De geschiedenis van F1Q

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 16 mei 2023.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    In het voorjaar van 2002 ging ik op 55 jarige leeftijd met vroegpensioen..het was mooi geweest..maar wat nu?

    Modelvliegen en full size vliegen ..wedstrijden Vrije Vlucht door de hele wereld..ik kwam tijd te kort....maar..op zoek naar wat speciaals kwam ik terecht bij E- motor aangedreven VV modellen.

    Er bestond al wel wat..ook wat klasse specificaties echter niet iets conform de F1A/B/C werkwijze van de CIAM (de modelvliegtak van de FAI).


    Dus..ik begon wat te ontwikkelen gebaseerd op de afmetingen van de gemiddelde F1A kist..iets van 200 tot 225 cm spanwijdte.

    Hoe hoog zou dat moeten komen om goed te zijn voor een still air Max van iets over de 3 minuten bij een niet al te korte..of te lange motorlooptijd.

    Het F1C vliegbeeld vond ik te hitsig...en F1B net wat te tam..ik gokte op 30 seconden motorloop.

    Om het voor een ieder mogelijk te maken (en weinig verstand van E motoren hebbende) kwam ik uit bij een 30 x 30 mm Graupner BB Race E motor..een borstelmotor..heel bekend op dat moment en goed voor 6 NiCad cellen dus 7,2 Volt. De Motor was goed voor rond de 11 A....bij een direct aangedreven 8x4 klapschroef.

    Rap werd er van een oude F1A kist een E-motorkist gemaakt..timer voor de DT...en met 2 schakelaars werd via de timer een paar seconden na het aanzetten van de timer de motor gestart..en 30 seconden na de start de motor gestopt. Bij het stoppen werd het stabilo van de motorstand naar de zweefstand gebracht (Variable Incidence Tail=VIT) en het roertje ging ook om ( Auto Rudder =AR).


    Nou..dat ging meer dan mooi..de 6 cellen waren zonder opladen goed voor minstens 5 vluchten dus je hoefde niet bij te laden of een ander Pack er in te zetten.

    De hoogte zat rond de 75 meter..dus na 30 seconden...en met een gewicht van rond de 550 gram ( een F1A doet 415 gram) kwamen de prestaties aardig in de buurt van een F1A.

    Dat 1e jaar op de Nederlandse velden kreeg de kist behoorlijk bijval...er zat potentie in.

    De winter volgend scharrelde ik 30 oude F1A kisten bij elkaar..het ging me om de vleugels..stabilo's en de staartbomen..en ik maakte in serie rompvoorstukken met de hele aandrijfunit er in.

    Allemaal nieuwe bekleding er op...gewaagd voor die tijd..in een soort autorace design..met geblokte vlaggen en bliksemschichten er op.

    De kisten hadden ook een naam..passend bij mijn zoektocht ..The Quest !!

    Gedurende 5 jaar nam ik de kisten mee naar internationale wedstrijden en ze gingen als warme broodjes over de toonbank..en al enkele jaren na de verkoop van de eersten kreeg ik de wedstrijdleidingen in Engeland, Frankrijk, Zweden en Duitsland zover dat ze er een wedstrijdtak voor faciliteerden..soms waren we met slechts 2 of 3 man..soms met een man of 5 met onze Quest kisten...en altijd veel bekijks.




    Rond 2008 werd mijn inspanning beloond..een brief van de CIAM..ze namen de klasse op in de reglementen..nee nog geen WK klasse..maar wel het verzoek naar alle landen om deze klassen in te voeren..en of ik er wat voor voelde dat ze de klassen F1Q noemden (naar mij serie model de Quest)..trots als een aap met 7 lullen..man man..wat mooi.

    Gelijktijdig zond de CIAM een bericht uit... een oproep aan geïnteresseerden om de klasse verder te ontwikkelen en elk jaar zouden de specs bekeken worden en dan 1 jaar geldig zijn.


    Al snel kwam vermogen als maatstaf voor de motorloop....eerst nog zelf meten wat je aan Watts opnam en ik dacht dat er in het begin iets van 2500 Watt/sec was toegestaan...en uit je eigen berekening volgde dan de tijd wat de motor mocht lopen om aan dat vermogen te komen en die tijd moest op je model staan.


    We waren op gang...internationaal op gang..overal in de wereld begon men er aan te sleutelen en kwamen er voorstellen..

    Om een kort verhaal lang te maken.. we zijn uitgekomen op maximaal 30 seconden motorloop en maximaal 3 Joule per gram startgewicht met een max van 550 gram..dus 3 x 550=1650 Joule....En..een limiter er in..een klein apparaatje dat de stroom en het voltage meet en bij het bereiken van of het max vermogen of de 30 sec de zaak uit zet..

    Nou dat lijkt heel erg op mijn allereerste kisten..

    En..tegenwoordig zijn het allemaal F1A formaat kisten..met een hoog rendement E- motor op 2S met een dikke vertraging en een F1B klapprop van rond de 50 cm dia.

    Of ik nog F1Q vlieg?? Ik heb dat vele jaren gedaan totdat....totdat de Oostblokkers met de fabrieksmachines voor 1500 euro/stuk aan kwamen zetten..toen was de lol er af...


    Plaatjes...helaas heb ik geen plaatjes van de Quest..maar er zijn er nog wel enkele in de wereld..die ook nog steeds recreatief vliegen.

    Hier een hedendaagse fabrieks machine:

    http://www.f1jpq.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=41




    En een home build:

    IMG_1924.jpg
     
    Bruno van Hoek, tjarko, janhein en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    F1Q 2025 voor eerst WK klasse...
     
    tjarko, Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Waar is dat wk in 2025??
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Roemenië

    Samen met WK F1A, F1B en F1C
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Is er een minimum vleugelbelasting?
    F1A is 12 g/dm^2 toch..
    Mag F1Q lager ?
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Vleugelbelasting is alleen bij F1C sprake van.

    Bij de andere klassen heb je een minimum en maximum oppervlakte en minimaal gewicht.

    Bij F1Q hebben ze gelukkig de reglementen iets vrijer gelaten. Opp en gewicht is vrij, alleen een max van 550 gram voor de energie toelage wordt gebruikt. En flappers en folders zijn verboden bij F1Q. Dus de klasse is vooral klassiek ribben en d doos constructie...
     
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Ai, dat lijkt dus op coupe d,hiver... mag je extreem licht bouwen, en is dan heel kwetsbaar en niet te vliegen bij wat turbulentie...
    Vroeger van Anselmo gezien, kist die 2x zo groot was, 4x lagere vleugelbelasting, halve vliegsnelheid, gelijk Re getal en glijhoek, halve daalsnelheid. Heel erg mooi, Maar zooo kwetsbaar. En vouwvleugel om in thermiek nog beneden te komen... Ik had het fijn gevonden als er een 12 g/dm limiet was geweest, gewoon lekker praktisch.
    Zitten de huidige kisten erg onder die 12g?
    Of valt het wel mee met de kwetsbaarheid.
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Meeste wat goed vliegt zijn A2 grote modellen. Spanwijdte ongeveer 2.50m en dan bijna 500 gram gewicht gaat met 3 joule huizenhoog en erg stevig. De perfomance qua stijgen haal je uit de motor, vertraging en prop. Er zitten tegenwoordig wakefield afmeting props op. En de profielen hebben ook in het conventionele vlak erg goeie zweef eigenschappen. Zijn veelal benedek profielen. Die in F1A nog steeds erg goed presteren..
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    En men zoekt de extremen met vleugelbelasting niet meer zo op. Nu gewoon een balans tussen goede vliegeigenschappen en goed te vliegen in alle weer.

    Zijstap naar F1B. Alle modellen qua opp zelfde en gewicht ook nagenoeg. En toch heb ik een stormkist voor 8m/s en een kist voor 2m/s... 10 tot 15 cm span verschil en beide toch erg stevig...
     
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Ja dat klinkt geweldig. 3000J/kg = m.g.h, dat geeft theoretisch 305.8m hoogte. De helft zou toch echt moeten lukken...
    Mijn F3E motoren doen 90% rendement, 1000W, maar bij kleinere motoren is dat wat lastiger...
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag


    Hedendaagse F1Q.

    Zijn jou F3E motoren direct drive? Om in F1Q die grote prop rond te krijgen zit er een vertraging in..
     
    tjarko vindt dit leuk.
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Voor still air zou je met het Anselmo principe op 4m span komen... halve daalsnelheid, 15 cm/ sec, van 150m is 1000 sec ofwel 16.6 min zweven na 30 sec klim...
    Als hij 30 sec met 5m/s verticaal omhoog overleeft..
    Met een A2 afmeting type is het slechts 9 min... Ook leuk..
     
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Das echt veel te groot. Dat is niet meer te handelen met gooien.. Het model moet met de hand gestart worden...
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    received_2006539363019540.jpeg received_6195228443933948.jpeg
    Dit is op dit moment het beste op de markt.

    Gebouwd door meervoudig wereldbeker winnaar...
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    En in een FO wordt t aantal joule en motortijd vaak terug geschroefd...
     
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Bedankt voor het filmpje!!
    Echt heel inspirerend.
    Het is dat ik in 2025 het WK F3E wil vliegen in Engeland, en 2 WK,s is een beetje te gek.
    Maar ik vind het een heel mooie klasse, beetje als wakefield, maar "groener" zonder al dat rubber. Heerlijk ongecompliceerd.

    Zijn er nog mensen die schuim vleugels "baggen" ? Ik deed dat vroeger in F1B en Maarten in F1A. Met de huidige carbon soorten echt makkelijk lijkt me.
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    In F1A en F1B zie je weinig anders meer dan CF vleugels. Vooral Maarten en Allard hebben prachtige modellen met vol CF vleugels. Met flaps en alles erop en er aan.

    Je zou s naar een nationale wedstrijd moeten komen kun je t aanschouwen. Komende zaterdag lijkt t mooi weer...
     
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Heel slim gebruikgemaakt van F1B prop.. en F1A vleugel? Met veel dunnere ligger neem ik aan.
    Mijn motoren zijn inderdaad zonder vertraging, ik ben de enige die zo " grote props" 200mm diam aandrijft.
     
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Waar is het Zaterdag?
     
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    F1A basis qua vleugel ja gezien spanwijdte e.d constructie idd met lichtere ligger. Dit gaat niet met 150km/h verticaal naar 100 plus meter...
     

Deel Deze Pagina