je leven als je met lucht of stoom afpers... En wordt je leven daarna doodsaai.....