Na het lezen van de hele leuke bouwverslagen van de rubber vrije vlucht modellen heb ik zelf ook weer eens wat in elkaar geplakt. In een FMT van een paar jaar geleden kwam ik de tekening tegen van de corona-schreck. Een kleine vliegende vleugel. Eigenlijk is dit model ontworpen on in de huiskamer te vliegen. Met een asymmetrische vleugel draait het model korte linker cirkels.
Ik heb het rubber gebruikt wat ik vorig jaar van Bernard had gekregen. Op het zakje stond 2.65 g/m. Hoe zou ik de vlieg tijden kunnen verlengen? Ook heb ik een paar keer gehad dat het knoopje aan het eind van het rubber los komt. De knoop slipt dan langzaam uit het rubber....
. Gaaf Martijn, leuk kistje en hele fraaie prop Het lijkt erop dat de kist meer dan genoeg vermogen heeft. Ik denk dat de vluchttijd langer wordt als je cirkels met een grotere radius trimt, waarbij de kist dan ook hoger klimt, langer rubber zou eventueel ook kunnen. Een heel klein drupje CA op de knoop wil wel eens helpen tegen het loskomen ervan. Groeten, Ramses .
Leuk kistje! Mooi voorbereiding op een schaalmodel.... Slippende knopen voorkom je door eerst in elk eind van je rubber een enkele knoop te doen, en die zo strak mogelijk aan te trekken. Dan knoop je de beide einden op de gewone manier aan elkaar, en trek de knoop strak tegen de beide enkele knoopjes aan. Dan snij je de eindjes kort af. Ten slotte kun je in de V van de knoop een beetje UHU Hart aanbrengen. En pas daarna smeer je de motor. Gaat nooit meer los! Het vluchtbeeld van je model wijst op een te zware motor. Zie maar hoe hij tegen het eind van de vlucht rustiger vliegt. Dunnere motor met evenveel of misschien zelfs meer toeren zal een langere vlucht en beter vliegbeeld opleveren. En hoe je aan een dunnere motor komt? De volgende keer Bernard vragen om nog wat van het standaard 3 x 1 mm rubber dunner te snijden.
Paar vragen Hoelang is je motor? En hoeveel keer de motorstick is dat? Hoeveel toeren draai je erin? En hoeveel heb je over? Aan de hand van die gegevens moet je of dunner of dikker. Meteen langer kan lastiger zijn met je zwaartepunt.
Model vliegt ook erg snel. Wellicht een grotere prop zou die snelheid wat kunnen temperen en een wijdere bocht is ook verstandig..
De lengte tussen de haakjes is 140mm en het rubber wat ik heb gebruikt was 180mm ±700 windingen. Momenteel had ik nog wat stukjes lood op de voorkant nodig om het zwaartepunt goed te krijgen. Misschien zou ik nog een iets langer rompje kunnen maken met minder side thrust voor de motor. Hoeveel bepaal je het maximaal aantal windingen voor het rubber?
Makkelijk: A. je maakt twee identieke motoren; 2. je windt er één op tot ie knapt; 3. je windt de 2e een tikkie minder.... Hoewel dit waar is, kun je er van uit gaan dat modern rubber van 3 x 1 mm wel 1000 toeren kan hebben. Keerzijde is dat bij een aantal keren winden tot bijna aan de max het rubber zijn kracht verliest. Wakefield vliegers gaan tot 95% van max en gebruiken een motor 1 keer. Voor een schaalmodel ga ik tot pakweg 80 % en dan gaat een motor 5 vluchten mee.