Austria 'Elefant' II

Voor ik met het bouwverslag begin, eerst nog wat info over het origineel,

Ik vond op Retroplane de nodige info, Thomas had een prachtig stel foto’s afgelopen januari op Retroplane gezet, ik sluit er een paar bij.


Küpper_Kü_4_Austria_Elefant_glider_L'Aerophile_January_1931.png


Ku-9_164.jpg



Ku-2_870.jpg


Heel veel ribben!, Als ik het goed zie zijn dit de midden stukken van de 4 delige vleugels, 9.3m per stuk, de tippen van 5.5m moeten er nog aan !

Ku-16_789.jpg


Een kleine week geleden stond er dus zomaar een driekwart afgebouwde Elefant (Ku4) bij mij op zolder. Dat was even bijkomen, zoiets als wat, waar, hoe? Maar kennelijk vind ik dat leuk.

Deze (extreme) kist heeft niet zoveel gevlogen, 30 meter spanwijdte en een kleine 500 kg, niet echt handzaam, het model heeft daar minder last van. De Ku 4 of Elefant (hij was grijs, zwaar, groot en 2 kielvlakken, zodoende ) is bij het vliegen in de wolken (met minimale instrumenten en eigenlijk geen remklappen) stuk gegaan, de piloot met parachute veilig geland. De kist was echt stuk, wel een gedurfd projekt.

Toen ben ik eens rustig voor het bouwwerk van Raymond gaan zitten, wat netjes gebouwd en wat een gepuzzel! De tip ribbetjes zijn echt piepklein, Nogmaals complimenten Raymond!

Waar te beginnen?

Na bestudering van foto’s en de FMT tekening (die Raymond erbij deed) heb ik eerst de neusklos in vorm geraspt.


IMG_4205.JPG


Toen de voorkant van de nek, de foto’s waren verschillend van de FMT tekening en ik maakte hem wat rechter op. Binnenin de rompneus maakte ik wat plankjes met ruimte voor ballast, de ontvanger accu en de ontkoppel servo.


IMG_4209.JPG



Ook de kern van de schaats van 2X 8mm balsa, niet geveerd, laat ik het simpel houden. Later komt er 0.6mm triplex buiten tegenaan en dan de schaats zelf.

IMG_4208.JPG


De piloot gepast, die hoort er diep in te zitten. wel een klein kopppie in die enorme kist

Ku4 2.jpg


Vincent.
 
Back
Top