Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.143
    Tja, die materiële schade is overheen te komen. Ook de schade die ik had was gelukkig beperkt doordat ik een bril droeg. Maar voor hetzelfde geld was zonder bril een van mijn ogen geraakt. en dan hadden we echt een pro leem. Nu was er eentje boos en de ander probeerde zich zwaar te verontschuldigen, en de rest van de aanwezigen goed geschrokken.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het ene LB model is het andere niet.
    Misschien dat een of ander zwabberding nog gaat boven een weiland, de modellen waarmee op E- en WK's wordt gevlogen hebben toch hun eigen specifieke terreineisen.
    F2A en -C ( speed en teamrace) hebben sowieso een verharde cirkel nodig (met een metershoog hek er om heen). Vanwege de geluidsproductie (overigens binnen FAI normen) zijn de extreme geluidseisen waaraan de meeste modelvliegterreinen in Nederland aan moeten voldoen hier de spelbreker mocht men dit bij een gemiddelde club willen proberen..
    Er is in Nederland 1 locatie waar nog een bruikbare baan ligt (SUL/TACU, waar in 1976 het WK en in 1983 het EK waren), maar die hangt aan een zijden draad wegens gemeentelijke tegenwerking.
    F2B (kunstvlucht) kan op de meeste standaard modelvliegterreinen ( 50 x 50m met vlak, zeer kort gras benodigd en geen bomen of gebouwen bovenwinds), maar is niet te combineren met gelijktijdig RC vliegen, kortom, productief trainen gaat daar niet lukken.
    F2D (combat) kan boven wat ruwer gras, maar gezien het geluid (zoals F2A en -C) niet op een standaard modelvliegterrein.
    Ook is de grens van 1 kilo, waarboven RDW registratie verplicht is, een hele rare voor iets dat niet op eigen houtje aan het luchtverkeer kan deelnemen.
    Helemaal bespottelijk is daarbij ook de verplichting om een dronebewijs te hebben.
    Daarmee wordt ondervangen dat dronepiloten dingen doen die volgens de wet niet mogen.
    Het bespottelijke zit 'm in het feit dat een LB model al die zaken niet eens kan......

    Over Vrije Vlucht laat zich een vergelijkbaar verhaal vertellen, eveneens vol van onbegrijpelijke overheidsmaatregelen.

    Het heeft er alles van dat, ondanks aandringen door belanghebbenden, hun zorgen regelrecht in de prullebak zijn beland.
     
  3. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Limburg
    Ik waardeer je duiding :) Hopelijk komt het met de uiteindelijke regelgeving voor alle modelvliegers in orde en was de verwikkeling met de drones een grote vergissing.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kom ik toch dit stuk tegen...
    De Engelsen hebben dat kennelijk al in 2021 onderkend en opgelost. Niks niet registratie en dronebewijs voor LB, inclusief een helere definitie die het LB model onderscheidt van ander vliegend tuig, precies zoals het zou moeten:
    Right, here we go, both the CEO and myself have been looking in to this today, it is fair to say the CAA have managed to contradict themselves in a number of places and mess things up a bit. (for a change [​IMG] )

    I have attached the latest version of UK Regulation (EU) 2019/945 which can also be read at https://regulatorylibrary.caa.co.uk/2019-945-pdf/PDF.pdf

    See bottom of Page 55 which says

    Small control line model aircraft are attached via a restraining device to the ground, or to a person, via a cable, or series of cables. As such, the need to identify the RP and operator via an Operator ID is not required, as the RP will either be attached to the aircraft by these cables or will be in the immediate vicinity of the aircraft, if it is fixed to the ground. Control of the aircraft is maintained by manoeuvring the control cables, which manipulate the control surfaces in order to maintain control of the aircraft.

    The definition of Small Control line model aircraft is at the bottom of page 57 and says

    The restraining device must be of a sufficient strength to secure the aircraft safely to a point on the ground, either fixed, or to the RP, taking into account the force exerted on the restraining device, from the mass of the aircraft and the acceleration experienced during flight.

    What the CAA haven't done is transfer that in to our Article 16 authorisation so that you only have 1 place to look.

    The upshot is that it is both opinion of the CEO and myself that neither competency or registration requirements apply if less than 7.5Kg and 25m tether length. However you would technically be flying in the Open Category rather than under the BMFA Article 16 authorisation. Which isn't a problem.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2024
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.535
    Locatie:
    Noord Brabant
    De Engelsen hebben niets opgelost, het staat zo genoemd in de regelbrij, alleen in het verkeerde document.

    Het geld alleen voor kant en klare fladdertjes, niet voor het zelf bouw spul.

    De tekst waar het over gaat, had in dit document moeten staan.
    CELEX 32019R0947 en niet bij de CE classificatie aanduidingen 2019/945

    Op een zelfbouw lijn bestuurd kistje, kun je nooit een C2 classificatie hebben of krijgen.
    Of als je het kistje bouwt voor een ander het in of op de markt brengt, ja dan zou je er een C2 classificatie aan toe kunnen voegen, mits er natuurlijk ook een handleiding en overige CE papier zooi bij zit.

    Voor het vertaal gemak heb ik NL versie even toegevoegd, dat scheelt wat met de eigen vertaal interpretaties.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat die Engelsen beweren is me glashelder: Een LB model is GEEN drone en valt daarom niet onder drone-regelgeving. Iedereen die weet hoe een LB model werkt zal dat begrijpen. Anderen kennelijk niet zo.

    Van de documenten waar jij naar verwijst kan zelfs ik (heb toch een behoorlijk niveau begrijpend lezen) geen chocola maken.
    Juridische volzinnen die als enig doel schijnen te hebben goedwillende modelvliegers in totale verwarring achter te laten.
    Waar het mij om gaat is dat we hier in Nederland bespottelijkerwijze een LB model met een massa > 1000g van een sticker met registratiecode moeten voorzien en dat we ook nog eens het voor RC modelvliegers gangbare dronebewijs moeten hebben.

    Wat gaan ze nog meer verzinnen? Een vrij vliegend model voorschrijven dat het voorrang moet verlenen aan een van rechts naderend luchtvaartuig?
    Ik zie ze er echt toe in staat.
    Het enige dat me telkens opvalt is dat regelgevers totaal onbekend zijn met de materie waarover zij kennelijk hun oordeel mogen uitspreken.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.535
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dan heb je een normaal, wat de meeste mensen hebben snappertje (brein).
    Mijn snappertje is neurodivergent, die eu regelbrij lees ik wat makkelijker en leg wat makkelijker en sneller verbanden tussen het ene en het andere schrijfseltje.
    Tekst lezen en interpreteren, gaat me prima af, het schrijven is een andere dingetje.
    Dan speel ik toch liever met cijfertjes en bits en bytes.:)

    De regelmakers hebben regels opgesteld in opdracht van de commerciële partijen, die het lagere stukje luchtruim commercieel willen uitbuiten.
    Met wat lobbyen krijg je de meest onmogelijke flauwekul spelregels of luchtruim claims die helemaal nergens op slaan.
     
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  8. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Drechterland
    In de laatste uitgave van het KNVvL blad staat een hele uiteenzetting over de nieuwe drone regels, En omdat modelvliegtuigen nu ook als drone worden aangemerkt lijkt me dit wel belangrijk,
    Maar wat ik nou mis in dit hele overzicht is hoe het voor de modelvliegers moet worden gebruikt ? , en houdt dit nu in dat eigenlijk buiten erkende modelvlieg terreinen modelvliegen niet meer is toegestaan ?
    En hoe zit het dan met het wel of niet verplicht gebruiken van een Remote ID ?? En dan dat CX label ?
    Kortom , het artikel geeft niet aan wat de nieuwe regels voor het modelvliegen betekenen.
    Wie kan in begrijpelijke taal dit uitleggen en wat dit voor de modelvliegerij inhoud ? (en voor de mensen die met hun zwevertje ergens in een weiland of op de hei willen gaan vliegen )
     
  9. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Staat er toch duidelijk in:
    Cx: Kennelijk is er een nieuw keurmerk voor (fabrieks)drones. Als je drone (modelvliegtuig) geen keurmerk heeft mag het alleen gebruikt worden in de open categorieen A1 of A3. Dat zijn de categorieen waar (hobby)modelvliegtuigen nu al onder vallen, dus dit betekent voor 'ons' niets. Er staat ook een mooi apart tabelletje bij voor drones zonder label (dat zijn ook de modelvliegtuigen).
    Remote ID: sinds 1 januari moeten drones in de categorie C1, C2 en C3 kennelijk een 'Remote ID' hebben. Drones zonder Cx label (dus o.a. hobbymodelvliegtuigen) zijn niet van categorie C1, C2 of C3 en hoeven dus geen Remote ID te hebben.

    Kortom deze nieuwe zaken zijn voor hobby-modelvliegtuigen niet van toepassing.

    Dan:

    Mensen die met een zwevertje ergens in een weiland of op de hei willen vliegen moeten:
    1. Toestemming hebben van de eigenaar
    2. Checken of ze niet in verboden luchtruim vliegen
    3. A1/A3 examen hebben gedaan c.q. dat brevet hebben (dit hoef je niet te hebben als je op een club-veld vliegt)
    4. Een operator ID zichtbaar op het model bevestigd hebben
    5. Zich houden aan de Regeling Modelvliegen
    6. Zich houden aan eventuele toepasselijke bepalingen in de plaatselijke APV

    Dit is niet anders dan voorheen.
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  10. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De Operator ID (exploitantnummer) hoeft niet persé OP je toestel te zitten, maar mag ook onder een klepje, dat zonder gereedschap af te nemen is, zitten (IN het toestel dus). Op drones van fabrikanten als DJI, etc, zit vaak geen klepje en dan heb je geen andere keus dan het op de drone te plakken. Maar het mag tegenwoordig ook met een QR code gedaan worden, waar je dan nog extra info aan kunt toevoegen zoals je naam en telefoonnummer bijvoorbeeld.
     
  11. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Limburg
  12. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Drechterland
    Bedankt zover , het muntje is gevallen ,:koud:
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Nee dus! C4 is alleen voor drones met een CX label. Zie de onderkant van de tabel in het KNVVL blaadje.
    Overzicht van regels voor drones zonder Cx-label! De regels voor categorie C4 zijn effectief gelijk aan die voor
    modelvliegtuigen < 25 kg, dat wel.

    Dus voor modelvliegtuigen zonder Cx label:
    < 250 g, categorie A1 (of A3), geen registratie tenzij camera aan boord, geen opleiding nodig, geen minimum leeftijd
    < 25 kg, categorie A3, registratie nodig, opleiding A1/A3 nodig, minimum leeftijd 16 jaar of ouder

    Sorry voor het komma-*##***, maar ik vind het belangrijk dat het hier wel even correct doorgegeven wordt.
     
    Aeroplaniga vindt dit leuk.
  14. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Limburg
    Goede toevoeging Hein.z.

    Zie ook deze pagina voor een prettig leesbaar overzicht van de regels.
     
  15. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    sambeek
  16. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Limburg
    Ja, het is me wat. Er is overzicht nodig omtrent een "onbemand luchtvaartsysteem" (UAS).

    Op RC-Network staan overzichten gepubliceerd. Volg deze link.

    Zie vooral ook het document Struktur.pdf onder aan het artikel. Hierin zijn links naar de diverse wetteksten verwerkt.

    Op Europees niveau de beste kapstok: Drones & Air Mobility | EASA

    Als vertalen nodig is: https://www.deepl.com/translator
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
  17. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Limburg
    Een stukje gerechtigheid voor de modelvliegers:

    Model aircraft | EASA

    The aeromodeller community has been looking for some clarifications as to how the recent EU UAS Regulation should be understood by aeromodellers in Europe who are concerned that drones could pose a threat to their hobby.

    Vertaling:
    De aeromodellergemeenschap is op zoek naar opheldering over hoe de recente EU UAS-verordening moet worden geïnterpreteerd door aeromodellers in Europa die zich zorgen maken dat drones een bedreiging kunnen vormen voor hun hobby.

    Volg deze link.

    Op Europees niveau de beste kapstok: Drones & Air Mobility | EASA

    A
    ls vertalen nodig is: https://www.deepl.com/translator
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Limburg
    Modellfliegen in der Kategorie „Offen“ | Deutscher Modellflieger Verband e.V. (dmfv.aero)

    Vertaling (DeepL):
    Modelvliegers die lid zijn van de DMFV vliegen binnen het verenigingskader en dus volgens regels die al jaren bekend zijn. Maar wat betekent het als je in de categorie "Open" vliegt en dus niet in verenigingsverband? Wanneer biedt dit misschien voordelen en waar moet je op letten?

    Voor mensen met haast:
    De EU staat het vliegen met modelvliegtuigen of drones toe tot 120 meter boven de grond (op hellingen tot 10 kg: boven de piloot) in visueel bereik tot 25 kg in heel Europa. Voorwaarde: aansprakelijkheidsverzekering voor de eigenaar. Als het model meer dan 250 g weegt, moet de piloot geregistreerd zijn, 16 jaar oud zijn en minstens geslaagd zijn voor de online "small drone licence" A1/A3 bij het Federal Aviation Office. Vliegverboden moeten worden nageleefd en er moet een veilige afstand worden bewaard tot stedelijke gebieden en omstanders.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2024
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.518
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Helling vliegen met schaalzwevers mag dus in Duitsland ook niet meer.
    De beperkingen zijn er dus niet alleen hier.
     
  20. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Limburg
    Bruno, kijk eens wat ik hier gevonden heb: https://www.easa.europa.eu/en/faq/132034
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina