Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door RCEFlyer, 15 jul 2007.

  1. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    1.5-2 meter :)

    Ik heb van de kerst niet gebouwd, begin daarna wel weer :)

    @Bram, de vleugel word wel mooi! En schiet erg op!

    Morgen denk ik weer foto's!
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    diversen ..

    Tjonge, jonge,

    lig je twee dagen op bed (jaaa de kerstdagen:(), kijk je even op het forum en dan zie je een hele berg met nieuwe posts in je draadje :D

    Voorzover nog niet achterhaald zal ik trachten hier en daar wat te reageren:

    @Dirk, yep idd een CG balancer aangeschaft. Komt van towerhobbies, een keer mee laten komen met wat ander grut. Erg makkelijk ding, kijk hier maar even.

    @Bram, je gaat als een speer hoor ! Als je de vleugel niet transparant foliet, zal je van je 'gefreubel' niet teveel zien :D

    [​IMG]
    Zie ik het nu goed dat je de linker en rechterhelft verschillend beplankt hebt ?

    [​IMG]
    Je hebt het blok voor de wingbolt (heet dat zo ?) toch wel van iets sterkers gemaakt dan balsa he, je weet maar nooit met jou na al dat bier ...

    eeehhh :yes::yes::yes::yes::yes:

    @ Igor, de truc is om zo spaarzaam mogelijk te lijmen, CA is heel dun dus loopt overal heen. Had je er wel folie onder gedaan ? Waar om bouw je de romp niet opnieuw ? Kost je misschien 2-3 euro aan balsa ?

    Veel plezier allemaal !

    Grtz
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2007
  3. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey Menno, Ik zit er ook om te denken de romp opnieuw te bouwen, maar het was zo:

    Ik had al verteld van dat transperante kaftpapier dat ik er overheen had gedaan enzo... Nu was het tuitje van de CA verstopt dus ik dacht, prik er een naaldje door, maar dat hielp dus niet, dus het topje er af gesneden, en toen was het gaatje iets te groot, maar dat merkte ik pas na de 1e druppel... en nu is de romp niet helemaal recht... dus die moet denk ik wel opniuw, kost nieteens 3 euro, eerder 1,40 of mischien heb ik zelfs nog genoeg...

    Maar de lijm is dus onder de balsa balkjes gekomen en in de gaatjes van de naalden gekropen waardoor dat ie vast zat...
    Is geen groot probleem... Bouwen is leuk, en ik heb geen haast :p

    Igor
     
  4. Manuel

    Manuel Guest

    Vandaag een hoop hout gehaald + 4M oracover aar ik maar voor 2M moest betalen (waren de laatste restjes) maar nu zit ik dus met 2meter roze 1,5 meter groen En ongeveer een halve meter fluor geel, Iemand leuk kleuren schema? Anders word hij roze met gele accenten :)
    Edit
    Bij de weg;
    Ze zeiden dat er nu ook geen nieuwe oracover meer komt omdat het goedkoper is kant en klaar een toestel te kopen dan zelf te bouwen :( nu moet ik een heel eind om naar hobby in (weet iemand hoe je daar makkelijk met openbaar vervoer kunt komen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2007
  5. BB

    BB

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Heerlen
    Het schiet al op na een uurtje of 3 bouwen :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De meeste tijd gaat zitten in het (opnieuw)maken van stukjes.

    ! Al het bovenstaande heb ik gemaakt van 3mm. ( ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nou van welke dikte moet maken, kan iemand dat mischien even toelichten ? )
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2007
  6. BB

    BB

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Heerlen
  7. Manuel

    Manuel Guest

    alles wat groen is 3¤3 wat blauw is 5mm horizontaal 3mm vertikaal
     
  8. Manuel

    Manuel Guest

    Zow net even stabilo gemaakt:)
    [​IMG]
    Edit
    Middelste stukje hout was ik net vergeten :$
    Met dat erbij nu 8gram
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2007
  9. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hij bedoelt denk ik dat plaatje waar de vleugel over komt.
    Dit hoeft niet, maar ik weet ook niet warom dit is gedaan.
    Als je kijkt op de tekening is de vleugel in het midden maar half zegmaar, en die moet je in de romp zetten en dan komt het voorste stuk van de vleugel te zitten waar hij dat plaatje heeft.

    Geen idee waar het voor dient.

    Igor
     
  10. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu ik eea gebouwd heb kom ik tot de conclusie dat dat of een typisch geval van 'ik wil het mooi maken'. Omdat hij doorzichtig folie gebruikt zie je misschien wat ongerechtigheden van vleugel of romp. Door een ribbetje tegen de buitenkant te plakken zie je dat niet.
    Of het is ter opvulling, omdat er wat ruimte tussen de romp en vleugel zit. Wellicht vond hij dat niet mooi of had hij te veel speling op zijn lockating block...

    grtz

    b
     
  11. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is een mooie uitdaging... Ik zou zeggen doe het zo:
    [​IMG]

    Hangt van de hobby boer af. Die van mij mopperde ook over de ARF hype. Hij vertelde dat van elke 10 nieuwe modellen er 9,5 ARF zijn. Dus de markt voor folie wordt kleiner. Volgens mij valt er nog genoeg te repareren. Maar ook Ora doet moeilijk over leveren, ze willen dat er alleen grote hoeveelheden afgenomen worden of de verzendkosten zijn erg hoog...
    Is meer afweging van de hobbyboer, dan van fabrikant imho...
    Maak me er niet druk over, ga ik gewoon naar andere hobbyboer voor Oraover en koop daar wat meer... Leuk is het niet, maar het is niet anders...
     
  12. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Klopt. De Leffe begon te werken... Dan wordt ik scherper. Ik had eerst de rechterkant van de foto gedaan. En kwam ineens tot de conclusie dat dat compartiment van de vleugel helemaal dicht moet zijn. Toen heb ik aan de linkerkant ruimte gehouden. De andere kant corrigeer ik als ik de bekleding ga doen...
    Hoezo? Komt geen enkele spanning op te staan en is alleen bedoeld om vleugel op de plek te houden. De eventuele spanning die er opkomt te staan staat haaks op dat houtje. Is dus een andere situatie zoals bijvoorbeeld een motorschot (zoals ik al eens ondervonden heb :?)...
    Maar voor je gemoedsrust, ik had daar over na gedacht. Andere houtsoort vond ik onzin, maar iets sterker dan gewoon balsa mag wel... Ik heb daarom eerst een plaatje van 5mm op maat gesneden de nerf is daar horizontaal. Vervolgens een plaatje van 3 mm op maat gesneden met de nerf vertikaal. Netjes in de glooiing van de vleugel geschuurt en op elkaar gelijmd met dikke CA. Vervolgens versterkt/verzadigd met dunne CA. Lijkt mij dan voldoende...

    grtz

    b

    PS heb een Robbe FireFly gekocht. Is redelijk sterk EPP toestelletije waar mijn Moth config in past. Depron en balsa is me net iets te kwetsbaar om te leren vliegen ;)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2007
  13. Manuel

    Manuel Guest

    Zow net even gefolied
    [​IMG]
    13/14 gram (weegschaal twijfelt)
     
  14. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Cockpit bevestiging...

    Heb zojuist de cockpit erop gekregen....
    Ziet er netjes uit en foto's volgen nog, maar even even een tip voor de bouwers van nu...

    Die cockpit bevestigen is best een budwerk en als ie eenmaal zit wil je hem er eigenlijk niet meer afhalen. in mijn geval moet dat dus wel. Ik hoop dus dat ik igg de batterij in mijn vooronder kan doen en niet onder de cockpit anders wordt het niet leuk...

    Zou de bouwers de tip willen geven de route van menno te volgen als het gaat over de rondingen van de romp. Ik zal met mijn volgende rompje dat ook doen, waarbij ik dan de voor en achterkant rondingen samen met de cockpit tot één geheel wil maken. Er kan dan een latje van 3mm van voor tot achterlopen en de cockpit zit er dan tussen.

    Mocht je dat niet willen, dan is het toch super handig als je zowel voor en achterkant van de romp kunt los maken om de cockpit te bevestigen

    Foto's volgen later.

    b
     
  15. Snitz

    Snitz

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    164
    foto's verklaren hopelijk een hoop. Ben nog steeds met de romp bezig (druk druk druk)
     
  16. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Bram: kom op met die foto's van dat kapje. Heb je nu eerst nog een mal van vurenhout gemaakt?

    Dirk
     
  17. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    De cockpitfoto's

    Net als of je er tijd voor hebt ;)
    Nee heb de zaak afgemaakt met mijn balsa mal. Ik raad echter iedereen aan om toch maar met een vuren of grenen mal te werken. Je ziet de beschadigingen in het balsa (door veel persen en duwen) toch wel een beetje in het eindresultaat.

    Afijn het resultaat:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hoe heb ik dat gedaan? Deze foto geeft dat het beste weer:
    [​IMG]
    Op de achtergrond zie je de cockpit, met uitstekende stukjes die passen in de sneetjes van de neus en rug van de romp.

    Ik heb de cockpit doorvoor ruim uit de fles gesneden en voorzichtig :!: steeds meer pas gemaakt. Deels met een schaar en deels met een scherp mes. Doe het echt voorzichtig, dat plastic kan zomaar scheuren en dan heb je niets meer...

    Het probleem wat ik eerder aanstipte ziet er alsvolgt uit:
    [​IMG]
    Probeer die stukjes plastic maar eens tegelijkertijd in de juiste sleufjes te krijgen. Daar ben je toch ff mee bezig. En als mijn batterij daar komt te zitten, dan wordt ik daar niet blij van. De neus kan er namelijk alleen maar af als de cockpit eraf is...

    Bij versie 2.0 doe ik het als volgt. Zowel neus als rug zijn demontabel. De neus en rug worden dan verbonden door twee latjes van 3mm (of wellicht een plankje (kan er gelijk een serieus ogende cabine met piloot in en is steviger)). Als dan de cockpit klaar is dan monteer je hem op dezelfde wijze en plak je de neus en rug definitief vast. Dan is eea helemaal open te krijgen op een makkelijke manier en toch netjes en makkelijk... Uiteraard zijn er andere mogelijkheden, maar dit vind ik de mooiste manier van bevestigen...

    Hoop dat het beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel.

    grtz

    b

    PS nog een crashvrij nieuwjaar gewenst aan een ieder ;)
     
  18. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    hoe komt die schade aan je romp?
    bij de 1e foto zit er net onder de cockpit een gat in de folie

    verder ziet het er goed uit
     
  19. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hete strijkbout. Probeerde het nog strakker te krijgen. Was er daarna ziek van dus repareer ik andere keer...
     
  20. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    :wink: nou waar wacht je op :p
    gaan met die :banana:
     

Deel Deze Pagina