De Holland van C. van der Schenk

Wat ik zo bijzonder vind is dat de heer Bouter ook hier genoemd wordt.
Dhr. Bouter is bij de Leidse ook al weer wat jaren geleden een RC vlieg leerling van mij geweest.
Tot het echt niet meer ging, waarna ik zijn mooie modellen voor vloog zodat hij ervan kon genieten.
Je kon ook echt aan de beste man zien dat hij ervan genoot en dat het modelvliegen hem in het bloed zat.
Maar eigenlijk nooit geweten, tot het samen komen van de vintage piloten hier en de NL tekeningen gezien te hebben,
dat hij zo'n belangrijk persoon is geweest voor het modelvliegen in Nederland.
Hij vertelde wel eens dat hij ooit bouwleider bij de NVvL was geweest, maar daar bleef het jammer genoeg bij.
mooi dat dit bij jou ook weer herinneringen oproept en dat jij Dhr. Bouter gekend hebt.Wellicht is er dus ook iemand die dhr. van der Schenk heeft gekend……
 
Zoals beloofd wil ik graag de berekeningen presenteren die voor dit model worden gebruikt:
Het resultaat eerst:

2023 10 21 Holland strak incl profile.JPG


De S3012 is zeer geschikt als laag Reynolds profiel en ik heb het aangepast met verschillende uitstulpingen en diktes om een geschikte circulatie / drijfvermogenverdeling te krijgen.
Hier zijn de berekeningen van FLZ-Vortex:

2023 10 21 Holland FLZ HR 0.JPG



De EWD naar de staarteenheid is nul graden.
Het modelgewicht is in de berekening opgenomen als 2500gr.
Liftafbuiging hier nul graden, negatief betekent afbuiging naar boven.
Alle flappen in de strak: glijverhouding GZ:20.4 en afdalingssnelheid 0.36m/s Vliegsnelheid 27 km/h
 
Nu beweeg je het roer in -0,1 graden en observeer je GZ en Vs, dus je vindt de kleinste spoeling bij HR -1,4° met 0,3m/s
2023 10 21 Holland FLZ HR -1,4 geringstes Sinken.JPG


Kort daarna begint het profiel te scheuren bij -1,5
2023 10 21 Holland FLZ HR -1,5.JPG


de vereiste Ca-waarden zijn iets hoger dan het maximaal haalbare en met verdere lift kun je zien hoe goedmoedig het geheel is, bij -2° is de Assenvleugel netjes dragend en scheurt hij niet af
2023 10 21 Holland FLZ HR -2.JPG


Ga je nu in de aderrichting, dan haalt het model met 0,8° roer met GZ 21,8 het beste glijden!! Dat is een grote waarde voor zo'n licht model; De waarde wordt groter naarmate het model zwaarder wordt, terwijl dan de eerste daling slechter wordt. Hier is de zinksnelheid 0,41 m/s en de vliegsnelheid 32 km/u
2023 10 21 Holland FLZ HR 0,8 bestes Gleiten.JPG


Het staartvlakprofiel is een S8020.
 
Natuurlijk zijn de berekende waarden niet meer nauwkeurig op het moment van overtrek, dus de minimum daalsnelheid is achteraf gegarandeerd slechter, maar de berekening bereikt de grenzen van wat daar haalbaar is, maar je krijgt een goed gevoel voor wat de vleugel zal doen als je de liftverdeling bekijkt en daar kun je zien hoe mooi de buitenste vleugel doorloopt.


Kort over het buitenprofiel: Dit is een profiel ontwikkeld in samenwerking met Peter Wick uit Kopenhagen, hij heeft het speciaal voor mijn Flebatron (https://thermik-board.de/viewtopic.php?t=1969) ontworpen en ik gebruik dit nu heel vaak als buitenprofiel om de belasting op de vleugel daar te verminderen en de luchtstroom zo schoon mogelijk te houden.

Daarnaast verwacht ik geen heel exacte elliptische liftverdeling maar altijd iets minder in de buitenvleugel, wat zeer succesvol is gebleken.
De aanpassingen van uw profiel qua dikte en welving kunnen heel eenvoudig worden gedaan in XFLR5, waar de verschillende S3021varianten zijn gemaakt, maar ook de Fleba Tip die Peter heeft ontworpen. De tijden als een kleine achtergrond bij de bouw, waarmee het hopelijk snel doorgaat. Ik zal verslag doen. Groetjes Matze
 
Maak je geen zorgen, veel technischer wordt het niet :)
Het is slechts bedoeld om kort de achtergrond te laten zien en welke vliegprestaties in de thermiek te verwachten zijn

Max...De resultaten zijn veelbelovend en ik hoop dat hij nog beter vliegt dan de Wolkenbeisser
 
Inmiddels is de Geödätik ontstaan. Zelfs bij het laatste model was torsiestijfheid erg belangrijk en toen heb ik dit ontwerp voor het eerst uitgeprobeerd: fantastisch! 4 dubbele rovings gemaakt van aramide worden door gaten in de frames getrokken, die onverslaanbaar licht en zeer torsiebestendig zijn. Torsiespanningen lopen altijd onder +/-45 graden. Precies tussen de frames komen de torsieveren weer samen, hier raakt een trekveer altijd een drukstang. De trekveer ondersteunt de compressiestang en halveert zo de Euler kniklengte voor de compressiestaaf:

2023 11 22 Holland 10.JPG


2023 11 22 Holland 11.JPG


2023 11 22 Holland 12.JPG

Eén kleur is altijd een dubbele zwerving.
De individuele zwerven loopt van frame naar frame in de richting van schroeven 12 uur, 3 uur, 6 uur, 9 uur,...
 
In de tussentijd:
De vleugel was immers al op de buitenhuid ontworpen.
Helaas werkt een eenvoudige offset niet met gecompliceerde oppervlakken en moet de scharnierlijn van het rolroer precies aan de onderkant van de ribben liggen, dus alles werd opnieuw geconstrueerd, zonder planking, m om de individuele ribben af te leiden.

2023 10 28 Holland 01.JPG


Het rolroer dient diagonaal scharnierend te worden d.m.v. een 30-40 gr/m2 Armid doek. Alle ribben van de buitenvleugel liggen precies op de rechte witte lijn. Om dit te doen, moet je de 3D-oppervlakken in 3D maïsken.
2023 10 28 Holland 02.JPG


Ik heb zo'n constructie een paar keer gebruikt, hij is erg licht en het roer zit absoluut precies op zijn plaats. Hier is een oud voorbeeld:

2021 05 10 Cirrus (25).JPG


2021 05 10 Cirrus (26).JPG


2021 05 10 Cirrus (27).JPG


2021 05 16 Cirrus (4).JPG


2021 07 28 Cirrus (25).JPG


2021 07 28 Cirrus (26).JPG


Quasi een volledige GVK-constructiemethode in hout
Deze kleppen gaan gepaard met een enorme hoeveelheid constructie-inspanning, maar het resultaat voor zand- en roeractie heeft me zeer overtuigd in recente constructies.
Groet Matze
 
En, idd Centaur VH124 (met Van Hattum), Kunstvlieg, Mentor 3 VH116 (met Van Hattum en Boeker) en Ooievaar zijn (mede) getekend door Dhr Bouter.
Ja leuk en klopt had er meer voorbij zien komen. Heb eerder alle tekening gedownload dus alles staat al op de schijf.
Jammer genoeg zie ik geen bouwverslagjes van modellen van de tekening site voorbij komen, wat ik hier toch een gemis vind.
Voor nu ben ik met wat LB modellen bezig, vind het Suls grappig en de Tiger Moth en Saab gaan misschien ooit vliegen.
En misschien komt er dan toch ook een keer een heer Bouter model hier voorbij.
 
De 3D constructie is voor 99% af, alleen kleine dingen die open zijn.

Helaas zorgde de buitenvleugel voor problemen, de weergave van de beplanking mislukte meerdere keren en na een paar dagen werk was het het me niet waard. Precies daar waar het rolroer taps toeloopt naar nul, was geen glad oppervlak mogelijk. Ook het uitsnijden van een gebied en het weer opvullen werkte niet.

In de 2D kalibratie zal ik de achterrand weergeven met een lijn, dat zou moeten lukken.

Maar de hele tekening met alle losse onderdelen duurt nog wel even... tot dan Matze

2023 11 06 Holland 03.JPG


2023 11 06 Holland 01.JPG


2023 11 06 Holland 02.JPG
 
Matthias,
Dat zijn inspirerende plaatjes en vooral de onderste afbeelding laat zien wat een elegant model het is. Bijna onvoorstelbaar dat het ontwerp al meer dan 70 jaar oud is. Ik heb wel het gevoel dat dhr van der Schenk sterk geïnspireerd was door de Lockheed Constellation.

Je lijkt al dicht voor de start van de bouw te zitten?
 
Hoi Max, ja het laatste uitzicht is erg mooi. Precies de vorm van de verticale stabilisatoren, d.w.z. elliptisch rond, doet denken aan de Super-Conny, wat een prachtig vliegtuig was.

Nee, het is niet zo eenvoudig om met de bouw te beginnen! Er moeten nog kabelgaten worden geboord, op sommige punten heb ik de exacte oplossing voor het einde bewaard. ;-) En de hele scheepshelling moet nog worden ontworpen voor de bouw.

Als dit allemaal klaar is, moet de tekening in 2D worden gemaakt, wat enerzijds de bouwtekening betekent, maar ook alle componenten moeten worden afgeleid, hiervoor maak ik verschillende platen die de naam hebben van de houtsoort en dikte, bijvoorbeeld: Balsa 2mm en dan teken ik de planken 1000 x 100mm. Elk onderdeel wordt daar vervolgens zo vaak geplaatst als je het nodig hebt.

Alle onderdelen moeten zorgvuldig worden gepositioneerd om goed gebruik te maken van het hout en niet te dicht bij elkaar te staan. Zodra dit allemaal is gebeurd, worden de 2D-gegevens afgeleid als dxf, het zogenaamde gegevensuitwisselingsformaat. Deze gegevens kunnen vervolgens worden verwerkt met behulp van lasersoftware.

Maar: dan moeten er staven worden ingevoegd, d.w.z. lijnen moeten met de hand worden onderbroken zodat er geen delen uit het bord vallen.

Tegelijkertijd maak ik ook een boodschappenlijstje voor alle strips en plankenmateriaal, hier zal ik ook de gebruikte servo's opsommen, dan is het compleet.

Groet Matthias

stege.JPG
 
Ik vind het een indrukwekkend verhaal en complimenten :thumbsup: aan Mathias, dat hij zo gedetailleerd verslag doet van zijn bevindingen.

Één puntje: er wordt soms gesproken over het "afscheuren" van vleugels. :confused:
Kort daarna begint het profiel te scheuren bij -1,5
.......
de vereiste Ca-waarden zijn iets hoger dan het maximaal haalbare en met verdere lift kun je zien hoe goedmoedig het geheel is, bij -2° is de Assenvleugel netjes dragend en scheurt hij niet af
Dat is een letterlijke vertaling (Google kan een hoop, maar niet alles) uit het Duits van "abreiẞen".
Voor degenen die het Duits niet machtig zijn is dat misschien net te verwarrend.:rolleyes:
Wat hiermee in het Nederlands wordt bedoeld is "overtrekken" :yes: (het loslaten van de stroming over het profiel).

Nogmaals, het is een prachtig verslag en ik hoop hiermee te hebben kunnen helpen. :beer:
 
Hi Bruno thanks a lot, yes the English word should be stall or stalling wing. The situation when the airflow will no longer follow the wing surface.
 
Meinentwegen schreibt man Alles auf Deutsch, aber abgesehen von welchen Kleinigkeiten macht Google doch eine recht anstaendige Geschichte daraus.
Also einfach weitermachen...
Tolle Sache !
 
Bedankt Bruno.
Ik denk dat het het meest logisch is om dit hier in het Nederlands voort te zetten?!
Wij Duitsers denken in Nederland altijd dat iedereen een beetje Duits kent, maar dat is helemaal niet zo.
Een soms nogal arrogante houding en we zijn niet bereid om elkaars taal te leren, ook al is het maar een beetje, stap voor stap, een lange weg begint met slechts één stap.
Das hat ja auch was mit Respekt zu tun und der Weg zu der Herzen der Menschen führt über Ihre Sprache.
Ik heb het niet gezegd, ik weet niet wie het zei, maar hij was een beroemd, kosmopolitisch persoon.

Terug naar Bouwplanning
Eerst maak ik de overzichtstekeningen, die ik als pdf bijvoeg. Het is OK. dn link naar dit verslag en het forum te vermelden?
Het plan is om hier verschillende foto's van de bouwfasen te publiceren.

Groetjes Matze
 

Bijlagen

Back
Top