hms Beagle uit 1820

Vanmiddag heb ik de brassen gezet van de voormarsra (fokkemars-ra);


Op de foto de bakboord bras waarvan het vast part is bevestigd aan een ring onder de grootmars, (onderstaande punten gelden natuurlijk ook voor de andere kant aan stuurboord)
IMG_0927kopie.jpg



De blauwe pijl laat de ring zien waaraan het vaste part van de bras is bevestigd en bij de witte pijl ziet U het geleide blok die de bras naar het belegpunt aan de nagelbank leid,
IMG_0929kopie.jpg


De bras belegd op de 1e korvijnnagel van de 3e nagelbank van voren af gezien (ter zijde van de sloep). Er zijn maar 2 slagen om de nagel gelegd, want er is bijna niet bij te komen...:rolleyes:
IMG_0931kopie.jpg


en het hele plaatje van de brassen van de voormars ra,
IMG_0933kopie.jpg
 
De tijdelijke reparatie van het jaaghout is niet goed genoeg en heeft maar een mini tikje nodig om weer los te komen. Dus ik heb daar nu een 2e woeling om gelegd zo strak mogelijk en ingesmeerd met houtlijm.
IMG_0935kopie.jpg


Na het drogen van de lijm is alleen de woeling nog zichtbaar en alles zit nu weer behoorlijk vast. De lichte hoek naar boven blijft echter hardnekkig zitten, dus na het afbouwen van het model zal ik het hele jaaghout vervangen, maar dat was ik eigenlijk toch al van plan. Waarom de hoek er niet uit gaat, komt denk ik, ten 1e omdat het rondhout maar 2,5mm dik is en het hout is redelijk zacht, dus waarschijnlijk beuk en ook dat is dan een foute keus geweest.
IMG_0939kopie.jpg
 
Vandaag de 2e ra gemaakt voor de grote mast, de grootmars ra.

De ra is gemaakt van rondhout van 5 mm dik en 145,5 mm lang, waarvan de nokken beide 8 mm lang zijn en 2 mm dik en de ra is aan weerszijde afgeschuind tot ong. 3 mm dik.
Daarna het middenstuk bekleed met fineer van 3 mm breed, 0,5 mm dik en 35 mm lang en vervolgens 2 klampen op het middenstuk gelijmd.

Op de foto onder de ra zoals boven beschreven en boven gebeitst;
IMG_0940kopie.jpg


In het midden van de ra een gaatje geboord voor het 4 mm dubbelblok voor de draaireep/ra-takel,
IMG_0942kopie.jpg


en tenslotte het blok aan de ra bevestigd,
IMG_0945kopie.jpg


Morgen is het plan om de overige blokken aan de ra de knopen, dat zijn er aan beide kanten 5 van 3 mm dik.
 
Ik ben een beetje jaloers op de keurige werkplek. Alles netjes naast elkaar, uitgelijnd en in het gelid. Mijn werkplaats lijkt soms op de gevolgen na een ontploffing. Doe je dit altijd zo of is het opgeruimd voor de foto.
De ra is heel mooi geworden!
Constant
 
Ik ben een beetje jaloers op de keurige werkplek. Alles netjes naast elkaar, uitgelijnd en in het gelid. Mijn werkplaats lijkt soms op de gevolgen na een ontploffing. Doe je dit altijd zo of is het opgeruimd voor de foto.
De ra is heel mooi geworden!
Constant
Bedankt voor je compliment Constant. Wat mijn werkplek betreft die hou ik altijd netjes en word altijd opgeruimd als ik klaar ben, dus ziet er eigenlijk niet zo uit speciaal voor de foto.
 
De nodige blokken aan de marsra gehangen en de ra afgehangen met de draaireep en het rak:

D = het dubbelblok van 4 mm voor de draaireep, B = het geleide blok voor de schoot van het bramzeil, M = het geleide blok voor de schoot van het marszeil (beide geleide blokken leiden de schoten naar het belegpunt), S = het samengestelde blok voor de toppenanten van de marsra en de schoot van het bramzeil en Br is het brasblok (het zelfde geld uiteraard voor de andere kant van de ra)
IMG_0946kopie.jpg


Het rak, ook hier weer simpel uitgevoerd met klootjes,
IMG_0949kopie.jpg


En de draaireep middels een takel van 2 dubbel blokken van 4 mm, de val gaat door het marsgat naar de voet van de mast,
IMG_0950kopie.jpg


de val is belegd op één van de ringen aan de voet van de mast (X)
IMG_0951kopie.jpg


en het hele plaatje, de klemmen aan de ra dienen slechts voor wat extra gewicht wat het tuigen iets makkelijker maakt,
IMG_0953kopie.jpg
 
Mooie duidelijke update weer Piet :wave
Maar begrijp ik het goed dat je nu twee Beagels in huis hebt??
 
Na het rak en de draaireep van de marsra heb ik de schoten gezet, geen makkelijke opgaaf om dat goed en duidelijk op de foto te krijgen en het beleggen vergt ook wat kunst en vliegwerk...:rolleyes: De foto's zijn maar van één kant van het model genomen, maar gelden uiteraard voor beide kanten.

Het tuigen van de schoten aan de marsra is een beetje een apart verhaal, omdat hier behalve de schoot zelf ook een extra lijn word getuigd omdat er geen zeil word gevoerd. Deze extra lijn houd de ra stabiel en het schootblok omhoog en is op de foto aangegeven met de letter X en loopt van de nok van de ra door het schootblok S en vervolgens terug naar de ra en via het geleide blok g naar het belegpunt op de nagelbank. Wanneer er weer zeil word gevoerd word deze lijn weer verwijderd.
De schoot zelf gaat van het schootblok door het samengestelde blok en via het geleide blok g2 naar het beleg punt op de nagelbank.
IMG_0954kopie.jpg


De schoot S is belegd op de 2e nagel van de nagelbank b achter de trap wat respectievelijk de 4e nagelbank is van voren af gezien, (het beleggen met 2 pincetten was een huzaren stukje werk)
IMG_0955kopie.jpg


De extra lijn gaat bij het punt X door het want naar de 5e nagelbank, beleggen op de klassieke manier was hier onmogelijk wegens de tuigage van het staand want e.d. en is daarom met een lusje om de onderkant van de 1e korvijnnagel gelegd b,
IMG_0956kopie.jpg


Op onderstaande foto het hele verloop van de schoot S en de extra lijn X aan bakboord behalve de belegpunten, omdat die aan binnenkant van de verschansing zitten. (waarschijnlijk zal de lijn X ook vast wel een specifieke naam hebben, maar dat kan ik nergens vinden, het tuigen hiervan is volgens een Engels systeem)
IMG_0959kopie.jpg


Als laatste foto de hele getuigde ra (zonder brassen en toppenanten) van achteren gezien, (U ziet wel dat ondanks dat er nog het één en ander aan tuigage is weggelaten je nu al bijna door de bomen het bos niet meer ziet...;)
IMG_0958kopie.jpg

Morgen zet ik de toppenanten en de brassen komen later aan bod nadat de bram- en bovenbramra zijn getuigd.
 
Laatst bewerkt:
Het tuigen van de schoten aan de marsra is een beetje een apart verhaal, omdat hier behalve de schoot zelf ook een extra lijn word getuigd omdat er geen zeil word gevoerd. Deze extra lijn houd de ra stabiel en is op de foto aangegeven met de letter X en loopt van de nok van de ra door het schootblok S en vervolgens terug naar de ra en via het geleide blok g naar het belegpunt op de nagelbank.
Bij modellen wordt hier meestal de "clueline" gezet. Deze vertrekt normaal wel niet van de nok maar nat buiten het blok aan de bovenliggende ra, waar de clueline door naar beneden geleid wordt.
Ze dient om bij het binnenhalen van de zeilen de "clue', de onderhoek van het zeil naar binnen tegen de ra te trekken, en wordt dus ook bij gezette zeilen aangebracht.
Voor ons modelbouwers dus ideaal om het schootblok strak te zetten en de ra naar beneden te houden.
 
Bij modellen wordt hier meestal de "clueline" gezet. Deze vertrekt normaal wel niet van de nok maar nat buiten het blok aan de bovenliggende ra, waar de clueline door naar beneden geleid wordt.
Ze dient om bij het binnenhalen van de zeilen de "clue', de onderhoek van het zeil naar binnen tegen de ra te trekken, en wordt dus ook bij gezette zeilen aangebracht.
Voor ons modelbouwers dus ideaal om het schootblok strak te zetten en de ra naar beneden te houden.
Ik had het eigenlijk kunnen weten want in mijn aantekeningen van de Diana staat dit ook beschreven. Caldercraft gebruikt de clueline op al haar modellen. En dat de lijn niet aan de nok start maar net daar naast, dat klopt, maar de beagle is van 1820 en een Brik, waar het wel degelijk zo werd gedaan, ook de geien lopen vanaf de nokken. Op mijn andere modellen zijn de lijnen indedaad net naast het blok bevestigd. Je schrijft ook nog dat de lijn ook word gebruikt voor het bergen van het zeil, maar deze dienst is eigenlijk voor de geien die aan de onderhoeken van het zeil zijn bevestigd. De geien lopen evengoed wel door de zelfde blokken. Bedankt voor je inbreng en uitleg Herman :)
 
Laatst bewerkt:
Omdat in het bovenstaande beide lijnen door de zelfde blokken lopen is hier het verschil tussen een gei en een 'clueline';

De clueline word aan het schootblok bevestigd en vormt in principe één geheel met de schoot. De lijn houd de ra stabiel en het schootblok omhoog, waardoor de schoot stijf komt te staan. (tuigen zonder zeil)
De gei word aan de schoothoorn (onderhoek) van het zeil bevestigd en dient om het zeil te bergen (specifiek om de hoeken van het zeil naar de ra te trekken) (tuigen met zeil)
 
Back
Top