Hoe de jeugd enthousiast krijgen voor modelvliegen?

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Afgelopen jaar ben ik weer eens naar mijn ouder clubje in Wijk en Aalburg geweest en ik schrok hoe oud we geworden zijn.
Ik hoorde dat dit op veel clubs het geval is.
Nu heb ik me een aantal keer,.negatief uitgelaten over vergrijzing en de deur sluiten enz.
Wat zou ik kunnen betekenen om de jeugd aan vliegen te helpen?
Ik heb beperkte middelen op verschillend niveau.
Ik ben nergens lid maar het zou prachtig zijn als we
Met verschillende mensen de jeugd
Enthousiast kunnen krijgen.

Wat kan ik doen?
1. mijn hobbyruimte
Beschikbaar stellen ja verwarmd, koffie en thee is er ook?
2. samen met nog iemand scholen langs gaan.
Maar ik heb niets meer om een demo te geven.
Wie denkt mee?
Van modelvliegen heb ik dus niets meer.
Maar wel
Vlakke platen.
Ik zit zomaar wat neer de zetten
Maar wellicht zijn er veel betere ideeën.
Hoe komen we überhaupt met de jeugt in gesprek?
Om kort te gaan kan ik hierin iets betekenen?
 
Dat is al op zoveel manieren geprobeerd, maar al die initiatieven zijn mislukt. Bij 1 project heb ik meegedaan als vrijwilliger en dat is na enkele jaren ook mislukt. Heeft niks opgeleverd. De jeugd van een MBO opleiding techniek moest kleine zwevertjes maken om ze naar de vliegtuigtechniek te krijgen. sommigen hadden er plezier in, maar de meesten deden dit omdat het ze iets extra's opleverde op school en niet om er verder iets mee te doen. Ook de vliegdemo's die ik op scholen gedaan heb hebben niks opgeleverd.
Ook op de Techtop voor you beurs in het Mec te Maastricht voor de jeugd (laatste 2 klassen van het basisonderwijs als ook de eerste 2 klassen van het voortgezet onderwijs) waar we met enkele mensen stonden heeft niks opgeleverd. het ter plekke bouwen niet, en ook de indoor vliegdemo's niet. We stonden daar in een stand van de KLU.

en als ik dan op facebook voorbij zie komen dat dit in Tsjechië en die landen wel lukt dan vraag ik mij af wat wij hier verkeerd deden, Daar wordt aan modelbouw gedaan op de school.
 
Uhm zonde van de energie dus.
Ik zat zomaar een beetje hardop te denken.
 
De hedendaagse jeugd zit hele dagen achter hun smartphone, tablet en pc. Daarmee vermaken ze zich uren en uren. Zich moeten inspannen is niet meer nodig. Zij amuseren zich toch wel. Misschien moet je een andere doelgroep aanboren!?

Wat je misschien kunt doen, is een gratis cursus vliegtuigbouwen voor alle leeftijden aanbieden. Je beschikt immers al over een bouwruimte, die je ter beschikking wilt stellen. Dat is een meerwaarde waar je gebruik van kunt maken. Via plaatselijke krantjes kun je daar reclame voor maken. Niet met dure advertenties, maar met artikelen waarin je aangeeft wat je gaat doen.

Vervolgens samenwerking zoeken met een vliegclub in de buurt, voor degenen die hun kistje willen zien vliegen. Koppel er een paar vlieglessen aan. Mischien willen je cursisten wel lid worden!?

Ik doe de PR bij een van mijn vliegclubs en soms lukt er meer dan je verwacht had.
Zoeken naar mogelijkheden is een groot goed. En als je niks probeert, gebeurt er zeker niets.
 
Laatst bewerkt:
Bij de "echte" jeugd heb je het vervoersprobleem.
Pa of ma moeten dan actief continu met de zooi naar het veld.
Vaak moet pa of ma ook enigszins op de hoogte worden gebracht over hoe sommige dingen gedaan moeten worden (instellen lader, opladen etc)
daarbij, veel velden zitten op 3 uur fietsen vanaf de laatste woning. Ook niet handig als het hoofd vervoersmiddel de fiets is

De combinatie dat iemand van een jaar of 10 - 12 in de gelegenheid is om naar het veld te komen, en zelf thuis de spullen op te laden komt niet zo vaak voor.
we hebben er toevallig nu wel 1 die pa meeneemt, en pa vind het zelf ook heel erg leuk. Dat helpt
Als je die generatie op school of elders enthousiast kunt krijgen, helpt dat wel extreem mee natuurlijk.

jeugd van 18 - 25 zijn bezig met school/carriere/vrouw, in de regel.
Als ze echt willen, komen die vanzelf. Moeten ze wel al enthousiast zijn natuurlijk.
Van mijn eigen start weet ik toevallig dat als je niet (heel) actief gaat zoeken, je ook niet zomaar op clubs uit komt.
De nieuwe jeugd belt minder snel, mailt of appt sneller. Dat zijn nu net de wegen die de grijze generatie lastig vinden om in orde te houden

Positiviteit.
Gek genoeg, voldoende mensen in de grijze sector zijn positief genoeg, maar regelmatig gaan de nieuwe mensen gesprekken starten met een ondertoon van "dit draait nergens op uit"
Nu is dat een algemeen dingetje
marketing en verkoop is een vak, in verenigingsverband moet je dan echt de correcte persoon op de goede plek hebben

Zichtbaar blijven..
Aansluiten bij scholen (vooral technische scholen)
evenementen lekker zichtbaar krijgen
Zichtbaarheid is vaak een probleem, omdat wat wij doen meestal ver weg gebeurt.
Je ziet het niet zomaar spontaan voorbij komen..
 
Wij gaan als club naar "techniek tastbaar" Dat word op school georganiseerd. wij hebben dan een stand met simulator en vliegtuigen. er is vaak veel bekijks en ze vinden het erg leuk. ze vinden het prachtig met de simulator te spelen.
tot nu toe heeft het nog niet geholpen voor nieuwe leden, maar een ding is zeker. Niks doen en afwachten bereik je ook niks mee.
Ik heb het geluk dat mijn vader al deze hobby deed, anders was ik het ook nooit tegen gekomen.
Het is inderdaad wat Student zegt, jongens van 12-18 jaar is moeilijk omdat je altijd de ouders er bij moet hebben voor transport.
 
Wij staan al jaren op jaarmarkten enzo, maar het aanbod blijft dun.

We hebben ook nog ouders gehad die dan dachten hun kids af te droppen en ze weer te halen in de middag, maar we zijn geen kinderopvang.
 
De daling is dus waarschijnlijk niet te doorbreken.
Soms moet ik me er bij neerleggen dat het een uitstervende hobby lijkt te zijn.
 
Ik vlieg nu zo'n 10 jaar. Op een uitzondering na, zijn de meeste nieuwe leden 50+ 60+ en zelfs 70+. Mensen die om een of andere reden niet meer hoeven of kunnen te werken.
De meeste van hen kunnen niet bouwen. Dat is vrijwel zeker een uitstervend iets.
 
Maar dat wordt al sinds de jaren tachtig geroepen, en de hobby is nog springlevend.
Nou misschien op jullie club.
Maar waar ik lid ben geweest hadden we destijds een ledenstop.
Nu zijn ze al super blij als er 5 man komt vliegen.
De rest is oud of heeft geen tijd en of zin.
Een prachtig veld mooi clubhuis.
Bijna Rondom vliegen zover het oog reikt.
Als ik hier goed lees is dat op veel clubs zo.
 
Misschien kan je een heleboel schuim modellen zonder besturing bestellen, mijn dochters van 5 en 6 spelen daar ook mee.
Grap is dat dit bouwen ook mis kan gaan, bij iemand uit mijn straat zat de vleugel achterste voren. Vloog erg slecht. [emoji854]
 
De KNVvL heeft deze discussie ook weer opgestart, in de nieuwsbrief staat een lang artikel. Zij zijn ook weer in gesprek met Gilzen Rijen. De militairen sponsorde vroeger het bouwen van een kit op het MBO. Het doel sneed aan 2 kanten, als er vanuit die interesse kids opschoven naar de militairen dan waren de kosten er al weer uit en de soms had de lokale club nieuwe jeugdleden ( maar ook toen waren dat er niet veel).

Wij (The Hawks) hebben n jaar geleden een projectje gedraaid op het technasium, kids allemaal enthousiast en ze hebben ook allemaal gevlogen op de club.
Helaas is er geen een blijven hangen.

Onze jeugdleden komen allemaal met papa/mama mee (die al vliegt). Vaak zie je ze op de club tot ze gaan studeren en dan zijn ze weg en komen ze weer terug als ze met pensioen gaan.

Daarnaast zijn er weer initiatieven voor het knuffel- of beren-vliegen. Ouders en jonge kinderen uitnodigen waarbij hun knuffel mee in het vliegtuig mee mag vliegen. Gewoon om te laten kennismaken met de hobby.

Verder met de gemeente om de tafel om (hang) jongeren en buurtwerk te laten weten dat je er als club bestaat en dat deze mooie hobby bestaat.
 
Of clubs samen gaan.
Dan kan je het strijdend ten onder gaan nog even uitstellen.
 
Qua mensen, leden etc, wij mogen als club echt niet klagen.
Wij worden het meest tegengehouden door de aantallen en beschikbaarheid van de instructeurs.
we hebben er best wat, maar de combinatie met de leerlingen hun drukke schema is wel eens passen en meten.
zeker omdat ik vind dat een leerling niet hoort te switchen.
misschien voor een goede reden, maar niet continu

Qua nieuwe leden: Kijk ff terug naar de leden die er nu al zijn, hoe zijn die gekomen?
meestal hun hele leven het idee al gehad, richting pensioen toch maar aan beginnen.
Zo hebben wij er ook best veel.
gelukkig ook best wat jongere mensen.

Persoonlijk, mijn ouders zitten beide niet in dat gebied van de hobby. totaal niet.
tot via een speciale reden we op mijn 15e een "echte" methanol auto gingen halen, en mijn vader in hoogvliet uit kwam.
Die zaak is later gestopt, de hoofdvestiging ging wel door.
maar vanaf die shop, wel kunnen zien wat er verder was.
Vliegtuigen, heli.
Bij mij ging het vliegende spul toen kriebelen.
wat dus ook later is uitgegroeid.

Maar dan nog, ik heb mezelf leren vliegen, ben pas bij een club geland toen de beschikbare vliegruimte wat beperkt bleek voor het formaat heli..

Hoe had je toendertijd kunnen zorgen dat ik bij een club was begonnen, in plaats van zelf klooien?
dan had de verkoper van de shop me mee moeten nemen..
1 a 2 keer lessen, beetje kennis laten maken met de club. zoiets.
de man in die winkel was wat bijzonder, niet perse een vrolijke spraakwaterval, waardoor je hem ook niet vlot opzocht.
toen ik ouder was, werd hij wel toeschietelijker, of ik kon hem beter peilen :D
Maar, had hij me naar ene club gestuurd, aangeraden ,had het misschien al heel wat vlotter voorgekomen
mijn hoofd ging in het begin totaal niet naar clubs..

De dingen die op school gebeuren, degenen die dat leuk vonden, blijft het altijd bij..
Op mn werk doen we ook dingen met scholen
duurt wel eens meerdere jaren, maar dan komen ze toch

Onze hobby heeft de naam "duur" te zijn, waardoor ouders een kind eruit praten
men komt er meestal pas achter dat het meevalt, als men er aan begint (en niet zo veel crasht.....)
Dit is 1 van de zaken die mensen tegenhoud..

Mijn vader vond het idee toendertijd echt leuk, kon er zelf alleen niets mee.
Toen ik met vliegend spul begon, had ik mijn rijbewijs al.
Dus ik had al 2 grote voordelen tov iemand die de hobby wel leuk vind, maar geen vervoer heeft, geen omgeving die meegaat in het idee

Je zou de jeugd die het leuk vind, af en toe een makkelijke optie moeten bieden om alsnog iets met de hobby te kunnen doen.
- vrijblijvend. strippenkaart? Zonder meteen de jaarkosten, aanschaf en onderhoudskosten te hebben
- leentoestellen, hebben ze thuis het "gezeur" niet
- makkelijk, laagdrempelig. Eenmaal in de club, ja dan lukt dat wel. de weg ernaartoe?
- Misschien via shops voor elkaar krijgen dat er een flyer in de nieuw verkochte heli/vliegtuig dozen wordt gestopt bij verkoop (zichtbaarheid)
- Volhouden...
 
Eigenlijk wel dom wat ik nu ga zeggen.
Maar waarom ben ik zelf eigelijk gestopt?

1 gedoe op de club
2 te grote afstand
3 mijn vliegmaat stopte er mee.(we reden bijna altijd samen)
4 de zenders begreep ik niet meer.
5 vliegtijd tov laden in en uitpakken, stond niet in verhouding, gemiddeld 8 uur werk tov 10 vliegen (netto sleeptijd)
6 de uitdaging werd minder.
7 de regelgeving woog als een zware last op me (vooral de hoogte beperking)
8 kostenplaatje.

Of te wel geen zin meer.;)
 
Als je de jeugd wil bereiken zit er maar 1 ding op: aansprekende filmpjes maken.

In combinatie met bijvoorbeeld 3D printen.

Maak het laagdrempelig. Een gratis set STL bestanden, en een doos onderdelen die ze kunnen bestellen, waar alles in zit om een complete kist te bouwen, inclusief zender/ontvanger. Bied vervolgens gratis vlieglessen aan.
 
Voetbal van tv en modelvliegen er voor in de plaats.

Hier iemand die de techniek een warm hart toedraagt.

Daar zouden ze in den Haag eens meer naar moeten kijken.
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon lastig. Zeker regelgeving.
Ergens snap ik het.
tegenwoordig worden we steeds meer bewust van gevaren.
regels moeten worden gemaakt om de domme eikels achteruit te kunnen slaan.
Want je betaald voor zijn fouten, vrij letterlijk. via de belasting als hij zichzelf arbeidsongeschikt krijgt of een ander wat aandoet.
gevolg, regels worden zo'n restrictie dat de goedwillende gasten erdoor worden tegengewerkt of tegengehouden.
of door 1 vervelend persoon gebruikt om een club de grond in te krijgen.

maar dat is een ander probleem :D
volgens mij zitten ze nu op het spoor om via de regels allesgoed te regelen, alleen heeft niemand de "helicopterview" om de samenhang ervan te zien..
Of de soms verstrekkende gevolgen van een klein regeltje.. 1 regeltje is waardoor de volledige bouw stil ligt..

@Bertus
Eigenlijk zeg je het zelf al.. Als ik het heel brutaal plat sla en samen vat:
- afstand
- hulp
Met correcte hulp binnen de club, had iemand vast een manier verzonnen om je niet 8 uur te laten werken voor een vliegdag.
in mijn geval ben ik max 30 minuten bezig, en dat is met name de auto inladen. maar net hoe je de zaken inricht..
Zenders en laders, iemand die het uitlegt. of een foto voor foto handleiding maakt.
alles kan. met de goede hulp, en welwillende mensen.
ook de regels. makkelijk te doen, iedereen doet het
maar hoe richt je het in?
Heb je niet voldoende welwillende, positieve mensen in de club, zit je op de club steeds tegen zuurpruimen aan te kijken.
Dat helpt niet met de hobby lol

Eigenlijk, effectief, ook waar de jeugd tegenaan loopt.
alleen zij zijn nog niet bekend met het spul.

Daar moet je wat mee binnen een club.
positiviteit, hulp, kennis.
 
  • Like
Reactions: jve
Back
Top